Sonic Youth - Daydream Nation (1988)

Label: SST

1. Teen Age Riot (6:57)
  2. Silver Rocket (3:47)
  3. The Sprawl (7:42)
  4. 'Cross the Breeze (7:00)
  5. Eric's Trip (3:48)
  6. Total Trash (7:33)
  7. Hey Joni (4:23)
  8. Providence (2:41)
  9. Candle (4:58)
  10. Rain King (4:39)
  11. Kissability (3:08)
  12. Trilogy: a) the Wonder, b) Hyperstation, z) Eliminator Jr. (14:02)
  13. Eric's Trip [Home Demo] * (2:27)
  14. The Sprawl [Live] * (8:27)
  15. 'Cross the Breeze [Live] * (5:54)
  16. Hey Joni [Live] * (3:38)
  17. Silver Rocket [Live] * (4:19)
  18. Kissability [Live] * (2:19)
  19. Eric's Trip [Live] * (3:05)
  20. Candle [Live] * (5:04)
  21. The Wonder [Live] * (4:02)
  22. Hyperstation [Live] * (6:14)
  23. Eliminator Jr. [Live] * (2:29)
  24. Providence [Live] * (1:47)
  25. Teen Age Riot [Live] * (4:37)
  26. Rain King [Live] * (4:06)
  27. Totally Trashed [Live] * (1:57)
  28. Total Trash [Live] * (5:18)
  29. Within You Without You * (4:58)
  30. Touch Me I'm Sick * (2:33)
  31. Computer Age * (5:12)
  32. Electricity * (2:46)
totale tijdsduur: 1:10:38 (2:31:50)
avatar van Zachary Glass
Over 't algemeen ben ik een beleefde jongen - ik eet met mes en vork, spreek met twee woorden tegen mijn ouders, zeg altijd goeiedag tegen de mensen die me sympathiek lijken (lijst op aanvraag ).

Echter: soms ontstaat er kortsluiting in het hoofd, meestal door muziek, vrouwen, films en boeken (des duivels zijn ze!!! ).

Zo ook "Daydream Nation" van Sonic Youth. Ik wist niet wat me overkwam op die avond in de herst van '93. Mijn nicht had 'em gekocht in Gent en kwam haar exemplaar beluisteren bij ons thuis (ze had geen cd-speler in haar studentenhuis!).

Lucky me!

Teenage Riot - amaai! Die vrouw (bleef Kim Gordon te zijn) die "Sweet desire" herhaalde! Die kleine, venijnige drumgeluiden! Dat nerveuze én toch lijzige stadsgevoel!

Gelukkig dat ik nu wat ouder ben, kan ik wat beter omschrijven dan destijds

't Is echt een fantastische plaat - ik beluister ze momenteel opnieuw en ik voel me alweer alsof ik in de muzikale wolken aan 't rondwandelen ben. Mijn omgeving wordt voorzien van een glanzend Sonic Youth-laagje

"There's one big deadend, in my head
And not a moment of peace" (Rain King)

Dit is mijn favoriete SY-plaat (ik heb er 5, dus lang niet allemaal). Alhoewel ik Daydream Nation veel later ontdekte dan jou (een jaar of 4 geleden, denk ik) was ik ook wel vrij snel verkocht.

avatar van Zachary Glass
herman schreef

"There's one big deadend, in my head
And not a moment of peace" (Rain King)

- prachtig, bedankt Herman

avatar van Black Math
Een goede cd, maar ik vind Sister toch beter.

avatar van Dielie
in bestelling

avatar van Dielie
eindelijk!

hij giet gemakkelijk binnen, score volgt,

avatar van Gajarigon
Op providence na vind ik het allemaal zeer goed klinken. Nog even wachten met de 5; 4,5 dus.

Wat een heerlijke cd! Ik vind dat hun stemmen perfect passen bij de muziek. Het klinkt allemaal zo ... sleazy. Dit zijn echt de heerser der crazy guitarsymfonie. Ik vind het jammer dat het zo vlug voorbij gaat. Een liedje als The Sprawl zou eeuwig mogen blijven doorgaan. Als groep zijn ze één van de beste van de wereld.

avatar van itchy
Het is me nog altijd een raadsel wat er met Sonic Youth is gebeurd tussen de release van 'Sister' en 'Daydream Nation'. 'Sister' stond nog vol met korte nummers die, hoe inventief ze ook werden uitgevoerd, nog redelijk eenvoudig waren. Op 'Daydream Nation' staan echter epische nummers, mini-symfoniën bijna. Alsof ze zelf pas na het underground-succes van 'Sister' beseften dat ze met het concept van afwijkende gitaarstemmingen, drie zangers en een werelddrummer een enorm potentieel in huis hadden, en voor het eerst met dat uitgangspunt in het achterhoofd nummers zijn gaan schrijven.

Is 'Daydream Nation' een conceptplaat? Er lijkt een bepaalde eenheid te zijn, door het artwork, de songtitels en de overheersende sfeer. Toch is aan de teksten bijna geen touw vast te knopen ("I'm The Cocker On The Rock") zingt Thurston Moore ergens). Ik hou het op een conceptplaat die nergens over gaat.

Het unieke van 'Daydream Nation' zit hem in het instrumentale aspect. De plaat is ongelofelijk energiek, en wordt opgezweept door het drumspel van Steve Shelley, van wie je duidelijk kan horen dat hij een hardcore-achtergrond heeft. Tegelijk weet hij heel mooi functioneel en in dienst van de muziek te drummen, maar met behoud van de hardcore-energie. Deze energie wordt alleen maar versterkt door het gitaarduo Moore/Ranaldo. Elk nummer kenmerkt zich door de mooiste lijntjes, riffjes en melodietjes, maar net zo goed door botte grotestadsnoise. Hele mooie spanningsbogen worden opgebouwd en lang vastgehouden. Soms volgt er een finale, en soms niet. Dat alles zorgt ervoor dat deze plaat geen moment verveelt, ondanks haar lange speelduur. Hierna volgt nog een beschrijving van mijn persoonlijke hoogtepunten:

De plaat wordt ingeluid door het intro van 'Teenage Riot'. De toon wordt gezet met het befaamde "Sweet Desire, We Will Fall" gefluister van Kim Gordon. Dan barst de boel los met deze absolute indie-klassieker. Een melodieus, opzwepend en opruiend nummer.

'The Sprawl' en 'Cross The Breeze', beiden gezongen door Kim, vind ik samen het hoogtepun van 'Daydream Nation'. In deze twee nummers wordt compositorisch vernuft (de nummers schieten werkelijk alle kanten op maar het klinkt nergens gezocht) gekoppeld aan agressie, dynamiek en subtiliteit.

'Eric's Trip' is Lee's beschrijving van een LSD-trip en de paranoia spat er vanaf, zowel tekstueel als muzikaal.

De plaat lijkt in tweeën te worden gedeels door het nummer 'Providence'. Het nummer is meer een intermezzo, en bestaat uit een piano, geruis en een boodschap die Mike Watt (bassist van o.a. Minutemen en Firehose, tegenwoordig Stooges) op Thurston's antwoordapparaat heeft ingeproken.

Hierna wordt de sfeer donkerder, wat culmineert op het onheilspellende 'Rain King', wat een beetje het broertje is van 'Eric's Trip'.

Daydream Nation wordt afgesloten door 'Trilogy', een soort songsuite in drie delen. Ik zie het als een soort samenvatting van wat deze plaat is, omdat alle elementen nog een keer terugkomen en flink door de mixer worden gehaald. Met 'Trilogy: Eliminator Jr.' sluit 'Daydream Nation' op niet bepaald subtiele wijze af.

Als introductie tot Sonic Youth zou ik 'Daydream Nation' niet willen aanbevelen (eerder 'Sister' of 'Goo'), maar ik vind het echter wel de beste plaat van de band.

avatar van levenvergeten
Dank U itchy! Goede Recensie!

Ik heb deze plaat vandaag aangeschaft, en ik ren door de kamer.
Het is wel mijn eerste van Sonic Youth(introductie dus), nee ik heb me van jou advies niks aangetrokken

Ik zet hoog in: 4,5*

avatar van levenvergeten
Het was gisteren een rustige dag, ik besloot mij als immer hardwerkende scholier eens toe te leggen op wat huiswerk. Hoe lang ik bezig ben geweest weet ik niet meer, hoogstens een half uurtje.

- En toen schoten er twee woorden - op fluisterende toon - door mijn hoofd. Het wilde niet stoppen, ik probeerde mij te concentreren, maar - tevergeefs.

Sweet Desire, Sweet Desire

Oh, ik verlang zo naar deze plaat. Elke keer weer, fantastische nummers staan er op.
Wilt U mij door de kamer zien rennen - desnoods als een malloot in wiens hoofd de hersenen tijdelijk op non-actief staan? - zet deze plaat op!

Woorden kom ik hiervoor te kort, elk nummer - werkelijk elk nummer is even heerlijk. Luider roepen om een plaats in mijn immer hoogstaande Lijst der 10 Muzikale Meesterwerken is bijna onmogelijk.

Zég - Kim Gordon, Thurston Moore, Lee Ranaldo en Steve Shelley? Doen jullie het nou dáárom - om 18 jaar(!!) na het verschijnen van deze plaat nog iemand hier dusdanig aan verslaafd te doen raken dat het vrijwel niet meer gezond is. Doen jullie het dáárom?

Lieve Kim Gordon, Thurston Moore, Lee Ranaldo en Steve Shelley, hoe moet ik mijn huiswerk nu maken? Vertel het maar?

Willen jullie mij beloven dat Sister niet zo goed is als deze? - zodat mijn hersenen mij gewoon kunnen concentreren de volgende keer als ik die CD opzet?

Och - laat ik dan maar genieten, en laat Sister ook maar heel goed klinken. Ik ben er zeker benieuwd naar

fredpit
...........mooi he!!

ik heb goo in mijn top 10 staan,maar het had netzogoed daydream...kunnen zijn

sister spreekt mij weer minder aan,de opvolger van goo is ook zo'n prachtplaatje....dirty geloof ik.heb hem indertijd eens uitgeleend (wie??) en hem nooit meer teruggezien

Hey Joni, put it all behind you ...... Hey Joni, put it all behind me too

Ongeloofelijk ja, 18 jaar geleden, had er niet eens bij stil gestaan. En lekker underground en lekker van mezelf. Sorry, ik ben niet zo'n deler met muziek, maar wel blij dat er meer mensen van genieten.

Ghans schreef:
En lekker underground...

Toen misschien wel, maar nu allang niet meer toch?

avatar van Ghans
Geen idee, ik ben sinds '88 niet meer buiten geweest .... er kan toch niet veel beters uitgekomen zijn dan dit sinds die tijd ... oke, ik ken er 2, 10 van Pearl Jam en OK Computer van Radiohead. En die laatste 2 zijn geen underground meer, maar hoor je op de populaire zenders wel eens Sonic Youth? Of zie je ze terug in de TOP 2000, of wat dan ook, aller tijden? Underground dus

avatar van itchy
Gek genoeg heeft de laatste CD zelfs radio 3 gehaald...

avatar van Ghans
Echt waar? Dat heb ik dan even gemist ...

avatar van BlueVelvet
levenvergeten schreef:

Sweet Desire, Sweet Desire

Spirit Desire, Spirit Desire

Ja, dat weet ik nu ook

avatar van gemaster
Gek, ik dacht ook altijd dat het Sweet Desire was.

sorry, it is Spirit Desire -> from the original website of SY:

You're it
No you're it
Yeah, you're really it
You're it
No I mean it, you're it
Say it, don't spray it
Spirit desire (face me)
Spirit desire (don't displace me)
Spirit desire we will fall
Miss me, don't dismiss me
Spirit desire, spirit desire
Spirit desire
We will fall
Spirit desire, spirit desire
Spirit desire
We will fall

Everybody's talkin' bout the stormy weather
And what's a man to do but work out
Whether it's true
Lookin' for a man with a focus and a temper
Who can open up a map
And see between one and two

Time to get it, before you let it get to you
Here he comes now
Stick to your guns and let him thru

Everybody's comin' from their winter vacation
Takin' in the sun in exaltation to you
You come runnin' in on platform shoes
With Marshall stacks
To at least just give us a clue
Ah here it comes, I know it's someone I knew
Teenage riot in a public station
Gonna fight and tear it up in a hypernation
For you

Now I see it, I think I'll leave it out of the way
Now I come near you
But it's not clear why you make the way

Lookin' for a ride to your secret location
Where the kids are settin' up
A free speed nation for you
Got a foghorn and a drum
And a hammer that's rockin'
And a cord and a pedal and a lock
That'll do me for now
It better work out, I hope it works out my way
Cuz it's gettin' kinda quiet in my city head
It's take a teenage riot to get me out of bed
Right now

You better look it
We're gonna shake it up to him
He acts the hero, we paint a zero on his hand

We know it's down
We know it's bound too loose
Everybody's sound is round it
Everybody wants to be proud to choose
So who's taking blame for the stormy weather
You're never gonna stop all the teenage leather
And booze

It's time to go round
A one man showdown teach us how to fail
We're off the streets now
And back on the road on the riot trail

avatar van BlueVelvet
Zachary Glass en Itchy schreven het ook al. Ik hoor toch duidelijk spirit ipv sweet

BlueVelvet schreef:

Ik zat fout, het is spirit.

Ok, nu dit essentiële detail is opgelost, kan er dan misschien weer over de rest van de plaat worden geschreven?

ja, dat staat er ook op

Hey Joni, put it all behind you

persoonlijk mijn favoriet

en diep in m'n hart zou ik wel eens willen weten wat er zou gebeuren als dit album NU zou worden uitgebracht
maar die gedachte laat ik maar snel weer los

had ik dit album al op 5 staan? kan niet hoger he, jammer!!!!

avatar van The Scientist
Wat een verslavende plaat is dit zeg.. hoppa, naar de 5 met dit ding.

avatar van The Scientist
Ik blijf maar meestampen enzo, favorieten hier zijn Eric's Trip, Hey Joni en The Sprawl, maar eigenlijk zijn alle nummers gewoon super.

Ik herken het gevoel.

avatar van Reint
Gajarigon schreef:

Zelfs die vind ik prachtig, vooral als die lage stemmen inkomen.

Wat een plaat!