Sonic Youth - Daydream Nation (1988)

Label: SST

1. Teen Age Riot (6:57)
  2. Silver Rocket (3:47)
  3. The Sprawl (7:42)
  4. 'Cross the Breeze (7:00)
  5. Eric's Trip (3:48)
  6. Total Trash (7:33)
  7. Hey Joni (4:23)
  8. Providence (2:41)
  9. Candle (4:58)
  10. Rain King (4:39)
  11. Kissability (3:08)
  12. Trilogy: a) the Wonder, b) Hyperstation, z) Eliminator Jr. (14:02)
  13. Eric's Trip [Home Demo] * (2:27)
  14. The Sprawl [Live] * (8:27)
  15. 'Cross the Breeze [Live] * (5:54)
  16. Hey Joni [Live] * (3:38)
  17. Silver Rocket [Live] * (4:19)
  18. Kissability [Live] * (2:19)
  19. Eric's Trip [Live] * (3:05)
  20. Candle [Live] * (5:04)
  21. The Wonder [Live] * (4:02)
  22. Hyperstation [Live] * (6:14)
  23. Eliminator Jr. [Live] * (2:29)
  24. Providence [Live] * (1:47)
  25. Teen Age Riot [Live] * (4:37)
  26. Rain King [Live] * (4:06)
  27. Totally Trashed [Live] * (1:57)
  28. Total Trash [Live] * (5:18)
  29. Within You Without You * (4:58)
  30. Touch Me I'm Sick * (2:33)
  31. Computer Age * (5:12)
  32. Electricity * (2:46)
totale tijdsduur: 1:10:38 (2:31:50)
Schnee schreef:

Adri, Adri, niet zo serieus joh.... Je hebt sonic youth ontdekt. Wees vrolijk!
Daar heb je wel gelijk in. Sonic Youth heeft met dit album een van de mooiste albums gemaakt die ik tot nu toe heb ontdekt.

avatar van Ernie
Vind ik erg leuk voor jou adri1982 want van de 9 albums van Sonic Youth die ik in huis heb bengelt deze Daydream Nation ergens onderaan bij mij.

Ik hoor uiteraard ook wel de goede songs en de inventiviteit maar overall gezien word dit album te veel opgehemeld en de rest van hun briljante catalogus te zwaar onderschat.

avatar van fatima
Nee hoor, helemaal met je eens.

adri1982 schreef:

Heel goed nieuws, nu die andere sonic youth platen horen, en aanverwante bands, en je wil nooit van z'n leven meer coldplay horen!

Ernie schreef:
9 albums van deze band hebben vind ik weer heel apart. Ik heb dit album 'Daydream nation' na een aantal keren beluisteren, nu pas op een (gewenste albums) lijst gezet. Buiten dit album ken ik verder alleen het nummer 'Schizophrenia'.

Het zou bestempeld kunnen worden als heiligschennis deze uitspraak dat besef ik maar al te goed [/quote] Dat vind ik van niet. Ieder behoudt zijn eigen mening.

Schnee schreef:

Ik hou nog steeds van Coldplay hoor. Ik heb die muziek altijd mooi gevonden en zet er zo af en toe een album van op. Ik heb er zeven van in totaal (waarvan 1 live-album uit 2003).

Schnee
Adri... kom op, wordt volwassen. Lees tussen de regels door en verketter coldplay.
9 albums van sonic youth is nog veel te weinig, duh...

avatar van adri1982
Ik begrijp juist de anti-Coldplay-houding (van een aantal users) niet. Ik heb het altijd een goede band gevonden, en zal er een album van opzetten als ik daar zin in heb. Doet er echter niet van af, dat 'Daydream nation' van Sonic Youth en 'Doolittle' van Pixies (voor mij) ook meesterwerken van albums zijn.

avatar van jurado
adri1982 schreef:
Ik begrijp juist de anti-Coldplay-houding (van een aantal users) niet.

..ach, ik denk dat het als een klein grapje is bedoeld.
De anti-Coldplay houding op de site is inderdaad erg kinderachtig en bij dit album gruwelijk off-topic.

jurado schreef:

..ach, ik denk dat het als een klein grapje is bedoeld.

idd heel erg off-topic eigenlijk. Maar om het even te verklaren.. Coldplay was in hun begin tijd nog best een oprecht bandje met een helemaal niet slecht debuuralbum. Het sloeg aan en eigenlijk waren daarna de ideeen op, dit werd vermomd door grootse gebaren en een stadionpop achtige houding, al dan niet ingegeven door handige producers. Tot zelfs de ongelofelijke introductie van verschrikkelijke electronica geluidjes ala tiesto om het 'volk' maar te pleasen. Komt op mij totaal niet oprecht over (begrijp me niet verkeerd, ik hou heel erg van electronica ook hoor). Sonic youth heeft voor mijn gevoel nooit een enkele compromis gemaakt en ging nooit voor het geld.

avatar van jurado
Schnee schreef:
Coldplay was in hun begin tijd nog best een oprecht bandje met een helemaal niet slecht debuutalbum. Het sloeg aan en eigenlijk waren daarna de ideeen op
.. mee eens.

avatar van adri1982
Kans dat ik dit album (ooit) een 5,0* ga geven is niet uitgesloten. Alle nummers die erop staan, klinken zeer goed tot geweldig.

Schnee schreef:

Je hebt sonic youth ontdekt. Wees vrolijk!
Daar ben ik tegenwoordig inderdaad erg blij om. Een waardevolle ontdekking voor mij op muziekgebied. Nu ruim een halfjaar later ben ik ook 'Goo' gaan proberen, en die bevalt mij ook heel goed.
Alleen jammer dat je niet meer op deze site zit.

avatar van cornstars
Noem me eenvoudig, noem me simpel, maar de luttele seconden in teen age riot tussen 4.50 en 5.00 zijn in enige mate opzwepend te noemen

avatar van DjFrankie
adri1982 schreef:

En nu Sister gaan luisteren Adri Schizophrenia. Ken je al.

DjFrankie schreef:

En nu Sister gaan luisteren Adri Schizophrenia. Ken je al.
Ik heb enkel Schizophrenia van dat album geluisterd (naar aanleiding van het horen dat het een van hun betere nummers zou zijn en een user deze usernaam draagt) . Het is voor mij al heel wat om 'Daydream nation' en 'Goo' (in de hoofdlijnen) te kennen, maar een derde album binnen een paar maanden van deze groep te hebben gehoord is voor mij zeker een (goede) mogelijkheid.

avatar van Jaep
Dit is zeker een van mijn lievelingsplaten uit de jaren '80. Ik kan me niet meer herinneren hoe ik dit album ooit heb leren kennen, het moet ergens op de middelbare school zijn geweest, een jaar of 13 geleden, maar dit heeft de tand des tijds en mijn eigen smaakontwikkeling met vlag en wimpel doorstaan. Vooral de eerste LP met die prachtig lang uitgesponnen nummers is zó goed. Ik heb me nooit echt verder verdiept in Sonic Youth maar dat wordt toch maar een keer tijd.

avatar van Ernie
Jaep schreef:

Dat kan ik je alleen maar aanraden. Sonic Youth stelt op geen enkel album teleur en de favorieten verschillen bij iedereen dus kan je bijna niet verkeerd doen bij de volgende keuze

avatar van Rudi1984
Kijk, eindelijk dat pareltje gevonden waarvoor ik de top 250 aan het doorploegen ben. Heerlijke plaat! Experimenteel zonder vervelend te worden. Eigenzinnig op een catchy manier. Spannend en evenwichtig.