Sonic Youth - Daydream Nation (1988)

Label: SST

1. Teen Age Riot (6:57)
  2. Silver Rocket (3:47)
  3. The Sprawl (7:42)
  4. 'Cross the Breeze (7:00)
  5. Eric's Trip (3:48)
  6. Total Trash (7:33)
  7. Hey Joni (4:23)
  8. Providence (2:41)
  9. Candle (4:58)
  10. Rain King (4:39)
  11. Kissability (3:08)
  12. Trilogy: a) the Wonder, b) Hyperstation, z) Eliminator Jr. (14:02)
  13. Eric's Trip [Home Demo] * (2:27)
  14. The Sprawl [Live] * (8:27)
  15. 'Cross the Breeze [Live] * (5:54)
  16. Hey Joni [Live] * (3:38)
  17. Silver Rocket [Live] * (4:19)
  18. Kissability [Live] * (2:19)
  19. Eric's Trip [Live] * (3:05)
  20. Candle [Live] * (5:04)
  21. The Wonder [Live] * (4:02)
  22. Hyperstation [Live] * (6:14)
  23. Eliminator Jr. [Live] * (2:29)
  24. Providence [Live] * (1:47)
  25. Teen Age Riot [Live] * (4:37)
  26. Rain King [Live] * (4:06)
  27. Totally Trashed [Live] * (1:57)
  28. Total Trash [Live] * (5:18)
  29. Within You Without You * (4:58)
  30. Touch Me I'm Sick * (2:33)
  31. Computer Age * (5:12)
  32. Electricity * (2:46)
totale tijdsduur: 1:10:38 (2:31:50)
avatar van shimahero
geweldige plaat. Klinkt lekker rebels

IllumSphere schreef:

Dat dit de voorloper kan zijn van de alternatieve rock, zoals de lo-fi, dat kan ik zonder enige background check zeggen. Gelukkig heb ik onlangs een thesis geschreven over de verschillende soorten rock en in mijn verschillende bronnen stond de naam Sonic Youth als pionier van de alternatieve rock. Ik weet dat dit bericht kort en vlug geschreven is, maar ik wacht even wat de toekomst zal brengen voordat ik dit album aan een diepe analyse zal onderwerpen. We beginnen daarom met een vier.

je schrijft een thesis over rock en je had nog nooit van sonic youth gehoord?

avatar van IllumSphere
Wie zei er dat ik toen nog nooit van Sonic Youth gehoord had? Ik zei enkel dat mijn gebruikte bronnen een vermelding maakte dat Sonic Youth één van de pioniers was van de alternatieve rock. En to be honest was het niet echt een thesis. Maar vanwaar die oprakeling van een bericht van bijna één jaar oud?

1,0
Eindelijk eens een CD die me totaal niet kan bekoren als muziek-omnivoor. Zo. En ik ben weer terug op mijn weg naar fijne muziek.

avatar van Arrie
Het is misschien leuker als je het een beetje toelicht.

Cured
ja, ik ben ook wel benieuwd.

1,0
Het is misschien leuker als je het een beetje toelicht.

Alright. Vind het met deze CD vrij simpel om toe te lichten. Ik hou veel meer van melodische lijnen in muziek. Dit is iets te veel noise voor mij. Ik begrijp dat Sonic Youth een grote impact heeft gehad op allerlei grunge- en postrock bands, maar dit is een uiterste dat me niet kan bekoren.
Ik mis een soort van logische structuur in de nummers. (Nu is het juist goed om ongebaande paden te betreden, maar hier zit weinig logica in. Ik kan het niet beter verwoorden ben ik bang).
Heb de CD wel 4x beluisterd, maar ik kan er nog steeds niets mee.

woordenaar
ArnoldusK schreef:
Ik hou veel meer van melodische lijnen in muziek.

woordenaar schreef:
Blijf lekker naar BZN luisteren vriend.

Wow. De prijs voor meest ongenuanceerde, lompe opmerking die ik ooit als reactie heb gekregen is voor jou! Proficiat!

avatar van Eveningguard
woordenaar schreef:
Blijf lekker naar BZN luisteren vriend.

Vond het een prima onderbouwing anders, maar dit is niks meer dan een stomme youtubeachtige fanboy opmerking.

Nouja, als je hem pas vier keer gehoord hebt kan ik me voorstellen dat je hem nog niet 'door' hebt.
Meer dan genoeg structuur en logica hierin, wat mij betreft, maar Arnold is gezien zijn top 10 meer liefhebber van eenvoudige liedjes zonder al te veel poespas (wat niet verkeerd bedoeld is, de albums scoren bijna allemaal hoog bij mij).

avatar van Don Cappuccino
Dit album heeft inderdaad wat tijd nodig. Je moet door de herrie heen luisteren om de zeer sterke liedjes te vinden. Ik had zoiets vergelijkbaars ook bij My Bloody Valentine. Dat vond ik niet om aan te horen totdat ik de onweerstaanbare melodieën vond. Nu staat het in mijn top 10.

avatar van LucM
Ik had ook verschillende luisterbeurten nodig om dit album te waarderen. Inderdaad komt er noise bij te pas maar het is nog melodieus, gestructureerd en sfeervol genoeg om door mij gewaardeerd te worden. Dit album en de daaropvolgende twee zijn relatief de meest toegankelijke Sonic Youth-albums, wellicht de reden waarom die mij het meest liggen. Aan pure noise of herrie (Metal Machine Music van Lou Reed bv. ) heb ik ook een hekel maar dit album zit aan de goede kant van de streep.

avatar van Slowgaze
Jeetje, wat is dat nou voor een onzin, door de herrie heenluisteren? (Sorry Mike, niets persoonlijks.) Dat gitaargeweld is juist onderdeel van de charme van de plaat, ook wat betreft My Bloody Valentine. Als je door de vervorming moet luisteren om mooie liedjes te horen, kun je net zo goed gelijk een mooie-liedjesplaat opzetten.

Zo kun je er ook naar kijken.

Moet zeggen dat ik hier nauwelijks noise hoor. Hooguit een beetje in het outro van The Sprawl.
Het is dan wel noise rock, maar pure noise is een ander verhaal.

avatar van Don Cappuccino
Slowgaze schreef:

Weet ik. Maar pas (vooral bij MBV) toen ik de melodielijnen echt vond was ik ook echt geïmponeerd door de muur van geluid die op mij afkwam.

avatar van Rudi S
Slowgaze schreef:

Nee, nee, nee, die herrie is dus slecht voor ons en ons gehoor, zeker met die oordopjes (in ears o.id.).
Draai wat rustiger en zachtere muziek of lees eens een mooi gedicht (zoals ik onlangs plaatste in het wat heb je laatst gelezen topic).

avatar van devel-hunt
Het zal best goed zijn, maar ik kom er niet doorheen. Alleen Teen Age Riot is o.k, maar verder?
Ik heb de cd wel in huis, kopen?

Slowgaze schreef:

Zo bekijk ik het inderdaad ook. Voor ieder oor zijn er verschillende genres. Wellicht dat ik er op een ander moment iets 'meer' mee kan. Veel plezier met deze klassieker!

avatar van heartofsoul
Dit album heb ik wel 30 maal geprobeerd, maar ik kan het maar niet omarmen. Wél hoor ik de muzikale logica, maar dat is blijkbaar niet de mijne. Ik ben, net zoals de meeste serieuze luisteraars op dit forum, naar ik aanneem, een doorgewinterde luisteraar, dus daar ligt het waarschijnlijk niet aan. Na een luisterbeurt was ik iedere keer weer lelijk van mijn stuk gebracht, hetgeen ik slechts kon herstellen door bijvoorbeeld clavecimbelmuziek van Bach af te spelen, waardoor ik weer in balans kwam.
Toch ken ik 3* toe, want slecht is het niet, alleen kan ik er blijkbaar niet tegen.

avatar van davevr
Dit is de beste plaat ooit volgens mij. Toen ik op die dag in 1990 op 15jarige leeftijd dit kocht was ik weggeblazen. Ik heb nooit begrepen wat mensen hier noise aan vinden. Ik heb daarna die lp met Lydia Lunch gekocht, ok, dat was noise. Of die slagroomplaat, dat begrijp ik. Maar dit? Dit is rock, full on. Zonder compromissen te maken, hun eigen ding doen.

trouwens, weet je dat Nick Sansano, de producer, eigenlijk een hip hop producer was. maar ze wouden die aggressieve sound van bvb Public Enemy (It takes a million... en Fear of a black planet), Ice Cube (Amerikkka's...), en dat heeft hij geleverd.

front242
een van mijn alltme favorites

Misterfool
Daydream nation had ik al een aantal jaren geleden al beluisterd. Toentertijd vond ik wat ik hoorde al wel redelijk interessant, maar de plaat moest nog bij mij inzinken. Wat ik met name geweldig vind, is de organische afwisseling tussen melancholische, melodische gitaarriffs en het betere noisy gitaargeweld. De composities op dit album zijn erg avontuurlijk en schieten werkelijk elke kant op. Nergens voelt het echter geforceerd aan!. Met recht een Klassieker!

shimahero schreef:
geweldige plaat. Klinkt lekker rebels
Geweldige plaat; sowieso, Rebels; zeker wat voor te zeggen. Ik heb dit album inmiddels ook geuisterd. Het opent al lekker met de klassieker 'Teen age Riot' en in 'Silver rocket' gaan de drums en gitaren er ook op los. Het klinkt in ieder geval lekker heel anders dan de standaard-popmuziek.

adri1982 schreef:

Nee Adri, dit is de standaard.

Schnee schreef:

Nee Adri, dit is de standaard.
Dat mag jij vinden. Ieder zijn eigen mening. Maar ik vind dit album na drie en een half keer te hebben geluisterd zo ontzettend goed, dat ik er de een na hoogste score aan uitdeel. Mede omdat er aantal nummers in zitten die verslavend (voor mij) zijn.

adri1982 schreef:

Ok! Adri! Dan wordt het voor jou toch ook de standaard? (Was dat moeilijk te begrijpen?)
En nu kun je gevoegelijk driekwart van je top10 bij het oudvuil zetten!

Schnee schreef:

En nu kun je gevoegelijk driekwart van je top10 bij het oudvuil zetten!
Sorry, al die albums in mijn top-10 hebben voor mij een betekenis.

adri1982 schreef:
Sorry, al die albums in mijn top-10 hebben voor mij een betekenis.

Adri, Adri, niet zo serieus joh.... Je hebt sonic youth ontdekt. Wees vrolijk!

avatar van Jaep
Dit album is met recht een klassieker te noemen. Eén van de weinige platen die ik in mijn pubertijd ontdekt heb en jaren later nog steeds erg sterk vind.