Sonic Youth - Daydream Nation (1988)

Label: SST

1. Teen Age Riot (6:57)
  2. Silver Rocket (3:47)
  3. The Sprawl (7:42)
  4. 'Cross the Breeze (7:00)
  5. Eric's Trip (3:48)
  6. Total Trash (7:33)
  7. Hey Joni (4:23)
  8. Providence (2:41)
  9. Candle (4:58)
  10. Rain King (4:39)
  11. Kissability (3:08)
  12. Trilogy: a) the Wonder, b) Hyperstation, z) Eliminator Jr. (14:02)
  13. Eric's Trip [Home Demo] * (2:27)
  14. The Sprawl [Live] * (8:27)
  15. 'Cross the Breeze [Live] * (5:54)
  16. Hey Joni [Live] * (3:38)
  17. Silver Rocket [Live] * (4:19)
  18. Kissability [Live] * (2:19)
  19. Eric's Trip [Live] * (3:05)
  20. Candle [Live] * (5:04)
  21. The Wonder [Live] * (4:02)
  22. Hyperstation [Live] * (6:14)
  23. Eliminator Jr. [Live] * (2:29)
  24. Providence [Live] * (1:47)
  25. Teen Age Riot [Live] * (4:37)
  26. Rain King [Live] * (4:06)
  27. Totally Trashed [Live] * (1:57)
  28. Total Trash [Live] * (5:18)
  29. Within You Without You * (4:58)
  30. Touch Me I'm Sick * (2:33)
  31. Computer Age * (5:12)
  32. Electricity * (2:46)
totale tijdsduur: 1:10:38 (2:31:50)
avatar van Zavo
Ik vind Providence ook een geweldig stukje.
Echt balen dat ik de live-uitvoering van dit album moet missen.

avatar van Yak
Yak
Berichten verplaatst naar Sonic Youth

dix
Daydream nation de beste? ik vind't een beetje sonic's zeurplaat om eerlijk te zijn.

BMR, Goo, Evol, Sister,... allemaal meer pit.

weten jullie trouwens dat die hoes geen foto is, maar een schilderij ... ?

Van de kunstenaar Gerhard Richter

avatar van STOOKERY
Helemaal met je eens dix, Evol vind ik persoonlijk de beste. Daydream nation is in vergelijking tot de albums die je noemt een vlakke minder dynamische plaat. Uitstekende plaat maar minder dan da andere platen. Prachtig schilderij overigens... Maar Sonic Youth heeft patent op prachtige hoezen.

avatar van BlueVelvet
STOOKERY schreef:
Prachtig schilderij overigens...
Ik vind het afschuwelijk. Of moet ik het in een bepaalde context zien?

avatar van Kos
Kos
Afschuwelijk nog wel. .

fastpulseboy
prachtig schilderij van Gerhard Richter, al heeft ie nog veel mooiere dingen gemaakt vind ik.

Minder dynamisch ????

Misschien wil iemand mij dit uitleggen?

dix
Hoe leg je minder dynamisch uit in dit subjectieve geval. Is het de productie of het songmateriaal? ik ben genegen te zeggen : beiden.

Ik heb op Daydream Nation nooit een 'Dirty Boots ' kunnen ontdekken, of een 'Brother James'.

En de fraaie productie van bijvoorbeeld 'Song for Karen' ... die tref ik op Daydream Nation ook niet aan. Wat mij betreft lijken de songs wat teveel op elkaar, schieten ze niet hard genoeg uit de startblokken (zoals White cross dat doet, in één keer raak) of zijn ze niet duister genoeg (zoals bijvoorbeeld Justice is might)

Eén uitzondering:

"Thurston ..! Thurston .. ! did you get your shit?"

dix schreef:

Eén uitzondering:

"Thurston ..! Thurston .. ! did you get your shit?"

"Hey Joni put it al behind you" schiet anders hard genoeg .....

dix
Ach ghans, het blijft subjectief.

ik ben SY enigszins uit het oog verloren (wie niet) maar begreep laatst dat Daydream Nation inmiddels tot magnus opum is gebombardeerd ... en dat zie ik niet.

Voor mij Bad Moon Rising, en als het toegankelijker moet zijn dan ... Goo

avatar van Ghans
Ze spelen dit jaar op Pukkelpop alleen maar DayDreamNation, ze werken er zelf ook een beetje aan mee

Deze en Sister he, toen ben ik er mee gestopt, kon niet beter, Goo was al te toegankelijk en mij SY niet meer, commercieeler

Ghans schreef:

Nou , Goo kwam bij Geffen uit ... maar commercieel? zo'n kassucces was het niet... hij klonk wel soepeltjes, da's een feit.

avatar van itchy
Zozo, de reissue is toch wel de moeite hoor... de originele plaat hoor ik liever in haar oorspronkelijke mix (die is lekker modderig en past de plaat goed; de remaster is me wat te open en te netjes) maar de tweede live/cover cd is echt een aanvulling. De nummers van DD beuken live veel meer dan op de plaat en krijgen een ongelooflijk energieke uitvoering mee. Het tempo van de songs ligt ook veel hoger dan op de plaat (soms iets té). Iets waar Sonic Youth destijds wel een handje van had, getuige ook deze liveplaat.

Daarnaast nog vier coversongs waarvan ik vooral Within You Without You van the Beatles (wat ik in de originele versie niet om aan te horen vind) en Computer Age van Neil young erg fijn zijn.

In het boekje lekker veel achtergrondinformatie over het totstandkomen van de plaat.

itchy schreef:

Ik had de deluxe-versie al gepindakaasd en ik ben het met je eens, wat een krachtige live-versie! Maar wanneer en waar is deze live-versie opgenomen dan?

Ik moet hem zeker eens gaan kopen, maar wacht even tot ik hem voor een wat schappelijkere prijs dan 27 euro tegenkom.

avatar van itchy
Cygnus schreef:

Ik heb hem voor 20 euro gescoord bij Plato. De livenummers zijn opgenomen op meerdere concerten (oa in Amsterdam en Berlijn) tijdens de tour na de release van de plaat.

itchy schreef:

Ok, bedankt. Ik vroeg me al af of het een registratie van een concert in de tour van dit jaar was, waarin ze DN ook helemaal spelen, maar dat is dus niet zo.

avatar van kaztor
Heb vandaag gewoon de enkele cd aangeschaft voor een mooi prijsje bij Concerto.
Die 2de cd brand ik wel.
Waarom moeten ze nou steeds weer dezelfde platen in de revisie gooien?

ook prima idd.
ik heb de gelegenheid aangepakt om het pakketje een op vinyl te hebben. maar de gewone cd werkt ook perfect.

fastpulseboy schreef:
ook prima idd.

ja, en hij krast minder snel

dix schreef:

ja, en hij krast minder snel

hahaha, ligt er aan hoe je ermee omgaat he

avatar van kaztor
Hoe zit dat nou eigenlijk? Ik ben er achter gekomen dat die 2de 'deluxe' cd zoiets als 90 minuten duurt!

Maar goed, heb gelijk de 'live' versie van DN aan m'n cdtje toegevoegd en de 'deluxe' cdtjes van Goo en Dirty ook gebrandt zodat ik de overblijfseltjes (b-kantjes) op een 4de cdtje kon branden.

avatar van Cygnus
Die 2e cd duurt 78:42, dan past het mooi op 1 schijfje...

avatar van Kos
Kos
The Sprawl. .
'Cross the Breeze (dat bassgeluidje) . .

either/or
hmmm zou die livenummers wel eens willen horen maar aangezien ik DDN al bezit zou het weggegooid geld zijn deze reissue nu te kopen...

avatar van treza
Schitterende cd, ik leerde ze helaas pas recentelijk kennen, maar ik ben er wel dirrekt wegvan. Ondertusse al tientalle keren beluisterd en blijft boeien. Ik kijk er echt naar uit om ze dit album live te zien spelen op pukkelpop dit jaar.

avatar van Erwin.c
MMMMM Ik weet het niet met deze band, kan iemand mij uitleggen
wat er zo bijzonder is aan deze muziek?
Ik blijf het proberen(zoveel mensen kunnen het toch niet fout hebben?)
Al houden ook veel mensen van de toppers natuurlijk!

avatar van artemio
Erwin.c schreef:
MMMMM Ik weet het niet met deze band, kan iemand mij uitleggen
wat er zo bijzonder is aan deze muziek?
Ik blijf het proberen(zoveel mensen kunnen het toch niet fout hebben?)
Al houden ook veel mensen van de toppers natuurlijk!

Muziek valt niet uit te leggen. Het raakt je wel of niet.
Ik vind dit een geweldige plaat en Sonic youth een geweldige band vanwege het geexperimenteer met gitaren, punt

Helaas niets van het pukkelpop optreden gezien, niet eens op tv. Hopenlijk komt er nog eens een DVD van uit.

avatar van Koston
Live was dit zoo ongelooflijk sterk, onwaarschijnlijk.