Sonic Youth - Daydream Nation (1988)

Label: SST

1. Teen Age Riot (6:57)
  2. Silver Rocket (3:47)
  3. The Sprawl (7:42)
  4. 'Cross the Breeze (7:00)
  5. Eric's Trip (3:48)
  6. Total Trash (7:33)
  7. Hey Joni (4:23)
  8. Providence (2:41)
  9. Candle (4:58)
  10. Rain King (4:39)
  11. Kissability (3:08)
  12. Trilogy: a) the Wonder, b) Hyperstation, z) Eliminator Jr. (14:02)
  13. Eric's Trip [Home Demo] * (2:27)
  14. The Sprawl [Live] * (8:27)
  15. 'Cross the Breeze [Live] * (5:54)
  16. Hey Joni [Live] * (3:38)
  17. Silver Rocket [Live] * (4:19)
  18. Kissability [Live] * (2:19)
  19. Eric's Trip [Live] * (3:05)
  20. Candle [Live] * (5:04)
  21. The Wonder [Live] * (4:02)
  22. Hyperstation [Live] * (6:14)
  23. Eliminator Jr. [Live] * (2:29)
  24. Providence [Live] * (1:47)
  25. Teen Age Riot [Live] * (4:37)
  26. Rain King [Live] * (4:06)
  27. Totally Trashed [Live] * (1:57)
  28. Total Trash [Live] * (5:18)
  29. Within You Without You * (4:58)
  30. Touch Me I'm Sick * (2:33)
  31. Computer Age * (5:12)
  32. Electricity * (2:46)
totale tijdsduur: 1:10:38 (2:31:50)
avatar van Reint
Trilogy is trouwens gewoon één nummer.

Sietse
dan pas je het toch aan, niemand die je tegenhoudt

avatar van Paalhaas
Op mijn versie zijn het gewoon losse tracks hoor. Het staat hier prima.

Paalhaas schreef:
Op mijn versie zijn het gewoon losse tracks hoor. Het staat hier prima.

Dat hangt dan vast van je versie af, want bij mij is het 1 track, en op de achterkant staat dat deze is opgedeeld in drie stukken. Maar wat mij betreft staat het prima zo!

Bij mij is het ook 1 track, voor wat het waard is.

Sietse
wat herman zei

avatar van Reint
Ah, nu staat het er goed, naar mijn mening. Bij mij is het één nummer, opgedeeld in drie delen.

avatar van HammerHead
Ik heb het inderdaad aangepast, de site van Sonic Youth zelf geeft het ook op deze manier weer.

avatar van Reint
Ah, kijk. Zo kan ik dit nummer ten minste in een keer aanklikken als favoriet nummer.

Ik heb nooit gesnapt wat dit album in menig top 10 lijst doet. Ofja, 70 min lang snapte ik het wel.

Ik besloot Daydream Nation eens een kans te geven. Op een donkere regenachtige avond baande ik mij een weg door de troep van me kamer, richting mijn koptelefoon. Toen de "play" button het klikje liet horen nadat mijn vinger dit had geinstrueerd, kwamen de eerste noten naar voren.

Het was geweldig, ik kon niet geloven dat ik dit al die tijd had gemist. Enkele minuten later was de cd bestelt en wachtte ik enkele dagen alvoor hij binnenkwam. Met uiterst veel zelfdiscipline (!) heb ik die dagen geen vinger meer uitgestoken naar mijn digitale versie, zodat ik de eerstvolgende luisterbeurt aan de tastbare cd kon geven.

...

Ik zal niet al te veel details geven, maar wat ik hoorde was niet hetzelfde als ik mij die eerste keer had ingebeeld. Het voelde te makkelijk aan, het was voorspelbaar, en bovendien te lang. Geloof me, ik heb de cd hier nog steeds liggen, ik heb hem vaak genoeg meer kansen gegeven om zichzelf te bewijzen, maar tevergeefs.

Ik kan dan ook niet anders concluderen dat de cd (voor mij) niets speciaals te bieden heeft.

Mijn eerste cd van Sonic Youth was Rather Ripped. Was dat een teleurstelling... het was ok, maar helemaal niet zo wereldschokkend als ik het mij had voorgesteld.
Nu toch daydreamnation gekocht in de hoop dat het toch nog iets werd... en het werd iets! Eerste dag Sonic Youth fan en derde beluistering. Wakkergeschud... muziek is toch geen overschatte verzameling geluidjes om een industrie draaiende te houden! Had ik het ontdekkingsproces maar niet zo hopeloos uitgesteld...
Een iets genuanceerdere mening na het nachtje slapen dat volgt op de volgende vijf beluisteringen.

avatar van KampF
Zoals verwacht een 10,0:
pitchfork

Zie je uiteraard bij al die re-issues van klassiekers

avatar van Brain Stew
Oei, een deluxe edition?

avatar van artemio
Als ik dat had geweten. Heden middag de gewone versie aangeschaft (voor maar 9 euro, die deluxe edition zal wel meer gaan kosten).

Vanwege de vele positieve geluiden hoge verwachtingen.
Een klassieker?? Mmwah, viel een tikkeltje tegen. Zo op het eerste gehoor niet veel beter dan Dirty. Nog een paar keer luisteren voordat ik een echt oordeel geef.

Trilogy steekt er wel direct bovenuit. idd1 track. vind deel 1 en 2 mooi in elkaar overlopen. deel 3 had net zo goed een aparte track kunnen zijn. Hebben ze daarom voor a,b en Z gekozen?

avatar van Cygnus
Ik heb de tweede cd van de deluxe edition gisteren beluisterd, en die is meer dan de moeite waard! De nummers zijn strak uitgevoerd en de volgorde van de nummers is ook anders. Zo begint Daydream Nation met The Sprawl en eindigt het met Total Trash. Ook de vier covers die daarachter komen zijn de moeite waard. Hier even de tracklist (voor corrigeren heb ik even geen tijd):

Disc Two

17. Touch Me, I'm Sick
18. Computer Age
19. Electricity

avatar van Reint
Zijnd at livenummers? Wta is het evrschil tussen Totally Trashed en Total Trash (behalve de titel).

fastpulseboy
de 4LP versie staat al in de bestelling.....

paranoidandroid
Is iemand de Deluxe al voor een redelijke prijs tegengekomen? Plato vraagt er 35 euro voor..

avatar van SilverGun
Plato Groningen vraagt er 27 euro voor. Hier is ie 24 euro.

avatar van Cygnus
Bij cdplus.nl voor 20,84...

avatar van kaztor
Deze staat al geruime tijd op m'n pc en volgende maand ga ik 'm kopen. Mijn volgende recensie bestaat uit 1 zin die het geheel perfect samenvat:

Een schilderij van noise.

Dat volstaat.
Voorlopig 4,5, maar dat kan nog best eens hoger worden!

kaztor schreef:

Een schilderij van noise.

Dat volstaat.
Voorlopig 4,5, maar dat kan nog best eens hoger worden!

na een paar luisterbeurten ben ik ook om, wat een steengoed album. Gaat 'Dirty' denk ik nog wel voorbijstreven.

Er staan volgens mij maar twee mindere nummers op,namelijk
silver rocket
en providence (eigenlijk overbodig),

De allerbeste tracks:
the sprawlrelatief ingetogen, duister nummer, met o zo mooi outro. Als je het over een schilderij van gitaargeluid hebt...
cross the breeze schroeft het tempo enorm op. Heerlijke flow.
hey joniEven energiek als cross the breeze, maar dit nummer lijkt naar het einde juist toe nog meer te versnellen. Er lijkt in dit nummer ook wel een keyboard mee te doen of zo. In ieder geval een apart maar verfrissend riedeltje.
Candle[i]geweldige tempowisselingen.
[i]Trilogy
samenvatting van al het voorgaande in één sublieme afsluiter.

avatar van BlueVelvet

BlueVelvet schreef:
Silver Rocket overbodig?? Vet nummer is dat juist!

Juist, en ook providence heeft zijn waarde op deze plaat, vind ik...

avatar van The Scientist
Niet om het een of het ander, maar vind Silver Rocket ook het zwakste nummer van de plaat, al ligt dat meer aan de rest dan aan Silver Rocket

djeffibrelich
providence geeft het album meer sfeer

BlueVelvet schreef:
Silver Rocket overbodig?? Vet nummer is dat juist!

ik bedoelde te zeggen dat providence in mijn ogen echt niets toevoegd.
silver rocket alleen wat minder dan bijv. trilogy.
Op dirty hebben ze ook een zo'n nummer met een "noise intermezzo" ('on the strip' meen ik ). Dat vind ik dan weer veel beter.
Maar ieder z'n smaak.

djeffibrelich schreef:
providence geeft het album meer sfeer

Ik vind het altijd heel mooi als ik echt in het album zit. Gaat het over de eerste man op de maan? Zo klinkt het in mijn oren altijd.

avatar van itchy
Reint schreef:

Nee, het zijn twee berichten die Mike Watt op het antwoordapparaat van Thurston Moore heeft ingesproken. Het gaat over een zakje wiet dat kwijt is.
Maar ik vind jouw interpretatie veel mooier

tekst:
[Mike Watt]
"Watt Here! I'm downstairs from your window... if you're up...
pub 'phone booth... if you're up...(I get tense) [Beep]"

[Mike Watt]
"Thurston! Watt! Thurston! I think it's ten thirty, we're calling
from Providence, Rhode Island. Did you find your shit? You gotta
watch the motin' Thurston, your fuckin' memory just goes out tha window.
We couldn't find it in the van at all, we wonderin' if you looked in
that trash can. When we threw out that trash, man, was the bag in
your hand, did you dump it? Call later. Bye."

avatar van Reint
Ah, ook gaaf. Bedankt, leuk om te weten.