Pere Ubu - The Modern Dance (1978)

Label: Blank

1. Non-Alignment Pact (3:18)
  2. The Modern Dance (3:28)
  3. Laughing (4:35)
  4. Street Waves (3:04)
  5. Chinese Radiation (3:27)
  6. Life Stinks (1:52)
  7. Real World (3:59)
  8. Over My Head (3:48)
  9. Sentimental Journey (6:05)
  10. Humor Me (2:44)
avatar van Jan Wessels
Naar aanleiding van de vele reacties op dit album in de recente MuMe album Top 40 uit de jaren '70 heb ik deze CD, van een mij tot dusverre onbekende band, blind aangeschaft voor een paar pond via Amazon.co.uk.
Vandaag ontvangen en aan een eerste luisterbeurt onderworpen. Dat viel in eerste instantie niet mee tot ik bij het 5de nummer aankwam: Chinese Radiaton. Dát nummer kende ik! Ik had het vroeger zelfs op een cassettebandje staan al wist ik tot nu toe de uitvoerende artiest niet. Opgenomen van de radio waar (notabene) Ad Visser dit in zijn programma Superclean Dreammachine draaide. Dankzij internet weet ik nu zelfs precies wanneer dat was: 24 april 1978. 1978 - Superclean Dreammachine - scdm.nl En nu weet ik dus ook hoe dat andere nummer heette wat ook op mijn cassettebandje stond en welke ik al jaren in mijn hoofd heb zitten: Man Machine van Kraftwerk die Ad Visser dus toen ook draaide (even de tracks beluisterd via AllMusic et voilá).

Maar om on topic te blijven: Chinese Radiaton dus. Wat een geweldig nummer! De rest van de CD aangehoord en direct daarna twee maal opnieuw helemaal beluisterd waarna het kwartje meer ging vallen. Track 9 - Sentimental Journey - is niet helemaal mijn kopje thee maar de andere tracks boeien des te meer. Goh, toch grappig om weer eens wat "nieuws" te horen en te ontdekken dat ik één nummer gewoon al 37 jaar ken..

NB. Over Non Alignment Pact gesproken: dat deed me denken aan de gelijknamige band uit Delfzijl die in 1981 werd opgericht en die ik ooit heb zien spelen ergens in de stad Groningen tijdens mijn studietijd. Nu weet ik ook waar zij de naam vandaan haalden.

Terwijl in deze periode de gemiddelde wave band duister, traag en depressief klinkt, lijkt het op The Modern Dance alsof er een zak aan XTC als Smarties naar binnen is gewerkt.
The Birthday Party On Speed.

avatar van fatima
deric raven schreef:
The Birthday Party On Speed.

David Thomas heeft zichzelf noch zijn band ooit geassocieerd met 'wave', en Ubu maakte al muziek vanaf 1975. Ze hebben wel lekker meegelift op de nieuwe golven van 1977 en later, maar muzikaal waren er niet zoveel raakvlakken. In elk geval klinkt het een stuk minder gedateerd dat de meeste wave uit die tijd (en uit deze tijd...).

avatar van Johnny Marr
Ongelofelijk dat dit album uit 1978 komt... Dit zou je totaal niet zeggen, deze mannen waren hun tijd ver vooruit. Met sommige nummers heb ik nog wat moeite, maar dit is een zéér interessant album, dat is het minste wat je kan zeggen.

New Wave klassieker lees ik hier ook veel. Nou, dit klinkt toch echt niet naar New Wave in mijn oren hoor...

avatar van wilbur
De Amerikaanse post-punkband Pere Ubu, is al meer dan 40 jaar avant-garde. Al heeft frontman David Thomas het liever over ‘avant-garage’ – een term die hij speciaal voor muziekjournalisten heeft bedacht. Vanwege hun tegendraadse muziek, de incorporatie van de synthesizer in het gitaargeluid en het afwijzen van rockclichés is Pere Ubu nog steeds een inspiratiebron voor veel bands. Geheel terecht worden de eerste vijf albums van Pere Ubu in 2015/2016 dan ook heruitgegeven in twee boxsets. In maart verschijnt de tweede en daarom speelt Pere Ubu vanavond een selectie van die eerste vijf platen!

Op 8 april in Utrecht

avatar van niels94
Ik heb het gevoel dat hier al iets te lang niet is benadrukt dat Humor Me echt een van de allerbeste stukjes muziek ooit gemaakt is.

avatar van aerobag
Eind jaren ’70, tijdens de opkomst van wat later als post-punk gelabeld zou worden, was er een weelde aan bands die meerdere hoogstandjes vertoonden, maar wat mij betreft piekte het pasgeboren genre direct met deze excentrieke groep uit Cleveland.

De band onderscheidt zich met een constante stroom aan originaliteit en een sound die 40 jaar na dato mij nog steeds doet verwonderen. De stem én de vocale performance van frontman David Thomas is er één uit duizend (Alhoewel de zanger van Black Midi in 2019 ook zijn best deed om zijn innerlijke Thomas op te roepen).

Ik heb artikelen gelezen die suggereren dat de thematiek van het album berust op de desoriënterende bijkomsten van de industrialisatie en ik moet zeggen: het is inderdaad een behoorlijk schizofreen album. Enerzijds opzwepende gitaarritmes, anderzijds chaotische samples en surrealistische uitstapjes. Het is een prettig gestoorde rollercoasters aan prikkels van begin tot eind. Het swingt de pan uit terwijl de wereld om je heen zich constant lijkt te vervormen, maar het album verliest zichzelf nooit.

Het mag duidelijk zijn, van de eerste scherpe tonen van Non-Alignment Pact tot de laatste jammende gitaarklanken van Humor Me, dit vind ik echt een topper.