Placebo - Without You I'm Nothing (1998)

Label: Hut

1. Pure Morning (4:14)
  2. Brick Shithouse (3:18)
  3. You Don't Care About Us (3:58)
  4. Ask for Answers (5:19)
  5. Without You I'm Nothing (4:08)
  6. Allergic (To Thoughts of Mother Earth) (3:49)
  7. The Crawl (2:59)
  8. Every You Every Me (3:33)
  9. My Sweet Prince (5:45)
  10. Summer's Gone (3:05)
  11. Scared of Girls (3:01)
  12. Burger Queen (6:12)
  13. Evil Dildo * (7:44)
  14. 20th Century Boy * (3:39)
  15. Burger Queen Français * (6:20)
  16. Pure Morning [Howie B. Remix] * (6:34)
  17. Needledick 1:12 * (1:12)
  18. Every You Every Me [Brothers in Rhythm Glam Club Mix] * (9:55)
  19. Nancy Boy [Sex Mix] * (3:22)
Arbeidsdeskundige
Pure Morning en Burger Queen zijn mijn favoriete nummers op dit fraaie album.

avatar van Niek
Voor 1 euro op de kop getikt bij een kringloop; kende het nog helemaal niet. Na 1 keer luisteren gematigd enthousiast. Het doet me wat puberaal en al te typisch jaren negentig aan (beide begrijpelijk); soms doet het me zelfs denken aan Alanis Morissette.. Enfin, na een tweede keer al weer meer enthousiast. De rustige tracks zijn mijns inziens de betere, al is het stevig rocken af en toe voor de balans ook fijn. Moet er wel aan denken om de plaat na Burger Queen af te zetten (wat een herrie volgt er na wat stilte nog zeg; is dat Evil Dildo? gepaste naam iig voor die troep).
Al met al heel content met dit koopje .

Thekillers87327
Deze plaat word echt steeds beter!
1e luisterbeurt.. mweh..
2e (nu) wow, hele eigenzinnige goede rock!
My sweet prince is zo prachtig! Heel melancholisch op een positieve manier

Qua geluid ook een heel gevarierd album, van heel hard naar heel zacht ala smashing pumpkins..
Moet er wel aan wennen dat nadat je my sweet prince luistert wakker geschud word door brick shithouse
( mijn volgerde)
Fav nummers: My Sweet Prince, Every you every me, Allergic

Zou zomaar uit kunnen groeien naar 5 sterren..

avatar van Arrie
Huh? Je hebt de tracklist in een eigen volgorde gezet? Maar dan zet je Brick Shithouse toch gewoon niet na My Sweet Prince? Of begrijp ik je verkeerd?

Thekillers87327
Arrie schreef:

Nee haha kijk: soms luister ik n tracklist op basis van een bepaalde volgerde qua interessante nummers. Dus ik had na My sweet prince Brick shithouse gezet.
Dat is wel even een wow dan haha.
Bedoel ermee aan te geven dat het een heel divers album is

avatar van jordidj1
Gaaf album dit! Eigenlijk nooit aan Placebo-platen begonnen, kan vanaf nu een mooie inhaalslag doen dus

avatar van itchy
jordidj1 schreef:

Je kan beter jezelf de tijd besparen want ze klinken allemaal hetzelfde en geen andere haalt het qua composities bij deze.

avatar van jerome988

Lulkoek

avatar van Castle

Vertel… wat ziter dwars?
Dit is een uitstekende start , maar placebo heeft nog veel meer moois gemaakt

avatar van Premonition
itchy heeft wel een beetje gelijk. De eerste drie albums zijn prima, waarvan deze echt top is, na Black Market Music zakt het behoorlijk in en werd het een aanstellerige circusact.

avatar van jordidj1
itchy schreef:

Ach Amenra klinkt ook album hetzelfde en vind ik fantastisch

avatar van Kondoro0614
"My heart's a tart, your body's rent. My body's broken, yours is bent."

Zoals ik al vertelde bij mijn mening op het debuutalbum heb ik er voor gekozen deze band in een marathon te gooien, aangezien ik de band vrijwel opnieuw leerde kennen en ik toch heel overtuigd werd. Dit tweede album heeft mijn favoriete song uiteraard op de plaat, vrij cliché maar het is wel zo, waar ik ook de tekst heb gequote hierboven. Ik wou eigenlijk deze plaat wat eerder beoordelen maar, dat doe ik meestal zondags en aangezien ik afgelopen zondag bij de eerste concert van het jaar was (als we het over de duivel hebben, ook de band die hierboven wordt benoemd), had ik er helaas geen tijd meer voor.

Ik denk dat deze plaat toch wel mijn ontdekking is geweest van de band in het algemeen, ik weet het vrijwel zeker. De plaat heeft eigenlijk alles, en wisselt lekker af van harde alternatieve rock sounds tot de toch wat meer depressieve sounds, die gelukkig nog niet in overvloed zijn. Je merkt dat de band een klein stapje terug heeft genomen van het vorige album, en ik vond dat er wat minder harde nummers aanwezig waren hier op dit album. Want met 'Brick Shithouse' en 'Scared of Girls' komen ze het dichtste bij het agressieve sound van de vorige plaat, en voor het algemeen is het vrij rustig.

Maar is deze plaat gelijk mijn favoriet? Nee, totaal niet. Ik had toch wat meer hardere nummers verwacht, en toch wat minder ballads. Want over het algemeen is de plaat vrij rustig, en deprimerend wellicht ook wel. Er staan echt wel een paar parels tussen, die toch wel mijn beeld rondom 'Placebo' vervullen het is alleen in het algemeen zeker niet een echt verassende plaat, zoals ik dat bij de het debuutalbum weer wel heb beleefd.

Toch kent de film heel veel songs die ik graag mag luisteren, en is de plaat in mijn ogen onmisbaar in je luister proces van 'Placebo', en hoort toch wel bij hun meesterwerkjes. Zoals nummers als 'The Crawl', 'Without You I'm Nothing' en 'Pure Morning' zijn voor mij echt niet te vergeten, en kan ik nog héél vaak luisteren. De plaat zit zeker bomvol met heerlijke songs, toch mis ik het agressieve iets te veel, of het is nog gewenning!

Oh, ja, en zeker de 'hidden track' genaamd 'Evil Dildo' niet te missen, heerlijke instrumentale song die er voor mij ook uitschoot!

Tussenstand:

01. Placebo
02. Without You I'm Nothing

avatar van niels78
itchy schreef:

Anno 2022 weer achterhaald! Mee eens?
Ik was 20 toen Pure Morning uitkwam. Kneiter van een hit op 3Fm destijds. Dacht aan een soort van one day fly. Maar niets is minder waar..
Ben erg onder de indruk van hun laatste!

avatar van vinejo
Ik hoorde Every Me Every You en was vrij zeker dat het een leuk nieuw nummer van Death Cab For Cutie was…

niels78 schreef:

Anno 2022 weer achterhaald! Mee eens?

Anno '22/'23 vind ik itchy's bericht nog steeds opgaan.

avatar van Johnny Marr
Arrie schreef:

Anno '22/'23 vind ik itchy's bericht nog steeds opgaan.

Ik sta nog steeds achter het antwoord van jerome988 op dat bericht.

avatar van Premonition
Toevallig vanmiddag weer eens gedraaid na een aantal jaren. Dit album stond continue op in 1998/99 en begeleidde mij door een van de moeilijkste perioden in mijn leven, daarom met mate te consumeren.

avatar van Hanszel
Oh, hij heeft al 5 sterren van mij..... daar kan niet meer bij

Was een tijdje geleden dat ik dit geluisterd had, vanmorgen ineens "polished to the nth degree" in mijn hoofd (ik weet bij god niet waarom, maar kennelijk heeft het wel iets met god / religie te maken) maar goed, ik dit luisteren en potjandorie, wat een fijn plaatje!

Eigenlijk alles. Dus die 5* blijven staan. Zelfs 'saaiere' nummers zoals The Crawl vond ik bijzonder goed te pruimen.

En ik zag dat ze in 2022 een nieuw album uit hebben, misschien toch maar eens checken want ook ik vond -zoals meerdere users hier beweren- dat ze na 'black market music' niet veel bijzonders meer hebben voortgebracht. Ikzelf heb er nog 2 à 3 geprobeerd en toen ook opgegeven (hoewel heel mijn muziek-fascinatie een toon of 3 lager ging vanaf pakweg 2009).

On topic: ik denk dat ik dit de komende tijd weer wat vaker ga laten voorbijkomen, ook die eerste en zwarte markt muziek. Leuk!

avatar van Arrie
Niet saaier maar rustiger. Ik vind Placebo echter ijzersterk in de rustigere nummers. The Crawl maar ook Ask for Answers, My Sweet Prince, Burger Queen. Prachtige nummers. Ik vind er juist genoeg spanning, sfeer en emotie in zitten om nooit saai te worden.

avatar van Premonition
Sterker nog, The Crawl en Ask for Answers zijn de standout tracks. Prachtige melancholie.