Editors - In This Light and on This Evening (2009)

Rock / Electronic
Label: Kitchenware

1. In This Light and on This Evening (4:23)
  2. Bricks and Mortar (6:23)
  3. Papillon (5:26)
  4. You Don't Know Love (4:41)
  5. The Big Exit (4:46)
  6. The Boxer (4:42)
  7. Like Treasure (4:54)
  8. Eat Raw Meat = Blood Drool (4:55)
  9. Walk the Fleet Road (3:47)
  10. This House Is Full of Noise * (6:22)
  11. I Want a Forest * (3:59)
  12. A Life as a Ghost * (4:33)
  13. Human * (3:13)
  14. For the Money * (5:53)
  15. You Don't Know Love [Demo Version] * (4:04)
  16. These Streets Are Still Home to Me * (3:19)
  17. No Sound But the Wind [Live at Rock Werchter 2010] * (3:48)
avatar van barrett
Een plaat vol met verwijzingen naar hun eigen helden is het geworden. Volgens mij wordt dit een overgangsplaat ik hou mij alvast klaar voor de opvolger van deze In this Light and on this Evening...

Edwin schreef:
Het nieuwe geluid van Editors is even wennen, maar ze komen er goed mee weg. Toch beschouw ik dit album niet als volledig geslaagd, omdat er ook wat nummers op staan die bepaald niet memorabel zijn.

Zo keek ik er ook tegenaan toen ik het album voor het eerst hoorde. Vervolgens kreeg ik de echt briljante 2e cd erbij. Daarna groeide het album verder en verder en inmiddels vind ik alle nummers (zeer) goed tot meesterlijk. Wat een fraaie composities staan op deze 2 CD's en wat wordt het krachtig en mooi tegelijk neergezet. Op de bonusdisc hoor je naast de synthesizers ook fraai gitaarwerk. Daarbij komt Tom zijn stem ook nog eens mooier over dan op de eerste twee albums.

Echt meesterlijk vind ik: Papillon, You Don't Know Love, the Boxer, Like Treasure, Eat Raw Meat = Blood Drool, This House is Full of Noise & For the Money.
Voor alle gitaarliefhebbers: bij de gitaarexplosies op This House is Full of Noise (hele terechte titel) moet ik aan the Arctic Monkeys denken.

Ik verhoog 'm naar 5,0* en raad iedereen aan om dit album te blijven draaien, het is zeer de moeite waard.

JellyBelly
Geweldige CD en een echte groeier, ik blijf het album maar draaien en dat gebeurd niet zo gek vaak tegenwoordig met nieuwe releases.

Naar mijn mening geen slechte kopie van Depeche Mode, integendeel. De meeste albums van Depeche Mode halen dit niveau niet maar dat is natuurlijk mijn mening.

Mogelijk de beste cd van 2009.

avatar van evil23
Uiteindelijk heb ik toch maar de limited edition van In This Light And On This Evening gekocht, en het moet gezegd : de plaat wordt steeds aantrekkelijker om naar te luisteren. Het is alleen onbegrijpelijk dat een aantal tracks van disc 2 ( Cuttings) niet op de uiteindelijke cd versie terecht zijn gekomen, dan was het album nog beter geweest.

evil23 schreef:

Ik heb meer mensen dingen in die trant zien zeggen hier en ik sluit me daar volledig bij aan.

avatar van djarend
En zo zie je maar dat meningen verschillen, als ik kijk wat ik van de cd verkoop dan zijn er ook een hoop klanten die toch voor de enkele cd kiezen nadat ze even de 2e cd hebben beluisterd van de limited edition... ikzelf vind de 2cd wel leuk maar zou ook niet persé hoeven te hebben, is in mijn geval wat makkelijker door het werk en heb ik dus toch de 2 cd........

avatar van Yamato
I swear to God, I heard the Earth inhale,
moments before it spat its rain down on me.
I swear to God, in this light and on this evening,
London's become, the most beautiful thing I've seen.

Tweede poging ging iets beter. De eerste drie nummers, boxer en eat raw meat bevallen me nu wel redelijk. Bricks & Mortar met name! De andere nummers gaan trouwens nog steeds volledig langs me heen. Dit biedt in ieder geval perspectief voor een nog te plannen derde expeditie. Eerst de manschappen laten uitrusten, inventariseren en de tomtom in de oplader.

ElsenaarMetal
Ik kende deze band totaal niet,
heb een kopietje gekregen van een kennis.

moet bekennen dat ik het toch wel goede muziek vind.
Ik weet niet of dit hun "natuurlijke" sound is,
Want anders zou ik er zoiezo wel meer van willen!

Ik ben gisteren gaan kijken naar hen in Brussel en ze waren echt heeeeel goed!!!

Ik dacht dat ze vooral nummers gingen zingen van hun nieuwe cd maar ze hebben veel afgewisseld met hun oudere hits en dat vond ik wel super!

Niet dat hun nieuw album slecht is ofzo maar gewoon, de meezingers doen het toch gewoon.

Live klinken de nieuwe nummers ook heel wat beter!

Ik vond het een echt geslaagde avond!
Ik denk er zelf over om 30 april terug een bezoekje te brengen aan hen!

Daarbij ga ik van 3.5 naar een 4 !!

avatar van stef212
JellyBelly schreef:

Mogelijk de beste cd van 2009.

Ik noem dit geen kopie van Depeche Mode, eerder een poging om het roer om te gooien, en alles radicaal te veranderen. Deze sound doet me ook niet echt denken aan Depeche Mode.
En de beste plaat van 2009? Dan moet het een fameuze groeier zijn....

avatar van VanDeGriend
JellyBelly schreef:
De meeste albums van Depeche Mode halen dit niveau niet
Dat is nogal een uitspraak zeg

Ik ben nog niet zover dat ik ga stemmen (afhankelijk van mijn bui is het al alles tussen 1,5 en 3,5 geweest), maar ik weet vrij zeker dat dit plaatje niet in de buurt gaat komen van om het even welk DM album. Dan had op zijn minst het gebruik van die synths een pak subtieler gemoeten. De lompheid waarmee de equipment hier ingezet wordt, maakt deze plaat vooralsnog een niet al te smakelijk hapje.

ElsenaarMetal
K vind het wel een gezellig plaatje.
ken Depeche Mode niet eigenlijk, is dat vergelijkbaar met dit?

avatar van VanDeGriend
Nou..het is niet zo dat we hier Frans Bauer met Pere Ubu aan het vergelijken zijn, maar nee dat vind ik niet. Dit is meer een rockbandje dat de gitaar, waarschijnlijk tijdelijk, heeft ingewisseld voor instrumenten waar ze nog niet zo goed weg mee kunnen. DM heeft zijn wortels in de synths maar is na jaren en jaren geevolueerd tot een majestueuze rockband met nog steeds een stevige electronische basis. Zijn, los van of de muziek te vergelijken is, een paar stappen verder ook. Vind de vergelijking met (het imho ook al superieure) New Order dan nog minder ver gezocht.

Blijf er wel bij dat Editors wel iets "geks" moest doen na hun twee identiek klinkende eerste platen. Een derde met dezelfde sound was denk ik niks geworden. Dit is in ieder geval een poging wat anders te doen en valt te waarderen. Bovendien is het in ieder geval een album dat stof op doet waaien. Altijd leuk en goed voor een half bonuspunt

Gregson
ElsenaarMetal schreef:
is dat vergelijkbaar met dit?

Mijn inziens niet.

VanDeGriend schreef:

K moet ook bekennen dat ik dit een lekkere plaat vind, zal DM dan maar eens uittesten dan!

avatar van Yamato
Waarom kennen zo weinig mensen hier Depeche Mode? Dat is toch echt wel een act waar iedereen enigszins bekend mee zou moeten zijn.

Ik ben het overigens niet met je eens, VanDeGriend. Ik vind dat je appels met peren aan het vergelijken bent, en dan heb ik het niet over de muziek maar over je manier van beoordelen. Depeche Mode ken je al jaren en zul je waarschijnlijk ook niet meteen briljant hebben gevonden. Editors hebben dit album een maand geleden ofzo uitgebracht, dan kun je nog niet zo streng oordelen naar mijn mening. Bovendien denk ik dat je alles binnen de tijdgeest moet zien en ik denk dat deze plaat van Editors perfect binnen de tijdgeest past.

avatar van alpeko
Ik kan er vooralsnog nog niet aan wennen aan dit nieuwe geluid. Ik mis het Joy Division achtige geluid. Dat spreekt me meer aan dan deze Depeche Mode / New Order kloon. Dat zijn nu niet bepaald de bands waar ik anno nu nog aan herinnderd wil worden. Vernieuwend is het natuurlijk ook al niet want ook nu grijpen ze terug op de jaren 80 sound.

Voorlopig moeten ze het doen met een 2,5. Afgezien van Papillon en You don't know love vind ik het na meerdere luisterbeurten nog erg zouteloos en magertjes. Mijns inziens een totaal onnodig en overbodig experiment.

avatar van Slowgaze
aERodynamIC schreef:

Ik had ook graag de reguliere afsluiter geruild voor bijvoorbeeld This House Is Full of Noise of One for the Money, maar het is nog maar de vraag of die wel aansluiten bij de rest van het album, nietwaar? Mijn vermoeden is dan ook dat de nummers van Cuttings 2 niet qua sfeer aansluiten bij de gewone cd.

avatar van musicman13
Vind het niet veel aan, maar om het 2 sterren te geven vind ik overdreven.

avatar van otherfool
VanDeGriend schreef:

Helemaal correct. Ik vind het dan ook nog niet veel, deze Editors. Hoewel ik er meteen bij moet zeggen dat de derde luisterbeurt een stukje beter beviel dan de eerste, toen ik met holle ogen naar de pc aan het staren was met de vraag; 'wat doen jullie nu!?'

Inmiddels kan ik wel genieten van tracks als het titelnummer of You Don't Know Love, al blijft het voorlopig toch behelpen hoor. Plaat waarvan ik zelf benieuwd ben of het nog gaat groeien, voorlopig 2*.

ElsenaarMetal
Titel track, Papillion en You Don't know Love zijn op het moment favorieten!

avatar van dielinquent
Na een keer of 20 luisteren moet ik gewoon concluderen dat dit een fantastisch album is. The back room blijft mijn favoriet, maar wat is dit nieuwe album toch verslavend. Hij bevalt me een stuk beter van het vorige album dat snel ging vervelen en teveel van hetzelfde was. En er stonden ook enkele missers op. Op het nieuwe album slechts 1 nr dat ik nog niet zo goed trek (eat raw meet)

favorieten: titeltrack, the big exit, like treasure

Grappig. We zijn een maand verder en het regent werkelijk positieve reacties over dit album. Het was even wennen denk ik.

Berichten verplaatst naar Muziek > MusicMeter Live! > Editors

west schreef:

Dit al gezien?
YouTube - Editors - Eat Raw Meat = Blood Drool [Later... with Jools Holland]

Mag hopen dat ze op deze voet doorgaan en de wat gewonere sound achter zit laten.

avatar van rkdev
Wow, wat een vette versie van Raw Meat = Blood Drool zeg !!
Papillon daarentegen klinkt wat mat.

herman schreef:

Dit al gezien?
YouTube - Editors - Eat Raw Meat = Blood Drool [Later... with Jools Holland]

Ik vind dit echt geniaal! Wat een optreden, wat een fantastisch nummer is dit!

west schreef:
Ik vind dit echt geniaal! Wat een optreden, wat een fantastisch nummer is dit!

Ja he. Ik liet dit aan een vriendin zien die het album nog niet kent (maar de oude platen wel goed vindt) en zij vond het ook geweldig.

Herman, ik zie nu dat jij dit album 'maar' 2,0 sterren geeft en dat terwijl jij toch een liefhebber (?) bent van New Order, net als ik. Wat vind jij hier minder aan? En wat vind jij van dit optreden bij Jools?

Het optreden bij Jools vond ik ook (en zeker dit nummer als het los gaat), maar het album is me na een keer of 6 luisteren tegen gaan staan. Moeilijk om nou echt aan te duiden waarom het me niet grijpt.

Ik heb in ieder geval moeite met de (voor mijn gevoel geforceerd klinkende) bariton van Tom Smith. Het is net alsof er een aardappel in zijn keel zit... Het is in ieder geval stem die me positief opvalt. En muzikaal vind ik het op een paar nummers na ook niet zo geweldig, de nummers grijpen me meestal niet echt en ik heb ook het idee dat de aankleding van sommige nummers niet helemaal op zijn plaats is. Ik hoor af en toe wat overbodige tierelantijnen, terwijl andere nummers juist weer gebaat zouden zijn bij wat extra's. Ik moet ook eerlijk zeggen dat die akoestische versie van Papillon me ook weinig doet...

De eerste albums van Editors spraken me ook al niet echt aan, terwijl dit toch een bandje voor mij zou kunnen (moeten?) zijn. Vandaar dat ik het toch maar heb geprobeerd.

En wat de New Order-vergelijking betreft: die hoor ik niet zo eigenlijk. Ze zitten wel een beetje in hetzelfde vaarwater, maar Editors heeft wel een eigen sound (die me inderdaad minder aanspreekt).

Wellicht wat tips voor enigszins soortgelijke bands die me wat meer aanspreken:
YouTube - The Presets - My People
YouTube - Midnight Juggernauts - Into the Galaxy (OFFICIAL) Dir. KROZM