MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

The Cure - Faith (1981)

mijn stem
4,13 (797)
797 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Fiction

  1. The Holy Hour (4:25)
  2. Primary (3:35)
  3. Other Voices (4:28)
  4. All Cats Are Grey (5:28)
  5. The Funeral Party (4:14)
  6. Doubt (3:11)
  7. The Drowning Man (4:50)
  8. Faith (6:43)
  9. Carnage Visors * (27:51)
  10. Faith [RS Home Demo] * (2:57)
  11. Doubt [RS Home Demo] * (1:09)
  12. Drowning [Group Home Demo] * (1:52)
  13. The Holy Hour [Group Home Demo] * (4:49)
  14. Primary [Studio Out-take] * (4:23)
  15. Going Home Time [Studio Out-take] * (3:32)
  16. The Violin Song [Studio Out-take] * (3:39)
  17. A Normal Story [Studio Out-take] * (3:04)
  18. All Cats Are Grey [Live 1981] * (5:37)
  19. The Funeral Party [Live 1981] * (4:38)
  20. Other Voices [Live 1981] * (4:45)
  21. The Drowning Man [Live 1981] * (5:49)
  22. Faith [Live 1981] * (10:24)
  23. Forever [Live 1981] * (9:19)
  24. Charlotte Sometimes * (4:13)
toon 16 bonustracks
totale tijdsduur: 36:54 (2:14:55)
zoeken in:
avatar van reptile71
addicted schreef:
Het absolute meesterwerk van "The Cure", zonder twijfel!

Leg uit !

avatar van DjFrankie
5,0
DjFrankie (moderator)
addicted schreef:
Het absolute meesterwerk van "The Cure", zonder twijfel!


Ben ik het helemaal mee eens, super donkere plaat doordrenkt met emotie, ik wordt hier helemaal blij van. Plaat zit vol met emotie en geweldige overgangen. Eigenlijk hoort Charlotte Sometimes hier ook nog op te staan.
Zit geweldig in elkaar.
Hoewel critici anders beweren vind ik dit ook het absolute meesterwerk van The Cure

avatar van kaztor
5,0
Bluebird schreef:
Zeker, maar dan moet het wel je smaak zijn natuurlijk. Overigens, de cover van Faith nog eens bekeken hebbende, ik zie er ook iets cathedraal/kerk(hof)achtigs in en Bolton Abbey heeft exact hetzelfde silhouet. Nooit geweten. Leeds heeft helemaal gelijk.

Bolton Abbey - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org


Heb net wat fotos daarvan vergeleken met de Faith-cover en ik weet eigenlijk wel zeker dat de cover daar geschoten is!
Uncanny gewoon! Eigenlijk is de foto van Faith andersom op de cover terecht gekomen.

Kijk maar eens:

http://www.ihoward.co.uk/images/bolton_abbey2.jpg

http://991.com/newgallery/The-Cure-Faith-334506.jpg

avatar van Mjuman
@Kaztor - album was vorige week New wave/post punk album van de dag - check dat topic.

avatar van Omsk
5,0
Dit album is er één van paren.

Faith en The Drowning Man horen bij mijn absolute Cure-favorieten. Emotioneel en bevreemdend. Als ze op een concert worden ingezet zie je een deel van het publiek wat ongemakkelijk schuiven. Waar blijven de hitjes, de synths, de zestien gitaar- en baslijnen? De liefhebbers weten beter, deze kant van The Cure is minstens even vernuftig.

The Holy Hour en Other Voices zijn pure gekte. Wat een kraakhelder onverbiddelijk basgeluid. Als het toch in 1981 al mogelijk was om dit uit je bas te persen, waarom doet dan alleen The Cure dat? Het openingsnummer topt met gemak A Forest, het is ook het nummer dat ik altijd aanraad aan mensen die zich in The Cure willen verdiepen.

All Cats Are Grey en Funeral Party zijn dan weer vooral desolaat. Dat woord kan misschien evengoed bij het titelnummer passen, maar dat nummer leidt nog naar een bepaald punt (the party's getting better and bet-ter!). Deze nummers draaien cirkeltjes in stemmigheid. Vind ik dat vervelend? Nein! Als een nummer me bij de strot grijpt mag het zolang doorkolken als het wil.

Dan de twee punkers Primary en Doubt, de eerste met lof overladen en de tweede toch een beetje het lelijk eendje. Ik vind het prima nummers die weinig voor elkaar onder doen, maar in mijn hiërarchie staan ze toch onderaan.

Moet ik nu dit album in mijn top 10 zetten of Disintegration? - ik vraag het me al een poos af. Ik kan ze er ook wel allebei in zetten, maar dat is ook weer zo Orbit-achtig . Ze staan in ieder geval allebei rotsvast op vijf sterren.

avatar van James Douglas
Het album dat het meest de berusting in het (nood)lot uitademt. Met die conclusie in het achterhoofd is het best merkwaardig dat hierna met Pornography zo'n onrustige plaat verscheen maar ook weer erg fascinerend.

avatar van orbit
5,0
Omsk schreef:


Moet ik nu dit album in mijn top 10 zetten of Disintegration? - ik vraag het me al een poos af. Ik kan ze er ook wel allebei in zetten, maar dat is ook weer zo Orbit-achtig . Ze staan in ieder geval allebei rotsvast op vijf sterren.


Tsja, ik maak gewoon een afweging of een plaat al dan niet in mijn top10 thuishoort.. en ik kan niet om een tweede van The Cure heen (Disintegration dus). Als ik alleen maar Cure fanboy moest zijn, had ik er heus wel 10 ingepast hoor

avatar van kaztor
5,0
James Douglas schreef:
Het album dat het meest de berusting in het (nood)lot uitademt. Met die conclusie in het achterhoofd is het best merkwaardig dat hierna met Pornography zo'n onrustige plaat verscheen maar ook weer erg fascinerend.


Pornography is de uitbarsting van hetgeen zich hier opbouwt.

avatar van Omsk
5,0
orbit schreef:
(quote)


Tsja, ik maak gewoon een afweging of een plaat al dan niet in mijn top10 thuishoort.. en ik kan niet om een tweede van The Cure heen (Disintegration dus). Als ik alleen maar Cure fanboy moest zijn, had ik er heus wel 10 ingepast hoor


Ik wilde je ook helemaal geen eenzijdigheid overdreven fanboygedrag verwijten hoor . Het is alleen wel een deel van je signatuur, die twee Cure-platen in de top 10. Maar het was alleen maar een knipoog, want ik zet natuurlijk gewoon de tien beste platen die ik ken ik in mijn top 10, en als daar twee Cure-platen bijhoren zij dat zo .

avatar
speranza
Dit is heerlijke melancholie. Met name The Funeral Party en Primary zijn bijzonder fraaie nummers.

avatar van orbit
5,0
Laatst kwam een collega hier tegenaan.. opmerking was in de strekking van "waarom wist ik niet dat The Cure zoveel meer was dan die hitjes?". Leuke opmerking eigenlijk, en nog steeds een bewijs voor waar de band sterk in is.. namelijk het profileren in redelijk lekkere toegankelijke nummers, maar ondertussen gewoon een bikkelhard oeuvre bijeen verzameld. Ik ben nu Pornography aan het branden voor haar

avatar van Leeds
5,0
Leuk dit de horen. Voor mij zijn volgende 4 albums van The Cure subliem. Seventeen Seconds, Faith, Pornography en Disintegration. Hoewel de eerste ik ook zeer kan pruimen.

Meer dan een "hitjesband". Heel zeker.

avatar
LocoHermano
Primary ok, All Cats Are Grey leuk op zien tied, de rest: nein danke, niet mijn ding.

avatar van Chameleon Day
3,5
Rondje Cure aan het doen vanavond? 'Pornography', de opvolger van deze, overleef je dan niet meer, gelet op je snel dalende stemmen vanaf 'Boys Don't Cry'.

avatar van dazzler
4,0
LocoHermano schreef:
Primary ok, All Cats Are Grey leuk op zien tied, de rest: nein danke, niet mijn ding.

Hoogst interessant allemaal. Maar leg mij nu eens het verschil uit
tussen All Cats Are Grey en de andere songs die je niet bij naam noemt.

avatar
LocoHermano
dazzler schreef:
(quote)

Hoogst interessant allemaal. Maar leg mij nu eens het verschil uit
tussen All Cats Are Grey en de andere songs die je niet bij naam noemt.


Moet ik met een wiskundige berekening onderbouwen waarom ik de rest niet zo kan waarderen? Het zal wel iets te maken hebben met smaak (of een gebrek eraan). ACAG klinkt mij lekker in den oren, de andere nummers een stuk minder, over het algemeen te...eh..atmosferisch als ik dit woord mag gebruiken, misschien dat mijn mening verandert in de toekomst.

avatar van dazzler
4,0
LocoHermano schreef:
Moet ik met een wiskundige berekening onderbouwen waarom ik de rest niet zo kan waarderen?

Natuurlijk niet. Ik hoor vooral een album met nummers
die elkaar in evenwicht houden, aan elkaar gewaagd zijn.

Jij hoort slechts twee goede nummers.
De rest is zo slecht dat je maar 2 sterren kan uitdelen.

Dus dan benieuwt het mij welk verschil jij hoort dat ik niet hoor.
Maar ik wil je er niet mee lastig vallen hoor. Ik was enkel geïnteresseerd.

avatar
LocoHermano
dazzler schreef:
De rest is zo slecht dat je maar 2 sterren kan uitdelen.


Ik heb geen opleiding genoten om te kunnen beoordelen of dit goede of kwaliteitsarme muziek is . Het is domweg mijn muziek niet, dat is alles, en het aantal sterren koppel ik aan luistergenot.

Maar ik wil je er niet mee lastig vallen hoor. Ik was enkel geïnteresseerd.


Ach ja, ochtendhumeur, je kent het wel.

avatar van kaztor
5,0
Als The Holy Hour inzet denk ik altijd aan de nacht die overgaat in een vroege, druilerige herfst-ochtend. Die herfst-sfeer hoor ik op heel het album terug.

DjFrankie schreef:
Eigenlijk hoort Charlotte Sometimes hier ook nog op te staan.


Misschien een wat late reactie, maar ik vind dat CS geluidstechnisch wat dichter tegen Pornography aanschurkt dan Faith, hoewel het wel op de Deluxe-versie van Faith terecht is gekomen.

avatar van DjFrankie
5,0
DjFrankie (moderator)
Vroeger noemde men dit altijd depressieve muziek, maar voor mij niet ik werd hierdoor gegrepen en werd er vrolijk van, hoe mooi sfeervol dit album, vooral All Cats Are Grey en The Funeral Party, laat dit door je kamer galmen en geniet van de sfeer.

Ik vind het ook altijd belachelijk dat dit wordt afgedaan als een opvolger van Seventeen Seconds en al daarom alleen al minder interessant is, bull-shit, dit album is veel sfeervoller en alleen daarom al een stuk voorwaarts !!

avatar van Chameleon Day
3,5
Natuurlijk zitten er nieuwe elementen in 'Faith'. Het is geen zuivere herhalingsoefening. Maar wel een duidelijke voortzetting van '17 scs'. Een (poging tot) vervolmaking. Alleen minder geslaagd naar mijn mening. Het gaat hier wat mij betreft al richting "over the top". 'All Cats Are Grey' is precies goed, 'The Funeral Party' vind ik daarentegen volledig mis geschoten. Te zwaar naar mijn smaak (die titel alleen al).

Die bas van 'Other Voices' is wel om van te smullen.

avatar van Paap_Floyd
4,5
Die laatste twee nummers behoren echt tot de beste nummers die ik ken

avatar van orbit
5,0
Chameleon Day schreef:
Natuurlijk zitten er nieuwe elementen in 'Faith'. Het is geen zuivere herhalingsoefening. Maar wel een duidelijke voortzetting van '17 scs'. Een (poging tot) vervolmaking. Alleen minder geslaagd naar mijn mening. Het gaat hier wat mij betreft al richting "over the top". 'All Cats Are Grey' is precies goed, 'The Funeral Party' vind ik daarentegen volledig mis geschoten. Te zwaar naar mijn smaak (die titel alleen al).

Die bas van 'Other Voices' is wel om van te smullen.


Vind de sferen van 17 seconds en deze volkomen verschillend eigenlijk. Dit is een extreem introverte en berustende plaat. 17 seconds is veel meer een vervreemdende rush, een verontrustende ontdekkingstocht door het bos ( ). Faith is een soort van strohalm voor de tekortschietende en ontroostbare mens.. maar blijkt een strohalm van puur goud aan het eind van de regenboog te zijn! Waren er in deze dorre wereld maar veel meer van dat soort strohalmen

avatar van DjFrankie
5,0
DjFrankie (moderator)


Vind de sferen van 17 seconds en deze volkomen verschillend eigenlijk. Dit is een extreem introverte en berustende plaat. 17 seconds is veel meer een vervreemdende rush, een verontrustende ontdekkingstocht door het bos ( ). Faith is een soort van strohalm voor de tekortschietende en ontroostbare mens.. maar blijkt een strohalm van puur goud aan het eind van de regenboog te zijn! Waren er in deze dorre wereld maar veel meer van dat soort strohalmen


Ben het hier helemaal mee eens, over het geheel genomen is 17 scs ook wat sneller, en veel minder doom sfeer, de bas is ook zwaarder en speelt de grootste rol op Faith

avatar van strandsmurf
4,5
Toch mooi dat sommige deluxe-uitvoeringen op den duur sterk in prijs zakken. Vandaag voor 7 euro bij Fame aangeschaft. Kan ik dat laatste lege gaatje in mijn cd-kast tussen '17 Seconds' en 'Pornography' weer vullen.

avatar van orbit
5,0
Damn! Ik heb er potdikkie nog 20 ballen voor betaald.. eigenlijk alléén voor Carnage Visors. De remaster kwaliteit is ook niet dusdanig dat het echt de moeite was met het origineel.

avatar van TEQUILA SUNRISE
5,0
Ik hou het lekker bij het origineel want die vind ik al de volle mep waard.
Zwaar melancholieke plaat maar zo vreselijk mooi, de opener al The Holy Hour met die ritmische drumslagen, dit hoor je ook weer prominent in het bloedmooie slot/titelnummer terug.
All Cats Are Grey blijft mijn favoriete nummer.

avatar van herman
4,5
Ik had hem bijna gekocht voor die 7 euro (Fame had een stand op de platenbeurs), maar heb hem toch maar laten liggen. Vreemdgenoeg kostte de deluxe versie van Pornography er het dubbele 14 euro.

avatar van strandsmurf
4,5
herman schreef:
Ik had hem bijna gekocht voor die 7 euro (Fame had een stand op de platenbeurs), maar heb hem toch maar laten liggen. Vreemdgenoeg kostte de deluxe versie van Pornography er het dubbele 14 euro.


In de Fame winkel was de deluxe versie van Pornography toch ook gewoon 7 euro. Je had je toch een beetje genaaid gevoeld als je hem gekocht had voor 14 euro...

avatar van TEQUILA SUNRISE
5,0
Vanavond weer eens herbeluisterd en wat mij dan altijd weer bij mezelf opvalt is dat ik zware oogleden krijg wanneer ik de plaat in zijn geheel uitzit.
Dat komt uiteraard niet doordat ik dit album matig vind, integendeel zelfs maar dit prachtalbum valt mij erg zwaar, vooral bij de schitterende afsluiter Faith droom ik volkomen weg.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 01:18 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 01:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.