Paul & Linda McCartney - Ram (1971)

4,11

Label: Apple

1. Too Many People (4:10)
  2. 3 Legs (2:48)
  3. Ram On (2:30)
  4. Dear Boy (2:14)
  5. Uncle Albert / Admiral Halsey (4:55)
  6. Smile Away (3:53)
  7. Heart of the Country (2:23)
  8. Monkberry Moon Delight (5:24)
  9. Eat at Home (3:22)
  10. Long Haired Lady (6:05)
  11. Ram On (0:55)
  12. The Back Seat of My Car (4:29)
  13. Another Day * (3:42)
  14. Oh Woman, Oh Why * (4:35)
  15. Little Woman Love * (2:08)
  16. A Love for You [Jon Kelly Mix] * (4:08)
  17. Hey Diddle [Dixon van Winkle Mix] * (3:49)
  18. Great Cock and Seagull Race [Dixon van Winkle Mix] * (2:35)
  19. Rode All Night * (8:44)
  20. Sunshine Sometime [Earliest Mix] * (3:20)
  21. Too Many People [Mono] * (4:16)
  22. 3 Legs [Mono] * (2:49)
  23. Ram On [Mono] * (2:29)
  24. Dear Boy [Mono] * (2:14)
  25. Uncle Albert / Admiral Halsey [Mono] * (4:55)
  26. Smile Away [Mono] * (3:54)
  27. Heart of the Country [Mono] * (2:23)
  28. Monkberry Moon Delight [Mono] * (5:25)
  29. Eat at Home [Mono] * (3:23)
  30. Long Haired Lady [Mono] * (6:06)
  31. Ram On [Mono] * (0:52)
  32. The Back Seat of My Car [Mono] * (4:28)
  33. Too Many People [Thrillington] * (4:31)
  34. 3 Legs [Thrillington] * (3:41)
  35. Ram On [Thrillington] * (2:50)
  36. Dear Boy [Thrillington] * (2:51)
  37. Uncle Albert / Admiral Halsey [Thrillington] * (4:57)
  38. Smile Away [Thrillington] * (4:40)
  39. Heart of the Country [Thrillington] * (2:27)
  40. Monkberry Moon Delight [Thrillington] * (4:36)
  41. Eat at Home [Thrillington] * (3:29)
  42. Long Haired Lady [Thrillington] * (5:46)
  43. The Back Seat of My Car [Thrillington] * (4:52)
286 BERICHTEN 4 MENINGEN
avatar van vigil
Wat een drukte ineens hier het is zeker 1971 week

avatar van caravelle

Dat is een interessante invalshoek van devel-hunt met betrekking tot het uit de groep stappen van Lennon. McCartney ging in zijn geheel niet vrijuit met de release datum van zijn solo lp inclusief de mededeling dat The Beatles uit elkaar waren. Misschien hield Lennon de deur nog wel op een kier. Een tijdelijke break had ook zeker een goede mogelijkheid geweest maar de actie van McCartney was het moment om de deur definitief in het slot te gooien. Maar ja dankzij het uiteenvallen van The Beatles werden we wel getrakteerd op deze sfeervolle plaat die ik nog regelmatig beluister inclusief een aantal Wings lp's. Van Harrison vind ik ATMP en LITMW meer dan goed en daarna wat minder. Lennon draai ik daarentegen nooit meer behalve JL/POB. Ook ik vind zijn lp's steeds gladder worden, vaak overgeproduceerd en misschien ook wel gemakzuchtig. Misschien allemaal wel net niet en teveel op Yoko Ono gerelateerd materiaal. Dan liever Linda Eastman want op deze plaat klinkt haar stem als een toegevoegde waarde. Ook de productie is warm want de drums en gitaren zitten lekker in de mix. Kortom, op dit album mis ik Lennon in zijn geheel niet.

avatar van kaztor
caravelle schreef:

Het grappige van dit alles is dat er nergens in McCartney's persbericht gezegd wordt dat The Beatles uit elkaar waren. Het is meer een listig geregisseerd interview (met medewerking van Peter Brown) waarin Paul zichzelf de ruimte lijkt te geven om voor onbepaalde tijd op verlof te gaan. Zo 'voorziet' hij geen samenwerking met Lennon, zijn er geen Beatles singles of lp's gepland, maar 'time will tell' als dit de start van een solo-carrière of een adempauze van The Beatles is. Heel cryptisch allemaal, maar er werdt vooral in de media heel hysterisch gedaan over dat persbericht. De schuld van de hele heisa ligt dus niet voor 100% bij Paul.

Is er trouwens nog iemand hier die in het bezit is van die sublieme deluxe box van Ram?

avatar van devel-hunt
kaztor schreef:

Kom op Kaztor, McCartney wist precies wat hij zou bewerkstelligen met zijn zelf afgenomen interview die hij bij zijn debuut plaat de wereld in gooide.
Hij wist wat er zou gebeuren en hoe het in de pers zou komen met als doel om zijn solo debuut flink in de markt te zetten. Hij suggereert van alles maar zegt het net niet letterlijk, hoe glad kan iemand zijn?
McCartney lijkt tot op de dag van vandaag wel een cuttie, maar ga er maar rustig van uit dat er aan die man ook flinke scherpe randen zitten.

avatar van Savant
Ik heb die box, met een mooie monomix erin van Ram, en natuurlijk Thrillington, de instrumentale Ram die je verder nergens kan kopen. Mooi boek erbij, kortom, hebbedingetje. Een van de beste van Paul, deze Ram!

avatar van teus
Savant schreef:

Niet een van de beste maar...
Ram is gewoon zijn beste!
En ....mazzelpik , dat je die deluxe box van Ram bezit

avatar van kaztor
devel-hunt schreef:

Is ook wel waar, maar ik betwijfel of hij hiermee echt in extreme mate een punt achter The Beatles wilde zetten.
Hoe dan ook, hij zette z'n kond tegen de krib.

Eigenlijk zou ik alle albums van Paul McCartney en/of Wings makkelijk kunnen missen, wat niet geldt voor die van Lennon of Harrison. Hoe dat precies komt, daarover ben ik het niet geheel eens met mijzelf. Ook dit album vind ik best leuk, maar het beklijft toch niet zo erg. De liedjes zijn weliswaar in orde, maar het blijft voor mij amusement en aan de oppervlakte. Een enkele keer veer ik écht op, zoals bij het erg mooie Heart of the Country, dat niet had misstaan op The White Album. Mijn oordeel is namelijk dat Paul McCartney nergens het zeer hoge niveau haalt van de Beatles-albums. Dat ik toch nog **** geef is omdat ik niet alleen mijn persoonlijke smaak weergeef, maar ook "objectieve" criteria laat meewegen.

McCartney heeft de makke dat hij op zijn soloalbums en met Wings niet overal boeit.
Regelmatig vliegt hij door de bocht met best knap gemaakte liedjes, maar die of te zoet zijn oftewel wat overdadige theatraliteit kennen.
Daarintegen heeft hij dan ook liedjes gemaakt die kunnen wedijveren met zijn betere Beatleswerk.
De kracht van The Beatles was dat op een bepaald moment het evenwicht en diversiteit het verschil maakte.
Zeker toen Harrison ook heel aardig bleek te kunnen componeren.
Ik vind eigenlijk dat Lennon en Harrison ook niet echt een heel coherent soloverloop hebben.

avatar van echoes

Ik vind het solowerk van alle 3 nogal wisselvallig met echt wel prachtige songs en zelfs af en toe een geweldig album, maar ook inderdaad een hoop matig werk. Wat Paul betreft vind ik zijn meest coherente albums na The Beatles (en albums die ik echt niet wil missen) "Beautiful Night" en "Chaos and Creation in the Back Yard".

Deze plaat vind ik nogal wisselvallig met als favoriete track Uncle Albert / Admiral Halsey.

Ik vind Band On The Run met Wings heel geslaagd.
Onderschat vind ik London Town ( wel slechte produktie) en Back To The Egg, die kennelijk wat onopvallend de revue passeerde en geen hit had.
McCartney II heeft goede momenten en pas bij Flaming Pie veerde ik weer op.
Ik denk trouwens dat je die bedoelt echoes, i.p.v Beautiful Night - is wel een track van dat album.
"Chaos" moet ik dringend eens beluisteren.

Ram vind ik overigens geslaagd. Niet in zijn geheel, maar toch een behoorlijk album.

Ik moest hier even over nadenken. Het komt misschien ook doordat ik in de jaren 60 ben opgegroeid. Vanaf het moment dat ik Please Please Me hoorde was ik geboeid door The Beatles (en nog een hele reeks andere groepen). Ik vond al hun albums, vanaf het begin tot het einde, zeer boeiend, en ze sloten aan op mijn belevingswereld. Bovendien, zoals bikkel2 hierboven opmerkt, vulden de heren Beatles elkaar aan en ook denk ik dat de onderlinge competitie lange tijd in hun voordeel heeft gewerkt. En met echoes ben ik het uiteraard eens dat zowel McCartney, Lennon als Harrison (Ringo Starr laten we even buiten beschouwing) nog heel veel moois hebben gemaakt, maar de missers waren (naar mijn mening) even talrijk. Waarschijnlijk heb ik ook gewoon meer met George Harrison en John Lennon dan met Paul McCartney, al is deze laatste wel de grootste vakman.

avatar van devel-hunt
De standaard voor the Beatles na the Beatles lag natuurlijk ongelofelijk hoog. Het is al heel bijzonder dat alle Beatles afzonderlijk bijzonder succesvol zijn gebleken en allemaal minstens een klassieker op hun naam hebben staan. Hun grootste concurrent als solo artiest was hun eigen verleden. Iedere artiest zou bewondering oogsten met RAM, band on the run of wings at the speed of sound. Maar de kwaliteitscurve was zo hoog dat menigeen altijd een gevoel van teleurstelling had met de release van een nieuwe solo macca plaat, want een Abbey Road of pepper, dat is de vereiste norm.

Helemaal mee eens devel-hunt, eigenlijk niets meer aan toe te voegen.

avatar van echoes

bikkel2 schreef:
... en pas bij Flaming Pie veerde ik weer op.
"Chaos" moet ik dringend eens beluisteren.

Je hebt gelijk bikkel2, Flaming Pie bedoelde ik. En Chaos is echt een pareltje!

avatar van robbrouwer58
Aangenaam verrast, niet verwacht eerlijk gezegd.