Nine Inch Nails - The Fragile (1999)

Metal / Rock
Label: Interscope

1. Somewhat Damaged (4:33)
  2. The Day the World Went Away (4:35)
  3. The Frail (1:56)
  4. The Wretched (5:27)
  5. We're in This Together (7:18)
  6. The Fragile (4:37)
  7. Just Like You Imagined (3:51)
  8. Even Deeper (5:49)
  9. Pilgrimage (3:33)
  10. No, You Don't (3:37)
  11. La Mer (4:39)
  12. The Great Below (5:17)
  13. The Way Out Is Through (4:17)
  14. Into the Void (4:49)
  15. Where Is Everybody? (5:40)
  16. The Mark Has Been Made (5:15)
  17. Please (3:30)
  18. Starfuckers, Inc. (5:23)
  19. Complication (2:33)
  20. I'm Looking Forward to Joining You, Finally (4:13)
  21. The Big Come Down (4:12)
  22. Underneath It All (2:46)
  23. Ripe (With Decay) (6:34)
avatar van Zachary Glass
mathias schreef:

"boeren" (Vlaams 'scheldwoord')

Ik snap eigenlijk niet goed waarom dat überhaupt een scheldwoord is bij ons

Het is toch geweten dat wij een zware agrarische erfenis meedragen. Het zit in onze genen, hoe kunnen we er dan zo pejoratief over doen?

avatar van Koston
Heb hem vandaag eindelijk gekocht ( wel 26 euro afgedokt maarja , tis NIN he )
De Leftcd is echt een meesterwerk , ongeloofelijke mix van instrumentals met klasse nummers

De rigthcd vind ik wat minder , het lijkt wel of het gevuld is met de restjes die nog over waren .

avatar van Paalhaas
Inderdaad, dat vind ik ook. De eerste 7 nummers is dit album een meesterwerk (ondanks dat de nummers wat conventioneler zijn dan op 'The downward spiral'; ze zijn gewoon érg goed). Daarna komt de klad er een beetje in, vind ik. Het is me een raadsel waarom Trent er niet gewoon een enkele cd van heeft gemaakt, dan was ik op een 4,5/5 of misschien zelfs een 5/5 uitgekomen.
Ik kom nu uit op een krappe 4/5.

Mmm, ik hoor niet echt verschil in kwaliteit tussen nummers 1 t/m 7 en 8 en verder. Sterker nog, ik vind dat de hoogtepunten van CD1 (afgezien van Somewhat Damaged en The Frail) stuk voor stuk aan het einde staan.

herman schreef:

Dat las ik al ja. Ik heb hem al lang niet meer geluisterd. Ik zal hem straks nog eens opzetten. Misschien geef ik je dan gelijk.

avatar van HammerHead
Juist Herman, wat te denken van La Mer en The Great Below aan het eind van de Left CD. Genialere nummers dan deze kom je überhaupt maar weinig tegen!

Precies. La Mer en The Great Below zijn veruit de beste nummers van de eerste plaat... En eigenlijk vind ik We're In This Together en The Fragile misschien nog wel de minste, al voegt de videoclip veel toe aan de eerste.

herman schreef:

Nou, Herman, ik kan je deels gelijk geven. 'Pilgrimage', 'La Mer' en 'The great below' zijn zeker goede nummers (hoewel die laatste een beetje verdrinkt in zijn eigen dramatiek). Maar ik vind 'Even deeper' (nummer 8, vandaar dus mijn 1-7 ) en 'No you don't' (Doe eens niet zo hip, Trent) duidelijk van minder niveau. Op de right cd zijn ook goede nummers te vinden, waardoor ik op deze sublieme enkele cd uitkom:

1. Somewhat Damaged
14. Underneath It All
15. Ripe (With Decay)

Gemiste kans, Trent...

Paalhaas schreef:

En ik vind juist No, you don't zo een lekker vet hip nummer. Waarom zou dat niet bij Trent passen? Hij was er al in 1999 mee...

Bloompje schreef:
En ik vind juist 'No, you don't' zo een lekker vet hip nummer. Waarom zou dat niet bij Trent passen? Hij was er al in 1999 mee...

Omdat zijn genre zo ongeveer de antithese van hip is. Het klinkt helemaal niet op zijn plaats. Lekker radiovriendelijk, maar het komt de kwaliteit niet ten goede (zoals hipheid dat zelden doet).

Ik vind No You Don't een heerlijk nummer. En opvallend dat je Starfuckers een van de betere van 'Right' vind, ik vind dat nummer een beetje simpel al is het tekstuele citaat ('i bet you think this song is about you') van 'hoe heet ze ook alweer' wel weer leuk. Ik kom nog wel met een uitgebreide recensie als ik ben verhuisd en de CD niet meer in een ingepakte doos zit.

Ook een erg mooie verpakking trouwens

herman schreef:
... tekstuele citaat ('i bet you think this song is about you') van 'hoe heet ze ook alweer'

Carly Simon's 'You're so Vain'

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Paalhaas schreef:
waardoor ik op deze sublieme enkele cd uitkom:

Leuk idee misschien voor een topic, ik heb ook nog wel wat dubbelaars onder handen te nemen

Jordy schreef:

Ok! Ga ik nu even regelen...

andré schreef:

Carly Simon's 'You're so Vain'

Wat heeft hij eigenlijk met Carly te maken. Ooit met haar het bed ingedoken?

Bloompje schreef:

Wat heeft hij eigenlijk met Carly te maken. Ooit met haar het bed ingedoken?

Nou dat lijkt me niet, alhoewel leeftijdsverschil in relaties tegenwoordig niet meer zo'n issue is De quote 'I bet you think this song is about you' uit NIN's 'No You Don't' is ook afkomstig uit Carly Simon's hit 'You're So Vain'. En dat nummer van haar slaat ook weer op iemand, ik meen Warren Beatty, maar ik kan me vergissen.

De regel "i bet you think this song is about you, don't you" heeft Trent van Carly geleend. Daar blijft het geloof ik bij. Ik vermoed ook dat Carly wel een jaar of 20 ouder is dan Trent (niet dat dat iets uitsluit, overigens).

andré schreef:
De quote 'I bet you think this song is about you' uit NIN's 'No You Don't'

Eh, je bedoelt 'Starfuckers, inc.'?

Paalhaas schreef:

Eh, je bedoelt 'Starfuckers, inc.'?

Tuurlijk, je hebt gelijk.

herman schreef:

Maar wie zou Trent dan uiteindelijk bedoelen? Marilyn Manson? Die ondanks dat wel in de clip zit voor Starfuckers inc.

Zou kunnen. Of misschien Courtney Love, die ook in de clip zit en met wie Reznor geloof ik even iets heeft gehad.

herman schreef:

Ja, dat heb ik gelezen in een NIN biografie. En toen hebben ze het natuurlijk alletwee ontkend...

avatar van VanDeGriend
stevie schreef:
Ook een erg mooie verpakking trouwens

Ja daar heb ik dan weer wat over te mekken. Wordt persoonlijk niet blij van die kartonnen hoesjes want: natuurlijk breken de puntjes van de cd houder vroeger of later en dan kun je er dus niks meer mee.

avatar van BoordAppel
Gewoon wat voorzichtiger zijn VanDeGriend . Maar inderdaad ze beschadigen wel wat sneller dan normale hoesjes. Vind ze er wel altijd mooier uitzien.

Mmm, ik heb de CD nu 6 jaar en ze zijn nog altijd even heel als toen. Bij mij gaan die normale hoesjes veel sneller stuk.

avatar van VanDeGriend
Ja bij mij ook, maar die zijn nog te vervangen.

Ik heb hem nog altijd in gekopieerde versie! Erg he. Je kunt deze cd nog altijd voor 26euro kopen. Das toch ongeloofelijk. Ik koop hem wel als ie ergens 15euro is.

avatar van HammerHead
Bloompje schreef:

Hij is bij de Sounds in Delft een tijd lang 15 euro geweest. Ik weet echter niet of dit nu nog zo is.

avatar van Exfrozen
wel aardig, niet helemaal wat ik er van verwacht had, uitschieters; somewhat damaged, the wretched, pilgrimage en complication.
een mager 3,5*-tje