Nine Inch Nails - The Fragile (1999)

Metal / Rock
Label: Interscope

1. Somewhat Damaged (4:33)
  2. The Day the World Went Away (4:35)
  3. The Frail (1:56)
  4. The Wretched (5:27)
  5. We're in This Together (7:18)
  6. The Fragile (4:37)
  7. Just Like You Imagined (3:51)
  8. Even Deeper (5:49)
  9. Pilgrimage (3:33)
  10. No, You Don't (3:37)
  11. La Mer (4:39)
  12. The Great Below (5:17)
  13. The Way Out Is Through (4:17)
  14. Into the Void (4:49)
  15. Where Is Everybody? (5:40)
  16. The Mark Has Been Made (5:15)
  17. Please (3:30)
  18. Starfuckers, Inc. (5:23)
  19. Complication (2:33)
  20. I'm Looking Forward to Joining You, Finally (4:13)
  21. The Big Come Down (4:12)
  22. Underneath It All (2:46)
  23. Ripe (With Decay) (6:34)
avatar van mathias
Exfrozen schreef:
een mager 3,5*-tje

Foei

gOed album..

avatar van orbit
Matig album, downward spiral is beter en pretty hate machine nog veel beter en ministry het best

Een vette dubbelaar met lekker veel afwisseling en geen moment verveling. Deze heb ik wel minder vaak gehoord dan Pretty Hate Machine of The Downward Spiral waar de score iets hoger ligt.

Nog maar een paar keer luisteren dus en misschien ga ik hem beter vinden.

Voorlopig 4 sterren.

avatar van sinterklaas
Lekker albumpje. Ik luister deze al 6 jaar. Het verveelt nooit. Maar ik vind dat er in NIN ook erg vaak Chinese traditie geluiden in worden gebruikt op de achtergrond(of het ligt aan mij)

IN DE STEMMING

Dit blijft een geweldig album. Ook de rest van NIN mag er zijn. Nog steeds luister ik hiernaar als ik in een gitzwarte bui ben. Liefst snoeihard. Zo heb ik ooit een nieuwe buurvrouw afgeschrikt. Na één middagje naast mij besloot ze het appartementje bij nader inzien toch maar niet te huren. Ach, sommige mensen hebben nu eenmaal geen smaak...

Maartje Bronkhorst, Amsterdam

Sietse
dat klopt helemaal als ik jouw top 10 zo eens bekijk

fredpit
M.Bronkhorst schreef:
IN DE STEMMING

Maartje Bronkhorst, Amsterdam

Terwijl je toch netjes opgevoed bent ..met je naam en woonplaats keurig onder een berichtje.

Heb je al andere buren?

avatar van james_cameron
Goed album, maar zonder een aantal overbodige instrumentaaltjes en lange in- en outro's had het materiaal makkelijk op een enkele cd gepast. Nu zijn beide discs iets te langdradig. Het mooiste nummer vind ik absoluut The Great Below. Zeer aangrijpend.

avatar van Mimo
5* Trent's meesterwerk wat mij betreft. Geen enkel slecht nummer op deze CD en dat beschouw ik als een behoorlijke prestatie aangezien er 23 op staan. Just Like You Imagined is de beste track van NIN ooit.

prachtig album. me eerste van NIN die ik aanschafte, eerste indruk was: wat een vage herrie! maar na een aantal draaibeurten een jaar lang niet uit me discman geweest! is trouwens aan te raden om deze cd ivm vele "lagen" geluid door koptelefoon te luisteren.

avatar van Paalhaas
robbes schreef:
een jaar lang niet uit me discman geweest!

avatar van Hans Brouwer
M.Bronkhorst schreef:
Ik ben nu ruim twee maanden van mijn anti-depressie pillen af . Krijg ik dit album onlangs voorgeschoteld . Ik heb "The Fragile", tijdens afwezigheid van vrouw en dochters, inderdaad loei- en snoeihard uit de speakers laten knallen . Vrolijk werd ik er echter niet van . Toch de dokter maar weer gebeld en een receptje anti-depressiva laten uitschrijven..... .

rustige nummers, veel lagen, af en toe veel herrie

echt mijn NIN plaat

een waar meesterwerk =D

In de top 250 vandaag (op plek 250)

djeffibrelich
dit is in mijn ogen trent reznor's derde meesterwerk.alles klopt aan dit album.het is tot in de puntjes afgewerkt, maar klinkt tegelijkertijd lekker rauw.hoogtepunten voor mij: de mooie overgang van the frail naar the wretched en favoriet van dit album voor mij::we're in this together, de explosie wanneer het refrein begint were in this together!!!, en dan die pianoklanken aan het eind, man o man als ik dit nog een keer luister dan denk ik dat ik het nog beter vind dan the downward spiral en vraag ik me af waarom ook dit album niet in mn top tien kan.

D-ark
Bijna twee uur Nine Inch Nails=geweldig. De plaat heeft wel zijn mindere liedjes(Even Deeper, Please) maar blijft toch onzettend sterk. Nog nooit hebben 2 uur zo goed gevoelt.

CD1 is een echte topper met stuk voor stuk juweeltjes. CD2 vind ik ietsjes minder maar tegelijkertijd ook wat experimenteler, wat ik dan ook wel waardeer. Ik vind The Fragile iets minder in zijn geheel dan The Downward Spiral, maar de opbouw van de nummers vind ik op dit album nog wat beter dan Spiral. Nummers als: Somewhat Damaged, The day the word went away. The Wretched, We're in This Together,The Fragile, en The Great Below hebben werkelijk een perfecte opbouw. Trent Reznor is sowiezo een meester in spanning, sfeer, en gevoel opbouwen in nummers vind ik. Het album is wat minder industrial en meer conventioneel rockachtig, maar het verliest zeker niet zn herkenbare NIN geluid. Ik geef het 4 sterren... ow ja: Even deeper word vaak genoemd als een zwakker nummer op dit meesterwerk, maar ik moet zeggen dat ik dit een erg sterk nummer vind. Dr. Dre heeft het trouwens gemixt...

avatar van Alarum
Een van de meesterwerkjes van Trent Reznor!

dit album heeft de perfecte balans tussen mood en mainstream; ontoegangkelijkheid en toegangkelijkheid. tds is meer straightforward, deze nog veelzijdiger (en langer; 2 cd) daardoor ook langer houdbaar.

aanrader: van de cd 'still' de korte compostie 'adrift and at peace', eigenlijk een overblijfsel van the fragile, volgens trent 'de conculsie van La Mer'. geniaal motiefje. http://www.youtube.com/watch?v=igLgF1PV9F8&feature=related

avatar van GothicBowie
Sinds kort (2 jaar) heb ik NiN meer en meer leren kennen, vooral dankzij het album ''White Teeth'' en ook zijn samenwerking met Bowie is met niet ontgaan . Nu heb ik recent al de albums van deze band aangeschaft en ikmoet toegeven dat ''The Fragile'' een enorme indruk heeft nagelaten, mijn favoriete album van NiN

avatar van Fred Zed
Heb deze cd nu al 9jaar in mijn bezit en eigenlijk verveeld deze geen enkele minuut.
Dit is mijns inziens nog steeds het beste NiN album ever.
Staat trouwens ook in worlds 50best albums genoteerd heb ik eens ooit ergens gelezen. A piece of music art.

Dat refrein van 'we're in this together'..mannekelief..kippevel

avatar van Mindshifter
Mooie, epische plaat. Soms slaat Trent even de plank mis om het daarna weer helemaal goed te maken. Een behoorlijke zit om hem in een keer te luisteren maar een "Left" of "Right" is prima te behappen. *3,5.

avatar van Hanszel
Vette plaat ja. Schrikmuziek noemde een klant bij de Bullit het ooit. Treffender kan ik het niet verwoorden. Cool!

avatar van Hendrix4live
Just Like You Imagined is toch de soundtrack van 300?

Wat is 300?

D-ark
een gare homo-erotische stripverfliming met heel veel cgi

avatar van Hendrix4live
Precies

tER
Deluxe editie in de loop van het jaar...