Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84) (1982)

Rock / Pop
Label: Virgin

1. Someone, Somewhere in Summertime (4:37)
  2. Colours Fly and Catherine Wheel (3:49)
  3. Promised You a Miracle (4:27)
  4. Big Sleep (5:00)
  5. Somebody Up There Likes You (5:00)
  6. New Gold Dream (81-82-83-84) (5:39)
  7. Glittering Prize (4:33)
  8. Hunter and the Hunted (5:55)
  9. King Is White and in the Crowd (7:02)
  10. Promised You a Miracle [Extended Version] *
  46. Hunter and the Hunted [Alternative Take] *
  47. King Is White and in the Crowd [Monitor Mix] *
  48. In Every Heaven [Early Version] *
avatar van PUbu
Mij hoor je niet klagen over het geluid. Op elpee en cd sprankeld het niet. De 12 inches van de singles klinken wat beter. Maar de Audio Blu Ray versie is top op mijn installatie.
Het is ook hoe de geluidsmixage is, dit heeft zoveel invloed! Voor radio 538 wordt muziek bv sneller afgespeeld. Rekening gehouden met elpee, cd, en streaming audio. De geluidsengineer heeft tegenwoordig meer werk dan vroeger met al die formaten. Enne....vergelijk bv maar eens de beatles persingen. Op cd en elpee!

avatar van Funky Bookie
Heerlijk jaren '80 album. Sfeervolle toetsen, nog niet de drang om U2 te imiteren. Groeiplaat.

Ben ik nu gek of gebruikt Prodigy het toetsenloopje uit het titelnummer in Breathe?

avatar van MartinoBasso
Funky Bookie schreef:

Bedoel je niet Usura - Open Your Mind ?
Ik denk niet dat er een Simple Minds sample in een Prodigy nummer zit ..

avatar van dazzler
NEW GOLD DREAM (81-82-83-84) (1982) 2CD deluxe edition repair shop

De 5CD superdeluxebox uit 2015 heb ik gereduceerd tot een makkelijk hanteerbare 2CD deluxe edition.

Het is klaarblijkelijk als vloeken in de kerk om iets negatiefs over deze plaat te zeggen maar is iemand serieus te nemen die "Promised you a miracle" een geweldig nummer vindt? Asjeblieft zeg, wat een puin.

avatar van zaaf
1,5
Hupie schreef:
nou nou nou, dat nummer past juist prima bij de rest van de plaat

avatar van goldendream
Hupie schreef:

Tja, het nummer dat je noemt is wellicht samen met 'Glittering Prize' het minste van het album, maar het album blijft een meesterwerk van de eerste tot de laatste seconde. Meningen mogen gelukkig verschillen. Vloek er dus maar duchtig op los, zolang dit in een akoestisch perfect geïsoleerde ruimte is.

Het woordje 'puin' zal wel iets typisch Hollands zijn. Past het in deze zinnen: "Alles wat opgezwolle Kanye West fabriceert, past prima bij al zijn albums. Wie kan dergelijke pure puin serieus nemen?" Kijk eens aan, nog een alliteratie er gratis bij.

5 sterren voor dit pareltje

Ik heb blijkbaar i.d.d. gevloekt. Ik denk dat er bij velen sprake is van nostalgie en/of jeugdsentiment. Dit had een nummer van Rick Ashley kunnen zijn. Zo klinkt Kerr ook een beetje. Gadver. Als je dat dan vergelijkt met "She's a river", pfffff, da's ff wat anders.

Hupie schreef:

Fijn, mij kan je niet serieus nemen... dan weet iedereen dat.

avatar van Mausie
Hupie schreef:

Blijft een bijzonder fenomeen, mensen die speciaal een account aanmaken om even te haten op een artiest/album/nummer. Never gets old

lennon schreef:

Fijn, mij kan je niet serieus nemen... dan weet iedereen dat.

Is goed, John

avatar van Man of Sorrows
Hupie schreef:

Weinig last van, je hebt minstens vier minuten nodig om je voor te bereiden op de vijf minuten hemelse trip die er zit aan te komen.

avatar van Premonition
She’s a River? Je bent een grapjas. Je mag best kritiek hebben op dit album en PYaM, maar kom dan met serieuze alternatieven.

Premonition schreef:

Een grapjas, zeker. Die hele plaat Good News is fucking goed, rockt hier en daar als een gek, met veel nadruk op goed gitaarwerk. Bass en drum ook dik in orde. Maar ook Black &White 050505 (bijv. Stay visible/a life shot in B&W) , Big Music en Graffity Soul hier en daar enorm GAAF.

Btw: Als je She's a river niet lekker vindt, heb je 'm niet HARD genoeg gedraaid !

Vandaag promised you a miracle nog maar eens heel hard gedraaid. Ik begrijp echt niet wat daar mis mee kan zijn.

avatar van Premonition
Good News is naar mijn bescheiden mening het slechtste album wat SM heeft gemaakt. Kun je zien dat smaken (gelukkig) verschillen.
PYaM vind ik ook een prima nummer, begrijp de mindere waarderingen over GP wat beter (hoewel de baslijn weer om te smullen is).

Draai het nog eens 80 * en meld je dan weer
Maar goed - je hebt ook mensen die elk jaar naar hetzelfde plekje op vakantie gaan …

Door mijn tijdelijke afwezigheid hier zijn al mijn stemmen gewist en in het geval van dit album komt dat uit

Wordt (schat ik) nu 4*

avatar van Casartelli
Hupie schreef:
Ik denk dat er bij velen sprake is van nostalgie en/of jeugdsentiment.
She's a River was indertijd mijn kennismaking met Simple Minds. Vond het bijbehorende album indertijd ook fijn, maar wat er nu nog aan waardering voor rest is grotendeels dat: nostalgie en/of jeugdsentiment.

avatar van vigil
Ashley? Wie 's dah?

Draai het nog eens 80 * en meld je dan weer

Ik Ken en draai het al sinds het uitkwam. Dat is vast meer dan 80 keer geweest. Mag ik t niet een goed nummer vinden?

Sterker ik vind het ook een mooi nummer na al die jaaaaaaaaaaaaaaaaren

lennon schreef:

Fantastisch - hebben we 'em eindelijk gevonden, de 9÷jarige die al Simple Minds draaide

avatar van goldendream
Ik hoorde het album al 800 keer en de 5 sterren blijven oververdiend.

Mjuman schreef:

Begrijp niet wat je er zo fantastisch aan vindt. Ik luisterde wel meer dan dat.... of moet een 9 jarige van jou naar kinderen voor kinderen luisteren?
Ik vind Miracle een fantastische 80s song en doet wat mij betreft niet onder voor het niveau van de rest van het album. Pardon me for living, but this is my world too...

avatar van Rudi S
lennon schreef:
... of moet een 9 jarige van jou naar kinderen voor kinderen luisteren?

Oei, nee dat zou wel heel erg raar zijn

avatar van dazzler
lennon schreef:
Ik ken en draai het al sinds het uitkwam. Dat is vast meer dan 80 keer geweest.
Een glaasje wijn voor draaibeurten 81, 82, 83 en 84?

avatar van TEQUILA SUNRISE
Voor mij 1 van de allermooiste platen aller tijden en niet of nauwelijks aan slijtage onderhevig. Wanneer ik het titelnummer hard in de auto opzet neemt de kans op een snelheidsovertreding behoorlijk toe ☹️. Weergaloos nummer!

Opvallend typisch MuMe: zeg 'ns iets minder positiefs en alle 'likers' komen prompt hun eigen overtuiging weer belijden door superlatieven en kwantiatief volstrekt ongeloofwaardige gegevens aan te dragen.

Streenz, terwijl het veel gemakkelijk was om de disser (I plead guilty) op te inconsistente uitspraken te wijzen:

Mjuman schreef:
Dit was het hoogtepunt van The Simple Minds - wat hierna kwam (zie aldaar: SITR, OUAT) vind ik echt minder dan wat eraan vooraf ging.

De vele wisselingen van producer hebben SM geen goed gedaan - veel wisseling in geluidsbeeld. Deze had volgens mij ook beter gekund; vinyl is beduidend beter dan cd (andere mix?) - wellicht dat remasteren een beetje soelaas kan bieden.

Nog een citaat:

Mjuman schreef:
Heb de lp eens geheel goed beluisterd en ik zal ook een listing geven. Paar opmerkingen vooraf:

* ik moet een nieuwe lp kopen - er zitten te veel haarkrasjes op en die storen echt; ga mijn waardering trouwens ophogen.
* pluim voor het samenspel tussen drums, bas en keyboards
* opvallend het verschil in drum-werk; er spelen drie verschillende drummers (ik heb even geen info wie wat drumt; er staan wel cijfers op de hoes, maar ik kan geen referentie vinden).
* de ene drummer is pro-actief en stuwend; de andere begeleidt meer - en de verschillen hoor je.
Weet iemand wie welke song op dit album drumt - Premo, Lowrider L, C-Moon een van jullie guys?

Mijn lijstje:

Colours Fly and Catherine Wheel
King Is White and in the Crowd
Hunter and the Hunted;
Promised You a Miracle
Someone, Somewhere in Summertime
Glittering Prize
New Gold Dream (81-82-83-84)

Verschillen zijn marginaal en ik vind Someone toch wel een lekker binnenkomer; bovendien heel fraai gebruik van een sequencer.

Door voortschrijdend inzicht/luistergedrag (beetje uitgeluisterd hiernaar) thans minder lovend, maar goed mijn destijdse stem is verzwonden

Premonition schreef:

Good news is naar mijn bescheiden mening het BESTE album wat SM heeft gemaakt !!