Neil Young - Harvest (1972)

Canada
Rock / Country
Label: Reprise

1. Out on the Weekend (4:35)
  2. Harvest (3:11)
  3. A Man Needs a Maid (4:05)
  4. Heart of Gold (3:07)
  5. Are You Ready for the Country? (3:24)
  6. Old Man (3:25)
  7. There's a World (2:59)
  8. Alabama (4:02)
  9. The Needle and the Damage Done (2:03)
  10. Words (Between the Lines of Age) (6:39)
avatar van metalfist
Ik heb ooit die Greatest Hits van Neil Young uit 2004 van mijn broer gekregen - hij kon uiteindelijk maar weinig met het stemgeluid van Young en wist dat ik wel te porren ben voor een ietwat atypische stem - en in de loop der jaren heb ik dat album zo vaak gespeeld dat het nu toch echt wel tijd was om eens wat studioalbums te gaan proberen. Een tijd geleden eens een boxset gekocht met de eerste 4 albums van Young zijn solowerk en op goed geluk maar met Harvest gestart. Wat een heerlijk album eigenlijk! Het blijft eeuwig zonde van het bombastische There's a World dat me na tig luisterbeurten nog altijd niet kan bekoren. Komt het misschien door de plaats op het album? Old Man is namelijk wondermooi waardoor de intro van There's a World me abrupt uit die vibe haalt en het nagenoeg even bombastische Words (Between the Lines of Age) is zowaar één van mijn favoriete nummers. Een aantal nummers herken ik vanuit die Greatest Hits (ik vond het altijd vreemd dat The Needle and the Damage Done een live versie was maar blijkbaar is dat op het studioalbum ook het geval) maar nagenoeg alles staat dus na al die jaren nog altijd als een huis overeind. Onvoorstelbaar ook hoeveel pareltjes er in de teksten te ontdekken vallen zoals die laatste strofe in A Man Needs a Maid. Zijn we niet allemaal al ooit eens voor de charmes van iemand op het grote witte doek gevallen? En Young ging verdraaid nog een stapje verder, want Carrie Snodgress - over wie de referentie gaat - zou uiteindelijk moeder van zijn eerste zoon worden..

avatar van harm1985
metalfist: ik zou zeker eens Live at Massey Hall (of Young Shakespeare) opzoeken. Dit betreffen solo akoestische uitvoeringen van het gros van de nummers van Harvest, aangevuld met een hoop nummers van After the Gold Rush.

Mocht je Spotify hebben zou ik ook zeker Archives Vol. I en Vol. II beluisteren.

avatar van metalfist
Bedankt voor de tips harm1985! Ik heb ooit (lang geleden) die Archives Vol 1 eens uit de plaatselijke bibliotheek gehuurd maar dat was eigenlijk teveel materiaal op een korte tijd. Bovendien van een artiest waar ik verder weinig van kende dus dat was snel opzij geparkeerd. Liveplaten doen het altijd wel goed, ben een tijd geleden via Youtube toevallig op een BBC concert uit 1971 gestoten en dat lag me al wel.

avatar van jorro
Fraai album , maar mijn 4,5* vind ik toch wat te ruim 'beloond'. Daarvoor pakt het album me toch niet genoeg. Ik doe er dus een halfje af.
Old Man stijgt boven de rest uit en komt op het niveau voor 4,5*. A Man Needs a Maid doet het bij mij ook goed. Mooi die strijkers!
Op 5 in de 100 Greatets Albums of 1972 en op dezelfde plek in de huidige lijst over 1972 van best ever albums.

avatar van harm1985
Volgend jaar is dit album 50 jaar oud. Young heeft alvast een tipje van de sluier opgelicht van wat we mogen verwachten: A Message from Neil: Harvest Time - neilyoungarchives.com
- Vier Outtakes
- Een film met 'many unseen performances'

Journey Through the Past, Bad Fog of Loneliness, Dance Dance Dance (met Tony Joe White) en een akoestische band versie van Alabama zijn de outtakes, denk ik.

De film bevat ongetwijfeld beelden uit zijn schuur die te zien zien geweest als onderdeel van de film Journey Through the Past en uit Engeland met het London Symphony Orchestra die als bonus materiaal te zien zijn geweest op de Blu-ray (en DVD) versie van Archives Vol. 1.