Gorillaz - Plastic Beach (2010)

Pop / Hip-Hop
Label: Parlophone

1. Orchestral Intro (1:08)

met Sinfonia ViVA

2. Welcome to the World of the Plastic Beach (3:34)

met Snoop Dogg en Hypnotic Brass Ensemble

3. White Flag (3:42)

met Kano, Bashy en The Lebanese National Orchestra for Oriental Arabian Music

4. Rhinestone Eyes (3:18)
  5. Stylo (4:30)

met Bobby Womack en Mos Def

6. Superfast Jellyfish (2:54)

met Gruff Rhys en De La Soul

7. Empire Ants (4:42)

met Little Dragon

8. Glitter Freeze (3:59)

met Mark E. Smith

9. Some Kind of Nature (2:58)

met Lou Reed

10. On Melancholy Hill (3:45)
  11. Broken (3:15)
  12. Sweepstakes (5:20)

met Mos Def en Hypnotic Brass Ensemble

13. Plastic Beach (3:47)

met Mick Jones en Paul Simonon

14. To Binge (3:52)

met Little Dragon

15. Cloud of Unknowing (3:06)

met Bobby Womack en Sinfonia ViVA

16. Pirate Jet (2:32)
  17. Pirate's Progress * (4:02)

met Sinfonia ViVA

18. Three Hearts, Seven Seas, Twelve Moons * (2:14)
avatar van Rudi S
Murdoc023 schreef:
Gorillaz is voor mij zo'n beetje het ultieme wat muziek betreft. Er zit alles in, wat muziek zo goed en mooi maakt. In plaats van zich vast te klampen aan een genre, gaat Damon Albarn gewoon zijn eigen weg. Inspiratie haalt hij overal vandaan, Plastic Beach is een mengelmoes van hiphop, rock, klassieke muziek, dub en dat alles is in een electronisch jasje gegoten. Verder heeft hij van het nieuws dat er een plastic eiland ontstaat in de oceaan een eigen muziek-experience gemaakt.

ga op je bed liggen met een goede koptelefoon en zet Plastic Beach op.

Damon Albarn doet gewoon wat hijzelf leuk vind en hij ziet wel of de mensen het wat vinden.

Prachtig , ik vind toch ook wel een super muzikaal album.

avatar van Shelter
valt me nu pas op hoe vet Glitter Freeze is

Azaad
Mijn favoriete Gorillaz plaat. Heerlijk zomers, lichtvoetig, lichtzinnig, vrolijk en speels.

avatar van Wickerman
'On Melancholy Hill' is een prachtig nummer, mogelijk zelfs mijn favoriete van Gorillaz en hoog in Albarns top 10. Het nummer met Lou Reed is ook goed te verstouwen, evenals de andere nummers waarop alleen Albarn de vocalen voor zijn rekening neemt. De rest doet me op sommige momenten met die rappers teveel denken aan de soundtrack van de Space Jam...

panjoe (moderator)
Och, de onwetendheid in die laatste uitspraak...

avatar van Wickerman
Leg uit! Ik ben benieuwd...

avatar van Rudi S
Die soundtrack is sooooooooo nineties

avatar van Arrie
Mijn idee is dat je een heel beperkt referentiekader hebt wat hiphop en rap betreft, en daarom moet denken aan iets als Space Jam, wat ik echt niet vergelijkbaar vind, omdat dat één van je weinige hiphop-associaties is. Maar dat is een gok, zeg het vooral als het totale onzin is, en je goed bekend bent in de hiphop.

panjoe (moderator)
Inderdaad, je suggereert dat de muziek op dit album, vanwege de rappers, je aan Space Jam doet denken. Dat is een generalisatie die niet getuigt van enig inzicht in de muziek waar je over praat. Binnen het enorm brede spectrum van rapmuziek liggen de raps op Plastic Beach en die op de soundtrack van Space Jam mijlenver uit elkaar. Alsof ik over een album van Dire Straits zeg dat het me op sommige momenten te veel aan Bruno Mars doet denken omdat die ook wel eens een gitaar gebruikt.

avatar van Mjuman
Wat mij betreft is dit het magnum opus van Damon Albarn; betere popmuziek is er imo de laatste 10 jaar - moet zeker mee in het koffertje, net als 1-2 van Kanye West - nauwelijks gemaakt; uiterst actueel, en puntig. Dit blijft een heel fijne plaat om te draaien - voor mij is het bijna onbevattelijk dat iemand die van origine een Britpoppenhuis had, tracks als Stylo (met een uiterst sterke Bobby Womack) en Empire Ants uit zijn pen laat vloeien - alleen al voor de brug in dat laatste nummer verdient Albarn een standbeeld

panjoe schreef:

Dat ik iets van hiphop weet is het laatste wat ik wil beweren. Het is een genre waar ik me verre van houd en ook dit album bewijst weer dat het niet wat van mij is. Soms moet je wat proberen. Damon Albarn nodige me uit, maar ik bedank ervoor. Het debuut daarentegen, lekker loom en heerlijk in het verlengde van Blurs 13.

panjoe (moderator)
Dat is je goed recht, natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat ik het onzinnig vind om in één keer een heel genre zo gemakkelijk weg te zetten. Het is zonde als een uitstapje buiten je comfort zone dat je niet bevalt zo afloopt.

avatar van Wickerman
Mijn excuses, ik was wat kort door de bocht!

avatar van bikkel2
Wow ! 1e indruk is behoorlijk. Wat een sfeer heeft dit album.
Albarn is wel een duizendpoot hoor.

Kom spoedig met verhaal + beoordeling.

avatar van bikkel2
Damon Albarn blijft mij verbazen. De aanjager van "het project" Gorillaz , kan inmiddels gezien worden als een muzikale duizendpoot die zichzelf en de wereld uitdaagt om keer op keer met verrassende vondsten te komen.
Het hield zeker niet op bij Blur, die natuurlijk ook evalueerde en de britpop liet voor wat het was, maar Albarn zocht naar meer.
Dat resulteerde in Gorillaz. En dit is het 3e album en wat een voltreffer.
Een echt conceptalbum en wat wordt er artistiek geweldig uitgepakt en wat goed om twee leden van The Clash hier als muzikanten te horen.
Mick Jones ( gitaar) en bassist Paul Simonon.
Dit is een gaaf geproduceerde plaat met hiphop, electro, klassieke passages en atmosferische songs, die op een bepaalde manier als een perfect geheel klinken.
Een modern werkstuk, maar nergens te overtrokken of te geforceert.
Zelfs de rap's voelen als een warm bad en wat zijn de overgangen organisch.
Naast Albarn, horen we oa. Bobby Womack ( magistrale vocale prestatie op Stylo) Mos Def, Snoop Dogg, De La Soul , Lou Reed, de zangeres Little Dragon en Mark E. Smith.
En de bijdragen van het Hypnotonic Brass Ensamble zijn ook memorabel.

Een prachtig geheel met ondanks de variatie een naturel verloop. Een voorbeeldig geproduceert geheel.
Met terugwerkende kracht nog de eerdere albums van Gorillaz albums tot mjj nemen.
Maar dit heeft mij al snel overtuigd.

Masterpiece, dus de full score. Voer voor favo lijstjes. Prachtig album.

avatar van Arrie
Soul II Soul? Ik gok dat je De La Soul bedoelt.

Ik ben benieuwd wat je van de andere twee albums vindt!

avatar van bikkel2
Ja, right Arrie. M'n kladje was weer ff uit zicht.

Ik pas het ff aan. Thanx !

Ik ken wat flarden van de vorige 2 , maar ga er eens op mijn gemak naar luisteren. Vakantie.....duzzzzz

avatar van legian
Naar aanleiding van het nieuwe album ben ik het oude werk weer eens aan het beluisteren. En dat begint uiteraard met het minste album.

Toen dit uitkwam was dit alles wat mij niet aanstond, het staat vol met Rap, Hip-hop, Electro, een boel vreemde geluiden die later een weg vonden naar The Fall en een boel gastartiesten die totaal niet boeiend zijn. Ik vond het een waar gedrocht wat mijn inziens niets meer met Gorillaz te maken had.

Na al die jaren ben ik verschillende onderdelen die mij zo tegenstonden (Hip-Hop, Rap & Electro) wat meer gaan waarderen, zij het niet op dit album. Drie van de vier goede nummers (Rhinestone Eyes, Stylo, On Melancholy Hill & Broken) zijn zonder gastartiesten en zelfs deze nummers halen het niet bij de toppers van voorgaande albums. Het gemis van Alban is groot aangezien geen van de gastartiesten een passende Gorillaz zang heeft. Zet daarbij een boel onsamenhangende nummers die muzikaal ook nergens weten te boeien en de neiging tot skippen wordt steeds groter. Plastic Beach blijkt na al die jaren nog slechter te zijn geworden. Erg jammer aangezien ik Gorillaz en Albarn vrij hoog heb zitten en zijn muzikale ontwikkelingen altijd bewonder.

Teveel nummers, teveel gastartiesten, teveel probeersels en te weinig Albarn. Plastic Beach doet mij helemaal niks.

PS. Waarom de bonus nummers Pirates Progress en Three Hearts, Seven Seas, Twelve Moons niet op het album staan is mij een raadsel. Die twee nummers brengen een compleet andere stijl die, in tegenstelling tot de rest van het album wel goed uitgewerkt zijn en werken. Ook Doncamatic had op het album gemogen (was dit trouwens niet gewoon een losstaand nummer toentertijd?).

avatar van Cellulord
Aiaiai, ik heb me er ook eens aangewaagd en dat viel verschrikkelijk tegen. Na 5 tracks had ik er echt genoeg van. Dit is totaal niets voor mij!

Cellulord schreef:

Je begrijpt natuurlijk wel dat de medaille voor voorbeeldig, standvastig gedrag in de strijd je hiermee ontgaat

Maar zonder gekheid: had even volgehouden: track 7 bevat een uiterst fraai bruggetje en daarom alleen al verdient die track te worden gehoord.
Welaan: Gorillaz - Empire Ants feat. Little Dragon (Live on Letterman) - YouTube

Verder zal het ook het weer zijn waardoor de ietwat zeurdige - "zagen" zeggen jullie toch? - zang zwaar te verteren is als een stevige stoemp.

Maar wellicht verteer je deze Damon Albarn - Everyday Robots (2014) beter? In context vind ik dit album een prima weergave van het huidige tijdsbeeld - maar die perceptie is een persoonlijke

avatar van bikkel2
Helemaal eens met Mju ( goed dat je er weer bent kerel.)
Mooi geheel, met veel afwisseling, maar op een bepaalde manier toch een eenheid.
Epic. Draai 'm met enige regelmaat.

avatar van Cellulord
Misschien was deze Gorillaz niet de beste keuze (voor mijn smaak). Zal nog eens iets ouders proberen, of die van Damon Albarn. Op het Tips-lijstje ermee.

avatar van Wickerman
Die eerste plaat van Gorillaz moet je proberen. Mijns inziens misschien wel de beste 'Albarn-related' plaat.

avatar van JVT
JVT
2e plaat moet je proberen. Demon Days! Echt een topplaat

misschien ook de 3de

Cellulord schreef:
misschien ook de 3de

Uitsluitend voor de contra-expertise

avatar van Cellulord
Das misschien iets voor de volgende keer dat ik nog eens naar de Canarische Eilanden ga, lekker tussen de banaan struiken!

panjoe (moderator)
Als een donderslag bij heldere hemel realiseer ik me net ineens hoe geniaal Welcome to the World of the Plastic Beach is. Om de grote Snoop Dogg op zo'n manier je album te laten introduceren... Briljant!

avatar van Hanszel
Wie kent het gevoel van "Godskolere, wat is dit eigenlijk een pracht-plaat! Waarom heb ik dit het afgelopen jaar niet geluisterd" als je een vergeten parel terugvindt (digitaal, dan wel onder een laag stof).

Ik had het dus net met dit. Prachtig! (overigens had ik het laatst ook met 'Achtung Baby'). Ik kan me nog net inhouden om mijn score niet meteen van 4 naar 5 te knallen. Er is vast een reden dat ik dat nog niet eerder heb gedaan... Ben pas bij nummer 7 dus misschien zat het venijn wel in de staart.

Maar dus, ik zette dit op n.a.v. aankondiging nieuwe (The Now Now (2018)) en die ga ik ook weer een kans geven. Humans heb ik nooit echt iets aan gevonden...

avatar van JVT
JVT
Het einde van deze plaat word idd iets minder, na On Melancholly Hill word het toch wat minder.