Big Country - The Crossing (1983)

Label: Mercury

1. In a Big Country (4:44)
  2. Inwards (4:38)
  8. Close Action (4:16)
  9. Fields of Fire (3:32)
  10. Porrohman (7:53)
  11. Balcony * (3:55)
  12. Flag of Nations * (4:36)
  13. Angle Park * (4:06)
  14. All of Us * (4:08)
  15. Heart and Soul * (4:32)
  16. The Crossing * (7:08)
  17. The Tracks of My Tears * (3:32)
  18. Angle Park [4 Track Demo] * (4:18)
  19. Harvest Home [4 Track Demo] * (4:24)
  20. We Could Laugh * (3:21)
  21. In a Big Country [Demo Version] * (3:42)
  22. The Storm [Demo Version] * (2:13)
  23. Big City * (3:27)
  24. Fields of Fire [BBC Riverside Performance] * (4:14)
  25. Lost Patrol [John Brandt Demo] * (5:28)
  26. Inwards [John Brandt Demo] * (4:14)
  27. A Thousand Stars [Chris Thomas Mix] * (4:09)
  28. Lost Patrol [Chris Thomas Mix] * (4:55)
  29. Inwards [Chris Thomas Mix] * (4:09)
  30. Close Action [Chris Thomas Mix] * (3:48)
  31. Fields of Fire [John Brandt Demo] * (5:25)
  32. A Thousand Stars [John Brandt Demo] * (4:34)
  33. Ring Out Bells * (4:40)
  34. Chance [John Brandt Demo] * (3:17)
avatar van Running On Empty
matthijs schreef:
In mijn ervaring zijn heruitgaves veel gedoe om niks. De extra tracks vallen meestal tegen; ik noem ze dan ook liever bolustracks. De zoveelste remix, een afgekeurde take, een instrumental, een bkantje dat beter vergeten had kunnen worden

Gedeeltelijk waar. Echter alleen al voor het fraaie nummer The Crossing (titelnummer maar niet op de originele plaat aanwezig) zou ik een iets uitgebreidere versie wel overwegen. Verder staan er nog wel wat aardige extra nummers op de laatste versie, maar de demo's klinken inderdaad volkomen ruk, vooral geluidstechnisch gezien gewoon bagger hier en daar.

avatar van matthijs
Ik heb best vaak me erg verheugd op demo's van mijn favoriete albums. Eindelijk een kijkje in de oorsprong van de magie!!! En dan blijkt het niet om aan te horen en is ook nog eens mijn portemonnee leeg als ik een echt interessante plaat op het oog heb.
Maar, inderdaad, titelnummer The Crossing is een mooie uitzondering!

avatar van Dibbel
5 sterren debuut van deze Schotse band, voortgekomen uit Skids, wat nog niks aan kracht verloren heeft.
Sloeg destijds ook best wel in bij de muziekliefhebbers en ik ben blij dat ik ze op Pinkpop 1984 heb gezien en daarna nog een paar keer.
Krijg hier nog altijd goeie zin van, maar ook nog altijd de tranen in de ogen na een paar biertjes bij Chance (een van de mooiste nummers aller tijden), Close Action en Porroh Man.
Ook voor de rest het ene hoogtepunt na het andere zoals Fields Of Fire, Harvest Home en The Storm.
Schotse opgevoerde doedelzakkenfolkrock, you name it.
Unieke band en uniek geluid, helaas ook niet meer ge-evenaard, al hebben ze daarna nog best goede albums gemaakt.
Een nuchtere 5-sterren van mij, maar iets in mij zegt dat ik er nog eens een keer wat van moet zeggen, met flink wat bier in de giechel.

Ik heb hier de gewone blauwe versie van op vinyl, Hollandse persing en uiteraard nog steeds puntgaaf. Deze zal ik nooit van m'n leven wegdoen .

Na 30 jaar ben ik nog steeds dankbaar dat mijn vader destijds met dit album thuiskwam. In A Big Country, meteen al een magistraal begin en wat en schitterend uitgevoerde songs volgen daarna nog. Chance, Harvest Home, Close Action, etc. Genieten!

buizen
Was destijds behoorlijk wild van dit album. Prachtige klanken en zang en die aparte sfeer.
Pas nog weer eens beluisterd maar het is me nu te gedateerd.

avatar van LucM
Gedateerd? Dat vind ik totaal niet, dit album heeft nog niets van haar kracht verloren.

Blijft een prachtige plaat, de gitaarklanken van Adamson zijn echt prachtig, waren ze bij de Skids al natuurlijk.
De versies van in a big country en fields of fire zijn matig vergeleken met de 12" versies, daar spat de energie uit de speakers SJAAAAAAAAAAAAA!!!!

avatar van galleryplay
Het zoveelste classic album uit die periode. Ik snap de opmerking hierboven over gedateerdheid totaal niet.
Gedateerd ten opzichte van wat? Ik zoek me suf maar ik vind bijna geen tijdloze albums meer de laatste jaren. The Crossing voelt bij mij dan ook niet gedateerd maar vervult me met nostalgie.

Hoe dan ook, The Crossing heeft een unieke sound, bevat ijzersterke songs en is geladen met passie en emotie.

avatar van gaucho
Nou ja, die gedateerdheid zou hem hooguit kunnen zitten in de productie, met name die knallende drums. Ik draaide vorige week weer eens de 12" single van In a big country en toen viel me wel op dat die productietrucs in het nummer echt helemaal jaren tachtig zijn. Niet dat ik er daardoor minder van geniet, maar ik merkte wel dat je het op die manier zelden meer hoort.

Aan de andere kant vind ik die donderende drums van Mark Brzezicki, zoals vastgelegd door Steve Lillywhite, toch ook wel een van de sterkste kanten van dit album. Het geeft de toch al sterke songs een extra lading, extra power, en een verrijking van het klankbeeld. Ik vermoed dat ik 'm toch een ietsiepietsie minder goed gevonden zou hebben als het album wat meer 'understated' geproduceerd was.

Maar het gaat natuurlijk om de kracht van de songs en de passie en bevlogenheid die ervan afspat. Juist daardoor werd dit een plaat die ik meteen bij verschijnen al koesterde. En natuurlijk het vermogen van Stuart Adamson om zijn gitaar (door de 'e-bow' als ik me goed herinner) te laten klinken als een doedelzak. Schotser kun je het haast niet krijgen, schever misschien wel... Jammer dat ze dat kenmerkende groepsgeluid op latere platen steeds meer zijn kwijtgeraakt.

Het was vooral dit album dat me een levenslange fan van Big Country maakte. Hoewel, levenslang? Ik haakte begin jaren negentig af na twee matige platen op rij en ontdekte pas vorig jaar dat de daaropvolgende plaat The Buffalo Skinners bijna net zo goed is als deze. Dat had ik niet meer verwacht...

avatar van Jan Wessels
Even een halve ster erbij gedaan. Draai het album weer eens (op repeat stand) en het lijkt verdorie wel een verzamelaar: toch razend knap dat je een debuutalbum maakt met zoveel mooie nummers.

En ben het wel eens met Galleryplay (twee posts hierboven): dit is zo'n album dat voor mij achteraf redelijk tijdloos blijkt te zijn. En het roept inderdaad ook nostalgische gevoelens op. 4*

avatar van dazzler
THE CROSSING (1983) 2CD deluxe edition repair shop

Ik maakte mijn versie van het album op twee schijfjes met aandacht voor de 7" en 12" single versies.

avatar van spoiler
Deze plaat heb ik al een tijdje in de kast staan. Ik vond "The Seer" erg goed en had deze ooit eens goedkoop gekocht op een beursje.
Nooit echt veel aandacht besteed aan deze LP, maar afgelopen week toch maar eens door de huiskamer laten schallen.
Wat is dit inderdaad goed zeg. Geen vullers en een mooi vol jaren 80 geluid. Eigenlijk nog veel beter dan The Seer .

avatar van gaucho
Ik kwam hier een mooi verhaal tegen over de opkomst en ondergang van Big Country. Opgetekend aan de hand van interviews met bijna iedereen die zeer nauw bij de band betrokken was - behalve de hoofdpersoon zelf dan natuurlijk.

Zeer interessant is de beschrijving van de totstandkoming van het debuutalbum. Het doet mij (nog) iets beter begrijpen waarom dit destijds bij mij insloeg als een bom: het leek nergens op, in de meest positieve betekenis van die zin. Ik ben zo vrij eruit te citeren:

It was rock music, but not the rock music of Led Zeppelin, AC/DC or Aerosmith. It was modern – with guitar tones and effects that you’d find on records by U2, The Cure and the Cocteau Twins – but also harmonised guitar parts that reminded you of Thin Lizzy and Wishbone Ash. Sometimes it sounded positively ancient: traditional, eternal. Its lyrics talked of mountainsides and ploughmen and harvests and the westerly winds sighing.

Zo mooi kan ik het zelf niet onder woorden brengen, maar ik herken het helemaal. Er wordt ook prachtig in beschreven hoe het drumgeluid tot stand kwam en hoe het werd opgenomen - en ook dat herken ik: het ademt, het leeft.

Gisteren weer eens luid gedraaid - de enige manier waarop je dit album kunt beluisteren. Prachtig, meeslepend, betoverend... ik word weer bijna tot tranen toe geroerd, zeker nadat ik net dat verhaal heb gelezen.

Komaan, laat ik eens gek doen: ik laat het album doorstijgen naar de bovenste plek in mijn persoonlijke Top 10.

avatar van Snakeskin
"The Crossing" stond ook lange tijd in mijn Top 10 maar dat was in de jaren tachtig. Ik was toen verknocht aan The Cure en Joy Division en in een groter verband is het contrast mooi. Tijd maakt de muziek groot. De genoemde bands en de muziek die zij toen hebben afgeleverd staan nog steeds als een huis, met dien verstande dat Big Country niet meer in mijn Top 10 staat, maar dat zegt niets over deze geweldige plaat. In het verleden was ik er ook zeer positief over, en dat maakt nog steeds opgang.

avatar van Pietro
Dit debuutalbum van Big Country heb ik ooit eens op de gok gekocht bij een platenboer in Edinburgh, toen ik op reis was door Schotland. Ik had me qua sfeer en beleving geen betere soundtrack kunnen wensen voor die reis.

Vooral in songs als 1,000 Stars, The Storm, Lost Patrol en Porrohman zie ik de eeuwenoude kastelen, mystieke groene heuvels en pittoreske dorpjes zo weer voor me. Met uitzondering van de hitsingle In a Big Country – waar ik nooit zo weg van ben geweest, iets te veel rechttoe-rechtaan – is dit een nagenoeg perfect album vol met erg originele, vaak strijdbare songs met een sterke Schotse inslag. Dat komt met name door het gebruik van de E-bow sound, een gitaar die klinkt als een doedelzak.

Zonder twijfel is dit het beste album van de band rondom Stuart Adamson, hoewel opvolger Steeltown ook een hele goede indruk bij mij heeft achtergelaten. Het is jammer dat ik de band nooit live heb zien optreden, want Adamson pleegde in 2001 zelfmoord. Het doet niets af aan de kracht van dit uitstekende debuut, dat van mij de volle waardering krijgt: 5*.