Big Country - The Crossing (1983)

Label: Mercury

1. In a Big Country (4:44)
  2. Inwards (4:38)
  8. Close Action (4:16)
  9. Fields of Fire (3:32)
  10. Porrohman (7:53)
  11. Balcony * (3:55)
  12. Flag of Nations * (4:36)
  13. Angle Park * (4:06)
  14. All of Us * (4:08)
  15. Heart and Soul * (4:32)
  16. The Crossing * (7:08)
  17. The Tracks of My Tears * (3:32)
  18. Angle Park [4 Track Demo] * (4:18)
  19. Harvest Home [4 Track Demo] * (4:24)
  20. We Could Laugh * (3:21)
  21. In a Big Country [Demo Version] * (3:42)
  22. The Storm [Demo Version] * (2:13)
  23. Big City * (3:27)
  24. Fields of Fire [BBC Riverside Performance] * (4:14)
  25. Lost Patrol [John Brandt Demo] * (5:28)
  26. Inwards [John Brandt Demo] * (4:14)
  27. A Thousand Stars [Chris Thomas Mix] * (4:09)
  28. Lost Patrol [Chris Thomas Mix] * (4:55)
  29. Inwards [Chris Thomas Mix] * (4:09)
  30. Close Action [Chris Thomas Mix] * (3:48)
  31. Fields of Fire [John Brandt Demo] * (5:25)
  32. A Thousand Stars [John Brandt Demo] * (4:34)
  33. Ring Out Bells * (4:40)
  34. Chance [John Brandt Demo] * (3:17)
avatar van gaucho
En bij Fish en Procol Harum. En zo nog wel wat bandjes. Werelddrummer!

avatar van steve harris
Outlaw104 schreef:
Porrohman was voor mij destijds de aanleiding, dat ik de LP versie kocht.
In de Leeuwarder platenzaak Sound & Vision, waar ik in m'n jeugd divers zakcentje over de toonbank jaagde, stond dat nummer op, toen ik weer eens op een dag binnenliep.
Kreeg gelijk de beruchte bultjes op m'n armen, maar weigerde om te vragen wie het waren, bang om voor nitwit aangezien te worden.
Stiekem op de draaitafel gekeken, terwijl de beste verkoper was te piesen, kwartier later uit de bakken gegraaid, afgerekend, en complimenten gekregen voor mijn goede smaak.
Sound en Vision op de wirdumerdijk prachtige platenzaak met Chris achter de toonbank heb hier ook menig plaatje gehoord en meegenomen. .. ....Nostalgie !!!

avatar van Outlaw104
steve harris schreef:
Ah ja, Chris was zijn naam. Kon er al jaren niet meer opkomen. Heb overigens nooit weer wat van hem gehoord of gezien.

avatar van steve harris
Ik heb er nog wel eens met Wobbe over gehad, die hoorde ook weinig meer van hem.

avatar van Queebus
The Crossing opent en eindigt met de beste nummers van dit album. Een gitaarband in een tijd die gedomineerd werd door synthipop, kortom een witte raaf in muzieklandschap. Big Country is vooral bekend om hun doedelzakgitaren, iets waar de band soms wel eens moe van werd. Volgens Stuart Adamson "just a touch of delay and bags of attitude". Ja, de gitaren zijn dominant maar wel ondersteund door een sublieme ritmesectie. The Crossing is een droomdebuut vol met energieke songs en hartstochtelijk uitgevoerd wat enorm veel indruk maakte bij pers en publiek. Helaas leek hiermee het kruit verschoten want hoe goed de hiernavolgende albums waren, ze kunnen niet tippen aan The Crossing.

Ik zag BC voor het eerst in Hardenberg april 2000 met The Alarm in het voorprogramma. Bruce Watson speelde een vrolijke noot mee. Geweldige optreden van beide bands trouwens. Deze tour markeerde het einde van de band. Ik ben vooral fan omdat hun muziek zo'n positieve vibe heeft, iets wat ik bij Bruce Springsteen ook zo voel. Helaas waren de innerlijke demonen bij zanger/gitarist Stuart Adamson te erg en eind 2001 ontnam hij zijn leven. Zo jammer en triest.

avatar van haythijs
Podium Hardenberg? Leuke tent destijds!