Big Country - The Crossing (1983)

Label: Mercury

1. In a Big Country (4:44)
  2. Inwards (4:38)
  8. Close Action (4:16)
  9. Fields of Fire (3:32)
  10. Porrohman (7:53)
  11. Balcony * (3:55)
  12. Flag of Nations * (4:36)
  13. Angle Park * (4:06)
  14. All of Us * (4:08)
  15. Heart and Soul * (4:32)
  16. The Crossing * (7:08)
  17. The Tracks of My Tears * (3:32)
  18. Angle Park [4 Track Demo] * (4:18)
  19. Harvest Home [4 Track Demo] * (4:24)
  20. We Could Laugh * (3:21)
  21. In a Big Country [Demo Version] * (3:42)
  22. The Storm [Demo Version] * (2:13)
  23. Big City * (3:27)
  24. Fields of Fire [BBC Riverside Performance] * (4:14)
  25. Lost Patrol [John Brandt Demo] * (5:28)
  26. Inwards [John Brandt Demo] * (4:14)
  27. A Thousand Stars [Chris Thomas Mix] * (4:09)
  28. Lost Patrol [Chris Thomas Mix] * (4:55)
  29. Inwards [Chris Thomas Mix] * (4:09)
  30. Close Action [Chris Thomas Mix] * (3:48)
  31. Fields of Fire [John Brandt Demo] * (5:25)
  32. A Thousand Stars [John Brandt Demo] * (4:34)
  33. Ring Out Bells * (4:40)
  34. Chance [John Brandt Demo] * (3:17)
avatar van Mjuman
Running On Empty schreef:
Ja ik heb hem nu in het blauw, het rood en het groen.

En je zit nu op zwart zaad?

avatar van dazzler
De nummers die in mijn collectie ontbreken heten
Balcony, Flag of Nations (beide van de debuut single Harvest Home)
en op de 2de schijf zijn dat het onbekende We Could Laugh, Big City en Ring Out Bells.

De demo's lijken me interessant, maar niet essentieel. Typisch zo'n release waarbij ik
een tijdje de kat uit de boom zal kijken tot hij voor een spotprijsje uit de rekken te plukken valt.
Hopelijk met leuke making of liner notes.

Mjuman schreef:
En je zit nu op zwart zaad? Ongelofelijk hoe we ons toch iedere keer weer laten lokken als kinderen naar een snoepwinkel.

Ik had hem al heel lang in bestelling staan bij Amazon UK en dan heb je uiteindelijk een prima prijs, beter dan de absurde bol.com prijzen.

dazzler schreef:

Typisch zo'n release waarbij ik
Hopelijk met leuke making of liner notes.

Helemaal mee eens; los van de diverse LP's heb ik de CD inmiddels ook al in 3 versies: de reguliere release, de digital remaster versie met rode hoes én bonustracks, en de digitale remaster US versie met een aantal bonustracks welke eerder op de EP "Wonderland" stonden. Om nu alweer de volle mep voor de deluxe edition te betalen zie ik niet zitten, temeer omdat ik de zogenaamde extra tracks als Balcony (stond in '84 al op de Soundtrack van Against all Odds), Flag of nations en Ring out bells ook al heb door alle" Rarities Releases". Enkel Big City en We could laugh lijken dan nog interessant, maar wellicht staan die ook nog ergens op een rarities of internet only release. Reden om weer eens in mij collectie te duiken !

Momo schreef:

Zojuist Big City ook nog aangetroffen op Rarities IV, reden temeer om de deluxe edition voorlopig te laten voor wat het is.

avatar van vielip
Maar voor iemand die dit album alleen maar op vinyl heeft is die deluxe versie wel een aanrader? Of moet ik één van de andere versies hebben?

avatar van Running On Empty
Alleen voor het nummer The Crossing (niet op de reguliere LP) zou ik al een van de versies met bonusnummers overwegen.

vielip schreef:

Je kan het album ook veel goedkoper vinden in de remaster uit 1996.
Dan heb je echter een beperkt aantal bonustracks, namelijk.

Angel Park
All of Us
The Crossing
Heart & Soul

De cd met de rode hoes dus.
Die kan je mooi naast je vinyl exemplaar met blauwe hoes leggen.
Die hards hebben dan de nieuwe 2cd deluxe met groene hoes.

avatar van vielip
Oké de groene maar eens gaan zoeken dus

avatar van Momo
Inderdaad, als je The Crossing nog niet op CD hebt, kunt je best de groene deluxe edition aanschaffen, mede vanwege leuke extra's als Balcony, Anglepark, The crossing en Tracks of my tears en dergelijke.
Zelf zweer ik bij de blauwe US version met daarop alle nummers van de Wonderland EP, mede vanwege fantastisch lange versies van Wonderland, The Crossing en All fall together, welke qua sfeer naadloos aansluiten op het The Crossing album. Maar als die US versie niet meer leverbaar is, ga dan zeker voor de recente groene release.

avatar van LucM
Ik heb onlangs de geremasterde versie aangeschaft met 4 bonustracks in rode hoes. Die nummer klinken nog steeds erg vitaal en krachtig ( verwijs naar eerdere brechten van mij). Eén van de beste debuten in de jaren '80 en de volle 5* van mij.

Momo schreef:

Is de blauwe versie niet de standaard versie zonder bonustracks en de rode versie degene die jij bedoelt met de extra tracks?

avatar van dazzler
De rode is de bonusversie in Europa.
Big Country - The Crossing (CD, Album) at Discogs

In de US lag het anders, aldus Momo en discogs.
Big Country - The Crossing (CD) at Discogs

Dat gezegd zijnde ben ik nog steeds naarstig op zoek naar deze editie van Peace in Our Time.
Big Country - Peace In Our Time (CD, Album) at Discogs

Ik bezit namelijk de eerste drie albums en de verzamelaar uit deze reeks 1996 remasters.

avatar van Running On Empty
Is die laatste remaster zo moeilijk te vinden dan? Lijkt mij dat het meeste Big Country werk voor een prikkie te vinden is.

avatar van dazzler
Dan mag jij hem voor me kopen.

avatar van Mjuman
dazzler schreef:
Dan mag jij hem voor me kopen.

En ik maar denken dat ROE de Nederlander - vrek van nature volgens Belgen - was

dazzler schreef:
Dan mag jij hem voor me kopen

Ik zal eens zoeken binnen mijn kanalen.

avatar van dazzler
Dat zou vriendelijk zijn.

Ik heb hem in 1996 (toen hij verscheen) nog in handen gehad.
Pas een paar jaar later besloot ik de remasters te kopen.

Maar nergens was Peace in Our Time nog verkrijgbaar.
Ofwel kreeg je de originele versie (met slechts één bonustrack),
ofwel de dubbele release (met de opvolger erbij maar zonder bonusmateriaal).

Eén keer op e-bay gespot tegen een bespottelijk hoge prijs.

Highlandrock, Chauvenistische folkrock, doedelzakrock.......Name it.
Feit blijft dat Het schotse Big Country een prettige bijeenkomstigheid was in de jaren 80.

Het debuutalbum dus, The Crossing. Bejubelt en geprezen. Dit was nog niet gedaan.
Gitaren die klinken als doedelzakken, een straffe, tevens wat logge ritmesectie en frontman Stuart Adamson (R.I.P) die een stem had als een klok.
Een coherente plaat. Fijne melodielijnen, en prettig songmateriaal. Eigenlijk allemaal songs die er mogen zijn en nog steeds wel tot de verbeelding spreken.
In A Big Country, Chance, A Thousand Stars, Lost Patrol, de geweldige uitgerekte afsluiter Porroh Man.
Allemaal uitermate goede stukken met die typerende eigen sound.
Steeltown zette die lijn voort met iets minder verrassing en na die periode leek het of de groep zijn kruit ook al had verschoten. Want Big Country ging wat meer standaart klinken en daarom dus ook minder uniek.
Ik zal niet beweren dat zij slechte albums hebben gemaakt, maar een écht sterk vervolg ontbrak en daarom is The Crossing een plaat die je als rockliefhebber eigenlijk gewoon in huis moet hebben.

Ik heb uiteindelijk de rode versie, met een aantal aardige bonustracks.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
bikkel2 schreef:
Allemaal uitermate goede stukken met die typerende eigen sound.

Na aanvankelijke scepsis heb ik The Seer toch ook wel in het hart gesloten. Rockt weer wat minder hard dan Steeltown, maar krijgt in ruil wel weer wat van het mystieke van The Crossing terug.

Ik zal The Seer weer eens onder de loep nemen. Lang niet meer gehoord.
Maar in herinnering was ik wat minder onder de indruk.

Ik zou wel een live album willen bezitten uit de toptijd. Live waren ze indrukwekkend.

avatar van TEQUILA SUNRISE
The Crossing is natuurlijk een ijzersterk debuut van deze band met wat mij betreft Porrohman als hoogtepunt.
Diverse malen live bewonderd & absoluut de moeite waard.
Wat live albums betreft kan ik je Without The Aid Of A Safety Net uit 1994 of Come Up Screaming uit 2000 aanbevelen.

Dank je wel Frank. Ga er eens naar uitkijken. Thanx Man.

avatar van vielip
Met name eerstgenoemde is top vind ik. Zorg dan wel dat je de 2cd versie bemachtigd trouwens!

Okiedo !

vielip schreef:

Helemaal mee eens, de 2CD versie is stukken leuker.

Luister ook eens naar Brighton Rock, op die live plaat spat de energie uit de speakers.

WPE
Dat ik deze groep in mijn "jonge" jaren gemist heb..snap dit helemaal niet. Ik heb The Crossing pasgeleden aangeschaft en nu een paar keer gedraaid en ja: het is verfrissende en originele muziek. Is wat mij betreft zeker 4 waard. Dus genieten met "terugwerkende' kracht...

avatar van Jan Wessels
Mjuman schreef:
Op vinyl klinkt dit gewoon goed. En als Jan dat wil horen, moet ie maar een fles Schots spul meenemen en kan ie dat hier verifiëren. Veel remasters zijn gewoon totally fucked-up, vanwege te veel gain (ook Chameleons) of gebruik van inferieur materiaal (New Order).

Na 3,5 jaar toch nog een reactie... Ik heb dus dit album op vinyl en later de cd aangeschaft (remastered) in de hoop op een meer sprankelend en dynamisch geluid dan op de elpee. Helaas dus. En nee, het ligt niet aan de naald of de draaitafel. Heel wat andere (en vaak ook oudere) elpee's die ik bezit klinken beduidend beter.
Ik heb dat altijd jammer gevonden want The Crossing is een topalbum wat een betere producer verdiende dan Steve Lilywhite op dat moment.

avatar van Lonesome Crow
Ik heb gewoon de blauwe CD-versie met 10 songs, opgediept uit mijn archief en wat een heerlijke luistermuziek zo op de late vrijdagavond als de kids naar bed zijn.....
Wat een heruitgave's van dit album zeg, nou heb ik het gevoel dat ik met een zwaar gedegradeerde versie zit en net niks heb.

avatar van matthijs
Lonesome Crow schreef:

In mijn ervaring zijn heruitgaves veel gedoe om niks. De extra tracks vallen meestal tegen; ik noem ze dan ook liever bolustracks. De zoveelste remix, een afgekeurde take, een instrumental, een bkantje dat beter vergeten had kunnen worden.
Okee, de extra info in de boekjes is vaak wel leuk, maar ja, dat lees je maar 1 x en kan je ook op internet lezen.
Als je jouw original als heerlijke luistermuziek ervaart zou ik daar vooral van genieten ipv balen van wat je niet hebt!