Big Country - The Crossing (1983)

Label: Mercury

1. In a Big Country (4:44)
  2. Inwards (4:38)
  8. Close Action (4:16)
  9. Fields of Fire (3:32)
  10. Porrohman (7:53)
  11. Balcony * (3:55)
  12. Flag of Nations * (4:36)
  13. Angle Park * (4:06)
  14. All of Us * (4:08)
  15. Heart and Soul * (4:32)
  16. The Crossing * (7:08)
  17. The Tracks of My Tears * (3:32)
  18. Angle Park [4 Track Demo] * (4:18)
  19. Harvest Home [4 Track Demo] * (4:24)
  20. We Could Laugh * (3:21)
  21. In a Big Country [Demo Version] * (3:42)
  22. The Storm [Demo Version] * (2:13)
  23. Big City * (3:27)
  24. Fields of Fire [BBC Riverside Performance] * (4:14)
  25. Lost Patrol [John Brandt Demo] * (5:28)
  26. Inwards [John Brandt Demo] * (4:14)
  27. A Thousand Stars [Chris Thomas Mix] * (4:09)
  28. Lost Patrol [Chris Thomas Mix] * (4:55)
  29. Inwards [Chris Thomas Mix] * (4:09)
  30. Close Action [Chris Thomas Mix] * (3:48)
  31. Fields of Fire [John Brandt Demo] * (5:25)
  32. A Thousand Stars [John Brandt Demo] * (4:34)
  33. Ring Out Bells * (4:40)
  34. Chance [John Brandt Demo] * (3:17)
beaster1256 schreef:
fijne plaat vroeger , nu compleet overbodig zeker geen klassieker , het kunstje van die doedelzakken gitaren was rap passé

in feite 5 de rangs u2

Beastert wil weer een robbertje vechten, zie ik.

Naast doedelzakgitaren hoor ik schitterende muzikanten,
potige rocksongs, branie en soms heel fijne teksten ...

Volksdans gaat ook al eeuwen mee.
Deze Schotse rockdans doet nog steeds de kilten zwaaien.

@beaster1256
Vind je Chance dan niet een mooi nummer?

beaster1256
yup chance vind ik een goed nummer , maar vooral porroh man vind ik het beste nummer , de openingstrack kan ik niet meer aanhoren , voila dat vind ik en aan dazzler : beaster ( zonder t ) wil geen robbertje vechten alleen zeg ik mijn gedacht maar ik weet dat je me niet kan uitstaan ( dat is al een tijdje zo , maar ik heb wel big country live meegemaakt op futurama in deinze , samen met magazine en the virgin prunes zelfs einsturzenden neubauten waren daar , en geloof me big country ging af gelijk een gieter , vooal de zang was erbarmelijk

en nu ga ik niet de ganse nacht zagen over big country

harvest home was ook nog ok , maar de 2 de vond ik een ramp

Porroh Man is inderdaad een mooi nummer.
Wat had ik graag bij dat Futurama concert willen zijn geweest; mooie line up.
Helaas heb ik Big Country nooit live gezien.
En is dat nu ook niet meer mogelijk.
Ik kan me er wel iets van voorstellen dat de zang van Stuart Adamson live tegen het randje aan zit. Ik vind zijn gitaargeluid in ieder geval geweldig.

beaster1256 schreef:
en aan dazzler : beaster ( zonder t ) wil geen robbertje vechten alleen zeg ik mijn gedacht maar ik weet dat je me niet kan uitstaan ( dat is al een tijdje zo)

Mijn excuzes, beaster, maar ik heb helemaal niks tegen jou.
Natuurlijk zeg jij je gedacht. Doe maar. Ik zie meteen een paar
jongens in een kring om jou staan met de vuisten bloot.

Dat beeld kwam in me op toen ik je commentaar las.

Je oogst gegarandeerd protest met zo'n scherpe aanval.
Maar dat is je stijl, daar heb ik geen problemen mee.
Wel jammer dat je zo'n goeie plaat afkraakt.

Met een robbertje vechten bedoel ik
dat je in je geëigende stijl voor vuurwerk zorgt
als je zo in de aanval gaat tegen deze fijne plaat.

Niets persoonlijk: gewoon beaster tegen de fans van deze plaat.
Een hele nacht lang, tenzij we uit de ether gebliksemd worden.

Ook ik schrijf gewoon mijn gedacht.

avatar van Outlaw104
Porrohman was voor mij destijds de aanleiding, dat ik de LP versie kocht.
In de Leeuwarder platenzaak Sound & Vision, waar ik in m'n jeugd divers zakcentje over de toonbank jaagde, stond dat nummer op, toen ik weer eens op een dag binnenliep.
Kreeg gelijk de beruchte bultjes op m'n armen, maar weigerde om te vragen wie het waren, bang om voor nitwit aangezien te worden.
Stiekem op de draaitafel gekeken, terwijl de beste verkoper was te piesen, kwartier later uit de bakken gegraaid, afgerekend, en complimenten gekregen voor mijn goede smaak.

beaster1256
ja , hier bliksemt het nog niet ( dat komt nog ) , maar ben blij dat je m'n stijl erkent , en ja, die is soms grof , maar ik lees in belgie de krant ' de morgen ' dus ben ik een socialist en de slogan van die krant is : de morgen schopt je een geweten ! ,

misschien omdat ik de jeugd van tegenwoordig een stelletje slome zakken vind als ouwe knar dat ik meestal hard en grof reageer , maar waar zijn de progressieve kerels van mei 68 , en de punkers van 76 , ik mis een jeugd die opveert en malafide praktijken aanklaagt ,

maar ja we wijken af ,

plots staat een moderator op die mijn teksten doet verdwijnen al zeggende : wat ' slowchat ' verwijderd

ach ja,

ik ga de storm afwachten en me er in het midden inzetten op terras ( ben nachtwaker in een groot hotel van 19.30 tot 07.30 uur en heb een kapotte rug , dus daarom kan ik woest zijn !( soms )

de mazzel ,

beaster1256
outlaw je had hem beter meegegrist toen de verkoper gaan pissen was , dan kon je nog een lp kopen !

Ik had al jaren de best of van Big Country, maar vond vooral Look Away erg mooi. Ooit op gezet toen mijn ouders op bezoek waren (mijn vader wilde iets horen vergelijkbaar met de oude U2), beide werden gegrepen door Change. Toen vrij snel dit album gekocht, en die beviel gelijk ook prima.
Van de voor mij onbekende nummers; sprong ook The Storm er uit.

Casartelli (moderator)
Als ik de toen contemporaine albums van U2 ("War", "The Unforgettable Fire") hoor, kan ik maar tot één conclusie komen: U2 was toch een soort vijfderangs Big Country.

stuart
Casartelli schreef:
U2 was toch een soort vijfderangs Big Country.

Dat mag je vinden (misschien komt je opmerking door antipathie), ondanks dat je wereldwijd met jouw mening duidelijk bij de minderheid behoort . Verder een een keurige/goede debuuutplaat , waar mij ongeveer de helft echt kan bekoren en de rest beslist niet slecht is maar ook niet top. De band is nooit echt doorgebroken, ondanks de potentie.

avatar van Gert P
Zeer mooie plaat vasn deze groep en waren de Beatles ooit maar zo goed.

avatar van LucM
Waarom deze band wordt vergeleken met U2 en zelfs the Beatles begrijp ik niet, Big Country heeft een geheel eigen stijl nl. stevige, levenslustige rock met een Schotse folkinslag. Dit debuut dat destijds ook goed verkocht is een klassieker zowel vanwege de sterke songs als de geheel eigen sound, Big Country heeft jammer genoeg dat hoge niveau (dat komt ervan als je een ijzersterk debuut uitbrengt) niet meer kunnen handhaven of overtreffen (waar dat U2 en the Beatles meerdere klassiekers hebben uitgebracht).

stuart schreef:

Dat was niet meer dan een jijbak naar beaster. Met de antipathie valt het verder wel mee, want U2 heeft voor mij met "The Joshua Tree" en "Achtung Baby" toch wel een paar klassieke albums gemaakt. Hun veelgeprezen platen uit deze periode klinken me echter vreselijk gedateerd in de oren.
LucM schreef:
Big Country heeft een geheel eigen stijl nl. stevige rock met een Schotse folkinslag. [...] Big Country heeft jammer genoeg dat hoge niveau (dat komt ervan als je een ijzersterk debuut uitbrengt) niet meer kunnen handhaven of overtreffen (waar dat U2 en the Beatles meerdere klassiekers hebben uitgebracht).

En zo is het!

De vergelijking met U2 is toch wel duidelijk?
Ook een band als The Alarm paste die periode in dat rijtje.

avatar van LucM
Big Country en U2 zijn tijdgenoten en brengen bezielde rock en daar houdt de vergelijking ook mee op. Overigens staan zowel dit debuut van Big Country als de eerste albums van U2 nog steeds als een huis en ze klinken hoegenaamd niet gedateerd in tegenstelling tot vele andere jaren '80-albums.

stuart
@ Casar; ok, ook al meende je het, wat uiteraard mag. The Crossing is wel een frisse en opvallende plaat , dat is wel zo ; zelf ben ik er niet "zwaar kapot" van, ondanks dat ik het van menig 80's materiaal wel gemakkelijk uit kan zitten.

avatar van LucM
Dit album vind ik beter klinken dan het meeste jaren '80-materiaal vanwege de pure en rauwe sound. Het is niet gladgestreken en ook de roffelende drums vind ik prima klinken, er wordt geen gebruik gemaakt van die typische syndrums die vele jaren '80-albums ontsieren.

avatar van dazzler
En er is de Steve Lillywhite factor.

Die jonge producer zorgde dat U2 en Big Country heel potig
klonken met die donderende drumsound en die gelaagde gitaren.

U2 had een universelere boodschap, hing minder aan de Ierse traditie.
Big Country bleef altijd wat meer in de highlands marcheren.

Beide bands speelden traditionelere rock in new wave tijden.

En die derde speler op het slagveld heette inderdaad The Alarm.
Die waren veel politieker ingesteld en (daardoor?) een korter leven beschoren.
The Alarm geraakte nooit uit de loopgraven van haar eigen revolutie.

Big Country en U2 wel.
U2 werd een wereldband en Big Country zou
heel lang nog kunnen teren op een zeer trouwe fanbasis ...

Ik vind de opvolger Steeltown een onderschat album.

avatar van Outlaw104
En daar doe ik nog een schepje bovenop.
Ik vind Steeltown een ijzersterke opvolger, hoewel ik in eerste instantie bij aankoop van dat album lichtelijk teleurgesteld was, dat het e-bow gitaargehalte vrijwel was verdwenen.

Maar Beaster, als je nog mee leest, je hebt het toch maar mooi voormekaar, dat je met je opmerking binnen een etmaal het aantal berichten bij dit album met 50% hebt laten toenemen.
Een prima geslaagde bump. Vanwaar hulde!

Casartelli (moderator)
Ik ken deze plaat beter dan Steeltown en The Seer, dus wellicht zit er bij die platen nog wat groeipotentieel in. Maar de indrukken tot nu toe vallen een beetje als volgt samen te vatten: Steeltown is een rauwe rockplaat en The Seer is wat meer melodieus creatief. The Crossing heeft het echter allebei en springt er daarom voor mij in het Big Country repertoire (en ruim daarbuiten) uit.

Outlaw104 schreef:
En daar doe ik nog een schepje bovenop.
Ik vind Steeltown een ijzersterke opvolger, hoewel ik in eerste instantie bij aankoop van dat album lichtelijk teleurgesteld was, dat het e-bow gitaargehalte vrijwel was verdwenen!

Ik had exact dezelfde ervaring en heb Steeltown later pas leren waarderen.
En wat die doedelzakgitaren betreft ... gelukkig er nog Rain Dance.

Doedelzakgitaren of Mike Oldfield gitaren ... want het is ook zijn handelsmerk.

avatar van Mjuman
E-bow daar deed 'ie het mee - laatst zag ik een andere band live ermee werken - still puzzled who (memory failing) - geweldig apparaat, mooie klank - op wiki (ja ja, de Engelse) staat uitgelegd hoe het werkt.

Still sadly missed the one and only Stuart Adamson - "Boy could he play guitar".

beaster1256
yup hier ben ik weer , ja , beaster laat meestal sporen na zowel positief maar ook negatief en zo kunnen er discussie's ontstaan , dat is toch een beetje het doel van de hele mume , of ben ik mis , ik laat graag eens een balletje op maar zeg altijd mijn goesting !

the alarm was inderdaad groep nummer 3 in die branche

maar geef mij maar lekker the sound en echo & the bunnymen , je had ook nog comsat angels

allé ik ben weer weg

cheers

avatar van orbit
He ouwe spijkerjas rocker, verklaar je nader!! Topplaat! Geen vergeelde meeknik rollator rock, maar een frisse bries vanuit de hooglanden over dit droeve kikkerlandje..

beaster1256
je moet niet overdrijven hé , orbje , de plaat was toen echt een topper , ik zeg wel toen hé , maar nu vind ik er niet veel meer aan , maar ja ik ben al een ouwe pé , al vind het werk van elbow , arcade fire , radiohead uiteraard en the killers wel heel goed , toch nog niet zo'n ouwe pé hé ,

allé t' beste

avatar van orbit
Tsja, ouwelullenbands zijn van alle tijden

avatar van rkdev
Casartelli schreef:

Mee eens hoor, maar:
The Buffalo Skinners ... iemand ??

rkdev schreef:

Mee eens hoor, maar:
The Buffalo Skinners ... iemand ??

Ja... aardige remake van Steeltown.