Iron Maiden - The Final Frontier (2010)

Label: EMI

1. Satellite 15....The Final Frontier (8:40)
  2. El Dorado (6:49)
  3. Mother of Mercy (5:20)
  4. Coming Home (5:52)
  5. The Alchemist (4:29)
  6. Isle of Avalon (9:06)
  7. Starblind (7:48)
  8. The Talisman (9:03)
  9. The Man Who Would Be King (8:28)
  10. When the Wild Wind Blows (10:59)
avatar van petdetect
Kronos schreef:

Volgens mij is dat verband er soort van thematisch. Satellite 15... doet mij wat denken aan science-fiction filmmuziek. Een groteske spanning bouwt op als the final frontier apocalytisch nadert en wordt genomen. Dat voltrekt zich in het titelnummer waar er ook woorden aan zijn gegeven.

uiteraard, maar dat verband is er ook als het 2 afzonderlijke tracks zouden zijn, wat muzikaal gezien logischer is

avatar van Kronos
Thematisch is het niet logischer als het twee aparte tracks zijn. En dat is toch juist wat ik schrijf. Het vormt thematisch een geheel. Dat verband ontstaat in het bijzonder doordat er één nummer van gemaakt is.

avatar van Sinner
Wat zou het leuk zijn als Maiden voor de volgende cd een producer onder de arm neemt die ook het lef heeft om "stop!' te roepen op het moment dat de band weer maar eens verzand in die geforceerde epische langdradigheid waar ze tegenwoordig last van hebben. Ik heb de cd nu enkele malen beluisterd en ik heb exact hetzelfde gevoel als bij de vorige - een paar leuke ideeën, uitstekende solo's en leads en allemaal duidelijk heel vakkundig gebracht maar stop er verdorie toch mee na 5 minuten in plaats van steeds maar weer onnodig gepiel er aan toe te blijven voegen. Je hoort de band haast denken 'Oei...wie van de drie hebben we in dit nummer nog niet gehoord? Gers? Ok prima, laten we hem hier toch nog vlug even een minuutje aan vast prullen, is hij ook weer tevreden!'

Ook vind ik dat onophoudelijke, zeurderige gedreun van Dickinson langzaam op de zenuwen werken. Hij klinkt nergens echt bevlogen - hoog en laag zingen zijn er niet meer bij - het moet allemaal op hetzelfde tempo en in dezelfde toonhoogte worden opgezongen. Met name die "sfeervol" bedoelde intro's van twee of drie minuten, begeleid door een zachtjes zingende / pratende / fluisterende Dickinson heb ik nou wel weer gehad.

Niet dat ik de plaat nou zo verschrikkelijk slecht vind - maar er gebeurt gewoon helemaal niets interessants op. Het klinkt allemaal net als op de vorige heel erg plichtmatig, stuurloos en geforceerd. Bijwijlen zelfs heel emotieloos (en ik denk dat dit voor een groot gedeelte ook aan Kevin Shirley zijn dertien-in-een-dozijn productie ligt). Een score krijgt het ding nog niet, daar is het veel te vroeg voor en ik hoop dat hij mettertijd nog wat groeit. (...maar laten we het erop houden dat ik voorlopig hooguit een 2,5 zou geven).

1,0
ik vind dit album best saai , erg gewoontjes , en de solo,s ( waar iron maiden toch wel bekend om stond) deden mij ook niet zo veel , het was het gewoon allemaal net niet

the number of the beast , somewhere in time , powerslave , dat waren echte klassiekers , wat zullen op die solo,s veel mensen luchtgitaar hebben gespeeld

ik vind dat iron maiden na seventh son of a seventh son , nooit meer echt een geweldig album hebben gemaakt , ze hebben nooit meer dat nivo gehaald van number of the beast

ik mis op dit album gewoon de power

dit album zal ook nooit een klassieker worden

Sinner schreef:

Aha, iemand die het ook opmerkt. Bruce had altijd al een stem die snel enerverend kan zijn, maar zoals hij nu zingt is het vaak niet meer te doen. Een treffend voorbeeld in El Dorado. Voor het refrein begint een eentonig monotoon declameren van de woorden en dan het refrein zelf wat hoger maar op zich al even monotoon.

Ik heb hem wel eens horen vertellen over de fans (kids noemt hij ze) en wat zij willen. Een introotje, een lang episch nummer met wat tempowisselingen en een muzikaal gedeelte... zoiets. Of ook nog, dat hij op het poduim zingt met het gevoel dat hij de achterste in de zaal wil bereiken. Met onder andere die criteria lijkt dit album ook weer te zijn opgebouwd.

Volgens mij is het geen goede zaak als bij voorbaat de muziek zich richt op wat 'de fans' willen en hoe het live gaat klinken. Al in '86 zei ik tegen een klasgenoot en Maiden adept dat het een commerciële band was en daar was hij het vol ongeloof over mijn uitspraak erg mee oneens. Maar ook The Final Frontier gaat mij niet van gedachten doen veranderen.

Enerzijds jammer dat dit album mij niet bevalt, anderzijds mooi dat ik dan niet die lelijke hoes in huis moet halen.

avatar van petdetect
Kronos schreef:

Sorry, blijkbaar stukje weg gevallen in mijn quote.
Mij ging het vooral om het feit dat er muzikaal totaal 0,0 verband in de stukken zit. Uiteraard is er een overduidelijke thematische link.
En er worden verder natuurlijk talloze albums gemaakt waar nummers thematisch met elkaar verbonden zijn, zonder dat dit dan één track is, en het thema blijkt uit bv de lyrics oid. En als men er dan één track van maakt neem de artiest meestal de moeite om het muzikaal ook te vebinden, al dan niet middels een (korte) overgang.
Zoals je bij je eerste luisterbeurt zult horen Kronos (edit: zie dat je die al achter de rug hebt) bevat dit nummer een stilte van 2 seconde tussen de delen en een totale muzikale wisseling.
Ach ja, we kunnen er nog oeverloos over praten, maar ik snap wat jij bedoelt en ik weet zeker dat je ook begrijpt wat ik bedoel.

edit: Overigens snap ik de overige kritiek tot op zekere hoogt ook wel. De laatste albums lijken/zijn soms nogal geforceerd. Maar toch hoor ik op dit album wel weer een groot stuk van de magie van vroeger. Starblind is daar een mooi voorbeeld van. En dat 'geforceerde langdradig gejengel' (om het maar even samen te vatten) wat Bruce op de vorige albums veelvuldig uit de doos haalde (overigens ook al op Fear of the Dark; in mijn ogen het allerminste IM album ooit) ervaar ik nu nauwelijks (alleen in Mother of Mercy en Coming Home).

Ik vind het album niet heel erg vernieuwend. Net als de meeste "oudere" bands kon Iron Maiden niet achterblijven en nog een laatste album creeëren. Helaas zijn velen van deze albums geen groot success geworden, en ook deze heeft het erbij laten zitten.

Ik speel zelf gitaar, dus dat is waar ik het meeste op let. De gitaarlijnen in de nummers lijken ontzettend op die van andere nummers. Denk hierbij aan de hoge gitaarlijn uit "The Alchemist" en de hoge gitaarlijn uit "Prowler". Of de achtergrondlijn van "El Dorado" en die van "The Trooper". In het album zijn ook menig rifjes uit solos zijn van andere bands gepikt. (natuurlijk doet iedereen dit, maar meestal wordt het enigszinds veranderd, zodat het een eigen swing heeft. Dat is helaas niet heel erg naar voren gekomen.) Ook is de gitaar niet heel erg lastig, wat bij een band als Iron Maiden altijd wel leuk zou zijn. Hier zijn uiteraard wel uitzonderingen in tussendoor in het album.

Verder is de muziek een stuk progressiever geworden. Hier ben ik persoonlijk niet zo'n fan van. Ik hield meer van de 80s-achtige-Rock die net iets verder uitbouwde naar de Heavy Metal kant. Mede hierom heb ik het album een *2.5 gegeven.

De nummers die ik het beste vond zijn "Mother of Mercy" en "Coming Home".

Regards,
Q

avatar van i.Ron S.
Ik heb het nu een keer of 6 beluisterd en het is de eerste keer dat ik iets van Iron Maiden eerder zwak vind. Virtual XI vond ik niet heel sterk maar daar stond toch veel interessants op en Dance of Death had ook wel wat missers.

De manier waarop die tempowisselingen en verschil in toonhoogtes gedaan zijn, vind ik bij momenten tenenkrommend.
De zang bij The Alchemist bijvoorbeeld, de zinnen passen niet bij de muziek en zijn er ingefrommeld en het gaat zo van 'met welk stemmetje heeft hij nog niet gezongen'
-De intro vind ik niet slecht, het is eens wat anders, nogal spacey, wat waarschijnlijk de bedoeling is, de context naar het titelnummer toe is ook goed maar het klinkt alsof het in een andere studio is opgenomen wat maakt dat de overgang niet goed klinkt.
Het titelnummer vind ik een nogal typische opener, niet echt slecht maar het wordt vervelend als je 'the Final Frontier' 20 keer moet horen, ik weet na 10 keer ook wel hoe het nummer noemt, na 2 keer zelfs. Is er niks wat erop rijmt?
-Bij El Dorado zijn het refrein en de eropvolgende solo's er dan weer tussengeplakt, en tegen het einde aan komt dat dan weer eens terug. Zonder die dingen zou het nummer een stuk beter zijn en vooral geen 6:49 duren.
-Mother of Mercy zou geen slecht nummer zijn, best wel goede teksten, goed ritme enz., maar dan 'Mother of Mercy' waarbij de stem van Bruce me zo op men zenuwen werkt. Drink eens wat om die slijmen uit de keel te krijgen zou ik zeggen.
-Coming Home zit vrij goed in elkaar, nogal voorspelbaar, niet zo'n slechte zang. Maar het is gewoon niet interessant genoeg voor 6 minuten.
-The Isle of Avalon vind ik niet zo slecht, afgezien van de luide vocals die weeral zoals bij Mother of Mercy klinken en de opbouw ernaartoe is niet echt fantastisch, maar het had gemakkelijk na 6:49 mogen ophouden. Het rustige gedeelte is interessant, lijkt wat of het tussenstuk van Seventh Son of a Seventh Son.
-Starblind is de eerste 2:10 goed, stevige gitaar na 0:50 maar dan begint het weer, er komt weer zo'n stukje bij waar het nummer niks aan heeft met zang op 2 verschillende hoogtes, precies of Bruce zn adem kwijt is.
Na 4:40 wordt de hele kadans van het nummer eens snel omgegooid omdat alle gitaristen aan bod moeten komen.
-The Talisman vind ik gewoon vervelend. Dan duurt het ook nog eens 9:03. Er zitten goede fragmenten tussen maar de zang maakt veel kapot.
-The Man Who would be King vind ik het betere nummer van het album, afgezien van de geforceerde gitaarsolos na 4 minuten, Bruce klinkt hier niet zo vervelend, en de overgang naar het laatste nummer is mooi (vergeleken met de rest van het album zeker)
-Dat laatste nummer, ik hou niet zo van zo'n lange trage intro's maar dat nemen we er maar bij. Slecht is het niet maar het is niet interessant genoeg voor zijn 11 minuten, men wil zo'n episch gevoel opwekken met dat verhaal enz. maar het ik vind het zagerig en heel voorspelbaar. Vooral nadat er al 2 nummers van bijna 10 minuten voor kwamen.

Kort beschreven vind ik dit een album waarvan fragmenten goed zijn maar geen enkel nummer in zijn geheel echt goed is.
Ook Bruce klinkt nogal eens vervelend, iets wat ik bij hem nooit echt had, dat ze eens wat echo op zijn stem zetten.
Er zijn wel wat gitaarsolo's maar ze klinken zo verplicht.
De overeenkomsten met het voorgaande album zijn afgezien de lengte van de nummers en het trage begin van enkele nummers toch niet zo groot. Ik vond de voorganger veel beter in elkaar zitten en veel vlotter erin gaan.
Dat is het zowat, ik vind het vreemd dat deze zo goed ontvangen wordt.

avatar van Sebashuis
Na een paar luisterbeurten weet ik ook niet precies wat er van moet vinden. Er zitten een paar goede melodie lijnen en over het algemeen is hij lekker om naar te luisteren maar toch.

Ik vind de productie over het algemeen niet optimaal, ik stoor me er niet aan maar naar mijn mening is het scherpe randje wat bij de voorganger nog perfect aanwezig was een stuk minder geworden en dat is jammer. Of dit ligt aan de band, Kevin Shirley of allebei weet ik niet.

avatar van ozwald
kan me er goed in vinden. 3 * gedraaid en denk dat het daar bij blijft.

avatar van Kronos
Vandaag een vierde keer geprobeerd, maar nu heb ik het album niet helemaal uitgeluisterd. Het verveelde en irriteerde me teveel. Misschien probeer ik het over een jaar nog wel eens.

avatar van rosco39
eindelijk weer een goed album van Iron Maiden mooie lange nummers echt weer lekker ouderwets ik heb de cd nu een paar beluisterd en daar blijft het niet bij

nicoot
@nicoot,

Ik ben goed bezig ja. Nu jij nog.

Dat stond op de vorige pagina, heb ik niet gelezen! Ik zag alleen je uiteenzetting over de hoes. Geldig excuus?

CD is nog niet verkrijgbaar in België dacht ik? Releasedatum 16 augustus...? Da's morgen, maar overmorgen heb ik examen. Qua voorzorgsmaatregelen om te slagen, schaf ik me de plaat wel na het examen aan
Om ze vervolgens duizend keer te beluisteren en alles op Pukkelpop te kunnen meeschreeuwen en te airguitar'en vanop de eerste rij!

avatar van Kronos
Het album is al sinds vrijdag te verkrijgen hoor. Op gewone cd, speciale uitgave met extra's en op dubbel vinyl.

avatar van Sir Spamalot
Ik heb deze nu drie maal beluisterd en ik ben er nog niet uit. Een woordje dank gaat van mijn kant uit naar de collega's hier die messcherpe stukjes hebben geschreven.
Eerste indruk blijft positief, hoewel mijn bezwaren bij de albums vanaf Brave New World dezelfde blijven: overdaad zowel qua lengte van de nummers als lengte van het album en vele keren een déjà vu gevoel of moet het déjà entendu zijn. Van een groep die al zo lang meegaat mag je geen aardverschuiving verwachten en zeker niet als je een grote fanbase hebt met duidelijke verwachtingspatronen, iets waar ik ongetwijfeld ook schuldig aan ben. Toch overheerst bij mij het "buikgevoel" dat er meer inzat.

Kronos schreef:

Ik wil graag de dubbel picture vinyl halen maar een vriend van me heeft deze en beweerd dat het geluid heel slecht is.

avatar van exodus
Ik zou het totaal niet weten hoe dit nieuwste Maiden album is....ik volg het al sinds eind jaren 80 niet meer met deze legendarische waarschijnlijk grootste Metalband allertijden samen met Metallica etc. T/m Somewhere in Time is het me heilig trouwens met Maiden. En wie kan me vertellen waar onze vriend/ons oer-oude Maiden huismonster Eddie is gebleven? Op Live after Death staat ie toch het mooist er op, of niet dan. Wat een machtig gave echte metal hoes toen! ! ! Beter dan dit kinderachtige blubberplaatje als ik het hier bovenaan bekijk. Daar wordt toch geen ouder angstig van. Hoezen mogen wel effe wat serieuzer vind ik.

avatar van Eddie
exodus schreef:

Present.

avatar van Sinnerman
Gisteren op iPod gezet, een paar keer beluisterd en .... niet ontevreden!
Het klinkt allemaal wat meer open en frisser dan A Matter Of Life And Death.

Toch mis ik nummers die naast een 'Hallowed Be Thy Name' of een 'The Trooper' zouden kunnen staan. Die tijd zal wel voorbij zijn, gelukkig hebben we de foto's nog, zullen we maar zeggen

Klachten over de stem van Bruce snap ik wel, lijkt geknepener dan voorheen (op AMOLAD vond ik de stem ook al niet goed -genoeg), wat meer galm op de stem zou wellicht geholpen hebben. Toch blijft Brucey een van de betere stemmen in de rockscene hebben, vind ik.

Ik ga dit met plezier nog een paar keer luisteren, stem volgt.

avatar van steve666
1,5
ja hoor , weer een nieuw album.. ach nieuw!!!!
deze jongens doen al 20 albums hetzelfde, En waarom moeten die nummers zo ontzettend lang zijn!!
ok, het is een goede band met goede gitaristen een goede drummer en bassist en een wereld zanger!!! maarja dat maakt nog geen goed album helaas!!!
jongens advies, speel alle goede nummers live en maak geen studioalbum meer, want dit is ronduit saai

Where the wild wind blows is toch wel een erg lekker nummer hoor!!

L3X
Iron Maiden blijft verassen! Ik heb wel genoeg van alle mensen die blijven zeggen dat ze een 'nieuwe Trooper' moeten maken. Dat is Maiden van 25 jaar geleden! Ze zijn hedendaags in een hele andere richting gegaan!

Ik ben als Maidenfan erg blij met de kwaliteit van dit album, in mijn mening hebben ze 'A Matter Of Life And Death' overtroffen.

Ik vind zelfs de cover mooi

avatar van Sinnerman
voor de goede orde: Ik vind helemaal niet dat zij een nieuwe Trooper moeten maken, hoor. ik wil alleen maar aangeven dat zij in die periode energiekere/intensere nummers maakten, net als ik energieker was in die dagen
(Maar goed; het zijn jouw woorden: jij hebt er genoeg van.)

Ben ook blij met dit album en idd na een paar keer luisteren nu al beter dan AMOLAD, die ik overigens ook best goed vond!

avatar van Guinness1980
Begin het album langzamerhand ook beter te vinden maar haalt in mijn ogen nog lang niet het niveau van A Matter Of Life And Death

L3X
Sinnerman schreef:
(Maar goed; het zijn jouw woorden: jij hebt er genoeg van.)

Ik richtte me ook niet op jou, maar er zijn wel mensen die dat soort dingen precies zeggen. Daar heb ik inderdaad genoeg van .

Guardian of Isis
Sinnerman schreef:
Over het artwork is eigenlijk ook al genoeg gezegd: where the f**k is Eddie? Seventh Son Of A Seventh Son had eigenlijk de laatste mooie hoes, so be it....
Nou nou, die van Brave New World mag er anders ook wel zijn. Deze is inderdaad een stuk minder, Eddie is er praktisch niet meer in te herkennen.

Guardian of Isis schreef:
Nou nou, die van Brave New World mag er anders ook wel zijn.

Die vind ik ook niet zo bijzonder, daar zie je Eddie in die wolk boven de stad.
Hier zie je hem in ieder geval "echt" of in ieder geval het monster dat Eddie moet voorstellen.

Guardian of Isis schreef:

I stand corrected: da's idd een hele fraaie hoes...dank

avatar van Kef
Kef
Nu ik het album vaker gehoord heb zijn Satellite 15..., Coming Home en de laatste drie nummers toch wel m'n favoriet.

ijndelijk heb ik hem, de nieuwe maiden plaat.
ik heb hem al 1 keer beluisterd, en mijn eerste indruk is allesins erg positief.

de plaat begint met een vreemde intro, die toch wel een meerwaarde geeft aan het openigsnummer "TFF", dat samen met "el dorado" tog wel goede rocksongs zijn met een degelijk maiden gevoel. Maar het wordt pas echt goed met "mother of mercy", "coming home" en "the alchemist". "Isl of avalon" is naar mijn mening een beetje te langdradig, maar ik denk dat dit nummer met de tijd nog wel zal groeien, dat was met "AMOLAD" ook het geval. de 4 laatste nummers: "starblind", "the talisman", "the man who woeld be king" en "when the wild wind blows" zijn typische maiden epossen. Ze komen misschien ietwat te traag op gang (tmwwbk heeft veel weg van the legacty) maar ze ontpoppen zich tot echte epic's. typische maidensongs die wat tijd vragen, maar het is zeker de moeite waard om ze te leren kennen.

een enorm grote verbetering tegenover "amolad" is dat de nummers niet exacte de zelfde opbouw hebben of exact hetzelfde klinken. Ook worden de refrijnen niet costant tot in het oneindige herhaald.

op dit album staat eigenlijk geen enkel slecht nummer, in tegenstelling tot DoD dat een aantal geweldige songs had maar waar heen paar slechte songs tegenover stonden.

the final frontier is naar mijn mening hun beste album sins brave new world, of misschien wel sins 7nth son of a 7nth son.

ik ga het album nog een aantal keer goed beluisteren, maar voorlopig geev ik een 4