Iron Maiden - The Final Frontier (2010)

Label: EMI

1. Satellite 15....The Final Frontier (8:40)
  2. El Dorado (6:49)
  3. Mother of Mercy (5:20)
  4. Coming Home (5:52)
  5. The Alchemist (4:29)
  6. Isle of Avalon (9:06)
  7. Starblind (7:48)
  8. The Talisman (9:03)
  9. The Man Who Would Be King (8:28)
  10. When the Wild Wind Blows (10:59)
avatar van Rockfan
Zal hem denk ik nog en paar keer moeten draaien denk ik.

Ik ben nog niet overtuigd

avatar van petdetect
Eerste luisterbeurt: zeer goed album!
Brave New World staat bij mij aan de top, Seventh Son en Somerwhere in Time daar achter. Deze sluit daar voor mij prima bij aan. Heerlijk.
Lees de review van Chimpz!

avatar van Sebashuis
Ik heb er ondertussen ook een paar luisterbeurten opzitten. De eerste paar keer gingen eigenlijk zo aan mij voorbij en bleef er weinig hangen. Maar goed, het klinkt in ieder geval weer als typisch Maiden!

Beetje tegenvallen vind ik Satellite 15.... maar ach het loopt in ieder geval goed over in (het een beetje standaard maar toch prima) The Final Frontier.

I'm stranded in space, I'm lost without trace
I haven't this chance of getting away
Too close to the sun and surely will burn!!
Het zal vast niet de strekste tekst op het album zijn, maar het begint in ieder geval al goed!

avatar van Kronos
Bij de derde luisterbeurt ben ik er eens speciaal voor gaan zitten en dan valt het me toch allemaal wat tegen. Nogal storend is dat Bruce zo nadrukkelijk aanwezig schijnt te moeten zijn. Hij kweelt zoveel mogelijk vol en liefst zo luid mogelijk, waarbij hij er niet in slaagt mij ook maar een keertje te verrassen met een bepaalde zanglijn. Op de weinige momenten dat hij zijn mond houdt valt nog meer op hoe lauw de muziek is. Hier en daar wel een lekkere solo, maar een sterke gitaarrif die na een paar keer horen lekker blijft hangen is er niet bij. De saaie introotjes van de epics ontbreken dan weer niet. Een pluspunt is wel dat het qua herhalingen van simplistische refreintjes goed te doen is. Behalve bij de titel van de plaat blijft de plaat even hangen. Ik geef het nog wat kansen, aanzien of het mij alsnog kan overtuigen.

avatar van crosskip
Mensen die de vorige plaat al niks vonden, zullen van deze ook niet al te vrolijk worden. Waar de nummers op het vorige album nog enigszins gestructureerd waren, trekken de mannen hier alle registers open.

Voordat we bij het hoofdgerecht van het album aankomen, wordt de luisteraars eerst nog een paar goed verteerbare voorafjes voorgeschoteld. Het album opent met een zeer verrassende stoner -rock intro, welke waarschijnlijk een stuk beter zou zijn geweest zonder de compleet misplaatste zang. Het daarop volgende titelnummer is een vrij aardige opener, niets meer en niets minder. Waarom ze Sattellite 15 en The Final Frontier uiteindelijk in één nummer hebben gestopt, is een groot raadsel; de overgang tussen beide delen slaat compleet nergens op.
Het al bekende El Dorado bevat nog steeds dezelfde toffe bass en het refrein dat in je hoofd blijft hangen. Mother Of Mercy is vervolgens het hoogtepunt van de eerste helft van de plaat, heerlijke sfeer hangt er in het nummer. Coming Home is een vrij sterke ballad met vooral een erg goede solo (Murray?) en The Alchemist doet denken aan de oldschool 80's hits als The Trooper en Aces High met de sterke typische maiden melodielijnen.

Na de kortere nummers begint het feest pas echt. De tweede helft van de plaat begint met Isle Of Avalon, waarmee gelijk de toon wordt gezet: een sterk opgebouwd nummer met een lading goede ideeën zonder dat het nummer aanvoelt als een warboel van verschillende passages. Starblind toont ook weer aan dat er wel degelijk progressie in de muziek van Maiden zit. Waar bij A Matter Of Life And Death het rustige thema waarmee het nummer begon telkens weer terug komt aan het einde, gebeurd dit op The Final Frontier zelden. Zo ook niet bij Starblind, waar het nummer niet meer inzakt aan het einde, maar er netjes naar een einde wordt gebouwd.
The Talisman is een van de hoogtepunten van de CD. Het nummer begint met een melodie die verdacht veel lijkt op op die van The Legacy. Let hierbij op de zanglijnen van Bruce die heel mooi van hoog naar laag gaan. Vervolgens wordt er 7 minuten lang vol gas gegeven en levert meneer Dickinson zijn beste prestatie van het album. Opvallend is dat dit één van de weinige nummers van de band is zonder solo. Bij A Man Who Would Be King valt weer op dat de band bij deze plaat voor het eerst echt gebruik maakt van het feit dat ze 3 gitaristen in de band hebben zitten. Het nummer zit vol met gitaarlijnen die door elkaar heen lopen. Waar op de voorgaande platen de mannen gelijke ritmepartijen spelen, zit er nu wel gelijk verschil in wat er links en rechts gebeurd.
Het slotstuk is misschien de meest typische maidenepic van het album met alle elementen die je verwacht van een door Steve Harris geschreven afsluiter. De rustige intro keert hier wel terug aan het eind van het nummer, maar dat werkt deze keer dan ook erg goed. Het enige minpunt van dit nummer is het missen van een echte climax; het nummer barst nergens echt open.

Na A Matter Of Life And Death is dit een logische maar zeer goede plaat. De ideeën die op de vorige albums werden verkent, worden hier verder uitgewerkt. De band laat hier dingen horen die ze nog nooit hebben laten horen en toont aan dat ze nog ideeën zat hebben. Laat nummer 16 maar komen.

avatar van trebremmit
Sattellite 15 is echt geen stonerrock.

avatar van horned_reaper
Ik heb tot nu toe enkel "When the Wild Wind Blows" geluisterd.
En dit is voor Iron Maiden begrippen toch zeker een boven gemiddeld nummer!

avatar van Snarenplukker
Uitstekende opvolger van AMOLAD,die op de meeste fronten beter is,alleen de zangpartijen zijn te druk en minder krachtig.
Opvallend zijn de progressieve Starblind en Isle of Avalon.
Verplichte aanschaf voor elke metal liefhebber!

avatar van Guinness1980
Kronos schreef:
Ik heb de cd daarstraks in de winkel zien liggen. Zo'n speciale uitgave met extra's, in een lelijk metalen doosje. Nog maar even wachten in ieder geval.

Inderdaad geen mooie uitgave. Als het metaal in dezelfde stijl als de hoes was (of het doosje in de hoes overliep) was het al heel wat beter dan dit lelijke ding.

Sowieso gaat mijn voorkeur uit naar de vinyluitgave.
CD koop ik over een tijdje wel als hij is afgeprijsd.

avatar van harm1985
richiedoom schreef:
Jah dat metalen doosje is echt spuug en spuug lelijk. Ik zag m in de winkel staan en ik zocht naar de gewone hoes maar dit was de enige die er was. Maar ik dacht ach t gaat om de muziek, dus toch maar meegenomen. Ik zal m van t weekend eens een paar keer gaan draaien. Door de review van Chimpz heb ik er in elk geval erg veel zin in.

Ja, die stickers leken er wel in een sociale werkplaats opgeplakt... wat is er in godsnaam mis met een mooie Jewelcase? Ik heb gewoon een rek waar mijn CD's in staan en zo'n doosje past daar gewoon niet lekker in...

Maar goed, hoe is het met de loudness van deze plaat? Is het a la Death Magnetic of valt het mee?

avatar van Maximusic
Nee zeker geen smerige Death Magnetic loudness . In tegendeel ik vind het geluid erg goed, niet zo soft als de vorige maar zeker niet zo'n iritant geknetter. Death Magnetic vind ik daardoor behoorlijk verpest hoewel de nummers niet eens zo slecht zijn.

avatar van Don Cappuccino
Productie is inderdaad erg goed, ieder instrument staat goed in de mix, gelukkig kun je de bas van Steve Harris goed horen!

avatar van Tyraelxy
Het is maiden weer eens gelukt , geen revolutionele plaat maar gewoon lekker klassieke Iron Maiden!

avatar van Sir Spamalot
Eerste indruk na twee luisterbeurten. Lelijke hoes, dat is dan ook weer eens en voor altijd gezegd. Het album klinkt mij verrassend dynamisch en scherp in de oren, ik hoor weinig tot geen ellenlang intro-gepingel waar ik mij vroeger zo kon aan ergeren. Intro van het album vind ik niets waard, maar de rest kan mijn goedkeuring dragen. Nja, de schrik zat erin maar dit valt reuze mee.

avatar van laboomzaa
Heb um nog niet gehoord...maar heb een platenbon voor mijn verjaardag gekregen en deze maar gehaald inc. t-shirt...ik vind het namelijk wel een mooie hoes!!!

avatar van snarf349
Als oude hard-rocker ben ik nooit gecharmeerd geweest van Maiden. Vind het totaal niet erg om het te beluisteren, maar het gaat me altijd heel erg snel vervelen. Zo ook dit album. Voor mij werkt het gewoon het beste om Maiden maar af en toe op te zetten.
Met "When the Wild Wind Blows" hebben ze wel één van hun beste nummers opgenomen.

avatar van jellecomicgek72
Wat een fantastische hoes weer. Sowieso heeft Iron Maiden altijd goede hoezen.

avatar van Don Cappuccino
Niet altijd, ik vond die hoes van Dance of Death echt oerlelijk!

Tsja, ik ben nog maar een paar jaar Maiden fan maar ik vind dit een klasse plaat, beter dan AMOLAD en van dezelfde klasse als BNW. Het is een zeer volwassen plaat geworden met voor mij verrassende nieuwigheden. Harris bewaakt het commerciële concept naar mijn idee soms wel eens te strak want ik vind het solowerk van Bruce allemaal even sterk en een prima rechtvaardiging hem een belangrijkere rol te geven in Iron Maiden. En juist deze plaat geeft mij de indruk dat iedereen wat meer de ruimte heeft gekregen waardoor het op mij uitermate fris overkomt. Een groeiplaatje derhalve die ik nog vaak zal draaien. Ik kijk nu al uit naar een volgende live DVD.

avatar van richiedoom
Ja de illustratie vind ik ook wel erg mooi, alleen dat metalen ding er omheen...... Echt, wie heeft dat in godsnaam verzonnen........

avatar van Kronos
Daarstraks heb ik de lp gezien, dan komt de hoes wel tot z'n recht. Mooi verzadigde kleuren en veel detail. Eigenlijk zag ik daarop pas voor het eerst dat Eddie een of ander ruimteschip binnenkomt en op de achtergrond is in de verte de aarde te zien. Leuk idee, maar van Eddie hebben ze wel echt een belachelijk monster gemaakt vind ik. En in de tekening zit een scherptediepte vergelijkbaar met foto, maar dat vind ik niet passen op een afbeelding als deze. Aan de muziek ga ik vandaag niet meer toekomen. Ik heb nog wat anders klaarliggen.

nicoot
Wat een lange plaat naar IM-normen! Maar ik verwelkom ze heel graag. Ben helemaal weg van Powerslave en ik hoop dat When The Wild Wind Blows en de rest eraan kan tippen. Een lekker vleugje progrock (net als Isle of Avalon) heb ik al gelezen en van horen zeggen. Krijgt in De Morgen maar een 2 op 4, jammer... Iets in me zegt dat deze plaat redelijk wat luisterbeurten nodig heeft en minder toegankelijk is dan hun voorgaande...

Which is good, muziek mag haar schoonheid en virtuositeit niet meteen prijsgeven (zoals de meeste commerciële troep tegenwoordig, voor zover daar al schoonheid of gevoel in zit)

nicoot
@Kronos: nog niet beluisterd en toch al gestemd??

nicoot schreef:
@Kronos: nog niet beluisterd en toch al gestemd??

Ja inderdaad. Laat ik alvast stemmen dacht ik. Het zal toch iets van een drie worden aan de hoes te zien.

avatar van petdetect
Kronos schreef:

En bedankt! Was mij ook nog niet opgevallen... maakt de hoes wat minder vaag.

Overigens vind ik het metalen hoesje wel geinig. Mijn zoon van 3 echter ook; die heeft vanmiddag heerlijk op het doorkijk-venster zitten krassen met een imbus-sleutel. Dit overigens na een prachtige omschrijving in woord en beeld aan mijn vrouw te hebben gegeven over "het plaatje met de monsters" ("en het grote monster doet zo met de stok" "en de kleine monster doet zo"). Waarschijnlijk heeft hij daarna zelf gepoogd 'de monsters' te attackeren!
Anyway, na wat luisterbeurten heb ik de indruk dat dit album zeer dicht aanleunt tegen Seventh Son, qua productie en compositie. En daar is wat mij betreft niets mis mee!
Het album heeft zowieso veel meer draagkracht dan AMOLD (welke ik best ok vond) en is gelukkig niet kopje onder gegaan zoals DoD. In tegenstelling tot AMOLD en DoD hebben de nummers op dit album (muv. Mother of Mercy en Coming Home) de juiste combinatie van een goede compositie, productie en een eigen karakter! De tracks blijven daardoor ook herkenbaar!
Vraagstuk blijft (zoals voor velen): waarom zijn Satelite 15... en The Final Frontier geen individuele tracks? Er lijkt geen enkel logisch muzikaal verband te zijn. Het Satelite 15 deel had overigens ook zo uit de pen van Queensryche gekropen kunnen zijn! Maar nu ga ik wellicht een grens over...

nicoot
"Aan de muziek ga ik vandaag niet meer toekomen. Ik heb nog wat anders klaarliggen."

Goe bezig.

avatar van Eddie
Wederom een goede maiden plaat, gelukkig borduurt hij niet voort op AMOLAD. De nummers zijn wel lang en uitgesponnen maar liggen wat luchtiger in et geoor waardoor het album zich wat makkelijker laat beluisteren. Ik heb ook het idee dat nu pas voor het eerst het gebruik van drie gitaristen ten volste benut wordt. Het beste werk zit overigens in de tweede helft van de plaat, dan komt maiden pas echt op stoom en gaan alle registers open.

The Oath
jellecomicgek72 schreef:
Wat een fantastische hoes weer. Sowieso heeft Iron Maiden altijd goede hoezen.

Ik vind de hoes deze keer echt verschrikkelijk!

Tot en met 'Somewhere In Time' zijn ze fantastisch.

@nicoot,

Ik ben goed bezig ja. Nu jij nog.

Kronos op 13 augustus 2010, 23:45 uur schreef:
Bij de derde luisterbeurt ben ik er eens speciaal voor gaan zitten en dan valt het me toch allemaal wat tegen. .

petdetect schreef:

Volgens mij is dat verband er soort van thematisch. Satellite 15... doet mij wat denken aan science-fiction filmmuziek. Een groteske spanning bouwt op als the final frontier apocalytisch nadert en wordt genomen. Dat voltrekt zich in het titelnummer waar er ook woorden aan zijn gegeven.