Iron Maiden - The Final Frontier (2010)

Label: EMI

1. Satellite 15....The Final Frontier (8:40)
  2. El Dorado (6:49)
  3. Mother of Mercy (5:20)
  4. Coming Home (5:52)
  5. The Alchemist (4:29)
  6. Isle of Avalon (9:06)
  7. Starblind (7:48)
  8. The Talisman (9:03)
  9. The Man Who Would Be King (8:28)
  10. When the Wild Wind Blows (10:59)
nicoot
ijndelijk? refrijn? geev?

Sorry ik kon het niet laten. Morgen koop ik 'm, EINDELIJK!

avatar van Maximusic
Ik vind het nog steeds een zeer goed album. Die intro van Satalite 15 had van mij los van The Final Frontier gemogen, dan kun je dat nummer ook gewoon even los horen zonder eerst verplicht die intro te luisteren. Nou ja niet dat het zo slecht is, maar echt boeiend ook niet. El dorado blijf ik een aardig nummer vinden met goede riffs en catchy refrein. Maar met Mother of Mercy wordt het wat mij betreft pas echt goed, gelijk een van mijn favorieten met een mooie opbouw en een prachtige gitaarriff. Coming home is een mooie powerballad vooral de tekst en de solo springen er uit.
Met The Alchemist lijkt Iron Maiden oude tijden te willen doen herleven, helaas weet het nummer me nog totaal niet te boeien, maar hij luistert wel lekker weg en is snel voorbij.
In deze eerste 5 nummers is nog niet veel van Maidens nieuwe progressievere stijl te horen ze hadden als je het mij vraagt ook van Brave new World kunnen komen. Bij de laatste 5 wordt het ineens andere koek. Isle of Avalon is ook gelijk het duidelijkste voorbeeld met veel verschillende passages en progressieve elementen, een behoorlijke kluif, ik heb nog steeds het idee dat ik het niet echt ken.
Met Starblind kun je hier weer even van bijkomen het is echt een heel relaxed weg-droom nummer met een prachtig refrein sowieso vindt ik de tekst in dit nummer erg goed.
The Talisman begint dan ook weer erg rustig met een lange intro waardoor je in een (te) rustige stemming raakt en bijna gaat twijfelen 'Ik was toch naar een Iron Maiden album aan het luisteren??' Gelukkig barst gelijk hierna een knetterende riff los en gaat het nummer tot het eind toe behoorlijk recht toe recht aan door. Hierdoor komt het tempo weer terug in de plaat.
Met The Man Who Would be King doet Maiden het wat mij betreft precies goed! Prachtig nummer, niet te druk, niet te rustig, mooie solo, epische sfeer, een goede zang.
When the Wild Wind Blows is dan nog een heerlijk nagerecht, Met een geweldige tekst en lekker ouderwetse Maiden melodien.

Al met al vindt ik het album beter als de voorganger, wel nog een hoop lange nummers maar gelukkig geen eindeloos herhalende refreinen. Ook de sound en productie vind ik op dit album erg goed. Een lang nummer minder en een of twee nummers in de trant van Mother of Mercy erbij was perfect geweest.

avatar van AOVV
Ik ga akkoord met herman. Als ik een mening wil plaatsen over een plaat, dan typ ik die altijd eerst in Word (ook wel omdat, als ik per ongeluk iets aanklik, het bericht dat ik aan het typen was, ook foetsie is )

On topic: ik heb het album nu één keer beluisterd, en uiteraard kan ik er nog niet veel over zeggen; als een ontgoocheling klonk het alvast niet, maar de gouden jaren van deze band (met 'Seventh Son Of A Seventh Son' in mijn ogen als hoogtepunt), die zijn toch ook wel (logisch eigenlijk) voorbij.

avatar van Sinnerman
Eergisteren gedownload, vandaag gekocht.

Fantastisch goed. ik ben fan vanaf TNOTB, en natuurlijk hoor je verschil met albums uit die tijd, maar het is een mooi album.

Beter dan A Matter Of Life And Death, wat mij betreft. Het klinkt allemaal wat frisser, waar de sfeer op AMOLAD doffer en droever is.

The Final Frontier is toegankelijker met catchy zanglijnen, veel tempo- en maatwisselingen, uitstekende zang (hier en daar zou een galm niet misstaan) en puike solo's.

Lekker, lekker album!

avatar van HammerHead
De plaat valt me eigenlijk alleszins mee, ik had op voorhand een slappere versie van A matter of life and death verwacht, maar dat is het op de zang van Bruce na niet. Ik vind de nummers compositorisch beter in elkaar zitten dan dat gemiddeld op de voorgaande 2 platen het geval was, al duren er een aantal wel weer eens veel te lang.

Aan het stemgeluid van Dickinson is verder toch wel te horen dat hij (en daardoor eigenlijk heel de band) al jaren op z'n laatste benen loopt. Het bereik is bepaald niet meer wat het vroeger is geweest en een groot deel van de plaat is op een vervelend vlakke manier ingezongen. Vooral op Eldorado (verder een sterk nummer) is dit erg duidelijk. Het octaafje terugschakelen op Starblind komt zelfs ronduit knullig op mij over. Ik zou bijna zeggen: 't is weer eens tijd voor het reeds eerder beproefde recept van een nieuwe zanger.

HammerHead schreef:

Vind niet dat de band op z'n laatste benen loopt. Dat Dickinson wat lager zingt zal ongetwijfeld te maken hebben met de jaren die ook bij hem zijn gaan tellen en daarom klinkt deze plaat wat anders. Ik vind het juist wel wat toevoegen aan hun backcatalog. Ik zit niet perse te wachten op herhalingsoefeningen.
Dickinson vervangen.....volgens mij zingt hij nog altijd veel beter (en met meer bereik) dan menig jongere rockzanger. Om hem meteen af te serveren omdat hij wat lager begint te zingen; de man verdient toch wel wat meer credits voor hetgeen hij gepresteerd heeft.

Ik vind het een erg goede plaat met een paar absolute topnummers; When The Wild Wind Blows , Coming Home doet me een beetje denken aan de oude Queensrÿche, wat voor mij bepaald geen straf is.
In Eldorado komt de rif van The Wasted Years in verbasterde vorm voorbij. Niet bepaald het slechtse nummer en een beetje citeren uit eigen werk moet kunnen zo halverwege de 50 Zeker als je dit soort fijne platen aflevert!

Voorlopig 3 sterren, maar dat zou eventueel nog een halfje meer kunnen worden.
Wat een onzin dat de band op zijn laatste benen loopt. Dat Dickinson minder zingt, mee eens, maar dat is niet gek op die leeftijd. En volgens mij zijn er maar weinig zangers (ook jongeren) die beter zijn. Ik heb ze in 2008 in Assen gezien en dat was top

avatar van The_CrY
ettio schreef:
En volgens mij zijn er maar weinig zangers die beter zijn.

Blaze Bayley

avatar van HammerHead
Ach kom op, niet een van de vier laatste platen kan ook maar in de verste verte tippen aan een van de zeven eerste, of Fear of the dark. En daar zitten dan zelfs nog 2 platen bij met een raspende punker. Ergo, ook de band is duidelijk op z'n retour (en dat eigenlijk al 10 jaar lang). 't Is dan nog wel niet zo erg als pakweg Metallica, maar toch zeer duidelijk wat mij betreft.

avatar van exodus
Waar is de echte EDDIE van Iron Maiden gebleven? ? ? Leeft die jongen/die tekenaar niet meer ofzo? Derek Riggs was dat toch vroeger?!?! Bepaalde hoezen vond ik geniaal...en ZOOOOOOOOOOO METAL!

Yep, dat op z'n retour zijn van bands ken ik er in bepaalde mate wel meer van...alleen vinden dat velen vaak niet leuk dat het gezegd wordt. De eerste aantal albums lijken vaak het best van een band, even los van het feit waar jezelf toen als persoon stond; een 15 jarige kijkt nog heel anders naar alles omtrent een album dan een vette 30+. En toch blijft het pure liefde met mijn favoriete muziekstijl, ondanks dat ik zie hoe betrekkelijk het is geworden ondertussen. Ik blijf maar headbangen en thrashen...we zijn ondertussen wel 24 jaar verder. Destijds heb ik bijv. heel Live After Death bij elkaar geheadbangt. Ik heb nog last van m'n nek! Haha...

HammerHead schreef:

Bij een band die 30 jaar bestaat de laatste plaat vergelijken met de eersten vind ik niet echt reeel, maar goed dat is uw mening. Noem een band die na 30 jaar nog hetzelfde klinkt als in het begin en hetzelfde niveau haalt, ik weet er niet zo snel eentje te verzinnen.
Maar Fear of the dark hierbij noemen, daar staan een partij zwakke nummers op. Ik vind de laatste vier platen stukken beter dan de periode No prayer t/m Virtuel nog iets. Dance of death vind ik de zwakste. Natuurlijk zijn ze niet zo goed als de jaren tachtig albums, maar ik vind het nog steeds boven gemiddeld.
Ik zag ook nog iemand de naam Blaze Bayley noemen. Ik heb respect voor wat hij gedaan heeft, maar live kan je bij de oude nummers toch merken dat hij niet het vocale bereik heeft van Dickinson, die qua uitstraling ook stukken beter is. Maar goed dat is mijn mening.

avatar van Eddie
The_CrY schreef:

Blaze Bayley

Nee beter zingen niet beter hun best doen

avatar van Eddie

Voorlopig 3 sterren, maar dat zou eventueel nog een halfje meer kunnen worden.

Wanneer is dit eerder beproefd dan? Met blaze werd het niet zo'n succes en de situatie met Paul Di'Anno was een andere situatie.

En dat maiden op zijn retour is dat wil ik niet zeggen, na 35 jaar kun je inderdaad zeggen dat ze hun langste tijd gehad hebben, het is dan ook geen schande dat ze hun beste platen al gemaakt hebben, maar dat doet niets af aan de kwaliteit van deze plaat. Ik vind dat Bruce een goede prestatie neerzet, die hoge uithalen van 25 jaar geleden haalt hij niet meer, maar ik heb ook niet de indruk dat hij dat krampachtig probeert.

avatar van i.Ron S.
Ik vind dat de nummers nogal staan of vallen met de stemkwaliteit van Bruce en die is niet goed.
Men had wel wat meer werk mogen maken van die vocals, Judas Priest kan met Rob Halford toch ook nog platen met goede zang erop krijgen terwijl die toch echt op zijn retour is.
Ik denk niet dat Bruce echt op zijn retour is, ik vind hem eerder vermoeid klinken. Ik vond hem bvb. in 2008 beter dan de vorige keren dat ik IM live zag.

Dat Bruce vermoeid klinkt ben ik het mee eens. Wellicht debet aan de productie.
Ik vind AMOLAD tot nu toe het best klinkende album van Maiden.
Maar Maiden op z'n retour???
Tis uiteraard maar een mening, maar ik ben het er in ieder geval niet mee eens.
Met BNW is in mijn ogen (oren) de meest solide periode aangebroken. Waar voorheen geniale albums afgewisseld werden met mindere dingen (Fear of the dark als absolute dieptepunt), is dat sinds BNW niet meer het geval.
DOD was dan wat minder. Maar naar mijn bescheiden mening is The final frontier een nieuw hoogtepunt. Niet uit mijn speler te branden en nog beter dan AMOLAD.

Enige wat ik mis is dus de power in Bruce zijn stem en het typische geluid van de Gers-composities.

HammerHead schreef:

Huh? Hun hoogtij dagen zijn voorbij? Dat méén je niet!?

i.Ron S. schreef:

Dus, dus.... die andere gasten staan zich voor de kat z'n k*t uit te sloven? Bruce niet goed bij stem, de rest kan beter pints gaan zitten hijsen in de kroeg.....hm, interessante invalshoek. Zo had ik het nog niet bekeken.

Maar goed, lagere zanglijnen, andere geluid, ik heb er niet zo'n last van. Ben zelf geen pure metal liefhebber en heb IM jaren niet gevolgd, dat scheelt ook.
Sinds de 7e niks meer gehoord. Eigenlijk recent pas door hun laatste platen heen gezapt die ik niet kende en werd aangenaam verrast door de laatste drie. Weinig gezapt eigenlijk. M.n. Brave New World klinkt als een klok, maar de twee daarna zijn ook prima.
En nu deze. Ja, het klinkt wat anders (gelukkig wat mij betreft), maar ik zie werkelijk het probleem niet. Echt een prima plaat.

avatar van mr.white
Hoewel het album mij nog niet echt weet te boeien zie ik toch een lichte verbetering. Iron Maiden zal nooit meer kunnen tippen aan de eerste 7 albums maar kan je dit eigenlijk wel verwachten van een band die ruim 30 jaar actief is in de metal wereld? Al met al een waardevolle aanwinst in de discografie van Maiden.

1,0
ik snap de hoge scores niet die men geeft voor dit album
dit album weet mij totaal niet te boeien , echt nul

maar dat blijkt normaal te zijn voor veel bands die al wat langer mee draaien

zo hebben we ook metallica , die in de jaren 80 ( master of the puppets, ride the lightning) ver weg de beste muziek hebben gemaakt , nu maken ze ook rommel

en zo is dat heel veel bands die al lang muziek

en zo is dat heel veel bands die al lang muziek

1 : ze bestaan nu niet meer of
2 e maken nu rommel

het is gewoon 1 van de 2

Als jij zegt dat het rommel is betekend het niet dat het ook zo is.

anoniempje 30 schreef:

Dat vind ik ook, maar dat is met meerdere bands het geval.

1,0
ik ken echt geen enkele metal band die alleen maar beter is geworden door de jaren heen , het is altijd een dalende grafiek

je merkt toch echt wel , dat de heren ouder zijn geworden

Antagoon schreef:

Men had meer werk van die zang moeten maken, het klinkt ook gewoon te vlak, het voelt niet natuurlijk aan.
Luister eens naar Somewhere in Time, daar is de zang veel beter geintegreerd binnen de rest van de muziek en het heeft wat galm en achtergrondzang.

Ik had er eigenlijk moeten bijzetten dat ik de nummers op zich ook niet echt sterk vind.
Het is niet zo dat 'staan' een 10 op 10 score is en 'vallen' een 0 op 10 score.
Er hoeft niet zo veel verschil te zijn, maar goede vocals hadden dit album toch al een niveau hoger kunnen tillen, maar ik vind het nu naar Maiden normen wat ondermaats.

stemmer schreef:
Dat Bruce vermoeid klinkt ben ik het mee eens. Wellicht debet aan de productie.
Ik vind AMOLAD tot nu toe het best klinkende album van Maiden.
Maar Maiden op z'n retour???
Tis uiteraard maar een mening, maar ik ben het er in ieder geval niet mee eens.

Dat ze op hun retour zijn heb ik ook niet vermeld, het is waarschijnlijk wel een feit, aangezien ik nog eens 30 jaar van goede tot enorm goede albums niet zie gebeuren.
Maar het kan best zijn dat ze binnen een jaar of 2 nog een kraker uitbrengen. Ik denk dat deze groep nog wel capaciteiten heeft die dicht bij hun topjaren aanleunen. Ik zou het eigenlijk willen, en dan er mee ophouden, kwestie van in schoonheid te eindigen. Ik vind het nogal pijnlijk om Rob Halford live te zien of Ozzy Osbourne.

Maar ik vond ze sinds dat Bruce en Adrian terug was ook sterk bezig, ik kon het vorige album ook goed smaken en ook BNW.
Maar dit dus niet, wat doe je eraan?

je merkt toch echt wel , dat de heren ouder zijn geworden

Bij metalbands is het een dalende grafiek. Ken je dan wel andere bands die door de jaren beter zijn geworden.
Het is simpel: je bent op je vijftigste niet meer dezelfde persoon als op je vijfentwintigste dus daarmee vergelijken vind ik nergens op slaan. Ik hoor genoeg nummers of gedeeltes van nummers op the final frontier waar ik wel de gedrevenheid hoor en die erg goed zijn. Er zitten voor mij ook zwakke momenten in, maar die staan op die oudere albums ook.
Het nummer Iron Maiden van de eerste plaat stelt niets voor al is het live lekker mee te brullen. Quest of fire op Piece of Mind vind ik ook maar een dertien in een dozijn nummertje. Can I play of madness op 7th son, ik vind het verschrikkelijk. Dat is een mening en jij vindt dit niet goed, maar dat heeft niets met gedrevenheid van de band te maken. Je vindt het gewoon niet goed, maar1 ster dat vind ik wel belachelijk laag.

1 ster vind ik eigenlijk nog teveel , dan ben nog ik mild

ik denk dat bijna geen enkele maiden fan kan zeggen dat dit album beter is dan number of the beast , of powerslave en ook somewhere in time

ik ben zelf naar concerten van hun geweest , ze speelden daar nieuwe nummers , het publiek kwam toen niet echt los
daarna speelden de heren , the number of the beast , en geloof me , bij de eerste woorden van dat nummer ging dak er van af
ik dacht , hier kom ik niet meer levend uit ... maar was wel echt ruig

avatar van Guinness1980
Als ik naar andere bands kijk die al van begin jaren 80 (of langer) bezig zijn vind ik datIron Maiden kwalitatief nog best goede albums aflevert.
Dat ik deze ietsminder vind dan het vorige album heeft niks met de kwaliteit te maken maar met mijn eigen smaak.

1,0
ik vond queen eigenlijk de enigste de band die een stijgende lijn liet zien
de jaren 70 , vond ik persoonlijk niet zo mooi
de jaren 80 vond ik stuk beter
de jaren 90 vond het best , vooral de solo,s van brian may waren echt helemaal top , lekker snel en overtuigend , en ondanks freddie toen al ziek was, kreeg ik kippenvel bij z,n stem , heel indringend en mooi

tot dat freddie dood ging , toen was het eigenlijk afgelopen , maar wat was dat jammer , want die gasten werden gewoon steeds beter

Eddie schreef:

Was ook meer als sneer bedoeld, want uiteraard zal ook daar weinig goeds van komen.

Zoals meer mensen hier al terecht opmerken. Vrijwel elke band of artiest gaat met het vorderen van de leeftijd fysiek gezien slechter presteren. Enkele uitzonderingen weten hun muziek op een positieve manier te vernieuwen waardoor het geheel nog steeds op een hoog niveau blijft staan (Tom Waits komt zo snel even in me op), maar in de metal is hier eigenlijk nooit sprake van. Grote bands houden vaak vast aan oude succesformules en gaan dan ofwel oude platen min of meer kopiëren of geforceerd meeliften op de huidige trends. Metallica en Slayer hebben dit ook beiden al geprobeerd. Werkelijk op een originele wijze vernieuwen (ik bedoel dan dus echt het voortouw nemen in een geheel nieuwe muzikale richting) is dit soort grote acts gewoon niet gegeven. Bovendien zouden ze daardoor een stuk slechter gaan verkopen schat ik zo in.

Ik heb persoonlijk biij deze bands een voorkeur voor het trouw blijven aan je eigen stijl, boven het jammerlijk proberen mee te liften op modetrends, al heeft het resultaat dan een 'net niet' laagje over zich heen. Motörhead is daar dan weer het perfecte voorbeeld van. Die maken al meer dan 30 jaar precies dezelfde muziek en zullen daarmee nooit verassen, maar ook zelden teleurstellen. Voordeel voor Mötorhead is ook dat Lemmy al jaren precies dezelfde raspende stem heeft i.p.v. een afzwakkende sirene.

Een net niet laagje heeft deze plaat ook. Ik hoor nog steeds het vakmanschap, maar het is allemaal behoorlijk flets geworden in vergelijking met vroegâh.

Nog een punt wat de laatste 10 jaar speelt bij Maiden zijn de drie gitaristen. Da's er simpelweg 1 teveel voor een dergelijke band. De laatste 4 platen zijn gewoon teveel dichtgetimmerd en het geluid is veel minder open dan toen er nog een 'standaard' metal bezetting was.

Ik ken er genoeg.
En ook vind ik Maiden dus wel degelijk beter geworden. Zoals ik al eerder schreef: er zitten minder missers op hun albums dan vroeger.
The final frontier is wat mij betreft een nieuw hoogtepunt. Beter dan Powerslave, beter dan Somewhere in time, beter dan Seventh son en beter dan BNW.

Anoniempje 30: ik denk dat je de fout maakt door bands te beoordelen op hun repertoire in de periode dat je ze hebt 'ontdekt'.
Kijk naar de Chilipeppers, Tool, Pearl Jam, Deftones. Allemaal bands die hun debuutalbums (en veel daarna) absoluut ontstegen zijn.

En dat bij concerten oud materiaal meer bijval oplevert dan nieuw materiaal is volkomen logisch. Dat heeft over het algemeen niks met de kwaliteit te maken.
Zo werden de nummers van Seventh son ook ooit wat lauw ontvangen.

Maar tis allemaal een kwestie van smaak...

avatar van HammerHead
Uiteraard is het een kwestie van smaak, en een debuutalbum ontstijgen is eerder regel dan uitzondering ja. Maar je kan hier niet met droge ogen gaan lopen beweren dat de bands die je hier opnoemt alleen maar beter zijn geworden. Zonder uitzondering vallen de laatste pla(a)t(en) van deze bands in het niet bij eerder werk en is hun hoogtepunt al weer van 10 tot bijna 20!!! jaar geleden.

anoniempje 30 schreef:

Ik denk dat bijna iedereen het hier over eens is, wordt volgens mij ook door niemand beweerd.
En wat dan nog. Ik vind zelf dat Number of the Beast nogal overschat wordt. Er staat in elk geval ook het irritantste IM nummer op (Invaders) en nog een matige (Gangland).

Deze plaat is wat vlakker, maar er staan dan weer geen irritante nummers op, ook geen enorme pieken. Het klink allemaal wat berustender..... De productie is ook niet vet, zeker niet slecht, maar het knalt niet je speakers uit. En toch....lekker plaatje. Mischien heeft hij nog even de tijd nodig.

Bij het uitkomen van Somewhere in Time was er veel gemekker over het gebruik van synthesizers. Dat bleken dan gitaar synths te zijn, wat dan weer een zucht van verlichting teweeg bracht . Op TSSOTSS werden ze dan echt gebruikt en kwamen ze ook nog met die irritante single (Can I Play With Madness). Ongetwijfeld bij iedereen bekend.
Inmiddels horen beide platen volgens de meesten tot het beste wat ze hebben uitgebracht. Deze plaat krijgt ook nog wel eerherstel.