Eric B. & Rakim - Paid in Full (1987)

Label: 4th & Broadway

1. I Ain't No Joke (3:54)
  2. Eric B. Is on the Cut (3:44)
  3. My Melody (6:47)
  4. I Know You Got Soul (4:46)
  5. Move the Crowd (3:47)
  6. Paid in Full (3:49)
  7. As the Rhyme Goes On (4:01)
  8. Chinese Arithmetic (4:08)
  9. Eric B. Is President (6:18)
  10. Extended Beat (3:51)
  11. Paid in Full [Seven Minutes of Madness - the Cold Cut Remix] * (7:10)
  12. I Know You Got Soul [The Richie Rich Mega Mix] * (4:56)
  13. Move the Crowd [The Wild Bunch Remix] * (4:24)
  14. Paid in Full (Derek B's Urban Respray) * (5:13)
  15. As the Rhyme Goes On (Pumpin' the Turbo - Chad Jay in Effect) * (6:11)
  16. Move the Crowd [Beatmix by the Democratic 3 Featuring DJ Slack] * (7:10)
  17. My Melody [Original Mix] * (5:57)
  18. I Know You Got Soul [A Capella] * (4:42)
  19. I Know You Got Soul [Dub] * (4:45)
  20. Eric B. Is President [Dub] * (4:05)
  21. My Melody [Dub] * (6:31)
avatar van Kos
Kos
Gyzzz schreef:
Dat kun je wel tof vinden natuurlijk als stijl,

Inderdaad. Inhoudelijk is het godzijdank geen intellectueel gewouwel.

avatar van Niek
Idd! Hup:

biting it'll make you choke, you can't provoke
You can't cope, you shoulda broke, because I ain't no joke

Daar draait het om

Harco
P Jay schreef:
"My Melody" duurt gewoon wat te lang

Nee, man!

Gyzzz schreef:

Daar kan ik zelf ook moeilijk inkomen, maar ik begrijp net zo min dat de teksten van Paid in Full ondertussen wél zo opgehemeld worden. Primitiever kan niet. Dat kun je wel tof vinden natuurlijk als stijl, maar de teksten op zich stellen naar mijn mening toch echt niet zoveel voor. Juist Rakim's flow doet het hier.

Nee maar hier staan toch goude quotables op.
Rakim kwam pas in top vorm op z'n volgende album Follow the leader.

avatar van Pooiertje
Fantastisch plaatje, alleen jammer van die instrumentals op het einde, anders had ik 5* gegeven

avatar van Outblasty
Net weer eens beluisterd, een aantal super lekkere nummers maar het pakt me toch niet echt in zijn geheel. Rakim komt een beetje weinig in actie vind ik, ook weten sommige beats met totaal niet te raken.

ik laat mijn 3,5* gewoon staan al zit hij wel aan de bovengrens van de 3,5 aangezien nummers als My melody, paid in full, I aint no joke en As the rhyme goes on toch wel heel erg leuk zijn .

avatar van Stapler
Ultramagnetic MCs hebben dezelfde pakjes aan als Eric B en Rakim op dit album.
Nou vroeg ik mij af welk merk is dat?

Social_Mask
Social_Mask schreef:
Rakim vind ik een beetje saai rappen hier... later klinkt ie beter. En die beats vind ik nog steeds niet veel.

Niet te geloven dat ik ooit dit heb gezegd De afgelopen weken luister ik dit album constant. Elk nummer is stuk voor stuk van ontzettend hoog niveau. Rakim met een fantastische flow en de cuts van Eric B. zijn ook heerlijk. My Melody is uitgegroeid tot mijn favoriete hip-hop nummer.. Ik heb er gewoon geen woorden voor.. Dit album is fantastisch!!! Het enige mindere vond ik de instrumentals, maar als ik het album in zn geheel luistert stoor ik me er niet aan.

Een dikke 4,5* en een plaats in m'n top10.

Rakim is een enorm goede rapper maar de beats van Eric B zijn enorm verouderd.

avatar van Tyn
Tyn
Classic der classics.
Met deze plaat valt gewoon niet te neuken!

avatar van Tyn
Tyn
Thibaut V schreef:
..maar de beats van Eric B zijn enorm verouderd.

En toch klinken ze beter dan 95% van de beats die tegenwoordig te horen zijn:)

My Melody !!

Social_Mask
De beats zijn toch helemaal niet van Eric B.? Volgens heeft hij ongeveer dezelfde rol als DJ Polo bij Koop G Rap. Ik kan het mis hebben, maar dat komt niet zovaak voor (alleen op toetsen, maar dat ligt eerder aan de vragen).

avatar van Kill_illuminati
Ik begin dit album weer steeds leuker te vinden. De verhouding tussen dit album en ik bevond zich in een dip maar nu krabbelt het weer ophoog. De beats zijn lekker vlot en de flow van Rakim is her en der vlijmscherp. De teksten zijn leuk en enkele beats maken mij vrolijk tot melig.

avatar van MJ_DA_MAN
Social_Mask schreef:
Discogs en Wiki melden dat Eric B én Rakim alles hebben geproduceerd, maar Marley Marl hielp volgens mij ook hier en daar wat mee.

avatar van Norbert
Met zo'n hoes kan je wel aankomen in ieder geval

avatar van Outblasty
Maar 8 euro op Bol.com, die moet ik binnekort dan maar eens bestellen want dit lijkt me wel een plaatje die iedere hiphopliefhebber in bezit moet hebben.

avatar van P Jay
Outblasty schreef:

En of... qua invloed en belangrijkheid op de verdere evolutie van de "flow" van quasi alle MC's die na Rakim kwamen zowat de hiphop-bijbel (met enige zin voor overdrijving).

P Jay schreef:

Dat had ik inderdaad al begrepen uit de vele lovende reacties hier op het forum. Ik heb het album wel een aantal keer beluisterd en ik vind het ook best een goede plaat maar toch kom ik er niet echt doorheen. Waarschijnlijk omdat het toch wel een beetje verouderd klinkt. Ik heb een beetje hetzelfde bij de eerste BDP albums. De La Soul's debuut daarentegen vind ik dan weer wel helemaal geweldig terwijl dat toch maar een jaartje scheelt.

Maar het is in ieder geval wel een hoesje die ik graag thuis heb liggen, ik hou wel van die oldskool achtige covers.

avatar van P Jay
Outblasty schreef:
[Ik heb het album wel een aantal keer beluisterd en ik vind het ook best een goede plaat maar toch kom ik er niet echt doorheen. Waarschijnlijk omdat het toch wel een beetje verouderd klinkt. Ik heb een beetje hetzelfde bij de eerste BDP albums. De La Soul's debuut daarentegen vind ik dan weer wel helemaal geweldig terwijl dat toch maar een jaartje scheelt.

"3 Feet High & Rising" was dan ook een erg innovatief en zelfs revolutionair debuutalbum, mede door het talent van Prince Paul, maar ook qua delivery en D.A.I.S.Y.-age-ideologie van Pos en Trugoy.

Eric B. & Rakim en Boogie Down Productions zetten meer een b-boy-traditie voort van uit de jaren '70 en '80 en doen dat met verve en boeken ook wel veel vooruitgang in vergelijking met hun voorgangers. Verder moet je weten dat het materiaal van "Paid in Full" en "Criminal Minded" voornamelijk uit '86 stamt en dan in '87 op plaat is gezet, wat toch wat meer scheelt dan één jaar met "3 Feet High & Rising"... Bij albums uit medio jaren '80 kan het kwartje inderdaad wat op zich laten wachten vooraleer het valt. Je moet het gewoon binnen zijn tijdskader zien: alles klinkt minimalistischer, meer stripped down, en de rhymes ademen écht nog die b-boy-"party on the block"-sfeer uit... En dat staat natuurlijk allemaal wat verder van ons bed dan vrolijke en melodieuze liefdessongs als "Eye Know" van De La Soul...

avatar van Outblasty
Eindelijk begint het kwartje dan toch te vallen bij dit album. Kan het voorlopig in ieder geval erg moeilijk af zetten. Wat een heerlijke flow heeft Rakim toch en de beats zijn gewoon erg wennen als je de sound van de nineties gewend bent.

I ain't no joke, my melody, paid in full, Move the crowd en I know you got soul vind ik in ieder geval echt heerlijk .

avatar van Eardrum
Rakim, de man met de innovatieve rijmschema's.

avatar van gweah
Hoe meer ik naar dit album luister hoe minder de oude productie me stoort. De magie van de flow en lyrics overheerst de luisterervaring.

Vooral als je de jaren 80 hiphop niet hebt meegemaakt en meer een jaren 90 luisteraar bent, zoals ik, klinkt dit als een grote aaneenschakeling van oneindig gesamplede en gequote zinnetjes, van in steen uitgehakte hiphop quotables.

Een beetje voor de jaren 80 wat Illmatic was voor de jaren 90. En waar Illmatic begint The Genesis, voelt dit album aan als de Genesis van de MCing. In den beginne was er de God MC en schiep in zeven tracks (de overige drie instrumentals) de FLOW die vervolgens door zo'n beetje iedereen werd afgekeken.

"Write a rhyme in graffiti in every show you see me in/
Deep concentration, cuz I'm no comedian"

Dat soort rhymes hoorde je echt niemand maken voor die tijd.

avatar van Shelter
Ja ik heb hetzelfde als ik naar Run DMC luister... ik vond het vroeger echt vet maar het klinkt nu best "kaal" als je andere dingen luistert.
Maar dan nog Jam Master Jay is toch de koning en grondlegger van de scratch...

avatar van principal2000
Hoewel het een erg kort album is, staan er wel een aantal belachelijk goede nummers op. Paid In Full, Eric B For President en I Ain't No Joke zijn tijdloos en weergaloos. Daarom alleen al 4*. Sterretje eraf voor de mindere / instrumentale nummers en korte speeltijd, want het is natuurlijk eigenlijk gewoon een klassieker (maar in mijn sterretjesbeoordeling nu dus niet).

avatar van J.M.
Blijft toch een topplaatje!

avatar van Kill_illuminati
Haha Ik kom er net achter dat dat Pump it up Homeboy in As The Rhyme Goes on uit het nummer Hold It Now, Hit It van The Beastie Boys komt.

Meesterwerk!

avatar van Raul
Ik heb echt een hele moeilijke relatie met Rakim (no homo )
Ik erken zijn briljante en invloedrijke flow en rhymes maar kan er toch nooit helemaal inkomen.
Is mij allemaal veel te kaal en oldskool om er echt enthousiast van te worden. En dit ligt niet alleen aan de ouderwets klinkende beats. Vind Rakim's stem na een tijdje ook te eentonig worden.

Sorry Ra
En het is niet dat ik alle oldschool hiphop liever links laat liggen want ben een groot fan van de Boogie Down Productions, inclusief hun eerste alcum Criminal Minded...

avatar van Raul
Ik onthoud me van stemmen by the way

avatar van John Doe
Heb ongeveer hetzelfde. Vind Rakim jammer genoeg ook wat te monotoom en de producties wat te kaal uitgevoerd (en kaal/monotoom mag van mij, maar hier vind ik het vaak niet zo heel goed). Doe mij dan ook liever een BDP, BDK, Ultramagnetic MC's of Mantronix. Verder heeft Rakim zeker een mooie flow en vind ik 'm op het titelnummer wel geweldig klinken. Dat is ook de grote uitschieter voor mij. Rest is leuk, zeker het rauwe hiphop idee erachter, maar ook geregeld een beetje irritant (vanwege bovengenoemde redenen).