Eric B. & Rakim - Paid in Full (1987)

Label: 4th & Broadway

1. I Ain't No Joke (3:54)
  2. Eric B. Is on the Cut (3:44)
  3. My Melody (6:47)
  4. I Know You Got Soul (4:46)
  5. Move the Crowd (3:47)
  6. Paid in Full (3:49)
  7. As the Rhyme Goes On (4:01)
  8. Chinese Arithmetic (4:08)
  9. Eric B. Is President (6:18)
  10. Extended Beat (3:51)
  11. Paid in Full [Seven Minutes of Madness - the Cold Cut Remix] * (7:10)
  12. I Know You Got Soul [The Richie Rich Mega Mix] * (4:56)
  13. Move the Crowd [The Wild Bunch Remix] * (4:24)
  14. Paid in Full (Derek B's Urban Respray) * (5:13)
  15. As the Rhyme Goes On (Pumpin' the Turbo - Chad Jay in Effect) * (6:11)
  16. Move the Crowd [Beatmix by the Democratic 3 Featuring DJ Slack] * (7:10)
  17. My Melody [Original Mix] * (5:57)
  18. I Know You Got Soul [A Capella] * (4:42)
  19. I Know You Got Soul [Dub] * (4:45)
  20. Eric B. Is President [Dub] * (4:05)
  21. My Melody [Dub] * (6:31)
avatar van MJ_DA_MAN
Misschien moet je eerst je zogenaamde feiten checken want Marley Marl heeft geen enkel nummer op dit album geproduceerd.

avatar van Der Untergang
Die geruchten zijn bijna net zo oud als dit album, toen jij nog in de buks van je vader zat

avatar van MJ_DA_MAN
Die geruchten kende ik al ver voordat jij stond ingeschreven op deze site, maar een gerucht is iets anders dan een feit; in je eerdere bericht doe je alsof het een feit is dat Marley Marl alles heeft geproduceerd terwijl zowel jij als ik er niet bij waren toen de beats werden geproduceerd.

avatar van Der Untergang
Daarom was mijn vraag ook, stel dat Marley Marl en rakim alles hebben gedaan, wat blijft er nog over voor Eric. B. Dit weten inderdaad alleen zij zelf, maar geruchten bestaan natuurlijk ook niet zomaar, zeker niet als Marley Marl dat zelf beweert (niet iemand die extra credit nodig heeft). Ik bracht het wellicht verkeerd.

avatar van MJ_DA_MAN
De geruchten gaan trouwens alleen over de tracks My Melody en Eric B. Is President, die Marley Marl beweert te hebben geproduceerd.

Even gebezemd.

avatar van Stapler
My Melody: "Marley Marl synthesized it, I memorize it
Eric B made a cut and advertised it"

Gucci-Mane
Dit is het album wat Hip Hop echt maar dan ook echt heeft veranderd.

Rakim is gewoon een God MC , met een God Dj Eric B.

10 verrukelijke nummers , geen één nummer is slecht hier. Rakim brengt hier een flow neer waar elke rapper van hem handtekening zou vragen.

Als dit album nooit ontstaan was , zou Hip Hop nooit zijn zoals het nu was.

avatar van René.
Goed album hoor. Die cover is wel zo cheesy als het maar zijn kan.

Ook grappig dat je direct hoort hoeveel dit wel niet gesampled is.

avatar van leatherhead123
Het enige wat ik jammer vind aan dit album is dat er niet gerapt wordt op die heerlijke beat van Chinese Arithmetic .

avatar van frolunda
Baanbrekend hiphop album dat voor sommigen qua geluid misschien wat gedateerd mag klinken maar het lekkere scratch werk van Eric B en de fenomenale 'flows' van Rakim maken van Paid in full voor mij toch een onbetwiste klassieker in het genre.Heerlijk om zo af en toe nog eens op te zetten,ook omdat er op deze plaat geen zwak nummer te ontdekken is.

avatar van schizodeclown
My Melody zit in mijn top 3 beste hiphop nummers ooit, die kale kille beat die Rakim de gelegenheid geeft om los te gaan, wat hij dan ook doet, terwijl hij tegelijkertijd zo'n flair uitstraalt van ''ik flow gruwelijk en niemand kan me iets maken'' maar dan ook nog eens koel ze hoofd erbij houd, dat is gewoon meesterlijk!

avatar van party
Nog maar een keer opgezet.

Een legendarische cd van deze legendarische artiesten.

avatar van Johnny Marr
Chinese Arithmetic en Extended Beat Heerlijke instrumentals. Duren misschien net iets te lang. Verder zijn I Ain't No Joke en het titelnummer absolute klassiekers, net als het hele album natuurlijk.

Misschien is dit wel de Sgt. Peppers van de hiphop: de belangrijkste hiphop plaat, maar absoluut niet de beste natuurlijk.

avatar van Tyn
Tyn
MJ_DA_MAN schreef:

Dat is geen gerucht hoor, staat gewoon op de LP bij de credits.

Hip-Hop Gem: "My Melody" Was The First Song Eric B. & Rakim Recorded - stopthebreaks.com

bennerd
Ik moet het gewoon ergens droppen: hoewel ik dit al langer een heerlijke plaat vond, is de laatste dagen het kwartje omtrent Rakim helemaal gevallen. Wat een legendarische mc. Flow, controle, stijl, delivery, ... Alles klopt. Briljant.

Zo, dat doet deugd.

avatar van gweah
Hiep hiep! 30 jaar.
Gefeliciteerd Eric B. en Rakim.

Top 10 allertijden album, top 5 allertijden MC.
Welke plek precies kun je over twisten, maar daar kun je niet omheen.

avatar van zaaf
Het druppelt maar dan nog, wat een enorme stap voor rapkind! Kan niet genoeg geprezen worden

Dardan
Het is bijzonder grappig wanneer je oude berichten herleest en merkt vergeten te zijn hoe je mening evolueerde bij een album. Hier kon het contrast niet groter geweest zijn. "Dit? Een klassieker? ", gelukkig zou mijn mening snel veranderen. Toen ik onlangs mijn stemmenlijst overliep was ik verbaasd dat ik dit verlaagd had. Eigenlijk hoort er bij deze invloedrijke klassieker maar één waardering

So I start my mission, leave my residence
Thinkin', "How could I get some dead presidents?"

Eric B. was president, Rakim zijn rechterhand, samen zouden ze het beleid bepalen voor vele generatie rappers na hun.

bennerd
Hoe moderner hiphop wordt en hoe ouder ik word, hoe meer ik van deze plaat ga genieten. Door mijn fomo zeg ik "top 5-hiphopalbum", maar waarschijnlijk is dit gewoon mijn favoriete hiphopplaat. Zelfs mijn favoriete plaat tout court.

avatar van Funky Bookie
Heerlijk album. Hiphop van de oude school. Neem een dj die lekkere beats neerlegt en laat een MC met een fabelachtige flow daaroverheen zijn ding doet. My Melody is voor mij echt de beste track van het album.