The Mars Volta - Frances the Mute (2005)

Label: Universal

1. Cygnus... Vismund Cygnus (13:03)
  2. The Widow (5:51)

met Flea

3. L'Via L'Viaquez (12:21)

met John Frusciante en Larry Harlow

4. Miranda That Ghost Just Isn't Holy Anymore (13:10)

met Flea

5. Cassandra Gemini (31:38)

met Larry Harlow

avatar van Paalhaas
Voor de duidelijkheid: Het is natuurlijk gewoon Cassandra Gemini en niet Geminni. Ja, het staat zo ook op het hoesje, maar de band heeft zelf aangegeven dat dat een tikfout is. (correctie ingestuurd)

avatar van Don Cappuccino
Op Frances The Mute komen de proggy kanten veel meer naar voren. De opener is echt heel erg goed, misschien wel mijn favoriet van dit album. Het heeft een heerlijke opgefokte samba en geweldige overgangen. Alleen een beetje jammer dat de laatste 3 minuten een beetje gefreak zijn. Alle nummers hebben daar trouwens een beetje last van. Zo doet Miranda That Ghost Just Isn't Holy Anymore er wel lang over om echt op gang te komen. Maar de muziek is heel erg goed. 4 sterren.

avatar van jellecomicgek72
Over een tijdje zit je op 5 sterren. Zo ging dat bij mij ook met dit album.

avatar van Don Cappuccino
Dat denk ik niet. Ik ken deze plaat namelijk al 4 jaar maar ik had hem een hele tijd niet meer beluisterd.

avatar van james_cameron
Om zenuwachtig van te worden, dit drukke en vooral nerveuze tweede album van het progressieve The Mars Volta. Over het algemeen kan ik er niet zoveel mee, al zijn sommige passages wel erg fraai. Als geheel is me dit echter veel te freakerig en abstract.

avatar van Woutout
Vandaag voor een mooie prijs de originele 3lp versie gescoord en die is echt de moeite waard. Wat een plaat blijft dit toch! Compleet gestoord, over de top, bombastisch en verfijnd tegelijk. Je moet er even doorheen de eerste paar keer, maar daarna kun je onmogelijk anders dan verbijsterd hem nog een keer opzetten. Zoveel stijlen, zoveel ideeën, zo strak ingespeeld en vol van passie. Met inderdaad als hoogtepunt de afsluitende suite die op vinyl in 2en is gedeeld. Magistraal!

avatar van coldwarkids
Woutout schreef:

Ik heb hem ook voor een klein prijsje op de kop weten te tikken 3lp origineel

Goed bezig!

kippenhok
coldwarkids schreef:

Ik heb hem ook voor een klein prijsje op de kop weten te tikken 3lp origineel

ik ook. ik herinner mij dat dat ergens in 2005, of misschien begin 2006 was

voor mij het enige mars volta album waar ik nog naar luister.

avatar van Woutout
Het debuut heb ik hier ook op vinyl staan en die is ook zeker de moeite waard. Vooral de afsluiter!

avatar van coldwarkids
kippenhok schreef:

ik ook. ik herinner mij dat dat ergens in 2005, of misschien begin 2006 was

voor mij het enige mars volta album waar ik nog naar luister.

Ja dat is ook logisch aangezien dit album in 2005 uitkwam.

Rudi1984
Leuk hoe zoiets kan gaan. Destijds in 2005 helemaal kapot gedraaid, ook al vond ik er de eerste keren niks aan. In razend tempo werd het een van m'n favoriete platen aller tijden. Daarna ben ik hem compleet uit het oog verloren.

Tien jaar later, nu ik al m'n muziek aan het herwaarderen ben (flinke tocht...), komt hij weer keihard binnen en staat hij ook gelijk weer hoog in m'n top 10. Want. Wat. Een. Plaat. Alles is er al over gezegd en geschreven, maar ook ik beleef het van begin tot eind als een trip. Waarbij Cassandra Gemini De Trip binnen die trip is: die krachtige, explosieve refreinen met roffelende drums en teksten die je zonder eigenlijk te weten wat gezongen wordt meezingt, die enorm lange maar bloedstollend spannende koortsdroom die daarna volgt met fluisterende, bezwerende zang afgewisseld met plotselinge uithalen en heel veel later de niet meer te houden spanning die explodeert in eindelijk weer dat grootse refrein: ge-wel-dig!

En nu proberen hem nooit meer uit het oog te verliezen...

avatar van Lau1986
Een geweldige plaat met heerlijk tempo wisselingen, prachtige vocalen en het geweldige Cassandra Gemini. Genieten!

avatar van hailtotherainbow
Is deze zelf nog beschikbaar in een CD versie met Cassandra Gemini als één werk van 32 minuten, in plaats van die overbodige opdeling die ik terugvind op bol en fnac?

avatar van Mr.Domestica
Is dit ooit beschikbaar geweest als 1 geheel? Op mijn exemplaar is het nummer ook opgesplitst, maar als je de cd beluisterd volgt alles elkaar toch mooi op...

avatar van Mr.Domestica
Because of disputes with Universal Records, "Cassandra Gemini" (listed as "Cassandra Geminni" on most versions of the album) [note 1] was arbitrarily split into eight tracks on the CD version, taking up tracks 5 through 12, since the band would otherwise only be paid an EP's wages for a 5 track album.

avatar van Johnny Marr
Vreemd, een Wish You Were Here of een In the Court of the Crimson King worden toch ook niet als een EP aanzien maar als een volwaardig album?

Johnny Marr schreef:

Die hebben beide 'movements'. Let maar eens op de 'subtitels' op In the Court. En op Wish You Were Here is Shine On opgedeeld in 9 delen.