Rush - Hemispheres (1978)

Canada
Label: Mercury

1. Cygnus X-1 Book II Hemispheres (18:04)
  2. Circumstances (3:40)
  3. The Trees (4:42)
  4. La Villa Strangiato (9:34)
avatar van BoyOnHeavenHill
Ik lees net in de Volkskrant dat de lezers van GuitarWorld in hun gitaristen-top-100-aller-tijden Alex Lifeson op nummer 3 hebben gezet. Een mooi eerbetoon. (Maar ja, wat is de waarde van zo'n lijstje (a) überhaupt, en (b) wanneer Brian May hoger staat dan Hendrix, Clapton, Beck, Page, Allman…)

Ziegler
Waarom zou May niet hoger staan?

BoyOnHeavenHill schreef:

Alex Lifeson vond ik vooral in zijn begintijd van RUSH (t/m Moving Pictres) top(!) met La Villa Strangiato als één van de hoogtepunten. Daarna ging het stapsgewijs toch (wat) minder

BoyOnHeavenHill schreef:
Dat The trees een single is heb ik nooit geweten,

Ik ook niet. Ik kan me wel goed heugen dat de eerste vier minuten van Cygnus dood werden gedraaid op Alfred Lagarde's Betonuur.

avatar van Leptop
Cygnus heeft hier en daar wat mindere momenten, maar de rest is briljant met als mooiste allertijden...La Villa Strangiato. De solo van Alex is werkelijk een tear jerker....zo mooi.

Leptop schreef:

avatar van Broem
Rush time in huize Broem. Het prachtige oeuvre de afgelopen week weer eens de revue laten passeren. Veel op vinyl, enkele cd"s en mooie remasters op de NAS. Feestje. Zag dat ik veel albums van Rush nog niet had beoordeeld. Hemispheres is een pracht voorbeeld van een volbloed Rush album. la Villa Strangiato is en blijft tijdloos, weergaloos en verslavend. Top.

avatar van glenn53
Hemispheres straks op SACD. Lijkt me weer geweldig.

Zo'n topalbum, met zulk gaaf solowerk van Lifeson maken deze heren helaas niet meer.

rico24
Neal Peart schreef:

Waarheid als een koe

avatar van Don Cappuccino
De band zit hier technisch sowieso op een zeer hoog niveau, dit is het moeilijkste album van Rush om mee te spelen. La Villa Strangiato is nog steeds een ontzettend complex muziekstuk. Je mag heel trots op jezelf zijn als je dat kan spelen.

avatar van kobe bryant fan
Ja, zag ik in een documentaire van hen ook, waarin ze zeiden dat Hemispheres hun moeilijkste plaat is.

Gisteren in de Boerderij "La Villa Strangiato"aan het werk gezien. deze Italiaanse Rush tribute band is van grote klasse. Alle topnummers: Xanadu, The Camerea Eye, La villa, Jacobs Ladder en 2112 kwamen voorbij. Top driemans schap die zeer zeer goed naar RUSH hebben geluisters (inclusief de drummer en het hoge stemgeluid van de bassist). ook een echte top(!) gitarist. Ik denk dat de heren RUSH hadden geapplausideerd

Ze sliepen in het hotel waar ik werkzaam ben maakten me toch nieuwsgierig op youtube gekeken
zijn inderdaad erg goed. Zijn volgens mij al een tijdje bezig aardige gasten ook trouwens.
Deze plaat trouwens ook een van de sterkste van rush staat voor mij op gelijken hoogte met de voorganger.

quofan schreef:

avatar van gigage
Hemispheres is een soort 2112 1.2 kant A wordt in zijn geheel beslagen door 1 nummer en hoewel Geddy hier veel beter en afwisselender op zingt is het minder memorabel als 2112. Laat ik het zo zeggen, ik moest m echt weer even opzetten om te horen hoe die ook al weer ging. Echter heb je je er doorheen weten te "worstelen" dan kom je uiteindelijk uit bij 2 van de gaafste nummers (naast vele andere) in het zeer grote ouvre van de Canadians; The trees en La Villa Strangiato. Beiden hebben een zeer mooie spannende opbouw en geweldige climax in de vorm van een weergaloze solo. En zo maakt dit album weer een stapje richting Moving Pictures waar uiteindelijk alle puzzelstukjes op de plaats zullen vallen.

@gigage bij mij was het een (top) opvolger van hun ijzersterke a Farewell to Kings...

avatar van iggy
gigage schreef:

Dat klopt als een bus. Maar ik stoor me best wel aan dat Jazzy stukje solo van La Villa. Dat naar 6 minuut 46 wordt ingezet. Nog iemand?

Als je er inderdaad goed naar luistert past het niet echt.

avatar van gigage
Beetje show-of maar het stoort me niet echt.

avatar van vielip
Storen is een groot woord misschien maar echt passen doet het ook niet nee...

avatar van BoyOnHeavenHill
Nooit als zodanig gevoeld, en als ik het nu draai vind ik het ook ditmaal niet uit de toon vallen – het is nou eenmaal sowieso een nummer waarin anything goes.

avatar van Leptop
iggy schreef:

Nope.

avatar van davevr
Ik vind dat Jazzy stuk ongelofelijk goed. En die bas van Geddy, wow.

avatar van JelmerHolwerda
Geniale plaat. Eigenlijk zijn alle nummers gewoon heel goed maar vooral Cygnus X-1 Book II en La Villa Strangiato zijn beestachtig.

JelmerHolwerda schreef:

Niks aan toe te voegen

avatar van Frenz
Naast 2112 heeft dit album een onuitwisbare indruk gemaakt op jonge Frenz. De snelheid en virtuositeit van La Villa, het epos Cygnus
Ik draai het amper meer, gek genoeg heeft The Trees het gehaald tot m'n telefoon, naast La Villa Strangiato uiteraard

Scroll door de oude elpees en glimlach bij het debuutalbum: ik zie me nog zo die letters natekenen in mijn schoolagenda

avatar van Funky Bookie
Ik begin Rush stapje voor stapje te leren kennen, maar dit is toch wel een heerlijk album. Cygnus is mooi in grootsheid, maar La Villa is het beste nummer. Daar tussen 2 lekkere toegankelijke nummers. Ik ga nog even door met mijn ontdekkingsreis.

avatar van gigage
Van Cygnus X-1 book I & II is inmiddels een aparte 180 gr vinyl op de markt gebracht.

avatar van glenn53
Ja, maar waar is die te koop?