Rush - Hemispheres (1978)

Canada
Label: Mercury

1. Cygnus X-1 Book II Hemispheres (18:04)
  2. Circumstances (3:40)
  3. The Trees (4:42)
  4. La Villa Strangiato (9:34)
  5. A Passage to Bangkok [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (4:02)
  6. The Trees [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] *
  7. Cygnus X-1: Book II Hemispheres - The Sphere (A Kind of Dream) [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (0:53)
  8. Closer to the Heart [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (3:15)
  9. La Villa Strangiato [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (11:21)
  10. In the Mood [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (2:36)
  11. Drum Solo [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (7:30)
  12. Something for Nothing [Live at Pinkpop Festival, Netherlands / 1979] * (4:17)
  13. 2112 [Live in Arizona / 1978] * (19:43)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Nou, er is natuurlijk meer te ontdekken dan alleen Rush. Echter, zo af en toe voor een eurootje of vijf een nieuwe Rush aanschaffen is nooit verkeerd natuurlijk. Wie weet wat er nog gaat komen naar Hemisphere

avatar van Brutus
vielip schreef:
Toch wel een topper hoor! Geweldige nummers die nergens gaan vervelen en ik blijf erbij; de produktie blijft voor die tijd fenomenaal!!

Ik vind het eerste nummer naar verloop van tijd wel gaan vervelen.
Dit heb ik niet bij 4.

avatar van ChiefRocka
Opnieuw een album waar ik vanaf de eerste keer een mega crush op heb. Persoonlijk bevalt mij de keuze wel om met Cygnus X-1 Book II als openingsnummer te starten. De langere tracks die deze band uitgebracht heeft bevallen mij sowieso altijd wel goed. Daarna volgen 2 kortere maar uiterst lekkere nummers. En tot slot sluit het album met La Villa Strangiato af met in mijn ogen 1 van de beste instrumentale nummers ooit.

avatar van demonhunter1056
Hier kan ik maar 3 woorden over zeggen: La.Villa.Strangiato

Fantastisch vervolg op a Farewell to Kings!! (mijn top 10 plaat)

avatar van kobe bryant fan
Opnieuw een lekkere Rush plaat, sterke rifjes en goed drumwerk.
Jammer genoeg is het midden van de plaat net wat minder dus een verdiende 3,5*.

avatar van Rockfan
kobe bryant fan schreef:
Opniuew een lekkere Rush plaat, sterke rifjes en goed drumwerk.
Jammer genoeg is het midden van de plaat net wat minder dus een verdiende 3,5*.

Welke van de twee bedoel je. Toch niet The Trees hoop ik

avatar van kobe bryant fan
The Trees is net wat beter dan Circumstances, maar ze kunnen toch allebei niet op tegen de fantastische opener en afsluiter.

avatar van freakey
kobe bryant fan schreef:

The Trees is op zijn manier wel net zo fantastisch vind ik... een wat eenvoudig liedje voor Rush' doen, maar wel een prachtig liedje.... en luister eens naar die geweldig mooie tekst!!

avatar van Dream Theater
Alex Lifeson laat met La Villa Strangiato horen wat voor geweldige gitarist hij is. Heb dit toendertijd op Pink Pop zelf mogen aanschouwen! The Trees is zo kort als het is een topnummer met ook een geweldige tekst van Neal Peart. Cygnus X 1 Book II is een echt Rush nummer maar vind ik net wat minder als de eerste Cygnus. Circumstances is een kort pakkend nummer.

avatar van Tony
Alleen die geweldig intrigerende hoes al.... En dan openen met Cygnus X-1. Dan kan het niet meer fout, he? Weer zo'n fantastisch Rush album, waar ik per luisterbeurt meer van onder de indruk aan het raken ben. Ben ook helemaal gewend aan de stem van getverGeddy Lee, waar hij mij in het begin dat ik Rush luisterde nog wel eens ongemakkelijk in de oren klonk. Doorbijten, je went eraan, werd ergens gezegd, dus dat heb ik gedaan. En ik ben toch wel wat gewend met hoge stemmen, van Mercury Rev bijvoorbeeld, maar goed, het wordt steeds mooier tussen Rush en mij!!

rico24
Dream Theater schreef:

Ik heb Rush eveneens op Pinkpop mogen aanschouwen (1979). Daarna fan voor het leven.
Weegaloze band bestaande uit 3 topmuzikanten

Daarna fan voor het leven

Inderdaad rico24!!

Mind Ruler
Dit is ook een subliem werkje van Rush met als topper natuurlijk Cygnus X-1 Book II.
La Villa Strangiato is Lifeson op z'n best.
The Trees heeft een prachtige tekst die vandaag de dag nog brandend actueel is.

avatar van kowalski
Ik heb pas nog Rushian Roulette op een zeer lage bitrate gevonden en - ter vervanging van de cassette die ik ooit van de radio had opgenomen - een heerlijk stuk jeugdsentiment. Prachtige versies van al die Rush-klassiekers. Dit was op vinyl indertijd mijn kennismaking met Rush en met de volgende Permanent Waves, Moving Pictures en Exit...Stage Left mijns inziens de bloeitijd van Rush, in ieder geval voor mij.

avatar van AstroRocker
Wederom een klassieker van Rush. De plaat start zeer sterk met Cygnus X1 book II. Heerlijk nummer met lekkere rock passages, maar ook mystieke stukken muziek. Circumstances en The Trees blijven sterke nummers en de afsluiter La Villa Strangiato is in mijn ogen het beste instrumentaaltje ooit. De versies op Exit Stage Left en Rush in Rio zijn beiden erg gaaf. Maximale score!

avatar van iggy
Astro zit je in een rush flow ha? Ik heb het vermoeden dat je alles op 75 toeren aan het draaien bent he he. Je gaat als een bullet trein die in een record tempo voorbij raast. Niks mis mee overgens. Slow down dude morgen is er nog een Rush dag ha.

avatar van AstroRocker
iggy schreef:

Ha, ha, ja je hebt helemaal gelijk. Door die verd... Clockwork Angels ben ik weer helemaal bij de les. Vandaag had ik wat saai inklopwerk op de PC (en het was klote weer buiten) en heb tegelijkertijd al die Rush cd's geluisterd. Sommigen had ik al jaren niet meer gedraait. En dan ontdek je soms weer opnieuw die pareltjes , vooral met beide Cygnus X1 had ik dat heel sterk. Het is gewoon een band die amper slechte cd's gemaakt heeft. Dat zijn er maar weinig die dat nadoen. Ja, sorry voor het enthousiasme

AstroRocker schreef:

Klopt !!!!

sugartummy
cygnusn x-1 op farewell to kings is iets avontuurlijker, maar deze is ook zeer goed. de 2 kortere nummers zijn volgens mij van hetzelfde niveau als de 2 langere. een prachtplaat die ik op lp heb. volgens mij waren ze nu op het punt belandt, dat ze de nummers nog nauwelijks live konden spelen (eens gehoord in een docu over rush), vandaar de stijlwisseling na deze plaat.

avatar van BoyOnHeavenHill
Het komt misschien wel vaak voor dat je de eerste plaat van een band ook later de beste blijft vinden. Groot is de verleiding om dat toe te schrijven als de sentimentele invalshoek : met díé plaat is het allemaal begonnen, díé plaat riep voor het eerst de heftige emoties van die band op, en dus blijft hij altijd een speciaal plekje in je hart houden. Terecht of niet? (Ik zie dat de MuMe-gebruikers hier momenteel alleen Moving pictures hoger waarderen – 4,08 om 4,06.)

Zojuist eindelijk de geremasterde versie van dit album aangeschaft; dit was dus de eerste Rush die ik leerde kennen, en hoewel ik daarna nog heel veel albums van ze heb gehoord (zowel de paar eerdere als de vele latere) blijf ik dit toch de leukste vinden. Pompend basspel en een karakteristiek hoge en (als je er eenmaal aan gewend bent) mooi emotionele stem van Geddy Lee, inventief drumwerk van Neil Peart, en het blijft wonderbaarlijk hoe knap Alex Lifeson een soms bewust beperkte gitaarsound weet om te toveren tot een enorm gevarieerd geluid – zelfs als ik niet gepakt zou worden door de melodieën van het openingsnummer (zoals sommige andere gebruikers hier) zou ik nog bewelmd worden door dat uitwaaierende gitaargeluid. Prijsnummer is voor mij The trees, met de prachtige ironische tekst en die heerlijk mee te brullen eindregel "By hatchet… axe… and saw…"

rico24
BoyOnHeavenHill schreef:

Ik sluit me helemaal bij jouw aan.

BoyOnHeavenHill schreef:

Zojuist eindelijk de geremasterde versie van dit album aangeschaft; dit was dus de eerste Rush die ik leerde kennen, en hoewel ik daarna nog heel veel albums van ze heb gehoord (zowel de paar eerdere als de vele latere) blijf ik dit toch de leukste vinden. Pompend basspel en een karakteristiek hoge en (als je er eenmaal aan gewend bent) mooi emotionele stem van Geddy Lee, inventief drumwerk van Neil Peart, en het blijft wonderbaarlijk hoe knap Alex Lifeson een soms bewust beperkte gitaarsound weet om te toveren tot een enorm gevarieerd geluid – zelfs als ik niet gepakt zou worden door de melodieën van het openingsnummer (zoals sommige andere gebruikers hier) zou ik nog bewelmd worden door dat uitwaaierende gitaargeluid. Prijsnummer is voor mij [i]The trees, [/i]met de prachtige ironische tekst en die heerlijk mee te brullen eindregel "By hatchet… axe… and saw…"

Voor mij is dat "La Villa Strangiato" The Trees is een single en vind ik eigenlijk niet helemaal passen, maar vooruit RUSH kan niet zo gek veel kwaad doen bij mij. Zeker niet in die tijd.

avatar van iggy
Neal, de bomen niet passen????? Dat is toch op zijn minst vreemd te noemen.

De bomen

Twiet twiet

En dan Strangiato

ha

avatar van BoyOnHeavenHill
Dat The trees een single is heb ik nooit geweten, en ik zou er ook nooit op zijn gekomen, want het staat niet echt op de klassieke plek van een single (aan het begin van een elpeekant -- ik zou daarvoor dus nog eerder aan Circumstances denken), het heeft niet echt een radiovriendelijke structuur of lengte, en sowieso stamt deze plaat uit een tijdperk waarin albumbands voor mijn gevoel niet zo veel aan singles deden (nog altijd het Led Zeppelin-effect?). Maar ook los daarvan vind ik het niet echt een vreemde eend in de bijt (of "niet passen"), zeker niet in de context van symfonische of prog-rock-albums die per definitie alle kanten op kunnen gaan.

Feit is dat RUSH zeker in die tijd een heerlijk totaalgeluid produceerde met Lifeson op zijn best!

Neal Peart schreef:

Vooral dat totaalgeluid inderdaad, alles vloeit samen, alles even belangrijk, drie muzikanten totaal in tune met elkaar.

RUSH treedt in 2013 weer op in Ziggo Dome. Ik laat na 7 x nu het concert aan mij voorbij gaan.
Vorig jaar een topconcert gezien en ik wacht wel weer een paar jaartjes.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ik heb vorig jaar ook een topconcert gezien, maar het dankzij een verkoudheid niet zo goed gehoord. Ik zal dan ook wel aanwezig zijn in de Ziggo Dome.

Overigens ben ik niet zo van het naar Wikipedia wijzen, maar wat de singles betreft: ze hebben zeer consequent altijd wel enkele singles van hun albums getrokken en daar met name in thuisland Canada en de VS ook nog wel wat bescheiden hitsuccesjes mee geboekt. Van dit album viel die eer zowel aan The Trees als aan Circumstances te beurt.

avatar van BoyOnHeavenHill
Goh, nooit geweten dat ze zoveel singles hebben uitgebracht, altijd zelfs meer dan één per plaat. Leuk om te weten, dank, Casartelli!