Adele - 21 (2011)

Pop / Soul
Label: XL

1. Rolling in the Deep (3:49)
  2. Rumour Has It (3:43)
  3. Turning Tables (4:10)
  4. Don't You Remember (4:03)
  5. Set Fire to the Rain (4:02)
  6. He Won't Go (4:38)
  7. Take It All (3:48)
  8. I'll Be Waiting (4:02)
  9. One and Only (5:48)
  10. Lovesong (5:16)
  11. Someone Like You (4:47)
  12. If It Hadn't Been for Love * (3:09)
  13. Hiding My Heart * (3:29)
  14. I Found a Boy * (3:37)
  15. Turning Tables [Live Acoustic] * (4:21)
  16. Don't You Remember [Live Acoustic] * (4:18)
  17. Someone Like You [Live Acoustic] * (5:15)
  18. Need You Now * (3:40)
YES YES YES YES YES ! WAT EEN HEERLIJK ALBUM MENSEN.
Rumour has it, I love that song ! en Set Fire to the rain, wat een geweldig nummer is dat... heerlijk pop nummer! echt totaal niet verwacht van Adele... ik hou van haar (L) EN ik snap mensen die zeggen dat ze haar kruit verschoten heeft met Rolling in the deep niet, het 1e nummer dáárna is alweer heerlijk! en is niets minder dan de Single. Voor mij is denk ik One and Only de favoriet van het album.

Ik was werkelijk erg benieuwd of het Adele zou lukken om haar debuutalbum "19" te overtreffen en wat mij betreft is dat met dit album zeker gebeurd! Er staat werkelijk van voor naar achter geen slecht nummer op! En wat een schitterende stem heeft deze prachtige dame toch! Doet me denken aan Janis Joplin, maar dan beter. "Rolling in the deep" is zeer zeker één van de sterkste tracks van het album, maar bij de volgende nummers is het mij geregeld voorgekomen dat het kippenvel van mijn nek tot aan mijn tenen liep. Ik was door sommige uithalen gewoonweg ontroerd! Ik had deze CD al ruim anderhalve maand gereserveerd op de site met die blauwe meneertjes en nu heb ik hem eindelijk binnen! Deze gaat mijn PS3 in en komt er voorlopig alleen maar uit als ik wil gamen en in de auto zal hij maanden blijven hangen in mijn CD speler! Fantastisch, fenomenaal, geweldig album!!! 5 *

Cborg6 schreef:
EN ik snap mensen die zeggen dat ze haar kruit verschoten heeft met Rolling in the deep niet, 5*

Dit is juist het nummer waarom ik dit album wil luisteren!

Haar 1e album vond ik echt te saai... maar deze single maakt me nieuwsgierig!

Is de rest van het album hetzelfde idee als de vorige? Of is het in de stijl van de single?

lennon schreef:

Dit is juist het nummer waarom ik dit album wil luisteren!

Haar 1e album vond ik echt te saai... maar deze single maakt me nieuwsgierig!

Ik kan de stijl niet zo goed beschrijven, maar ik weet wel dat het een stuk minder rauw en droeviger is dan 19! ik word hier echt een stuk blijer/vrolijker/opgewekter van, en ik vind de instrumenten in elk nummer hun unieke inbreng hebben.. de violen bij Turning Tables bijv. vind ik een groot deel van het nummer uitmaken. One and Only is echt ge-wel-dig. Dit album is niét saai, want ik vind dat elk nummer wel wat unieks hebben. Er is minder 'gefluister'- gezang, dan op '19', ze doet op deze CD andere dingen met haar stem.

avatar van midnight boom
Hij valt mij niet tegen... ik vind hem nu al beter dan 19 (alsof ze twee jaar ouder is geworden )

midnight boom schreef:

Hij valt me niet tegen kan dat wat enthousiaster ?

avatar van Shangri-la
Ik vind dit album ook een stuk beter dan 19, van dat album vond ik maar 2 a 3 nummers goed maar deze is in zijn geheel veel sterker.

Vandaag de cd in de bus en dat niet alleen... ook de Japanse versie met I Found a Boy en drie akoestische versies. Wat dan opvalt is dat Adele dit met haar stem draagt. Ongelooflijk sterk en leuk te horen.

avatar van Emile93
WAT EEN FANTASTISCH ALBUM! Ik ben hier erg blij mee! 19 vond ik tegenvallen maar dit is echt van ontzettend hoog niveau! Als ze op deze manier doorgaat wordt het nog een heel mooie carrière voor deze zangeres met haar bijzondere stemgeluid!!!

aERodynamIC schreef:

Wat voor een CD is dat dan ? Ik heb een CD gekocht met 2 bonus tracks: 'if it hadn't been for love' en 'hiding my heart'.

avatar van joetoe
wat is dit een lekker album zeg !

voorlopig een dikke **** sterren

avatar van kemm
Geen twijfel dat Adele een van de beste zangeressen van het moment is! Naast de titel verraadt dit album nergens dat het hier om een frisse twintiger gaat. Vocaal is dat een positieve noot, met veel maturiteit en beheersing in haar stem, met toch dat tikkeltje speelsheid. Jammer genoeg werkt het voor de muziek anders uit: het klinkt soms ontzettend oubollig, alsof haar doelgroep uit 40-plussers moet bestaan. De eerste twee nummers zijn nog bijzonder leuk en vol leven, onder andere vanwege het drumgebruik, maar daarna lijken de arrangementen met elk nummer ouderwetser te worden, en niet op de knipogende retro-manier. Melodieën en instrumentatie zijn vaak weinig inspirerend en nogal -tja hoeveel synoniemen kan ik verzinnen- gedateerd. 21 had even goed een plaat uit 1997 kunnen zijn. Hoewel daar op zich niets mis mee is, vind ik het vooral jammer dat een stem als die van Adele niet vergezeld wordt met het eigen(zinnige) geluid dat het verdiend. Nieuwe genres uitvinden of potten breken met een baanbrekend geluid hoeft ze niet te doen, maar een beetje eigen karakter zou absoluut geen kwaad kunnen.

Zoals gezegd, de eerste twee tracks zijn prima, en na een track of 5 te skippen valt er ook nog het een en ander te genieten. Zo zijn One and Only en Someone Like You twee erg mooie ballades en weet ze ook van Lovesong een meer dan aardige versie neer te zetten. De bonustracks weten eveneens te bekoren (vreemd en jammer dat dit dan enkel bonus mag zijn). Absolute topsongs als Chasing Pavements of Hometown Glory staan er echter niet op.

Als artieste volledig overtuigen is ook nu nog niet gelukt voor... ik zei een van de beste zangeressen, maar op het ogenblik is er geen enkele dame die qua zang kan tippen aan Adele! Volgende keer beter, maar dat dacht ik met 19 ook al...

Cborg6 schreef:

Wat ik al zei: de Japanse versie
Die jij noemt heb ik ook en die is hier in Nederland verkrijgbaar.

Gregson
Mooi album dit '21'. Prima songs, vocaal sterk en goed geproduceerd. Echter, de saaie cover van The Cure's 'Lovesong' vind ik toch licht afbreuk doen aan de plaat. Gelukkig staan er genoeg sterke tracks op als 'Rolling in the Deep', 'Turning Tables' en 'Set Fire to the Rain'. 4 sterren voor nu.

avatar van niels94
Dat gemiddelde

Blijf dit toch zien als niet meer dan een bovengemiddelde poplaat.

avatar van Rodolfo
Ja beste mensen dit is een mooi plaatje hoor! Fantastische zangeres en nog een leuk mens ook. Wat willen we nog meer?

avatar van Arrie
Voor een bovengemiddeld album vind ik 3* anders wel een lage score.

avatar van niels94
Ja, maar het gaat me om een bepaald soort pop, niet de Beatles, Blur of Pulp, dit soort pop (ik vind sommige rock meer op Pulp lijken dan dit soort muziek). Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel, maar van dit soort pop ben ik bepaald geen fan. Dit gaat dan nog wel, daarom een verdiende 3*. Ik weet dat ik me vaag uitdruk maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, kan het niet zo goed uitleggen.

avatar van Arrie
Je bedoelt soulvolle pop? Anders begrijp ik het niet nee.

avatar van Peter Cajon
Was de nieuwe cd van Duffy een onverwachte tegenvaller, zo niet 21 van Adele. Met een nog betere stem dan op 19 laat ze horen dat soul niet aan kleur vastzit. De dampende bassen en droge dreunen van de drums op Rolling in the deep en Rumour has it laten onmiddellijk horen dat Adele uit een ander nog sterker gevuld vaatje tapt.
Daarna laat de jonge diva horen dat ballads haar speelveld is en iedereen die daar mee wil spelen moet van hele goede huize komen willen ze deze stemvirtuoos van dat speelveld zingen. Turning Tables en Take it all zijn tranentrekkers in de stijl van Hometown Glory zonder ook maar een moment de geloofwaardigheid te verliezen. Met achtergrondkoortjes als in de beste jaren van Elvis Presley laat Adele horen waar je gas geeft en waar niet. Gospel en pop verenigt alsof het nooit anders is geweest.
Het lijkt wel alsof heel Nederland Adele Someone like You bij Jools Holland - wat interviewt die man trouwens verschrikkelijk slecht - heeft horen zingen. Ja, ik ook. De intensiteit en pijnlijke rauwheid waarmee ze dat nummer daar zong vind je niet helemaal terug op deze cd, maar er staat nog steeds een nummer dat je kippenvel weet te bezorgen.
Ik heb maanden op deze cd zitten wachten en misschien niet eerlijk, maar je verwachtingen worden met de dag hoger. Ik heb de cd gewoon bij een lokale Plato gekocht voor 16.95 gekocht. Zeven euro meer dan de aanbieding van een winkelketen waar een cabaretier dagelijks vertelt dat het zijn winkel is, maar 21 is iedere eurocent en meer waard.
Helemaal geen kritiek? Ach, de strijkers hadden wat mij betreft wel achterwege mogen blijven en Set fire to the Rain is misschien wel erg poppy - de pounding drum maakt wel veel goed - en van Lovesong van The Cure had ze misschien beter kunnen afblijven, maar dit album wordt een standard en staat over tien jaar nog als een huis. Adele is een blijver en wanneer ze besluit om Boer daar ligt een kip in 't water op te nemen trek ik zo weer de knip open, want ook dat wordt een openbaring.

avatar van steven
tis toch hardstikke prachtig dat adele mooi kan zingen. maar dat maakt dit nog geen geweldige plaat. er zijn hardstikke veel mensen die mooi kunnen zingen, op dit moment zit waarschijnlijk half nederland the voice of holland kijken, kunnen ook allemaal best mooi zingen hoor, daar niet van.

ik was echt heel enthousiast over rolling in the deep (geweldige single) , maar het grootste deel van dit album staat vol met ongeinspireerde gladde soulliedjes waar er al veel teveel van worden gemaakt heden ten dage. met als dieptepunt die cure cover. nogmaals mensen adele kan best wel wat , maar dit is echt niet fantastisch. zingen kan ze , nou alleen nog durven.

steven schreef:

Nou alleen nog durven? Vind je niet dat ze héél wat laat horen qua vocals ?

avatar van Editoor
Cborg6 schreef:

Nou alleen nog durven? Vind je niet dat ze héél wat laat horen qua vocals ?

Hij zal vast wel een "tiental" albums kunnen opnoemen, die het in dit genre beter doen.

avatar van Carolaah
Ik zit nu op de tweede luisterbeurt.
Je kunt duidelijk merken dat ze gegroeid is in haar muziek.
Vocaal haalt ze nog veel meer uit haar stem.
De muziek lijkt dieper te gaan dan het debuut, iets minder pop-achtig/catchy.

Mooi. Zoals Aerodynamic ook zegt, ze draagt het album vooral met haar stem. De nummers zouden lang niet zo goed uitkomen als ze door vele anderen zouden worden gezongen.

Edit: ik heb trouwens wel het gevoel dat het hier een beetje een kettingreactie vormt met de beoordelingen.. Die zijn wel erg hoog.. Ik weet niet of ik dit album zó ga waarderen.. Een 3,5 is het zeker waard denk ik, maar een 4,5.. Ik zit momenteel tussen de 3,5-4

avatar van SemdeJong
Prima album, zeker voor zo'n jonge vrouw. De begeleiding is subtiel en muzikaal.

avatar van DikkeDarm
Adele stijgt boven al die idols/xfactor/voice of (vul het maar in)/popstars shit uit. Zo moet je jezelf ontwikkelen, niet die "meuk" die je elke dag al hoort op de radio. Mooie stem en doet er veel mee, komt af en toe in de buurt van Whinehouse, maakt daarmee een top cd waar veel variatie in zit met als middelpunt haar vocale.

Prima gedaan meid!

avatar van cddrive
IntoMusic schreef:

Er is geen dubbelcd van dit album ook al geeft cdwow (als enige) dit aan, alleen kun je wel (zoals bij BOL.com en vele andere sites) de cd met single kopen. De extra tracks staan op de limited edition. Behalve natuurlijk de laatste, want die is op geen enkele cd te krijgen en hoort dus niet als extra track betiteld te zijn.

Overigens moet je 'm inderdaad bij cdwow kopen, want dan weet je zeker dat je 'm niet in januari ontvangt . Vandaar dat ik niet meer bij die balluhtent bestel, omdat ze weken doen over de levering...

Vandaag (zaterdag 22 januari!!) binnengekregen...dus het valt allemaal best mee
goede cd overigens!!

avatar van pureshores
misschien ga ik hem vanmiddag halen

hierboven zei iemand dat het saai en oubollig zou klinken, laten we het zo zien dat het album aan de grootste gemene deler zal aanspreken, net als bij 19 verschijnen er toch remixes van de singles die wel los trekken.
Ik ben heel benieuwd iig

avatar van MusicFreak
Daar waar 19 soms wat saai aandeed, is dat bij 21 veel minder het geval. Het klinkt allemaal wat voller wat mijn inziens een pluspunt is.
Er staan echt heerlijke nummers op, ze laat zeker horen dat ze (muzikaal gezien:P) gegroeid is!!

avatar van saxotoon
vandaag 2 keer beluisterd. Adele kan mooi zingen, de arrangementen zijn heel mooi, benadrukken vooral de zang. Ik weet niet of ik de CD vaak zal draaien, maar hij zal vast regelmatig als achtergrond in de speler liggen.