Adele - 21 (2011)

Pop / Soul
Label: XL

1. Rolling in the Deep (3:49)
  2. Rumour Has It (3:43)
  3. Turning Tables (4:10)
  4. Don't You Remember (4:03)
  5. Set Fire to the Rain (4:02)
  6. He Won't Go (4:38)
  7. Take It All (3:48)
  8. I'll Be Waiting (4:02)
  9. One and Only (5:48)
  10. Lovesong (5:16)
  11. Someone Like You (4:47)
  12. If It Hadn't Been for Love * (3:09)
  13. Hiding My Heart * (3:29)
  14. I Found a Boy * (3:37)
  15. Turning Tables [Live Acoustic] * (4:21)
  16. Don't You Remember [Live Acoustic] * (4:18)
  17. Someone Like You [Live Acoustic] * (5:15)
  18. Need You Now * (3:40)
avatar van jp
jp
Vrijdag pas echt in de winkels toch?

Rizz
Rolling in the Deep is een popklassieker, zonder twijfel. Al bij de eerste luisterbeurt greep dat nummer mij meteen. Het koor, de tekst, de aanloop naar het refrein, geweldig.
Helaas komen we dan meteen aan bij wat mij betreft het slechtste nummer van het album, Rumour Has It, de titel wordt me iets te vaak herhaald en er zit weinig verrassing in het nummer. Ik vind het een ronduit irritant nummer.
Gelukkig gaat het niveau ietwat omhoog met Turning Tables, maar ook dit nummer doet me na een paar luisterbeurten te weinig om echt te boeien.
Don't You Remember is catchy maar komt in het refrein wel erg bekend voor. Adele zingt hier wel erg mooi.

Hoogtepunt twee komt met Set Fire to the Rain, klinkt als een hit en wordt hopelijk ook een hit. Ik vind haar op het refrein geweldig zingen.
He Won't Go klinkt als een filler, niet vervelend om aan te horen maar het klinkt me net iets te simpel.
Take It All is weer een klein hoogtepuntje, stiekem een soort nummer waar ik op zat te wachten, haalt de sfeer van debuutalbum 19 weer even terug.
Het intro van I'll Be Waiting is erg sterk, wanneer het vurige couplet begint hoop ik heel erg op een knallend refrein, en die komt ook. Weer een hoogtepunt op het album. Echt een geweldig energiek nummer.
One and Only doet me aan een besneeuwde straat denken waar veel mensen over heen lopen, kerstlichtjes (!) schijnen overal en langs al die mensen loopt Adele. Goed nummer wel.
De cover van the Cure, Lovesong , vind ik best wel mooi, de stem van Adele past er goed bij alhoewel ik begrijp waarom sommigen het origineel van the Cure beter vinden.
De afsluiter van het album, Someone Like You, is een waardige. Ik hoorde het eerst live en ik moet toegeven dat ik de live versie beter vind, maar het is een erg sterk nummer en Adele zingt prachtig.

Zeker dat ik dit album origineel ga halen, maar ik twijfel nog tussen een 3.5 en een 4.

jp schreef:
Vrijdag pas echt in de winkels toch?

vrijdag ja..

avatar van Mark17
Laag gemiddelde zeg. Ik heb maar even een 4.5 gegeven, dit kan anders niet.

avatar van niels94
3,70 laag

avatar van Wauzzer
Als dit album op 17 januari was uitgekomen had niemand een "Blue Monday" gehad gisteren. Wat een grandioos album is dit zeg. Puur genieten!

We kennen Adele allemaal van haar prachtige ballad's zoals: Make You Feel My Love en Hometown Glory. En daarnaast mogen we natuurlijk haar allereerste single niet vergeten: Chasing Pavements. Hoewel ik de rest van haar Album '19' niet echt geweldig vond, is dit compleet goedgemaakt met haar nieuwe Album genaamd: '21'.

Hier zijn mijn topnummers van dit album:
Rolling in the Deep. Heb deze plaat al helemaal kapot gedraaid, maar het verveeld maar niet.

Don't You Remember is mijn favoriet van de CD, ik vind de lyrics prachtig. Ik vind echter dat het nummer met alleen piano mooier was, er was namelijk een eerdere versie (live) op youtube gekomen van een optreden die ze had gedaan, hier zong ze het met alleen pianobegeleiding.

Set Fire to the Rain vind ik een geweldig nummer, het refrein is prachtig en het schiet kippenveil door je lichaam.

Someone Like You is mijn runner-up favoriet, het is een prachtig nummer alhoewel het enorm afweikt van haar live performences.

Het is je zeker aan te raden deze CD te kopen/Downloaden! Je gaat er geen spijt van krijgen en je krijgt gegarandeerd een pakket heerlijke nummers!

olieboelieeee nog maar uhh DRIE days !

avatar van Don Cappuccino
Verrassend, dit nieuwe album van Adele! 19 vond ik niet zo geweldig, maar Rolling in the Deep vond ik al beter dan alles wat ik van haar had gehoord, ijzersterk nummer. Wat ben ik blij dat tussen die top 40-troep een pareltje zit genaamd Adele, wat een geweldige zangeres! Favoriet is de afsluiter waar ik toch wel een brok in mijn keel had. Ze heeft Lovesong heel eigen gemaakt en het klinkt erg goed! 4 sterren.

avatar van steven
Bart schreef:
Ik luister nooit naar dit soort popmuziek. Maar ik ben een liefhebber van XL Recordings. Ik zag op hun site dat Adele op hun label zat. Dat wist ik niet. Ik luisterde naar 'Rolling in the Deep'. Dat vond ik toch een verrassend leuk nummer. Die drums. Erg fijn. Het tweede nummer van deze plaat verraste mij eveneens. Weer die drums. Weer die achtergrondzangers. Positief.

Maar daarna gaat het mis. Ik mis de scherpe kantjes uit de eerste twee nummers. Nummers als 'Take It All' laten weer zien waarom ik niet naar dit soort popmuziek luister.

grotendeels eens . eerste 2 nummers zijn erg lekker, maar het verzand me toch iets te vaak in te plichtmatige MOR later op het album. die cover van de cure ook.... bwerghh.

aardige stem , paar aardige liedjes maar niet mijn ding denk ik.

avatar van Thomzic
Sluit me aan bij Steven. Met Rolling in the Deep heeft Adele al meteen haar kruit verschoten. Fantastisch nummer wat daarna niet niet meer overtroffen wordt, laat staan dat er nummers in de buurt komen.

Thomzic schreef:

Toch nog maar beter luisteren naar Rumour Has It, Turning Tables, Set Fire To The Rain en Someone Like You? Ik kreeg kippenvel tegen het einde van Rumour Has It. Een weergaloze break zit daar in.

Mijn echte oordeel volgt ergens eind deze week.

Wow, wat is dit mooi zeg! Is Adele de vrouwelijke Ray Lamontagne? Allebei de mooiste stem en de mooiste liedjes?

Wauzzer schreef:
Wat een grandioos album is dit zeg. Puur genieten!

En genieten is het met 21 van Adele. Je krijgt veel hele mooie liedjes, ondermeer uitgevoerd met violen, piano en de schitterende stem van Adele, die ook technisch knap zingt. Daarnaast een aantal heerlijke uptempo songs, met als hoogtepunt de single Rolling In The Deep.
Soms klinkt het als Motown, dan hoor je weer Soul en / of Pop uit de jaren '70, dan weer is het een singer/songwriter album. Ook Gospel lijkt om de hoek van de deur te kijken en dan weer wordt uit dit soort vaatjes tegelijk geput.

Vrijwel alle songs zijn goed tot echt sterk. En als Adele dit soort liedjes zingt is het dus raak. Het begint met een Motown achtig nummer wat echt fantastisch is. Zo goed is Rolling In The Deep dat het wat mij betreft nu al een instant klassieker is. Die Motown sfeer trekken we nog even door op Rumour Has It, ook al zo'n lekker nummer. Vlot, raak en goed.
Ik ben altijd kritisch op ballads, maar als er violen en piano uitrukken scheelt dat. En als Adele Turning Tables en Don't You Remember zo mooi zingt, dan zet ik de muziek harder. Set Fire To The Rain is een goed popnummer, maar klinkt mij soms wat te soepel. Het is het enige nummer waar ik de productie net wat te glad vind klinken. De muzikale klasse spat echter gelijk weer uit je speaker bij He Won't Go. Gebaseerd op een dijk van een bas en mooie piano vertelt Adele ons dat 2 mensen niet bij elkaar weg durven gaan. De 'bridge' in het nummer is werkelijk prachtig.

Take It All is wonderschoon: soul & gospel met piano en koor. Bijna over the top, maar toch niet: hallelujah! Hoe mooi kan je een nummer zingen? Veel mooier als Adele dat hier doet, bestaat niet. En dan gaan we uptempo met piano, toeters en een heerlijke beat op I'll Be Waiting. Dit oh zo lekkere nummer sluit perfect aan op Take It All. Let ook hier op de geweldige bridge in het nummer.
One And Only lijkt 'maar' een mooie popballad. Tot het orgeltje erbij komt en Adele er een tandje bij gooit en het nummer naar een hoger niveau tilt. Het wordt gevolgd door een prachtig nummer van The Cure: Love Song. Veel artiesten zouden wat mij betreft hier af moeten blijven, maar als Adele dit zingt in haar uitvoering met akoestische gitaar en orgeltje op de achtergrond klinkt dit zo mooi. Het snijdt dwars door me heen. Vergeleken daarbij lijkt Someone Like You een 'gewoon' mooi lied, maar de sterke zang zet ook dit nummer goed neer.

Echter: dan zijn er nog de bonustracks. If It Hadn't Been For Love klinkt bijna als een bluesy traditional. Een wat ander stijl dus dan de albumtracks, maar het is een niet te missen aanvulling op het album. Onder begeleiding van een akoestische gitaar gaat Adele helemaal los. Ook Hiding My Heart is een akoestisch nummer. Het is een triest liedje en duidelijk is dat Adele misschien nog wel meer trieste liedjes moet gaan opnemen, want ook dit lied is raak.

Daar waar Duffy vrij recent het niet redde met haar tweede album, slaagt Adele met vlag en wimpel. Ze is pas 22, maar wat een talent zeg! Zo veel soul, passie en klasse maken dit een topalbum.

avatar van Luky12
Genieten is dat geweldige album! Nu al een favoriet voor lijst van 2011.
Ik vind Adele echt uitgroeien tot een echte volwassen zangeres en de cd 19 is daarom ook zeker overtroffen met dit prachtige album.

Het begint met het geweldige Rolling In The Deep, toen deze plaat uitkwam dacht ik al gelijk het album moet de meest geweldige albums die er zijn gemaakt overtreffen.
Daarna Rumour has it een nummer waar ik helemaal uit me dak kan gaan! Heerlijk gewoon. Dan komt de eerste balled van het album: Turning Tables. Adele is toch wel de koningin van de Balleds! Toen ik die voor eerst hoorde stonden me haren recht overeind en die zang vol door me ziel heen! poeh poeh!

Dan komen er 2 geweldige nummers: Don't You Remember en Set Fire to the Rain. Vooral die laatste is voor mij een van de favoriete nummers van album. Dat refrein is zo geweldig! Je gaat nadenken bij dat nummer, dat is wat ik heb ermee tenminste! He Wont go is de absolute brigde erin oei Adele wat maak je het toch allemaal mooi! En zeker het nummer erna is de Soul die naar boven komt helemaal raak. Lekker koortje erachter en zingen maar!
Het up-tempo I'll Be Waiting is heerlijk! Dan komy cover van The Cure voorbij voor mij het minste nummer van het album. Had nog maar een goede eigen balled erop gegooit was beter geweest!

Dan komt een torehoge live song: Someone Like you, live gehoord bij Jools en is echt goed live op de cd valt tegen, maar wel Adele song number 1 hoor!

Een talent van de hoogste orde en genieten doen we met haar!

En nog maar 22.....

avatar van Cherubini
Mooie recentie West! Kan mij bij de meeste conclusies aansluiten. Dit album is een feest van DE STEM. Wat kan deze vrouw geweldig zingen. Het valt mij wel op hoe anders Adele op dit album haar stem gebruikt in vergelijking met het vorige album. Waarbij ik eerlijkheidhalve moet ik zeggen dat ik aan 19 totaal voorbij geluisterd had als niet mijn vriendin (die bijna nooit een CD koopt) er niet mee in huis was gekomen. Ik moest er wel naar luisteren. Geen straf, maar vonken rond mijn muzikale hart deed het niet. Ik hoorde een begaafde zangeres die af en toe heerlijk kon uithalen.
Hoe anders is dat bij album.Bij bijna elk nummer laat ze een andere klank(emotie)van haar stem overheersen. En zoekt ze ook duidelijk de rand van het pathetische op. Maar blijft ze altijd wel net binnen de grenzen wat mij betreft. Zoals bij de vertolking van Someone Like You bij Jools Holland. Jammer dat het nummer niet in die uitvoering op het album is gekomen. Een betere uitvoering is niet mogelijk. Ze kan je laten voelen dat waar ze over zingt zelf heeft meegemaakt. Nu begrijp ik dat een relatiecrisis een belangrijke inspiratiebron is geweest is voor dit album. Maar of dat heeft geholpen bij bij de performance ? Zij slaagt er in ieder geval in nummers de juiste melancholie mee te geven. Zoals bij Turning Tables, Don't You Remember, I'll Be Waiting , One and Only en zelf bij de studio uitvoering van van Someone like you. Bij elk nummer hoor/voel je haar lijden.
Die gekweldheid in de stem, daar krijg ik niet gauw genoeg van. Maar ik weet dat anderen precies het tegenovergestelde kunnen ervaren. Die knappen er juist op af. .In die zin ben ik benieuwd naar andere reacties.
Natuurlijk is er ook nog de rauwe soul zoals in de eerste 2 nummers. Had van mij best meer mogen zijn, want in dit genre komt haar stem heel goed uit de verf. Of de Dusty Springfield vertolking van Set Fire to the Rain. Om dan weer een ingetogen jazzy stijl aan te nemen bij He Won't Go. Haar stem verveeld nooit. Ook niet bij de twee bonustracks, waarbij ze weer terugvalt op simple gitaarbegeleiding en de stem het werk laat doen. Met opnieuw veel emotie, dat wel.

avatar van Wauzzer
West bedankt voor deze mooie recensie! Zou het niet anders kunnen verwoorden en ben blij dat iemand met mij eens is wat betreft de muzikale klasse van Adele en het superieure album wat ze heeft afgeleverd.

Het is vroeg in het jaar maar deze gaat heel hoog bovenin mijn top 10 eindigen!

Luky12 schreef:

En nog maar 22.....

Ja inderdaad nog máár 22....dat belooft nog wat !!

Cherubini schreef:

Bij bijna elk nummer laat ze een andere klank(emotie)van haar stem overheersen. En zoekt ze ook duidelijk de rand van het pathetische op. Maar blijft ze altijd wel net binnen de grenzen wat mij betreft.....Ze kan je laten voelen dat waar ze over zingt zelf heeft meegemaakt.... Bij elk nummer hoor/voel je haar lijden.

Dank je Cherubini.

Die van jou mag er ook zijn! Fraaie beschrijving van haar stemgebruik en inderdaad: ook wat mij betreft had er nog wat meer rauwe (snellere) soul op mogen staan.

Wauzzer schreef:
Het is vroeg in het jaar maar deze gaat heel hoog bovenin mijn top 10 eindigen!

Adele is met dit 21 ook bij mij kandidaat voor een top 10 plek. Alleen 2011 is natuurlijk pas net begonnen, maar wel erg fraai zo.

avatar van koel
Wow! Wat een album. Erg knap om een waardige opvolger te maken van 19.
Maar hier slaagt ze, zoals al eerder gezegd, met vlag en wimpel voor.
Uitschieters zijn de single Rolling in the Deep, Turning Tables en Don't You Remember. Maar eigenlijk staat er geen een slecht nummer op. Prachtig begin van het jaar.

avatar van Mark17
De opkomst van de zangeressen met een soulstem is sinds 2006 een feit en de wereld stond voornamelijk open voor de talentvolle Amy Winehouse. Met haar rauwe randje en afwijkende persoonlijkheid was ze de belofte voor de muziekwereld. Waar Winehouse eindigde begon de carrière van Duffy en Adele. Duffy met haar ‘eigen’ geluid wist het na haar veelbelovende debuutalbum niet waar te maken op het vervolg en dus was het aan Adele om de wereld te veroveren.

Dat lukt inmiddels aardig. Adele heeft voornamelijk in Nederland een behoorlijke fanschare en weet met haar debuutalbum ‘19’ de titel best verkochte album van 2009 binnen te slepen. Ze scoort hits met Chasing Pavements en Make You Feel My Love. Deze laatste staat al 41 weken in de Britse hitlijsten en is daardoor misschien wel de meest succesvolle coverhit aller tijden. Na twee jaar van stilte is ze terug met een plaat waar je u tegen zegt.

Het album genaamd ‘21’ opent al meteen met de recente hit Rolling In the Deep. Het is Adele’s grootste hit in Nederland en dat is te danken aan producer Paul Epworth en de uitvoerend artiest zelf. Sterker kun je een album niet beginnen. Ook Rumour Has it is perfect uitgebalanceerd en heeft een weergaloze ‘break’ tegen het einde. Echt, zet dit nummer zo hard als je kunt en laat de trip over je heen komen. Kippenvel gegarandeerd. Turning Tables is rustiger en helemaal zoals we de oude Adele kennen: vol emotie. Misschien wel haar sterkste ballad sinds de start van haar muziekcarrière. De nummers Don’t You Remember en Set Fire To The Rain sluiten de inleiding van 21 voortreffelijk af. Met name de laatste heeft een uitzonderlijke goede bridge en een nog beter refrein. Vanaf het zesde nummer weet Adele nog altijd te beroeren en voel je haar echt binnenkomen. Zelden heb ik een zangeres gehoord die zich zo inleeft in de melodie dat je de luisteraar recht in het hart kunt raken. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het innemende Someone Like You, recentelijk schitterend live uitgevoerd bij Jool’s Holland.

Wat Adele hier presteert is alleen voor de groten der aarde weggelegd. Ze weet op een emotionele wijze pop en soul te vermengen tot dertien wereldnummers. Nu al kandidaat voor de top tien van het jaar 2011 en aanstaande vrijdag te horen en zien in de finale van ons eigen The Voice of Holland. Nu kan dat nog.

4.5/5

avatar van james_cameron
Het moet gek lopen wil Set Fire To The Rain geen dikke nummer 1 hit worden. Prachtige song, wat mij betreft het mooiste dat Adele tot nu toe gemaakt heeft.

Rizz
Ben ik het mee eens alhoewel ik Rolling in the Deep ook geweldig vind.

avatar van Arrie
Bericht verwijderd. Dat je niet kan wachten, snap ik, maar dit was wel een erg nutteloos bericht.

Was 19 al geweldig, 21 is flaborgasting fantastisch!
Dit wordt het album van 2011 en ''Someone like you'' en ''Set fire to the rain'' wordén minimaal een top 3 hit!
Heb lang uitgekeken naar het album en nu ik hem in huis heb ben ik superblij...bijna ontroerd!
5 sterren....no question about that!

jolafa schreef:
en nu ik hem in huis heb superblij!

Mwoah, in mijn beleving is dat toch pas echt als ik hier een doosje kan openmaken en het zilveren schijfje eruit kan halen om daarna door het boekje te bladeren. En dat kan vanaf morgen.

avatar van okaysjon
Hier moet je niet te lang van stof voor zijn, lekker kort en bondig vast stellen dat het wederom een TOP plaat is.

Er zijn ook een aantal remixen van RITD gemaakt en die zijn ook erg vet.

dikke 5*

avatar van Carolaah
Zozo, de reacties zijn lovend..
Ik ben benieuwd wat Adele deze keer presteert.
Rolling in the deep vind ik echt een topnummer, prachtig hoe haar vocals uitkomen!
Het nummer heeft echt een mooie opbouw!
Mooie productie! Ik ga het album vandaag eens proberen!

avatar van jabba
Top plaat!