Pixies - Surfer Rosa (1988)

Alternatieve titel: Surfer Rosa / Come on Pilgrim

Label: 4AD

1. Bone Machine (3:03)
  2. Break My Body (2:05)
  3. Something Against You (1:47)
  4. Broken Face (1:30)
  5. Gigantic (3:54)
  6. River Euphrates (2:31)
  7. Where Is My Mind? (3:53)
  8. Cactus (2:16)
  9. Tony's Theme (1:52)
  10. Oh My Golly! (2:32)
  11. Vamos (4:20)
  12. I'm Amazed (1:42)
  13. Brick Is Red (2:01)
  14. Caribou * (3:14)
  15. Vamos * (2:53)
  16. Isla de Encanta * (1:41)
  17. Ed Is Dead * (2:30)
  18. The Holiday Song * (2:14)
  19. Nimrod's Son * (2:17)
  20. I've Been Tired * (3:00)
  21. Levitate Me * (2:37)
avatar van LeRoi
Luistert & huivert! Jammer dat mensen die deze plaat kunnen 'waarderen' dan weer niets hebben met L.A. Woman van The Doors: de kick/clic is wat mij betreft nagenoeg diezelfde....na ja, je weet wel over smaak.....en twisten....e.d.
N.b. Opvolger Doolittle is van gelijk niveau, daarna zakt het toch wat weg......Maar ja dat kan ook nie anders als je in staat weet te zijn om op 2 momenten (platen) zulk 1 muzikale adreline-stoot te produceren ( wat ik nog niet veel eerder van dit niveau heb gehoord........'Kick Out The Jams' van MC5 en Jimmy O met zijn Stooges hadden dit ook in zich).

avatar van LeRoi
N.b. ook nog eens 1 van de mooiste platehoezen (zowel buitenkant als boekje CD) ooit....................alleen daarom al verplichte kost voor in je platenkast!
N.b. Mijn Avantar komt natuurlijk op een goede tweede plek...

Feeder schreef:

Dit is zeer zeker iets voor jou Felix

Nog steeds een wondermooie top tien trouwens.

Inderdaad, heb de plaat nu toch al een hele tijd beluisterd en moet zeggen dat de stem van Frank Black mij toch heel wat beter bevalt, vind het zelfs enorm mooi, de sound van dit album doet mij trouwens enorm aan In-utero denken wat voor mij natuurlijk een pluspunt is.
4.5*

There was this boy who had two
Children with his sisters
They were his daughters
They were his favourite lovers

fantastisch

Sven Bersee
Dan lijkt In Utero op Surfer Rosa. Nirvana liet zich oa inspireren door Pixies. En uiteraard kwam in utero later dan SR.

avatar van Thomaz75
Heb het vreselijke geluk gehad om deze band zo'n anderhalf jaar geleden tóch nog tweemaal te mogen zien, zowel op Rock Werchter als in de HmH...

...Nooit verwacht, tóch gekregen!

*Zucht*

Na de eerste twee luisterbeurten blijven alleen nog Gigantic en Where's My Mind (die kende ik al, maar goed, 't blijft een goed nummer) hangen. Ik denk dat dit misschien nog wel wat kan worden na flink wat luisterbeurten, maar echt een makkelijke zit is het niet.

Die extra nummers van Come On Pelgrim erachteraan vind ik trouwens ook wel wat veel van het goede, ik had liever gehad dat ze die op een bonus-CD'tje hadden gegooid. Ik skip ze voorlopig maar, totdat het kwartje van het originele album is gevallen. (Moeten die nummers eigenlijk niet worden toegevoegd?)

avatar van Paalhaas
Come on pilgrim staat al apart op de site. Bovendien zijn het geen echte bonustracks, aangezien op de cd ook echt Surfer Rosa & Come on pilgrim vermeld staat.

Het is geen makkelijke plaat, maar als je ervoor in de stemming bent kun je er erg goed op uit je dak gaan. Where's My Mind blijft het hoogtepunt. 4*

Sven Bersee
Karl schreef:
Na 15 keer luisteren is dit een heel makkelijk plaat.

Vreemd, ik vond deze plaat in het begin echt fantastisch. Als je hem net kent werkt ie overdonderend en is het één lang feest! Toen de glans er eenmaal vanaf was, heb ik hem nog maar een paar keer gedraaid.

Heb ik met bijna alles van de Pixies trouwens. Een jaar lang helemaal gek van geweest en sindsdien luister ik er bijna nooit meer naar...

Odelay
Where is my mind? weer eens beluisterd. Erg mooi. Ik voel er zelfs
iets fysieks door in m´n keel en in en/of in de buurt van m´n hart.

Bone machine deed mij ook al behoorlijk veel toen ik het een tijd terug op Kink FM hoorde. Zou erg graag dit album in mijn bezit willen krijgen.

avatar van bramenstruik
Hele diepe buiging voor 'Where is my mind?'. Wat een ge-wel-di-ge track!

avatar van Schizophrenia
Ik kan nog niet heel veel met dit album, ik vind de zang soms vooral super irritant! Vooral bij Tony's Theme BAH.
Ik ga er nog geen stem aan geven want blijkbaar heeft deze plaat wat tijd nodig, maar zoals het er nu uit ziet is het niet heel erg positief (behalve nummer 7 en 5, en 1 natuurlijk).

avatar van gd90
geweldig album, lekker chaotisch en prachtige gitaarrifs. de Pixies blijft een unieke band waar je blijflt naar luisteren.

beaster1256
prachtig een plaat als een pletwals

avatar van dj maus
Een plaat uit een parallel universum. Niet alle nummers zijn even sterk wanneer je ze uit de context van deze plaat haalt, maar dat is dan ook de clou van deze hoogst onwaarschijnlijke LP: het draait om het geheel en daarbinnen staat alles op de juiste plek.

Zou deze plaat dezelfde impact maken zonder de rudimentaire productie van Steve Albini? Hij lijkt mij onlosmakelijk verbonden met deze muziek.

avatar van Paalhaas
Ik vind het echt ongelofelijk dat deze plaat met 412 stemmen 4,07 gemiddeld scoort. Helemaal geen toegankelijk plaatje lijkt me zo, maar blijkbaar is het Nederlands publiek dat niet met me eens.

Gish
Paalhaas schreef:

Orbit geeft als enige een 0,5/5 waardering, maar gelukkig staan de meeste stemmen in het hogere segment.
Terecht, want Pixies is een band die zich nauwelijks laat vergelijken met andere bands. Hun geluid is al herkenbaar na 10 a 15 seconden. En ik denk dat veel Nederlandse indierock liefhebbers hier altijd van blijven genieten. We houden hier toch wel van eigengereide, tijdloze en dwarse bandjes ?

avatar van Carolaah
Nooit echt goed gesnapt wat velen nou zien/horen in die muziek van de Pixies.. Wederom weer ietwat oudere muziek (voor mij dan).

Hmm ja ik vind een paar tracks wel prima, maar een heel album vol, wordt me teveel.. muziek waarbij ik skipneigingen heb..
Soms als er in de shuffle een nummer op springt is het wel fijn, maar verder.. nee niet echt helaas.

@carolaah

Heb je de film Fight Club al eens gezien?
Zeker eens doen. Misschien helpt 't.

Where's My Mind? is inderdaad prachtig. De rest van het album - op Gigantic na - vind ik echter ook niet echt geweldig.

avatar van dj maus
Dat mensen niet warm worden van Tony's Theme, Something Against You of Oh My Golly kan ik wel begrijpen.

Maar vind je Bone Machine, Break My Body, Cactus niet geweldig? Ongelooflijk.

Bone Machine en Break My Body vind ik allebei wel aardig. Van Cactus kan ik me niet eens meer herinneren hoe 'ie precies gaat, terwijl ik het album vorige week nog een keertje heb beluisterd. Surfer Rosa doet 't gewoon niet voor mij.

fastpulseboy
dj maus schreef:

Maar vind je Bone Machine, Break My Body, Cactus niet geweldig? Ongelooflijk.

ik vind ze stuk voor stuk briljant
apart filmpje bij river euphrates trouwens (geen officiele clip naar mijn weten overigens)

Carolaah schreef:

Nee, niet shufflen... dat is meer iets voor verzamelCd'tjes.

Vind dit zelf wel een fijne plaat. Vooral omdat het tempo zo lekker hoog ligt en er het ene juweeltjes na het andere voorbij komt. Draai het niet vaak, maar het levert altijd wel een adrenaline-kick op. Alhoewel ik dit vroeger echt geniaal vond en dat nu niet meer heb.

avatar van OldRottenhat
Carolaah schreef:

Zo ervaar ik het ook een beetje ja! Ik kan er maar niet echt inkomen. Ik schaf de albums maar aan omdat ze eigenlijk niet echt mogen ontbreken, maar echt genieten doe ik er niet van.

Zo ook dit album. Tuurlijk, er staan mooie songs op, waarvan ik Where Is My Mind? toch wel het duidelijkste voorbeeld vind, maar de rest weet me maar niet te pakken! Helaasch...

Kid A(cid)
Ik vind Come On Pilgrim toch wel beter, ik vind de productie van deze plaat behoorlijk slecht soms.

avatar van itchy
Slechte produktie? Waar?

slecht?
meneer Albini is briljant, de man weet precies wat ie doet en verzorgt zijn werk tot in de puntjes, maar je moet van zijn geluid houden: die holle drums, die krassende gitaren, die schelle vocalen

het is nooit iets wat je zachtjes op de achtergrond op kan zetten

(sowieso: noem hem geen producer!
hij ziet zichzelf liever als een recorder of een engineer)

avatar van itchy
Inderdaad, hij neemt gewoon de band op zoals die klinkt. Dus als je deze plaat slecht vind klinken, vind je het bandgeluid niet mooi.
Ik ken niemand die drums mooier en natuurlijker opneemt (behalve Brian Paulson op Slint's Spiderland). Ik wou dat Albini ook de overige Pixies-platen had opgenomen. Dat Gil Norton-geluid, da's pas geproduceerd (gitaren nogal over the top als je het mij vraagt).