Blackfield - Welcome to My DNA (2011)

Label: Snapper

1. Glass House (2:56)
  2. Go to Hell (3:03)
  3. Rising of the Tide (3:47)
  4. Waving (3:54)
  5. Far Away (2:47)
  6. Dissolving with the Night (4:06)
  7. Blood (3:17)
  8. On the Plane (3:41)
  9. Oxygen (3:04)
  10. Zigota (5:04)
  11. Dna (3:56)
avatar van vigil
Nou om No-man al jaren een echte samenwerking te noemen is veel te kort door de bocht en ook niet waar. Er was tenslotte al jaren niks uitgebracht en live optreden was er helemaal niet bij. Bownes verdiende zijn centjes nota bene om pakketjes te versturen vanuit de PT merchandise. Na het voorstel van Bownes om weer wat te gaan doen was Wilson ook niet extreem enthousiast en heeft hij het eigenlijk Bownes laten regelen en zorgde hij er voor dat hij op de juiste tijden in de studio was.

Dat ze er eerder waren dan PT dat klopt uiteraard wel en dat het spannender is dan PT ga ik ook wel een eind in mee echter lijkt het wel wat op elkaar (komt ook door de stem en stem gebruik van Bownes) allemaal. Maar goed eens kijken wat Memories of Machines ons brengt.

avatar van codex
wordt een beetje off topic, maar inderdaad, bowness heeft een stemgebruik wat, na een uur luisteren op de zenuwen werkt. ik vergelijk het met een uitstekende wijn, die je ook niet meer kan verdragen na de tweede fles op een avond.... maar die eerste twee glazen waren toch onvergetelijk.... dat wilson niet echt gemotiveerd was in later dagen, wist ik niet. zou zomaar kunnen. om weer terug te komen bij deze blackfield: wilson lijkt hier echt aan zijn haren bijgesleept, terwijl de laatste no-man wel fantastisch is (truenorth... wat een nummer! en niet alleen door bowness...). inderdaad benieuwd naar de nieuwe no-man en overigens ook naar het solomateriaal van wilson later dit jaar. ben overigens blij liefhebber van wilson's muziek te zijn, met meestal meerdere releases per jaar (kan je van bijv de voormalige Pink Floyd leden niet zeggen).

nicoot
Ik heb m'n stem nu verlaagd van 4 naar 3,5. Nog steeds niet slecht, maar de houdbaarheidsdata van de vorige twee waren langer. Hier geraak ik al sneller verveeld. En in tegenstelling tot de meesten hier, vind ik Zigota minder goed dan gemiddeld. Ik heb het meer voor Rising, Far Away (lo-fi en imo erg goed), Waving en On The Plane. Oxygen vind ik te cheap en poppy. Niets mis met poppy, maar niet zo 'Blackfield-ish' poppy.

Off-topic:
Komt er dan een nieuwe no-man, codex? Ik heb een snippet en twee volledige songs van Memories of Machines gehoord op de Soundcloud pagina van MoM en die liggen redelijk in de lijn van no-man, maar toch ook dat tikkeltje anders, soms meer opzwepend, de moeite om eens te beluisteren. De bassen drijven goed door (Colin Edwin van PT) en de gitaristen van dienst zijn niemand minder dan Steven Wilson, Peter Hammill van Van der Graaf Generator en Jim Matheos (Fates Warning, OSI). MoM is Tim Bowness en Giancarlo Erra van Nosound (ook op Kscope). Ik heb de cd al besteld, release 16 mei, ben benieuwd!

avatar van codex

Off-topic:

I stand corrected... Geen No-Man, maar wel benieuwd... Leuke discussie overigens!

avatar van vigil
Nicoot: Dan heb ik of slecht of goed nieuws voor je Memories of Machines ligt sinds afgelopen weekend in de winkels. Ik ga hem vandaag even halen.

nicoot
Whut? Godmiljaar en ik moet nog 2 weken wachten...
Mja 't zal toch niet hier in België zijn dat-ie te vinden is

nicoot schreef:
Whut? Godmiljaar en ik moet nog 2 weken wachten...
Mja 't zal toch niet hier in België zijn dat-ie te vinden is

Nee speciaal voor jou is hij in Belgie onvindbaar

vigil schreef:

Nee speciaal voor jou is hij in Belgie onvindbaar

Echt gek dat deze derde in april in 't groot werd uitgestald in de Fnac, goed zichtbaar voor iedereen en dat in een stuk of 100 stuks en dat er na navraag vandaag maar ZES stuks van de meest basisvorm (jewel case, niet eens de hardbook versie) van Grace for Drowning van SW zijn besteld en volgende week hopelijk binnenkomen.

avatar van JasperB
Toch vind ik dit na de eerste twee Blackfield-albums een beetje een tegenvaller. Volgende keer moet SW er misschien weer wat meer bovenop zitten.

avatar van Gloeilamp
Ben het eens met JasperB.
Ik heb de eerste albums van Blackfield in de kast staan, dat zijn twee ijzersterke albums die ik nog altijd op kan zetten. Daarom heb ik dit album blind gekocht toen ik het zag liggen, helaas toch een minder album dan de voorgaande twee. Het album heeft ook zeker sterke nummers, maar de houdbaarheidsdatum is bij mij het probleem..

nicoot
In mei van dit jaar komt de vierde Blackfield uit, zonet bevestigd op Aviv's Twitter, SW's Facebook en op fansite starsdie.com. Het is echter een Aviv Geffen solo-album met gastartiesten (ook o.a. SW als gastartiest, eerder dan collaboration). SW zal producer van dienst zijn. Dus om even iedereen voor te zijn: SW schrijft er niet mee (want 't zal weer klachten regenen van 'SW heeft het niet meer' ). Ook hier heeft hij enkel Waving geschreven.

SW Facebook:

Folks, just to clarify news elsewhere of a new Blackfield album coming this year - please note that this time my involvement will be as a contributor rather than a member. I will still be mixing the album, and maybe sing on a couple of Aviv's songs (there will be other guest singers I understand), but with my complete blessing Blackfield is now under his sole curatorship, a process which really began with Welcome to My DNA.

avatar van legian
achja als hij op dezelfde weg doorgaat zoals hier zie ik het wel positief in.
ben benieuwd.

McRoland
Blackfield blijft toch altijd interressant. We gaan het allemaal weer meemaken .. Als ze weer in NL komen hoop ik allen dat -ie niet weer zo´n rare jas aan doet , , pffff

McRoland schreef:
Blackfield blijft toch altij interressant. We gaan het allemaal weer meemaken .. Als ze weer in NL komen hoop ik allen dat -ie niet weer zo´n rare jas aan doet , , pffff

Als ze weer touren, is het zelfs zonder Steven Wilson...

McRoland
nicoot schreef:

Als ze weer touren, is het zelfs zonder Steven Wilson...

Hmmm das minder dan .. Ga je weer heen dan Nicoot, of ligt t helemaal aan het komende album . .?

nicoot
Ik had ergens gelezen dat Steven Wilson enkel af en toe wat stukken zou inzingen en wat arrangementen zou regelen en het album dan zou mixen, maar dat hij niet meegaat op tournee (als die er komt, maar ik neem aan van wel), omdat hij te druk bezig is met zijn solotournee in april en mei en zijn derde solo-album, dat hij in het voorjaar van 2013 wil releasen. En ondertussen waarschijnlijk nog wat remixen van 70s progklassiekers en hedendaagse bands waarschijnlijk

Ik denk dat ik wel ga kijken, als Blackfield opnieuw langskomt, de songs blijven erg goed en hopelijk vinden ze een waardige vervanger voor SW. Ik zou me niet kunnen inbeelden wie, maar kom Maakt niet uit hoe het nieuwe album klinkt...

avatar van Broem
De drie albums van Blackfield de laatste dagen weer eens de revue laten passeren. Heerlijke, gepassioneerde muziek van Steven Wilson en Aviv Geffen. Blackfield 1 en (vooral) 2 zijn topalbums waarin beide heren het beste in elkaar naar boven halen. Deze Welcome maakt een iets wat mindere indruk omdat wellicht de verrassing eraf is. Mooi produkt wat met een dikke voldoende weet te boeien. Steven is een geniale duizendpoot die dankbaar gebruik maakt van de bijzondere Aviv. Knap gedaan.

avatar van matthijs
Groeiplaatje. Sfeervol, smaakvol.

avatar van namsaap
Met het aanstaande verschijnen van het nieuwe album van Blackfield doe ik nog eens een rondje langs de discografie van deze band/samenwerking.

Ook al is de rol van Steven Wilson kleiner op dit album tov de eerste twee, dit album is, zij het een tikje minder dan I en II, nog steeds van een uitstekend niveau.

avatar van Maarten0402
Tjonge wat heeft dit album geduurd voordat ik het echt goed vind. Ik heb veel van Steven Wilson verslonden. Letterlijk kapot gedraaid en ook Blackfield I, na Blackfield I kwam ik in aanraking met deze en toen deed dit album mijn helemaal niks, daarna Blackfield II geprobeerd... ook zonder succes (nog steeds). Maar sinds kort deze weer opgepikt, omdat mijn muziek smaak regelmatig veranderd en ik moet zeggen dat ik dit toch wel een prettig album vind. Niet zo geniaal als Blackfield I, maar wel goed!

avatar van Alicia
Ik begin met 3***

Welcome to My DNA draait nu voor de derde keer een rondje. Of is het al de vierde? Ik ben de tel kwijtgeraakt en de muziek doet mij - eerlijk gezegd - nog niet zo heel veel. Het album klinkt op dit moment nog een beetje als mijn slootje voor de deur op een miezerige novemberdag zonder een zuchtje wind. Rimpelloos. Ik heb blijkbaar toch liever iets meer plooien in mijn muziek.

*steen zoekt*

Het zou misschien nog wel goed kunnen komen, maar niet vandaag en dus ga ik door naar de volgende Blackfield en dat album schijn ik ook al eens eerder gehoord te hebben...