Radiohead - The King of Limbs (2011)

Rock / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Bloom (5:15)
  2. Morning Mr. Magpie (4:41)
  3. Little by Little (4:27)
  4. Feral (3:13)
  5. Lotus Flower (5:00)
  6. Codex (4:47)
  7. Give Up the Ghost (4:50)
  8. Separator (5:20)
avatar van Arrie
Nog wat berichten verwijderd. Inderdaad aub alleen dingen posten die waar zijn. Dat staat niet op de Radiohead-site, Music-Master.

khonnor
Khonnor schreef:

Ah, Jij bent de nieuwe woordvoerder van Radiohead. Cool

Als je als band een album uit brengt weet je voor de tijd dat daar meningen over ontstaan.
Goed of slecht. Zal ze mischien een worst wezen maar zo gaat dat.
Geef dat maar door aan Thom.

soites, QED.

ik kan het nog eens uitleggen: waarom zouden thom en co zich iets aantrekken van de mening van het publiek? kan je me dat eens uitleggen? of moeten bands naar de pijpen van hun fans dansen? of misschien naar die van indiegator....

dat doen ze dus niet. goed van ze... dat jij als individu de plaat niet vat of begrijpt is je goed recht maar begin dan geen zever te verkopen dat "dit het toch niet kan zijn", "dat ze wel met de voeten van de fans aan het spelen zullen zijn", etc....

en ja: ik denk dat het redelijk aannemelijk is dat radiohead met hun status, durf, lef en artistieke inzicht zich echt geen enkele janus of jota aantrekken van de verwahctingen van publiek, pers en co....

bon: leg jij the bends nog een keertje op..... zal je blij van worden

avatar van BartUrsem
Dit valt me niet mee. Ik had op zoveel meer gehoopt na het vorige album.. Naar mijn mening is Lotus Flower het enige nummer wat op het niveau van In Rainbows mee kan.

avatar van stef212
Ik voel het al, Codex wordt de Reckoner van deze plaat. Troostend in al zijn tristesse.

avatar van My Addiction

Muziek houd je jong.

dt - fouten ook.

avatar van mattman
Ik begin dit plaatje toch steeds beter te vinden.

Ik vind het opvallende dat Give Up the Ghost niet tot de favorieten wordt gerekend bij velen, terwijl het echt toch mn lievelingsnummer is tot nu toe. Ook de electronische arrangementen staan me aan.

Wanneer ik alles écht goed heb beluisterd zal ik hier eens een uitgebreide review posten.

Zal leuk zijn als er wat meer komt, maar ik ben hier tevreden mee.

Hij blijft bij mij groeien.

avatar van My Addiction
Oei, dit is ontoegankelijk

avatar van meneer
Beste dames en heren recensenten !

Wat een geweldige dag om af en toe eens naar deze site toe te gaan.. Klagers, fans, teleurgestelden en liefhebbers ! Allen draaiend om deze bijna 38 minuten van muziek.

Verbeten wordt er gekeken en vergeleken met ouder werk, rollebollend met elkaar en flauwiteiten uitspuwend vanuit de muzikale harten..

Koptelefoons worden aangeraden om toch maar niet te missen wat er ergens tussen lagen verstopt is en de echte liefhebbers hebben pas over een paar dagen / weken / maanden een ' echt ' oordeel

Woest gestampij omtrent de toch blijkbaar wel erg korte duur van het geniale en mysterieus getwitter over een verborgen deel 2 waar niemand eigenlijk echt van weet.. Two Be.. Or not Two Be..

Zal ik mij erin mengen ? Mijn eigen ervaringen en beoordeling hierover on-line zetten en mezelf zo kwetsbaar opstellen als ik dadelijk in het zuur wordt afgeschreven door tegengestelden ?

Of moet ik toch echt gaan beseffen dat ik de enige recensent ben die het met mijn eigen woorden eens is omdat ik, en alleen ik, mijn eigen unieke gevoelens en beleving van deze Koning der Ledematen kan bevatten.. ?

Ik heb in ieder geval een prachtige dag.. Vol met 8 muzikale raadsels in mijn hoofd.. Ik beoordeel nog niet, ik geef mijn mening nog niet weer..

Ik kan alleen maar luisteren en zo voelen wat ik beleef...

Muziek die is gemaakt voor ons allen.. En allen zijn we uniek...

Don Cappuccino schreef:
Ik vind het heel jammer dat mensen zeuren dat het album te kort is of te weinig nummers heeft. Bij mij staat kwaliteit boven kwantiteit, hoor. Gewoon 38 minuten geweldige muziek.

Bam.

avatar van PEN15
Past een plaat die groeit uiteindelijk nog wel in je cd-speler?

mooie hoes zeg..het lijken wel pacman-geesten-noorderlichten

Is deze weer een beetje te vergelijken met het Radiohead van vóór het Millennium? (zoals ik dat altijd omschrijf)

avatar van hallo!
Als je daarop hoopt ben je zeker teleurgesteld, dus nee.

meneer schreef:

Muziek die is gemaakt voor ons allen.. En allen zijn we uniek...

Belachelijke opmerking. Je probeert het zo te brengen dat iedereen het met je eens is. Zeer puberaal hoor. Dit is een nieuw Radioheadalbum, dus dat betekent gewoon ruzie. Leg je er maar gewoon bij neer. Ook jij ontkomt niet aan de in het zuur afschrijvende opmerkingen. Dat je het maar weet...

Je slaat de spijker op de kop. Dit gedoe maakt zo'n Radioheadrelease nog leuker

Inmiddels begint ie wel wat te groeien. Ik hoop ergens wel op meer. Een aantal nummers vind ik een beetje matig, dus er zouden nog wel wat toppers bij mogen. Als je een album van acht nummers aflevert, vind ik het eigenlijk wel fijn als dan ook al die nummers gewoon kippenvelopwekkend zijn.

avatar van WJW
WJW
Don Cappuccino schreef:

En ik had liever 45 minuten of meer aan kwaliteit gehad, net zoals bij voorgaande albums van Radiohead. Bam.

avatar van niels94
En ik had liever een album gehad zoals hij nog nooit gemaakt was, die de muziekwereld op zijn grondvesten deed schudden, die op 1 zou komen in mijn album top 10 en die ongelooflijk invloedrijk zou worden. Nou goed. Je kunt niet alles hebben. Radiohead levert een kleine 40 minuten aan heerlijke muziek, wees er gewoon blij mee (algemene opmerking).

Khonnor schreef:

Relax Khonnor. Het is maar een Radiohead ceedeetje. Als je zo reageerd als jij kan je reactie terug verwachten.
Wind je niet zo op. Ik heb het toch al uitgelegt

My Addiction Schreef:
dt - fouten ook.

touchée, My Addiction

Music-Master
hawkins schreef:

Juist, en jij bent de maatstaf voor wat goed is?

Je moet goed lezen inplaats van aanvallen.

avatar van chevy93
Ik dacht dat het echte album vandaag uit zou komen?

chevy93 schreef:
Ik dacht dat het echte album vandaag uit zou komen?

Radiohead heeft inderdaad een belofte gebroken! Hufters.

avatar van midnight boom
De nieuwe Radiohead is nu al de bijzonderste release van het jaar. Er gingen al vaag de geruchte de ronde dat er ergens in 2011 een nieuw album aanzat te komen, maar opeens was daar maandag het bericht dat Zaterdag King Of Limbs te downloaden was op internet. Om de fans te belonen voor het wachten zetten Radiohead echter het nieuwe album vrijdag al online.

Radioheads voorgaande album, In rainbows werd ook al online gezet en de downloader mocht zelf bepalen wat hij voor het album wilde betalen. Nu flikken ze het gewoon weer, opeens sprak heel de muziekwereld weer over Radiohead.
Met In rainbows maakt de band (voor Radiohead begrippen) een toegankelijk album. Niet veel nieuws onder de zon, maar wel van een ongekend hoog niveau. Als je hoopt op een In Rainbows 2 kom je bedrogen uit. The king of limbs put toch uit een totaal ander vaatje. Het album klinkt vrij experimenteel en elektronisch, en is vrij ontoegankelijk. Het album bestaat maar uit 8 nummers. En duurt 38 minuten. Opener Bloom is geniaal. Een spastisch dansnummer dat een beetje een kruising is tussen The Eraser van Thom York en Alphex Twin, Een nieuw Radiohead geluid, maar ergens ook een beetje vertrouwd.
Het niveau wordt met gemak de hele plaat volgehouden. Er volgen nog vele minstens net zulke goede nummers. Morning Mr. Magpie, Little by Little en Feral gaan moeiteloos in op wat de opener op aarde heeft neergezet. Voor je het weet zijn we al halverwege het album. En weet je wat het bijzondere is? de tweede helft is eigelijk gewoon net zo onwijs goed. Singel Lotus Flower opent de tweede helft van de plaat en is simpel gezegd helemaal te gek, veel kans dat deze hoog in mijn eindejaarslijstje van beste songs van 2011 komt. GENIAAL!

Na vijf overheerlijke danstracks te hebben gehoord is er even een rustpuntje. Maar niet getreurt, dit rustpuntje is ook meer dan prachtig. Hij heet Codex, Piano wordt afgewisseld met elektronica. De sfeer? Kippenvel, over heel mijn lichaam.
Give up the ghost is ook weer een rustpuntje. Ik vind het nummer een typisch Radiohead nummer. Maar dat maakt het ook weer heel mooi en dromerig. De afsluiter is het mooiste nummer van het album, en doet de naam ‘afsluiter’ eer aan. Het nummer is ook weer dromerig en heel mooi. Het gitaartje dat invalt in 2:30 is gewoon meesterlijk goed getimed en zorgt voor een nog (ja, het is wonderbaarlijk mogelijk) bijzonderder gevoel.

Dit album is geweldig! ik heb zo veel respect voor deze band, ze hadden zo een tweede In Rainbows kunnen maken en een veilig pad kunnen bewandelen maar ze kiezen er juist voor om het roer om te gooien.
Weet je nog: in 2000 toen kwam er een band na een ongelofelijk goed album met opeens een heel experimenteel album. Sommige waardeerden hem vele ook niet. Maar toen opeens een aantal jaar later werd het album echt op waarde geschat. Ik heb het over Kid A. Het album werd zelfs een van de (vaak ook gewoon het) Album van de afgelopen decennium. Ik heb het gevoel dat dit ook gaat gebeuren met The King of Limbs. Sta niet raar te kijken als deze nieuwe Radiohead zo nu en dan wordt afgekraakt, het is namelijk een ander album dan het succesvolle In rainbows. Maar eigelijk is deze nog beter. De meningen zullen erg uiteen lopen, verwacht ik, maar... ik vind hem nu al legendarisch. Er is maar een band die dit kan, zo speciaal, zo mooi, zo verassend, zo goed, zo perfect!

Ik ga 5 sterren geven, want dat is er echt alleen voor dit soort albums: Voor een echt meesterwerk!

van: http://daanmuziek.blogspot....

Mooie recensie

avatar van midnight boom
niels94 schreef:
Mooie recensie

Thx!

avatar van hoi123
Inderdaad erg goede recensie.

Ik zit zelf nog een beetje te twijfelen tussen 4 sterren en 4,5 sterren. Aan de ene zijde geweldige, melancholieke nummers die het erg goed doen (Codex , Give up the Ghost ) en ook de meer elektronisch-geörienteerde nummers kan ik heel goed waarderen. Alleen de echt experimentele tracks bevallen niet altijd even goed. Wel is het Radiohead weer goed gelukt om net als op Hail to the Thief een goede, verstikkende sfeer neer te zetten.

midnight boom schreef:

Mooie recentie, al ben ik het er niet mee eens.

Je kan ook overdrijven hoor. 1 dag na de release een album een meesterwerk noemen is wel eeerrruug voorbarig.

1,5
SSS
midnight boom schreef:

Mooie recentie, al ben ik het er niet mee eens.

Oh gelukkig, ik ging er helemaal in mee en wilde die nieuwe van Elbow alvast een Meesterwerk gaan noemen en 5 sterren gaan geven.

Net nog even gekeken op Radiohead's youtube kanaal maar nog geen nieuwe video, die twitteraar die dat bericht de wereld in enterde (gisteren) was niet goed geïnformeerd.

Marko
Interessante stemverdeling wel tot dusver, met een bijna normale verdeling met eigenlijk best veel lovende stemmen al uitgedeeld en weinig zware onvoldoendes, maar wel een grote pilaar van drieën. Ik geloof wel nog dat de mensen die niet geloven dat dit de ware opvolger is (nooit verwacht zoiets nog mee te maken met deze band eigenlijk best wel een komische belediging) grotendeels nog moeten stemmen geloof ik.

The King of Limbs duikt nog veel dieper in de elektronica , de ritmes zijn soms vijf minuten lang hetzelfde, en voor het eerst in hun carrière kunnen de heren van Radiohead eigenlijk beter onder IDM o.i.d. dan onder experimentele rockmuziek geschaard worden. Vermoedelijk breekt het gebrek aan muzikale variatie de teleurgestelde luisteraar op. Tempowisselingen en dergelijke vinden hier niet plaats, nummers bestaan niet uit drie delen zoals Paranoid Android en kennen geen brug zoals Bodysnatchers. Muzikaal eindigen nummers (met name in het ritmewerk) zoals ze beginnen, er zijn weinig structurele verrassingen. Een radicaal andere aanpak.

Ik kan de nummers nu echt fijn uit elkaar halen, waar ik gisteren nog grote moeite mee had. Lotus Flower is gaaf, maar Separator is verreweg de beste track. Ik zie dat nummer zo een reguliere setlist afsluiten. Heerlijk hoe Thom Yorke zingt op beide nummers. Op Lotus Flower klinkt 'ie een beetje verliefd en op Separator: ''Wake me up, wake me up''. Heerlijk.
Feral met een goede koptelefoon = . Colin Greenwood gaat echt tekeer. Echt een onorthodox Radiohead-nummer, en dat is misschien maar goed ook. Een beetje zoals In Limbo een vreemde eend in de bijt.
Alleen van Morning Mr. Magpie kan ik nog helemaal niet genieten.

Marko schreef:
Feral met een goede koptelefoon = .

avatar van Tegid.mzk
"If you think this is over, you're wrong..."

Om de hetze weer even nieuw leven in te blazen. Radiohead heeft deze maandag aangekondigd dat zaterdag 19 februari hun nieuwe album zou verschijnen. Dat is tot nu toe nog niet gebeurd. Gisteren is er een album verschenen, maar wil dat dan dus zeggen dat vandaag het album niet meer verschijnt. Zullen we gewoon nog een uur hopen op het album? Kleine kans dat ie nog verschijnt, maar toch. Beloofd = beloofd.

Mocht dit het album zijn dan kunnen we gewoon daarna volop ervan gaan genieten en doen alsof we nooit anders verwacht zouden hebben.

Heb net pas mijn eerste luisterbeurt gehad en die viel niet mee. Ik houd van beiden kanten van radiohead en een album als Kid A fasineerde me al meteen naar dit doet me nog niks. Ik ga het wel vele luisterbeurten gunnen maar hoop toch stiekem dat er een 2e (gitaar) plaat later dit jaar komt.