Radiohead - The King of Limbs (2011)

Rock / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Bloom (5:15)
  2. Morning Mr. Magpie (4:41)
  3. Little by Little (4:27)
  4. Feral (3:13)
  5. Lotus Flower (5:00)
  6. Codex (4:47)
  7. Give Up the Ghost (4:50)
  8. Separator (5:20)
avatar van bloempje24
Eveningguard schreef:
Heeft Jonny Greenwood dat echt gezegt? Wanneer?

Ik heb het opgezocht, zijn woorden zijn net wat anders maar hij spreekt wel in de tegenwoordige tijd.

"We are recording with Radiohead and rehearsing, playing and making music and working out what to do. We have stopped planning ahead very far, just making music and wondering where to go next and what to do," he said.

avatar van Don Cappuccino
En nu ik hem beluister is mijn enthousiasme voor dit album een stuk minder geworden. Ik heb deze week alle albums van Radiohead eens geluisterd en dan is dit toch een van de mindere. En dan is hij nog best goed. Nog een halfje eraf.

avatar van Tegid.mzk
Het wachten tot het kwartje valt, houdt natuurlijk een keer op. Muziek waar eerst een kwartje voor moet vallen, is vaak de beste. Alleen als het blijkbaar heel erg lang moet duren, krijg ik argwaan. In dat geval zouden er nog heel wat artiesten zijn die wellicht gewoon tot in den treure gedraaid zouden moeten worden (wie weet gaat er bij Frans Bauer dan ook nog een keer een kwartje vallen) Soms moet je constateren dat het kwartje al gevallen is, maar dat je meer van dat vallende kwartje had verwacht.

Dat heb ik bij dit album een beetje. Ik herken inderdaad dat het album is gaan groeien, dat het op het ene moment beter werkt dan op het andere moment, dat je meer details gaat ontdekken, etc. Maar toch... 'Morning Mr Magpie' en 'Little by Little' zijn in mijn oren gewoon matig gebleven. Dan blijven er slechts zes nummers over (ja, ook ik vind dit album net iets aan de te korte kant). Feral vind ik goed, maar blijft niet hangen en zie ik toch als een soort overgangsnummer (en ik ben wel een Four Tet-liefhebber!). De ander vijf nummers zijn goed. Erg goed zelfs. Het laatste nummer is een pluspunt. Mooi gitaarwerk en het blijft gewoon erg fijn in mijn hoofd hangen.

Maar toch... ik heb het gevoel dat er iets mist. De klik die ik met ander Radioheadalbums heb, ontbreekt. Misschien komt het door de paar matige nummers of door de wat korte duur. Ik weet het niet. De vraag is of het heel erg is. De Radiohoofden zijn ook gewoon mensen. Ze moeten vooral hun ding blijven doen en hun tijd daarvoor nemen. Vier jaar wachten voor een goed volwaardig album vind ik overigens niet te lang.

Voorlopig stop ik even met wachten op het kwartje. Jawel, ik zal dit album nog wel regelmatig draaien. Mocht er nog een kwartje zijn, wordt het vanzelf wel duidelijk.

ThereThere
erg mooi album van radiohead. Sfeervol, gelaagd, blijft vragen om opnieuw beluisteren. Totale duur van 37.33 minuten is juist optimaal: to the point, geen saaie uiteengerekte herhalingsexercitie.

avatar van Eveningguard
In hoeverre heeft 'To the point' te maken met de speelduur van een album?

ThereThere
in zoverre dat ze -radiohead- niet meer muziek op plaat zet dan nodig is. Dus to the point.

avatar van Cor
Cor
Het is weer een mooi album geworden, al word ik er niet lyrisch over. Toch weten de songs je wel weer mee te nemen. Ze blijven toch meeslepende en spannende songs maken, waar je helemaal ingezogen wordt. 'Little By Little' vind ik - itt vele anderen - wel een fijn liedje, met een fijn bedje van percussie dat zo lekker doordreint.
Mooi album, maar in mijn Radiohead-hierarchie één van de mindere, samen met Amnesiac. Alleen 'Pablo Honey' scoor ik lager. Toch geven 4**** aan dat de plaat wat mij betreft een prima aanvulling op het oeuvre van deze legendarische band is.

avatar van thelion
Ik weet het nog niet zo wat ik nu van deze nieuwe Radiohead vind.

Hun vroege werk t/m OK Computer vond en vind ik nog steeds zeer goed, daarna met Kid A en Amnesiac was ik niet echt overtuigd. Hail to the Thief was dan weer een goed album en In Rainbows dan weer matig.

Deze nieuwe kan mij tot op heden ook nog niet echt bekoren, maar het kwartje kan wellicht nog vallen.

voorlopig 3*

avatar van rsca800
Ik begrijp de lage score hier helemaal niet. Aangezien elders de plaat wel goed ontvangen wordt, niet dat ze het afschilderen als een nieuw meesterwerk à la OK Computer (daarvoor bevat het album te weinig échte uitschieters) of een stijlbreuk zoals bij Kid A.

Naar mijn mening weer een prachtige plaat met uitschieters Bloom en Separator.

avatar van OscarWilde
Dat is ook relatief, op rate your music bijvoorbeeld:

PH: 2,97
HTTT: 3,75
IR: 3,94
TKOL: 3,47

avatar van Eveningguard
Daar staat IR nogal laag.

avatar van Gert P
rsca800 schreef:

Naar mijn mening weer een prachtige plaat met uitschieters Bloom en Separator.

Ken deze plaat niet maar wel wat van hun vorige platen.
Kan wel wat indenken van de lage score want het is een overgewaarde groep met enkele mooie nummers maar merendeel wat ik bagger vindt of mij niet aanspreekt.
Ook al dat je na jaren met slechts 37 minuten muziek te voorschijn komt getuigd niet echt van veel inspiratie al zullen fans dit wel weer weg wuiven met allerlei redenen...

avatar van schizodeclown
Ik zie aan de recente stemmen dat veel users hun stem voor TKOL hebben verlaagd, niet zo'n lange houdbaarheid dus.

haveman
Gert P schreef:

Ken deze plaat niet maar wel wat van hun vorige platen.

Wellicht dat je dit bericht beter bij het forum Radiohead had kunnen plaatsen. Je kent het album niet eens.

Daarnaast zegt speelduur erg weinig tot niets over de kwaliteit van het gebodene.

En jij kan Radiohead niet goed vinden, maar jij kunt niet bepalen of Radiohead een overgewaardeerde groep is. Kritiek is helemaal niet erg maar op de juiste plek en met echte argumenten zou wel fijn zijn.

Vind het trouwens heel apart dat jij op net zoveel Radiohead albums hebt gestemd als ik, die zich als een groot liefhebber beschouwd. Laat Radiohead lekker links liggen en get a life.

avatar van Eveningguard
Dat slaat inderdaad nergens op. Ken je albums wel als geheel?

avatar van domainator
Je moet wel het album kennen om er iets over te roepen, bij mij gaat het kwartje niet vallen.
Na verschillende luisterbeurten geef ik het op, ik trek dit soort muziek gewoon niet maar ga deze ook niet afkraken of beoordelen.

avatar van sierrra
schizodeclown schreef:

Nu er meer kritiek komt op dit album durven meer users hun stem aan te passen. Als dit album de hemel was ingeprezen had je die correctie omlaag niet gezien. Beetje kuddegedrag, maar dat zie je wel met meerdere albums op MM.

avatar van Eveningguard
Dat zie je simpelweg overal.

avatar van lennon
Ik blijf steken op mijn beoordeling van 3,5. Hoger gaat ie zeker niet worden, misschien nog wel een halfje lager.

Het is gewoon wel een ok album, maar springt er gewoon niet zo uit als zijn voorganger. Helemaal niet erg, want een band als Radiohead heeft een vrij constante manier van kwalitatieve muziek maken, en dat is niet aan heel veel hedendaagse bands besteed!

avatar van wisselstroom
deric raven schreef:
Ik ben benieuwd welk album er 21 november op de eerste plek van de rotatielijst komt te staan.
Zou ook nu Nick Cave degene zijn die Radiohead een stap terug dwingt.

Over hype gesproken; in 4 dagen tijd al 28 bladzijdes aan dit album besteed.

Niet Nick Cave, maar Elbow knikkert Radiohead naar de 2e plek. En dat al binnen een maand, wel verrassend. Heeft het MM-publiek niet genoeg geduld met dit album? Heeft de populairste band op MM gewoon een wanproduct afgeleverd? Of moet alle lof toekomen aan de heren van Elbow?

Overigens zal TKOL wellicht weer stijgen in de rotatielijst wanneer het album in de schappen komt (eind maart) en wanneer de newspaper-edition verstuurd wordt (begin mei).

Ik denk dat Radiohead met dit album een misser heeft gemaakt. Ok Computer is en blijft de beste plaat van Radiohead en de daarop volgende albums konden me eerlijk niet meer zo erg bekoren. En het nieuwe Elbow album vind ik ook niets, dus mij is het om het even wie er een of twee staat. 2,0

jt-
Dit album is niet mis, maar het pakt me niet (zoals OK Computer bv. wel doet).
Daarom een score van 3*

avatar van mattman
Ik schrik een beetje van de lage score hier! Het is toch verdomme weer een heerlijke plaat die de mannen hebben afgeleverd hier. Man man, toch wel weer een verslavend werkje.

Een beetje off topic, maar toch wil ik het jullie niet onthouden: er is een (fangemaakte) full band versie van het prachtige nummer True Love Waits opgedoken op het internet.

YouTube - Radiohead - True Love Waits (band version)

AANRADER, vind ik zo

haveman
Hoewel dit album voor mij zeker niet bij de beste Radiohead albums zal gaan behoren, ben ik toch zeer content met het het eindresultaat. Ik heb het op het ogenblik dusdanig druk dat ik niet in de gaten heb gehad dat het toch alweer zo'n 3,5 jaar geleden was sinds In Rainbows. Neemt niet weg dat ik toch een behoorlijk harde plasser kreeg toen ik hoorde dat er op korte termijn een nieuwe Radiohead zat aan te komen.

Ik ben zeer verheugd dat ik ook dit nieuwe Radiohead album niet als een kunstje ervaar. Ik blijf het idee hebben dat deze band gewoon zijn eigen weg kiest zonder ècht in te boeten aan kwaliteit. Schiet mij tijdens het typen te binnen dat het niveau dat Radiohead de laatste 7 albums heeft laten horen ook niet met een kunstje vervolgd kàn worden.

Voor mij is Radiohead een houvast in banger muziekdagen. Zullen er ongetwijfeld tig Mumers opstaan die mij willen wijzen op het bestaan van allerlei geniale neuzelaars actief in verschillende genres. Ik pas. Ik heb er al zoveel geprobeerd (waar ik niet op heb gestemd) en nogmaals, Radiohead is voor mij een houvast in banger muziekdagen.

Elk Radiohead album begint bij mij matig, maar de meeste groeien voor mij uit tot meesterwerken. Ik ben bang dat het met deze hier niet gaat gebeuren, maar de lat ligt ook zo hoog. Tot nu toe zijn Codex, Feral en Give Up The Ghost de mindere nummers, maar de rest groeit behoorlijk. Weinig gitaren en veel electronica samen met de stem van Yorke bevallen mij goed.

avatar van toxief
Ik vind Bloom een van de beste nummers die ze ooit gemaakt hebben.
Voor de rest doet TKOL mij een beetje denken aan Disc 2 bij In Rainbows en Pyramid song (de volledige single). Wat ik hun betere werk vind, de laatste jaren.
Altijd gezeik met Radiohead, maar een nieuw album doet mij ook altijd teruggrijpen naar hun vroegere werk. En dat is goed.
Voor mij een van de weinige groepen de moeite waard om te blijven volgen.

1,5
SSS
sierrra schreef:

Ter aanvulling; Als dit album goed was geweest dan had de correctie omlaag niet ontstaan.

Ik vond het vanaf de eerste luisterbeurt al niets, ik ben geen Electronic fan is met dit album wel gebleken. Ik neem trouwens wel aan dat men stemt op basis van wat ze ervan vonden, niet op basis van stemgemiddelde, dan moet er bij jouw nog 0,5 af en bij mij nog 1,5 bij omdat het dichtbij de 3,5 staat... onzin natuurlijk!

avatar van bloempje24
SSS schreef:

Een "love it or hate it" plaat met veel 1* en veel 5* scoort gemiddeld ook wat lager, dus dat hoeft zeker niet zo te zijn. Veel erger is een grijzenmuizenplaat die iedereen middelmatig vindt.

Maar dit zijn pas de B-kantjes, he. Zaterdag is het volle maan en komt de A-kant als download vrij.

avatar van schizodeclown
Het lijkt me wat als ze nou eens gewoon een hele jaar door alleen maar opnemen en albums maken, waarom doen bands dat toch nooit?

inspiratie,creativiteit, tijd, andere bezigheden, touren etcetc

maak anders zelf eens een plaat, dat schud je niet uit je mouw

daarnaast heb ik liever om de zoveel jaar ene (reete)goeie plaat dan elk jaar middenmoot

avatar van schizodeclown
Als ik een song maak doe ik dat in een halve dag en dat klinkt dan niet slecht al zeg ik het zelf, maar goed dat is dan wel met 1 gitaar, dat is heel anders dan met meerdere tracks in elkaar zetten.
Maar het is vooral 1 ding wat je zegt Malle: tijd. Als je er maar genoeg tijd aan besteed kan je wel met iets komen(of het nou goed is of slecht, hangt ook af van smaak).