Radiohead - The King of Limbs (2011)

Rock / Electronic
Uitgebracht in eigen beheer

1. Bloom (5:15)
  2. Morning Mr. Magpie (4:41)
  3. Little by Little (4:27)
  4. Feral (3:13)
  5. Lotus Flower (5:00)
  6. Codex (4:47)
  7. Give Up the Ghost (4:50)
  8. Separator (5:20)
avatar van Timo-otje
Dit is zeker niet het beste album van Radiohead , hij valt gewoon wat tegen ja dat is duidelijk. Heb ook een heel groot deel van The Basement gezien , muzikaal vind ik het echter allesbehalve vals zoals hierboven wordt geschetst. De muziek zit toch wel complex in elkaar met vele instrumenten die hun werk doen. Maar door alle heisa en geluiden valt het misschien niet op als iemand mispeerd maar het zit toch wel knap in elkaar. Wel wacht ik nog steeds op een fatsoenlijke HD versie want vind dat er nogal verschil zit tussen staircase , die wil HD is en de rest. wat betreft de zang, vind het niet echt vals maar dat is denk ik de stijl van Yorke. En ook al zou het vals zijn , dat maakt me eigenlijk niks uit. In The Earoplane over The Sea van Neutral Milk Hotel is toch ook niet echt toonvast en technisch goed te noemen kwa zang maar volgens een aantal mensen hier het beste album allerijden. Als het goed bij de muziek past , laat het dan maar lekker vals wezen! Ik ben het wel met Jocharo - T eens dat de emotie op dit album ver te zoeken is!

Ik snap echt niet wat iedereen hier zo slecht aan vindt, ja het is wat abstracter, maar als je je album al met Bloom opent... Dat is in de voorbije maanden echt één van mijn favoriete Radiohead-nummers ooit geworden, wat een muziekarchitecturale pracht is me dat, ik hoor daar wel degelijk emotie in hoor, al is het niet via een standaard akkoordenschema ofzo. Als heel het album zo'n kwaliteit had, dan spraken we echt wel van een méésterwerk naar mijn mening.

avatar van toxief
Pifter schreef:

Helemaal mee eens. Toen ik de plaat de eerste keer hoorde met Bloom als opener, had ik gehoopt dat heel de plaat van dat niveau ging zijn. Ook één van mijn favoriete Radiohead-nummers ooit.

avatar van Eveningguard
Dan staat ie toch wat laag bij favorieten. Ik vind 'm ook steeds beter worden.

Dikkop
Jocharo-T schreef:
Ik vind het zangtechnisch gezien gewoon niet zo'n beste zanger.

Natuurlijk mag je dat vinden.
Ik vond het gewoon heel vreemd.
Thom Yorke vind ik juist een zeer sterke zanger die met gemak falsetto zingt maar ook geen problemen heeft met lage tonen. Zijn er nog mensen die er zo over denken als Jocharo-T?

avatar van Eveningguard
Zangtechnisch een van de beste zangers die op deze aarde rondloopt. Alleen kan zijn stem gaan irriteren.

avatar van jasper1991
Eveningguard schreef:
Zangtechnisch een van de beste zangers die op deze aarde rondloopt.
Zou je dat willen uitleggen?

avatar van Eveningguard
Hij weet, zoals Dikkop zegt, altijd de juiste toon aan te slaan. Nooit zingt hij te hoog of te laag. Daarnaast heeft hij veel variatie in zijn stem. Yorke kan alles!

nou nou nie overdrijven zeg

yorke is ene redelijke zanger die wel eea uit zijn stem weet te halen , dat ook past bij de muziek die men maakt, en daarin issie uitstekend

als je over werkelijk goede zangers wil praten kom je bij een ander slag volk uit

avatar van jasper1991
Technisch vind ik Yorke geen indrukwekkende zanger. Hij komt me ongestudeerd over, als hij al een beetje de hoogte in moet gebruikt hij zijn kopstem. Daarnaast vind ik hem een iel geluid hebben.

Hij kan de nummers soms best goed brengen maar technisch ben ik niet zo onder de indruk, alhoewel hij niet gauw vals zingt.

avatar van Jeanneman
Of Thom Yorke technisch wel of geen goede zanger is weet ik niet. Ik heb daar niet veel verstand van. Tegen sommige uitzonderlijk getalenteerde zangers als Anthony Hegarty en wijlen Jeff Buckley moet ie het overduidelijk afleggen, maar het gros van alle zangers laat hij ook wel achter zich. Hij heeft een flink bereik en weet zoals eerder is gezegd, altijd de goede toon wel te vinden. Als je hem hoort op From The Basement, dan is ie gewoon in topvorm. Hoe hij Giving Up The Ghost zingt is gewoon fantastisch en ook op andere nummers klinkt ie top. Ik vind het iig niet geloofwaardig om Yorke een matige zanger te noemen, zeker niet op basis van FTB.

avatar van orbit
Yorke is een expressionist qua zang.. weinig techniek of kunsten, maar wel veel gevoel. Het is alleen vaak in een bepaalde toonstaal die veel mensen tegen de borst stuit. Mij niet trouwens, maar gezien de hoeveelheid mensen die ik al heb gehoord die zijn stem haten is het nog een wonder dat Radiohead zo goed scoort op de meeste fora en muzieksites.

avatar van kobe bryant fan
Ik verhoog met een halfje. De opener Bloom heeft een heerlijke melodie en ze halen zeker het niveau niet van Kid A. Maar het is wel vermakelijk, en ze tonen ook dat ze na al die jaren fantastische muziek te maken het in 2011 ook nog kunnnen.

avatar van Eveningguard
Het album is wel erg ver teruggezakt in de rotatielijst. Best wel pijnlijk voor een Radiohead album, maar ik begrijp het wel. Een tussendoortje. Hopelijk komt er een soort van 'Amnesiac' uit.

avatar van discipline
Wat is Codex toch een verschrikkelijk mooi nummer!

Germ Stoned
Bij de release was ik hier echt verzot op maar ik heb gemerkt dat het na een bepaalde tijd vrij snel begint te vervelen. Jammer eigenlijk. Ik heb dat bijna bij elk album van Radiohead op uitzondering na van OK computer.

Berichten verplaatst naar Radiohead

Misterfool
Ik blijf het jammer vinden van de laatste drie, erg saaie nummers. Want de eerste 5 nummers zijn echt geweldig en horen stuk voor stuk bij de betere van Radiohead. Een stuk luchtigere sfeer dan de voorgaande albums, zonder dat het stoort. Binnen rockmuziek worden gedoseerd wat experimentelere invloeden toegevoegd. Opener Bloom is tot nu toe mijn favoriet. Erg gelaagd met een intrigerende drumpartij.

avatar van dynamo d
Ik vind het toch wel vreemd dat Supercolider en The Butcher tijdens The King of Limbs sessies zijn opgenomen maar dan niet op dit album komen terwijl het album slechts 37 minuten duurt. Nu is het weer apart in beperkte oplage op Vinyl gezet. Beide nummers op The King of Limbs hadden het album verder omhoog getild.

avatar van vork666
Hm, eigenlijk maakt op mij alleen Lotus Flower echt indruk. Met delen van Separator en Morning Mr. Magpie kan ik ook nog wel lachen, de rest klinkt vooral nietszeggend (Codex) of zelfs irritant (Give Up The Ghost, Bloom). Op naar de 2.5*

avatar van Protonos
Verhoging door de sublieme live-versie!

Wat is het weer mooi om te horen zo'n nieuwe plaat van Radiohead, alles is zoals ik gewend ben tot in de puntjes uitgewerkt. De gehele sfeer om de plaat heen is weer zoals normaal en er zijn weer lekker veel speculaties over wat er nog zou moeten komen. Kortom, Radiohead is er weer in geslaagd om naast wat muziek een heel verhaal te schrijven. Een verhaal dat over dezelfde boom gaat als de boom waar U2 een klassiek album naar vernoemd heeft: The Joshua Tree, ofwel, The King of Limbs.

Toen ik het album voor het eerst instartte, met dezelfde spanning die ik had bij de release van In Rainbows, was het me al duidelijk. Dit gaat de elektronische kant op. De stem van Yorke is weer net zo zeurderig en irritant als normaal (gelukkig) en bepaalt voor een groot deel mijn mening over Bloom. Een nummer waar ik op het eerste gehoor niet zoveel mee op had, m'n eerste reactie was misschien zelfs wat teleurgesteld. Maar zoals altijd bij Radiohead, verdwijnt dit gevoel na een tijdje nadenken en helemaal niets luisteren. Bloom is goed, het is mooi en het typeert Radiohead anno 2011. Tegendraads zoals altijd.
Morning Mr Magpie gaat op de stroom van Bloom mee en zorgt voor de flow die het album kenmerkt, een beetje duister, wat zangerig. In tegenstelling tot veel anderen vind ik dit het beste nummer van de eerste helft. Met name omdat Little by Little weer wat minder is en niet weet te pakken. Het blijft wat voortkabbelen en wordt niet echt leuk. Het blijft echter wel de spanning in het album houden. Het album tot nu toe geeft namelijk een gevoel dat er iets opgebouwd wordt, misschien zit er wel iets van een klapper aan het einde?
De klapper is in ieder geval niet Feral dat me eigenlijk nog iets meer tegenvalt dan Little By Little. De percussie is wel leuk, maar de verschillende tonen en rariteiten die in het nummer verwerkt zitten hebben niet een al te beste uitwerking op me. Het past echter weer wel in de sfeer van het album tot nu toe. Als de baslijn dan invalt lijkt er weer enige spanning te zijn teruggekeerd. Het wordt allemaal wat donkerder maar niet bepaald specialer.
Gelukkig is Lotus Flower weer wat lichter, wat beter te doorgronden en eisen de vocalen weer een wat grotere rol op, iets wat bij dit nummer een absolute meerwaarde geeft. Met recht was Lotus Flower de eerste single van het album, het is wat mij betreft goed visitekaartje voor het album.
Met Codex echter begint het album pas echt. De hobbels en bobbels die de af en toe irritante geluidjes in de voorgaande nummers vormden zijn gladgestreken in dit nummer. De piano en de hoge vocalen zorgen voor een soort gedeeltelijke inlossing van een belofte die de band in de eerste helft van het album heeft gedaan, er komt een soort van climax. Ingehouden welliswaar, maar de sfeer en ingetogenheid van dit nummer is werkelijk waar betoverend.
De sfeer uit Codex wordt gelukkig vastgehouden in Give Up the Ghost. In plaats van piano neemt de gitaar een veel prominentere plaats in. De hoge uithalen in dit nummer vind ik verder prachtig. De betovering uit Codex blijft werken, iets wat het album toch naar een hoger niveau tilt.
Dat niveau moet dan wel vastgehouden worden door het laatste nummer: Separator. Separator is simpelweg het beste nummer van het album. Het nummer zorgt er echter wel voor dat ik aan het einde met lege handen sta. Er is niets van de belofte van een climax waarover ik eerder sprak ingelost. Yorke zingt: If you think it is over, you're wrong. Tja, ik denk niet dat het voorbij is, maar dat is het wel. Het album heeft kortgezegd geen afsluiter. Separator is heel mooi, maar het maakt het album niet af.
Dat is ook mijn eindoordeel, het album is heel mooi, vooral de tweede helft, maar het is niet af.

Ik heb dit album 18x beluisterd,en ben een liefhebber van hun muziek, meer dan dat zelfs.
Nummers als streetspirit maken zelfs deel uit van mijn leven, kan niet zomaar uitleggen ,hoe en waarom, maar wil alleen duidelijk maken dat ik dit album met tegenzin afzeik, en degradeer tot prutswerk.
Probeer je als artiest genialiteit te overtreffen (york) dan dan kom je in de abstracte wereld terecht.
En ik blijf abstract afschuwelijk vinden, zowel in muziek als beeldende kunst.
Muziek moet je emotie bespelen, en dat kunnen ze wel,,met niet met dit album.
Ik word er niet vrolijk van,niet verdrietig,en sleept mijn niet naar spirituele werelden.
Het lijkt idd wel alsof vaagheid ( en vooral niet commercieel) hier zomaar een plaatsje krijgt in het rijtje van perfectie en suprematie, zolang het maar niet in het rijtje voorkomt van onze zogenaamde top 40 lijsten.
Ik roep dan ook iedreen op om een album te beoordelen alsof het gaat om een onbekende band met voor ons onbekende muziek.
Als iedereen dat deed zouden we zeer waarschijnlijk niet tot een cijfer boven de 3 zijn gekomen.
Radiohead onwaardig, en op basis van hun vorige werken, zouden ze meer verdienen, maar zoals ik al zei, we moeten dit album een punt geven.
Ik zelf geef geen punt, het voelt hetzelfde als ik mijn kids die meestal lief zijn, een pak slaag zou geven als ze eens ondeugend zijn.

avatar van vork666
Abstract? Dat je een Kid A abstract noemt, daar kan ik enigszins in komen (al ben ik het er niet echt mee eens), maar hier valt dat toch wel mee?

avatar van sierrra
easy66 schreef:
En ik blijf abstract afschuwelijk vinden, zowel in muziek als beeldende kunst.
Muziek moet je emotie bespelen, en dat kunnen ze wel, maar niet met dit album.

Juist abstractie kan bij ieder een andere emotie oproepen, maar ik kan het begrijpen dat je dit album een brug te ver vindt. Kid A en Amnesiac behoren dan vast ook niet tot je Radiohead favorieten.
Persoonlijk vind ik het juist zo knap van Radiohead dat zij met nummers die bij de eerste luisterbeurt erg abstract klinken, er toch een bepaalde emotie in kunnen verwerken die pas na vaker luisteren wordt geopenbaard.

avatar van hallo!
easy66 schreef:

Dus je vraagt iedereen om objectief te beoordelen, maar zelf doe je dat niet omdat je Radiohead geen lage score wilt geven?

Ik blijf het toch verbazingwekkend vinden dat een album met parels als Bloom en Codex zo'n relatief lage score heeft voor een Radiohead-album, en dan niet alleen op dit forum, maar ook wereldwijd. Ik vind het vaak opgeworpen 'stel dat dit Radiohead niet was'-argument niet in hun nadeel, maar juist in hun voordeel werken - als een nieuwe band The King of Limbs zou uitbrengen, dan zou de plaat toch veel meer erkenning krijgen?

Jocharo-T
Ik denk juist dat dit album tot op het bot afgekraakt zou worden als dit een debuutplaat van een andere band was geweest. Nu blijven mensen het kans op kans geven omdat het Radiohead is. Radiohead kan doen wat ze willen, want de fans horen er toch wel weer wat geniaals in. Als één van de bandleden met zijn kont op de toetsen van zijn keyboard springt dan hoor je allemaal weer mensen roepen hoe geniaal de klank wel niet was. Als ze het niet gelijk horen, luisteren ze het album nog honderd keer tot ze de 'genialiteit' wel horen.

avatar van vork666
Afgekraakt, ik weet het niet, maar het zou in het ideale geval natuurlijk helemaal niet van invloed moeten zijn of dit door Radiohead is uitgebracht of door The Wonderful Casanovas uit Noord-Groningen of zoiets.
Wat Jocharo-T verder zegt is natuurlijk trouwens ook gewoon waar.

Jocharo-T
In het ideale geval zou het inderdaad niet van invloed moeten zijn, maar helaas is dat het wel.