Cocteau Twins - Treasure (1984)

Label: 4AD

1. Ivo (3:53)
  2. Lorelei (3:43)
  3. Beatrix (3:11)
  4. Persephone (4:20)
  5. Pandora (For Cindy) (5:35)
  6. Amelia (3:31)
  7. Aloysius (3:26)
  8. Cicely (3:29)
  9. Otterley (4:04)
  10. Donimo (6:19)
avatar van Premonition
Don Cappuccino, veel plezier met je verdere luistertocht, je hebt nogal wat albums en EP's te gaan.

Jean-Maurice
Samen met de twee voorgangers hun trilogie van tijdloze meesterwerkjes! Pandora is hemels mooi.

Toen deze cd uitkwam was ik daar diep van onder de indruk. Vanzelfsprekend had ik de eerste twee platen ook in mijn bezit. Garlands , schitterend, maar misschien nog iets meer zoekend. In de tijd van Garlands ze ook live gezien en dat was ook bijzonder vreemd. Zangeres Elizabeth Fraser voelde zich uitermate ongemakkelijk op het podium en zwaaide wat spastisch met haar armen. Maakte bijna geen contact met het publiek, maar dat deden in deze tijd veel groepen niet.
Treasure was wat anders dan de vorige twee. Als eerste melodieuzer. Het is een echt sferisch album. Teksten zijn niet belangrijk, Het gaat meer om de klanken , dan woorden, soms zijn het ook zelf verzonnen woorden. Ik weet nog dat tijdschrift Vinyl het een lastige plaat vond om te beoordelen. Was het niet te veel sfeer geworden, niet wat te commercieel. Maar dat het kwaliteit had was wel duidelijk. Vinyl zou denk ik op dit forum uit zijn gekomen op 3/3,5 ster. Maar ook nu na al die jaren maakt deze plaat nog steeds indruk. De prachtige (vaak meerstemmige) zang van Elizabeth Fraser, waar ze laat horen als zangeres te zijn gegroeid, uitgekiende begeleiding van de 2 andere leden van de groep.
Aan de hoeveelheid stemmen op MM is te zien dat dit wel de bekendste plaat van Cocteau Twins is, de waardering van de eerste drie platen zit heel dicht bij elkaar. Dat kan ik me ook wel voorstellen. Ze hebben alle drie net een andere klankkleur. In waardering zullen ze bij mij wel hetzelfde uitkomen, maar deze heeft bij mij net een klein streepje voor, dat is puur gevoelsmatig.
Ik kom direct weer in de jaren 80 terecht, op mijn kleine zolderkamer, vol weltschmerz en liefdesverdriet en dan is dit een geweldige troostrijke plaat.

avatar van The_CrY
Cocteau Twins zijn voor mij onbekend terrein, maar recentelijk kwam toch Treasure een paar keer te spelen in huize The_CrY. Vanaf het begin is het me vrij duidelijk in wat voor bui ik hiervoor moet zijn. Vanaf het begin zweeft alles dromerig door elkaar heen en die betoverende stem van Elizabeth Fraser torent boven het muzikale landschap uit. Volgens mij zingt ze non-woorden, klopt dat? Het maakt in ieder geval niks uit. De klank is hier bovengesteld aan de betekenis, want die mag je, zo lijkt het, zelf invullen. Als ik hiervoor in de bui ben vind ik het heerlijk om me mee te laten voeren door de toch serieus wel mooie stromingen en winden van dit album, met als lichte hoogtepunten voor mij 'Lorelei' en 'Donimo'.

avatar van dazzler
Klopt helemaal, The_CrY.

avatar van Minneapolis
Ieder zijn mening natuurlijk, maar hoe kan Pandora hier nou in de middenmoot staan?

avatar van dazzler
Minneapolis schreef:

Omdat nagenoeg alle songs top zijn en als je een darling moet killen,
gaan mensen misschien gemakkelijker voor die met haar onheilspellende doos.

Ik heb Jordy ooit eens voorgesteld om meer favorieten te mogen aanduiden bij een album.
Per 3 tracks komt er 1 keuzemogelijkheid bij zodat een album van 10 songs 3 favorieten waard is.
Nu zijn er dat maar 2 en dan gaan mensen spontaan voor de twee hitsingles (hier nu niet aan de orde).
Mijn argument was dat users niet geïnteresseerd zijn in de hits, maar in de betere albumtracks.

Jordy vond mijn voorstel niet relevant.