Cocteau Twins - Treasure (1984)

Label: 4AD

1. Ivo (3:53)
  2. Lorelei (3:43)
  3. Beatrix (3:11)
  4. Persephone (4:20)
  5. Pandora (For Cindy) (5:35)
  6. Amelia (3:31)
  7. Aloysius (3:26)
  8. Cicely (3:29)
  9. Otterley (4:04)
  10. Donimo (6:19)
avatar van Premonition
Don Cappuccino, veel plezier met je verdere luistertocht, je hebt nogal wat albums en EP's te gaan.

Jean-Maurice
Samen met de twee voorgangers hun trilogie van tijdloze meesterwerkjes! Pandora is hemels mooi.

Toen deze cd uitkwam was ik daar diep van onder de indruk. Vanzelfsprekend had ik de eerste twee platen ook in mijn bezit. Garlands , schitterend, maar misschien nog iets meer zoekend. In de tijd van Garlands ze ook live gezien en dat was ook bijzonder vreemd. Zangeres Elizabeth Fraser voelde zich uitermate ongemakkelijk op het podium en zwaaide wat spastisch met haar armen. Maakte bijna geen contact met het publiek, maar dat deden in deze tijd veel groepen niet.
Treasure was wat anders dan de vorige twee. Als eerste melodieuzer. Het is een echt sferisch album. Teksten zijn niet belangrijk, Het gaat meer om de klanken , dan woorden, soms zijn het ook zelf verzonnen woorden. Ik weet nog dat tijdschrift Vinyl het een lastige plaat vond om te beoordelen. Was het niet te veel sfeer geworden, niet wat te commercieel. Maar dat het kwaliteit had was wel duidelijk. Vinyl zou denk ik op dit forum uit zijn gekomen op 3/3,5 ster. Maar ook nu na al die jaren maakt deze plaat nog steeds indruk. De prachtige (vaak meerstemmige) zang van Elizabeth Fraser, waar ze laat horen als zangeres te zijn gegroeid, uitgekiende begeleiding van de 2 andere leden van de groep.
Aan de hoeveelheid stemmen op MM is te zien dat dit wel de bekendste plaat van Cocteau Twins is, de waardering van de eerste drie platen zit heel dicht bij elkaar. Dat kan ik me ook wel voorstellen. Ze hebben alle drie net een andere klankkleur. In waardering zullen ze bij mij wel hetzelfde uitkomen, maar deze heeft bij mij net een klein streepje voor, dat is puur gevoelsmatig.
Ik kom direct weer in de jaren 80 terecht, op mijn kleine zolderkamer, vol weltschmerz en liefdesverdriet en dan is dit een geweldige troostrijke plaat.

avatar van The_CrY
Cocteau Twins zijn voor mij onbekend terrein, maar recentelijk kwam toch Treasure een paar keer te spelen in huize The_CrY. Vanaf het begin is het me vrij duidelijk in wat voor bui ik hiervoor moet zijn. Vanaf het begin zweeft alles dromerig door elkaar heen en die betoverende stem van Elizabeth Fraser torent boven het muzikale landschap uit. Volgens mij zingt ze non-woorden, klopt dat? Het maakt in ieder geval niks uit. De klank is hier bovengesteld aan de betekenis, want die mag je, zo lijkt het, zelf invullen. Als ik hiervoor in de bui ben vind ik het heerlijk om me mee te laten voeren door de toch serieus wel mooie stromingen en winden van dit album, met als lichte hoogtepunten voor mij 'Lorelei' en 'Donimo'.

avatar van dazzler
Klopt helemaal, The_CrY.

avatar van Minneapolis
Ieder zijn mening natuurlijk, maar hoe kan Pandora hier nou in de middenmoot staan?

avatar van dazzler
Minneapolis schreef:

Omdat nagenoeg alle songs top zijn en als je een darling moet killen,
gaan mensen misschien gemakkelijker voor die met haar onheilspellende doos.

Ik heb Jordy ooit eens voorgesteld om meer favorieten te mogen aanduiden bij een album.
Per 3 tracks komt er 1 keuzemogelijkheid bij zodat een album van 10 songs 3 favorieten waard is.
Nu zijn er dat maar 2 en dan gaan mensen spontaan voor de twee hitsingles (hier nu niet aan de orde).
Mijn argument was dat users niet geïnteresseerd zijn in de hits, maar in de betere albumtracks.

Jordy vond mijn voorstel niet relevant.

avatar van Premonition
Rond kersttijd draai ik dit album vaak. Zo merkte ik dit weekend op dat in Cicely de gitaarstormen van Garlands verwerkt zijn. Subtiel weliswaar, maar onmiskenbaar en een fijne combi met de ietwat middeleeuwse sfeer van dit album.

avatar van Yield
Dankzij de aanstekelijke liefdesverklaring van dazzler - MusicMeter.nl nog eens aandachtig beluisterd. En ja, hij heeft gelijk, dit is wonderschone muziek, alsof er engelen neerdalen. Otterley en Donimo zijn mijn favoriete tracks. Cicely is het enige kleine minpuntje.

avatar van Gyzzz
Ik beluisterde dit album voor het RYM top-250 review topic – anno augustus 2022 was dit RYM #207

Ik ken niet veel bands waar de meningen over de beste plaat zo verdeeld zijn als Cocteau Twins. Zowel Treasure als Victorialand en Heaven or Las Vegas heb ik in de muziekjournalistiek als de topper benoemd zien worden. Terwijl afgaand op MuMe’s stemgemiddelden juist Head Over Heels de nummer 1 is. En zoals albums waar je eigen favoriete tracks doorlopend wisselen meestal de absolute toppers zijn is ook deze ambiguiteit doorgaans een teken van kwaliteit. Toch merkte ik in het verleden dat mijn eigen mening over dit esotherische gezelschap ook verdeeld was. Head Over Heels, waar de etherische sound mooi contrasteert met een onheilspellende agressie, scoorde goed (4.5*), deze Treasure vond ik wat erg luchtig en vluchtig (3*). Echter zit er 14 jaar tussen de geplaatste stemmen, dus ik was heel benieuwd of ik dit nu net een mindere plaat vind, of dat ik het vroeger gewoon niet helemaal begreep.

Nu wordt Cocteau Twins vaak in een adem genoemd met mijn grote shoegazefavorieten, maar dat komt voor mijn gevoel in de eerste plaats voort uit het feit dat het ‘Similar Artists’ kopje nu eenmaal al bestond en dat men graag wil vergelijken. Want er zijn maar weinig bands die zo op zichzelf staan als Cocteau Twins. Toch begrijp ik bij beluistering van Treasure wel waar ik eerder moeite mee had. De ijle zang van Elizabeth Fraser balanceert een hele dunne lijn tussen enerzijds uniek en krachtig en anderzijds aanstellerig en kitscherig. Het is jammer dat het woord ‘zweverig’ zo’n negatieve connotatie heeft, want het omschrijft deze muziek perfect, zolang je het in positieve of toch tenminste neutrale zin leest. De muziek is zo vederlicht en ontkoppeld, dat ik 15 jaar geleden niet wist hoe ermee om te gaan.

Maar eigenlijk vind ik Cocteau Twins stoer in hun onafhankelijkheid en afwezigheid van angst om een opengespreid en kwetsbaar geluid neer te leggen. Treasure zit ook met zijn louter mythische titelnamen op het randje van gimmicky, maar speelt en balanceert op dat randje waardoor het intrigeert. De plaat is uitgebracht in 1984, een jaar dat ik associeer met tijdgebonden geluid, maar deze plaat is daarentegen opvallend tijdloos. De productie is ruimtelijk en gewichtloos. Waar in Head Over Heels dit nog contrasteerde met een zekere vinnigheid, is deze plaat opgetrokken uit een omgevingsloos vacuum. En daarmee is hij niet alleen intrigerend, maar ook sensitief en schoon.

Ik durf wel te zeggen dat mijn magere waardering voor Treasure voortkwam uit ongemakkelijkheid met mezelf over wat ik hoorde. Met het niet kunnen plaatsen en het missen van context. Inmiddels concludeer ik dat er geen missers opstaan, de sound coherent en toch varierend is, en de verwondering in positieve zin overheerst. Het voelt onzinnig om bij deze plaat op individuele tracks in te gaan, want de waarde zit in de coherentie en samenhang. Ik word er weliswaar niet diep door beroerd of volledig door meegesleept, maar wat een schone plaat is dit - een flinke opwaardering is dus op zijn plaats.

Van 3* omhoog naar een ruime 4*

Inderdaad een zeer sterk album met een mysterieuze, hoopgevende sfeer. Voorloper der alle dream pop acts. 5 sterren.

avatar van judgepaddy
The_CrY schreef:
Volgens mij zingt ze non-woorden, klopt dat?

Dan heb je nog altijd gekkies die er chocola van proberen te maken.
Hier een dappere poging met lyrics van het gehele album.
Cocteau Twins - Ivo Lyrics | AZLyrics.com