Marillion - Clutching at Straws (1987)

Label: EMI

1. Hotel Hobbies (3:35)
  2. Warm Wet Circles (4:25)
  3. That Time of the Night (The Short Straw) (6:00)
  4. Going Under * (2:47)
  5. Just for the Record (3:09)
  6. White Russian (6:27)
  7. Incommunicado (5:16)
  8. Torch Song (4:05)
  9. Slainte Mhath (4:44)
  10. Sugar Mice (5:46)
  11. The Last Straw: Happy Ending (5:58)
  12. Incommunicado [Alternative Version] * (5:37)
  13. Tux On * (5:13)
  14. Going Under [Extended Version] * (2:48)
  15. Beaujolais Day * (4:51)
  16. Story from a Thin Wall * (6:47)
  17. Shadows on the Barley * (2:07)
  18. Sunset Hill * (4:21)
  19. Tic-Tac-Toe * (2:59)
  20. Voices in the Crowd * (3:29)
  21. Exile on Princes Street * (5:29)
  22. White Russians [Demo] * (6:15)
  23. Sugar Mice in the Rain * (5:56)
avatar van hogweed
musicborst schreef:

Was het nu echt zo ingewikkeld om een paar duizend A4'tjes bij Fish te bezorgen en een paar dagen later dit door te sturen naar de Racket club om de rest te laten krabbelen waarna de helft weer terug gestuurd werd naar Schotland? Moet zelfs nu nog lukken voor november.

Dat ben ik met je eens. Erg knullig allemaal. Er zijn uiteraard verschillende partijen en belangen, maar deze manier van doen komt niet erg sympathiek over. Ik hecht bij de boxen van Script... t/m Clutching... meer waarde aan een kriebel van de frontman, en weet dus bij wie ik mijn exemplaar ga bestellen.

hogweed schreef:

Daarom heb ik ze maar in beide kampen besteld. Zou zo maar kunnen dat dit ook de achterliggende gedachte is van de betrokkenen...

avatar van Tony
Ik ga de box bij Marillion bestellen en bij het eerstvolgende concert van Fish, als ie daar weer aan het eind van de bar hangt, aan hem vragen of ie zijn handtekening bij de andere wil zetten... Of vice versa natuurlijk, maar dat is wat lastiger te realiseren, denk ik dan in alle logica.

Zagato schreef:
Ik zit weer eens in een Marillion fase. Ik had het dubbel album van CaS nog nooit gehoord, maar met dank aan Spotify nu wel. Leuk om op CD 2 de mix tussen Seasons End en Vigil in a Wilderness of Mirrors te horen.

Ja, ik hoor ook een mix van "Berlin" en "Family business". Toch grappig dat blijkbaar Fish's solodebuut en Seasons end beide stiekem Marillion albums zijn in de oude bezetting.

avatar van Rudi1984
0,5
Ik probeer oprecht pareltjes buiten mijn straatje te ontdekken in de top 250, maar het wil nog niet zo vlotten. Ik verbaas me er regelmatig over hoe iets de toplijst weet te halen. Dit ook weer; het is alleen al zo ontzettend vreselijk lelijk gezongen. Dan schiet de irritatiefactor bij mij al diep in het rood en is er geen houden meer aan, maar ook muzikaal komt het erg belegen op me over. Bijna al die progplaatjes klinken me identiek in de oren. Geen sterke nummers, geen bezieling, eentonig, vreselijk slecht gezongen.

Nee, ik kan hier totaal niets mee.

avatar van Mausie
Rudi1984 schreef:

Ik verbaas mij erover dat jij je nog steeds daarover verbaasd, lekkere zinsconstructie Vanwaar deze zelfkastijding? Lijkt mij een pijnlijke exercitie voor de oren. Mss toch filteren op artiesten die meer in je straatje liggen?

avatar van Rudi1984
0,5
Mausie schreef:

Je weet pas of iets lekker is wanneer je het proeft.

avatar van Mausie
Rudi1984 schreef:

Je weet pas of iets lekker is wanneer je het proeft.

Dat is zeker waar. Alleen kan je ook een voorproefje nemen, in de vorm van een los nummer. En dan hoef je niet het hele gerecht naar binnen te werken, als het voorproefje niet smaakt. Scheelt een hoop misselijkheid.

avatar van LucM
Je kan veel zeggen over dit album maar niet dat er geen bezieling is ... dit album staat (gelukkig) mijlen ver van de vele AOR en de fabriekspop van destijds (Stock, Aitken & Waterman-producties bv.) waar dat bezieling wel ver te zoeken is.

avatar van musicborst
De master gaf gisteravond een masterclass "bezieling in Progrock" en daarvoor is dit album bij uitstek geschikt en werd daarom ook in zijn geheel gespeeld. Zeker iets voor Rudi, maar zeker ook voor overige geïnteresseerden hier wat versnipperde live impressies:

avatar van Hendrik68
Misschien vragen jullie je dan weer af, wat ik bij een prog rock album moeilijk loopt te doen. Nou is dit album, en dat staat al eerder in dit topic, de allereerste CD die ik kocht nadat ik mijn zuurverdiende spaarcentjes na een zomer hard werken op het land het besteed aan een Kenwood. Daar hoorden ook CD's bij en nadat ik eerder Kayleigh en Lavender heel erg leuk had gevonden en nog steeds vind en van anderen hele positieve dingen had gehoord over Marillion, besloot ik dit album eens te proberen nadat Incommunicado als voorproefje best beviel. Nadat ik ook Pink Floyd al niet had getrokken kreeg ook deze band mij niet over de streep. Daarom snap ik Rudi wel enigszins. Voor mij is vooral het gebrek aan eenheid en spontaniteit een zeer negatief aspect. Het is net of alle bandleden na lang vergaderen maar hebben besloten hun eigen ding te doen en dat los van elkaar best aardig doen, maar het luistert voor geen meter weg. Voor mij. Een nummer als Kayleigh staat hier niet op, dus ook om die reden geen album om vaker te draaien. Ik heb hierna nog Momentary Lapse of Reason van Pink Floyd gekocht. Hoewel dat in ieder geval al een stuk beter beviel, was dat de laatste keer dat ik naar prog luisterde. Ik mis eenvoudigweg de spontaniteit.

avatar van Bravejester
Steve Rothery Band - Uden, 06.10.2018 - YouTube

De emoties in de solo van Sugar Mice zijn weer magisch!!

avatar van Casartelli
Hendrik68 schreef:
Misschien vragen jullie je dan weer af, wat ik bij een prog rock album moeilijk loopt te doen. Nou is dit album, en dat staat al eerder in dit topic, de allereerste CD die ik kocht [...]
Dat had ik inderdaad net hiervoor al even teruggelezen. Vond het een prima verhaal verder en vond de 2,5* er ook helemaal geen gekke score bij.

Ik zag ook nog dat het je enige stem op een Marillion-album is. Kennelijk (of nouja, dat schrijf je zelf ook al), was je nieuwsgierigheid hiermee definitief genoeg bevredigd. Vind ik andermaal niks geks aan. Staat voor mij eigenlijk gewoon in alle opzichten haaks op wat ik eerder observeerde:
Wel zie ik een aantal mensen wat verbaasd reageren op een minimumstem, voorzien van een zeer generieke onderbouwing (d.w.z. ik lees er eigenlijk niks in waaruit blijkt dat het hier over het album Clutching at Straws gaat), die bovendien al voorafgegaan werd door een aantal andere zeer lage stemmen voor albums van Marillion en meer en minder soortgelijke muziek.

Dat vervolgens ook nog presenteren als een nuttig tegengeluid bij een band/stroming waarvoor de adoratie hier op MuMe verder nagenoeg unaniem is... kom, dat zou zelfs bij een Radiohead / Smiths / U2 al erg passé zijn.

avatar van hogweed
Steve Rothery Band - Uden, 06.10.2018 - YouTube

Ik was er ook, en kan het alleen maar met je eens zijn. Ik heb genoten van 2 schitterende avonden, stuk voor stuk geweldige muzikanten en zanger(s)(essen). Mijn hooggespannen verwachtingen inzake de uitvoering van Clutching... werden volledig ingelost. Veel kippenvelmomenten, o.a. bij White Russian. Voor mij was dit de eerste live ervaring met de Steve Rothery Band, en wat voor één...

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Paar off-topic berichten verwijderd, een paar andere verplaatst naar Muziek > Toplijsten en favorieten > Toplijsten (centraal topic) en nog een paar andere naar Genres > Rock > Progressive Rock

avatar van vigil
Hendrik68 schreef:

Dan zou Sugar Mice misschien toch ook wel moeten aanslaan. Een beetje in de stijl van Kayleigh en Lavender. Een liedje met een kop en staart plus een bergje gevoel

avatar van DjFrankie
Prachtig album, enkel Incommunicado had mijn inziens hier niet opgemoeten. Sfeervol en af deze plaat. Terecht in de top 250 !!

avatar van Snowblood
DjFrankie schreef:
Prachtig album, enkel Incommunicado had mijn inziens hier niet opgemoeten.

Inderdaad, te vrolijk, breekt de flow.

avatar van Bravejester
Incommunicado mag van mij blijven maar als we moesten kiezen tussen 1 nummer vervangen ( van weglaten kan echt geen sprake zijn ) dan zou ik Just for the Record vervangen door Tux On

avatar van Lonesome Crow
Wil dit album integraal live op een CD branden.
Op 2 songs na goede versies te vinden op live releases.

"Torch Song" staat op een Italiaanse bootleg en is nog uit de tijd van "Clutching".
Ligt anders bij "Just for the Record", wordt alleen maar recentelijk door Fish gespeeld en staat inmiddels op youtube. Daar dan maar een kopie van maken......

avatar van musicborst
Binnenkort waarschijnlijk via de Steve Rothery band in de handel Lonesome Crow

avatar van Lonesome Crow
musicborst schreef:
Binnenkort waarschijnlijk via de Steve Rothery band in de handel Lonesome Crow

Gaat mij erom dat ik de originele Marillion dit hoor uitvoeren. Ja, "Just for the Record" kan even niet anders maar dan is het in ieder geval Fish die het nog zingt.
Ik twijfel er niet aan dat de Steve Rothery band ook erg goed zal zijn maar Fish lijkt me niet te vervangen.