Marillion - Fugazi (1984)

Label: EMI

1. Assassing (7:01)
  2. Punch and Judy (3:18)
  3. Jigsaw (6:46)
  4. Emerald Lies (5:08)
  5. She Chameleon (6:53)
  6. Incubus (8:30)
  7. Fugazi (8:02)
  8. Cinderella Search [12" Version] * (5:31)
  9. Assassing [Alternate Mix] * (7:40)
  10. Three Boats Down from the Candy * (4:00)
  11. Punch & Judy [Demo - Previously Unreleased] * (3:50)
  12. She Chameleon [Demo - Previously Unreleased] * (6:34)
  13. Emerald Lies [Demo - Previously Unreleased] * (5:32)
  14. Incubus [Demo - Previously Unrealesed] * (8:09)
avatar van Sgt. Revolver
Ik heb een beetje een vreemde band met Marillion. Ik vind mezelf geen heel grote fan of zo, maar ik heb toch al acht albums van de band aangeschaft. Blijkbaar vind ik het toch wel een interessante band.

Inmiddels heb ik de vier reguliere albums met Fish als zanger. Daarnaast heb ik "Seasons End", "Brave", "Afraid of Sunlight" en "Marbles". Eigenlijk vind ik al deze albums behoorlijk goed ("Script for a Jester's Tear) tot fantastisch ("Clutching at Straws", een album dat ik net ontdekt heb, en "Brave").

Dit album vind ik iets beter dan het debuut, maar nét iets minder dan de twee opvolgers. Hoogtepunten op "Fugazi" vind ik met name het laatste stuk van "Incubus" en het begin en einde van het nummer "Fugazi".

Vier sterren voor het geheel wat mij betreft.

bas1966
onlangs fish gezien in Paradiso. de held bleek/is allang over zijn hoogtepunt (dit album !) heen.
puur jeugdsentiment en dus toch leuk !

1. Fugazi 5*
2. Script For A Jester's Tear 5*
3. Misplaced Childhood 5*
4. Clutching At Straws 4*
5. Brave 3,5*
6. FEAR 3,5*
7. Seasons End 3*

avatar van Barney Rubble
Een van de mindere albums van de visjaren. Bepaald geen slecht album, maar niettemin sprankelen de nummers toch wat minder intens. Op 'Script of A Jester's Tear' waren enkele nummers waarlijk oogverblindend. De rode draad, die ik op de twee hierop volgende platen zo sterk vind, ontbreekt hier ook nog. Nee, ik moet streng optreden. 3.5*; meer zit er niet in! Goed, het titelnummer is wel een pareltje.

avatar van Metal-D78
bas1966 schreef:
(...)
Bij Clutching At Straws werd het allemaal wat gelikter; commerciëler....(logisch; want de band wil oogsten)... (...)

Mmmm, ik kijk daar iets anders tegen aan. EMI wilde denk ik vooral oogsten en stuurde de band op lange reeksen optredens. Op Clutching staan geen nummers a la Kayleigh of Lavender. De band heeft van een nummer als Sugar Mice ook geen radio-edit gedaan waar dat bij Kayleigh en Lavender wel het geval was. Fish was er achteraf behoorlijk klaar mee (wat ie ook meermaals heeft aangegeven nadien) wat heeft geleid tot een album vol donkere en cynische teksten. Niet bepaald het recept om te oogsten...

avatar van vielip
Metal-D78 schreef:

De band heeft van een nummer als Sugar Mice ook geen radio-edit gedaan

Eeehh bij mijn weten wel degelijk. Sugar mice had dan ook zeker net zo'n hit kunnen (en wat mij betreft móeten) zijn als Kayleigh. Waarom dat niet gelukt is (buiten de UK om in ieder geval) is me nog altijd een raadsel.

avatar van vigil
Die is er ook gewoon.

De radio edit van Sugar Mice duurt precies 5 minuten, de album versie 46 seconde langer

avatar van Leptop
Leptop schreef:
Het wordt toch weer stevig tijd om dit album te gaan luisteren.

Wellicht een klassiek gevalletje: de oorspronkelijke puntentelling gaat een kopje kleiner worden gemaakt?

Enfin, dat duurt dan eventjes, maar momenteel knalt dit album eindelijk vol agressie, urgentie en onnavolgbare lyrics uit de speakers. 4*: niks meer aan doen.

avatar van Mssr Renard
Fugazi is een agressievere plaat dan het debuut. Of dit komt door het puntige drumwerk van Ian Mosley of dat de band gehaast alles op tape moest krijgen, weet ik niet.

Feit is wel, dat EMI (en producer) Nick Tauber de band op de hielen zat. Er moest gewerkt worden. En dat niet alleen, er moesten hits komen. Twee singles zijn van deze plaat getrokken. Twee hardrocksongs zelfs, waarvan Punch and Judy toch wel een leuke track is. Voor het eerst een tekst van Fish die ik een beetje snap.

Verder decoreert Fish een scarf met een fugi knot en gooit firebrands naar de stonework en dat soort ongein. Ik kan er echt werkelijk niets mee. Ik vind er helemaal niks poetisch aan om met vijflettergrepige woorden te gooien alsof het niets is. Ik word er nochtans helemaal fugazi van.

Emerald Lies en Jigsaw zijn duidelijk de mindere songs. De eerste is een veel te fragmentarisch nummer, en klinkt verre van af. Jigsaw is een soort Chelsea Monday.

De plaat kent wel vier ijzersterke songs. Zo zijn Assassing, Incubus en Fugazi wel songs die in te delen zijn in het heavy prog-subgenre. Vooral dat oosters-aandoende intro van Assassing is subliem en experimenteler zal de band nooit meer worden. Punch and Judy blijft hun lekkerste rocksong, met een leuke satirische tekst over het huwelijk. (voor de Nederlanders: Punch and Judy zijn het britse equivalent Jan Klaassen en Katrijn)

Fish zal na deze plaat zijn thesaurus wat minder vaak raadplegen en wat duidelijkere teksten schrijven. Ian Mosley zal wat minder druk drummen en de songs zullen wat minder hard en stevig zijn.
Voor wat het is, is Fugazi een prima plaat. Het meest progressieve en het meest rockende album van de band.

Waarom trouwens het waarlijk sublieme Cinderella Search nooit op deze plaat is beland is mij trouwens een raadsel.
Ik had vroeger alle EP's en 12-inches van de band, dus ik had de song wel, maar het had prima Emerald Lies kunnen vervangen.

avatar van vielip
Nee niet ten koste van. Gewoon er bij op. Kan makkelijk
Mooie en interessante stukken schrijf je (niet alleen bij de Marillion albums) trouwens

avatar van Mssr Renard
Hoi vielip, dank je wel!

Okay, maar ik bekijk het vanuit een lp-standpunt. En dan is 45 minuten al gauw een maximum. Anders wordt het proppen, en dan klinkt de muziek weer snel wat slechter.

Ik zit mezelf nu even achter de oren te krabben of Cinderella Search in de volledige versie op B-sides Themselves staat. Zo ja, dan koop ik die er gewoon bij.

Cinderella Search staat op dat album.
Evenals trouwens Lady Nina. Het B- kantje van Kayleigh.
Mooi liedje vind ik dat. Pastte logischerwijs niet op Misplaced Childhood.

avatar van musicborst
Op B-sides staat niet de lange versie van Cinderella. Scheelt een minuutje... Uit mijn hoofd staat deze wel op 1998 2-cd release van Fugazi. Maar B-sides kopen kan sowieso geen kwaad!

musicborst schreef:

Er is een verschil tussen de cd- en de lp-release van B-sides.
Ik heb de lp-versie (met de 5 minuten versie van Cinderella Search) op mijn wenslijstje in Discogs gezet.