Marillion - Fugazi (1984)

Label: EMI

1. Assassing (7:01)
  2. Punch and Judy (3:18)
  3. Jigsaw (6:46)
  4. Emerald Lies (5:08)
  5. She Chameleon (6:53)
  6. Incubus (8:30)
  7. Fugazi (8:02)
  8. Cinderella Search [12" Version] * (5:31)
  9. Assassing [Alternate Mix] * (7:40)
  10. Three Boats Down from the Candy * (4:00)
  11. Punch & Judy [Demo - Previously Unreleased] * (3:50)
  12. She Chameleon [Demo - Previously Unreleased] * (6:34)
  13. Emerald Lies [Demo - Previously Unreleased] * (5:32)
  14. Incubus [Demo - Previously Unrealesed] * (8:09)
Ik heb een beetje een vreemde band met Marillion. Ik vind mezelf geen heel grote fan of zo, maar ik heb toch al acht albums van de band aangeschaft. Blijkbaar vind ik het toch wel een interessante band.

Inmiddels heb ik de vier reguliere albums met Fish als zanger. Daarnaast heb ik "Seasons End", "Brave", "Afraid of Sunlight" en "Marbles". Eigenlijk vind ik al deze albums behoorlijk goed ("Script for a Jester's Tear) tot fantastisch ("Clutching at Straws", een album dat ik net ontdekt heb, en "Brave").

Dit album vind ik iets beter dan het debuut, maar nét iets minder dan de twee opvolgers. Hoogtepunten op "Fugazi" vind ik met name het laatste stuk van "Incubus" en het begin en einde van het nummer "Fugazi".

Vier sterren voor het geheel wat mij betreft.

bas1966
onlangs fish gezien in Paradiso. de held bleek/is allang over zijn hoogtepunt (dit album !) heen.
puur jeugdsentiment en dus toch leuk !

1. Fugazi 5*
2. Script For A Jester's Tear 5*
3. Misplaced Childhood 5*
4. Clutching At Straws 4*
5. Brave 3,5*
6. FEAR 3,5*
7. Seasons End 3*

avatar van Barney Rubble
Een van de mindere albums van de visjaren. Bepaald geen slecht album, maar niettemin sprankelen de nummers toch wat minder intens. Op 'Script of A Jester's Tear' waren enkele nummers waarlijk oogverblindend. De rode draad, die ik op de twee hierop volgende platen zo sterk vind, ontbreekt hier ook nog. Nee, ik moet streng optreden. 3.5*; meer zit er niet in! Goed, het titelnummer is wel een pareltje.

avatar van Metal-D78
bas1966 schreef:
(...)
Bij Clutching At Straws werd het allemaal wat gelikter; commerciëler....(logisch; want de band wil oogsten)... (...)

Mmmm, ik kijk daar iets anders tegen aan. EMI wilde denk ik vooral oogsten en stuurde de band op lange reeksen optredens. Op Clutching staan geen nummers a la Kayleigh of Lavender. De band heeft van een nummer als Sugar Mice ook geen radio-edit gedaan waar dat bij Kayleigh en Lavender wel het geval was. Fish was er achteraf behoorlijk klaar mee (wat ie ook meermaals heeft aangegeven nadien) wat heeft geleid tot een album vol donkere en cynische teksten. Niet bepaald het recept om te oogsten...

avatar van vielip
Metal-D78 schreef:

De band heeft van een nummer als Sugar Mice ook geen radio-edit gedaan

Eeehh bij mijn weten wel degelijk. Sugar mice had dan ook zeker net zo'n hit kunnen (en wat mij betreft móeten) zijn als Kayleigh. Waarom dat niet gelukt is (buiten de UK om in ieder geval) is me nog altijd een raadsel.

avatar van vigil
Die is er ook gewoon.

De radio edit van Sugar Mice duurt precies 5 minuten, de album versie 46 seconde langer

avatar van Leptop
Leptop schreef:
Het wordt toch weer stevig tijd om dit album te gaan luisteren.

Wellicht een klassiek gevalletje: de oorspronkelijke puntentelling gaat een kopje kleiner worden gemaakt?

Enfin, dat duurt dan eventjes, maar momenteel knalt dit album eindelijk vol agressie, urgentie en onnavolgbare lyrics uit de speakers. 4*: niks meer aan doen.

avatar van Mssr Renard
Fugazi is een agressievere plaat dan het debuut. Of dit komt door het puntige drumwerk van Ian Mosley of dat de band gehaast alles op tape moest krijgen, weet ik niet.

Feit is wel, dat EMI (en producer) Nick Tauber de band op de hielen zat. Er moest gewerkt worden. En dat niet alleen, er moesten hits komen. Twee singles zijn van deze plaat getrokken. Twee hardrocksongs zelfs, waarvan Punch and Judy toch wel een leuke track is. Voor het eerst een tekst van Fish die ik een beetje snap.

Verder decoreert Fish een scarf met een fugi knot en gooit firebrands naar de stonework en dat soort ongein. Ik kan er echt werkelijk niets mee. Ik vind er helemaal niks poetisch aan om met vijflettergrepige woorden te gooien alsof het niets is. Ik word er nochtans helemaal fugazi van.

Emerald Lies en Jigsaw zijn duidelijk de mindere songs. De eerste is een veel te fragmentarisch nummer, en klinkt verre van af. Jigsaw is een soort Chelsea Monday.

De plaat kent wel vier ijzersterke songs. Zo zijn Assassing, Incubus en Fugazi wel songs die in te delen zijn in het heavy prog-subgenre. Vooral dat oosters-aandoende intro van Assassing is subliem en experimenteler zal de band nooit meer worden. Punch and Judy blijft hun lekkerste rocksong, met een leuke satirische tekst over het huwelijk. (voor de Nederlanders: Punch and Judy zijn het britse equivalent Jan Klaassen en Katrijn)

Fish zal na deze plaat zijn thesaurus wat minder vaak raadplegen en wat duidelijkere teksten schrijven. Ian Mosley zal wat minder druk drummen en de songs zullen wat minder hard en stevig zijn.
Voor wat het is, is Fugazi een prima plaat. Het meest progressieve en het meest rockende album van de band.

Waarom trouwens het waarlijk sublieme Cinderella Search nooit op deze plaat is beland is mij trouwens een raadsel.
Ik had vroeger alle EP's en 12-inches van de band, dus ik had de song wel, maar het had prima Emerald Lies kunnen vervangen.

avatar van vielip
Nee niet ten koste van. Gewoon er bij op. Kan makkelijk
Mooie en interessante stukken schrijf je (niet alleen bij de Marillion albums) trouwens

avatar van Mssr Renard
Hoi vielip, dank je wel!

Okay, maar ik bekijk het vanuit een lp-standpunt. En dan is 45 minuten al gauw een maximum. Anders wordt het proppen, en dan klinkt de muziek weer snel wat slechter.

Ik zit mezelf nu even achter de oren te krabben of Cinderella Search in de volledige versie op B-sides Themselves staat. Zo ja, dan koop ik die er gewoon bij.

avatar van bikkel2
Cinderella Search staat op dat album.
Evenals trouwens Lady Nina. Het B- kantje van Kayleigh.
Mooi liedje vind ik dat. Pastte logischerwijs niet op Misplaced Childhood.

avatar van musicborst
Op B-sides staat niet de lange versie van Cinderella. Scheelt een minuutje... Uit mijn hoofd staat deze wel op 1998 2-cd release van Fugazi. Maar B-sides kopen kan sowieso geen kwaad!

musicborst schreef:

Er is een verschil tussen de cd- en de lp-release van B-sides.
Ik heb de lp-versie (met de 5 minuten versie van Cinderella Search) op mijn wenslijstje in Discogs gezet.

Jawel . Deze Fugazi was mijn eerste kennismaking met Marillion. De platenzaak in mijn buurt , waar ik trouwens uren versleet, raadde mij deze aan. " Als je Genesis en Pink Floyd" goed vind, zal je deze wel kunnen smaken" vertelde mijn platenboer.
En jawel. Al direct bij opener Assassing was ik verkocht. Wauw. Ik heb deze eindeloos veel gedraaid ( ook nu nog regelmatig ). En ja inderdaad Fish doet soms wel denken aan Peter Gabriel.

Jongens, wat ben ik blij dat ik toen geluisterd heb naar mijn platenboer...……..

Het intro van Emerald Lies kende ik al toen ik Fugazi voor het eerst op de pick-up legde. Ik kende dat als Intro van de Heilige Koe. Maar dat kan ik nergens terugvinden op internet.
Fugazi ben ik pas later gaan waarderen.
Beste nummer :Emerald Lies. En als ik een minder nummer moet kiezen dan maar Jigsaw. Idd iets te jengelig net als mijn minst favoriete Marrilion nummer Chelsea Monday.
Mooiste Marillion song is wat mij betreft Bitter Suite.
Wat een opbouw! Rain on me...

avatar van Jumpjet
Rain on me! schreef:

Emerald Lies was de openingstune van een programma dat volgens mij "Club Veronica Clips" heette.
De Heilige Koe had het instrumentale deel van 'Zoveel te doen' van Toontje lager als tune.

avatar van meneer
Jumpjet schreef:

Punten !! En wat een geheugen !

Club Veronica clips leader 1987 - YouTube

avatar van vigil
meneer schreef:

Punten !! En wat een geheugen !

Club Veronica clips leader 1987 - YouTube

Wel teleurstellend dat hij bij Sabrina stopt

avatar van spruitje
Rain on me! schreef:

Er zit dan wel weer een magnifieke gitaarsolo in ‘Jigsaw’!

avatar van daniel1974nl
Lees net op de website van Fish dat de Deluxe editie nu is opgeschort naar het einde van de zomer.

16 Feb 2020 : 'The new 'Weltschmerz' vinyls are flying out since we announced them back in stock on 'Fish on Friday' but the 'Feast of Consequences' vinyls are all now sold out and won't be replaced for a long while as there's a 5-6 month waiting list at production plants for vinyl. One of the reasons why the much expected release of the Warner's 'Fugazi' remaster has been pushed back until late Summer.'

Lekker weer. Keek er zo naar uit.

Kunnen de Marillio's dan wellicht eerst Holidays In Eden of nog liever Season's End eruit knallen ?

avatar van Torch
Gaaf album.
Vreemd dat de MuMe lieden Fugazi met afstand de beste track vinden. Ik zou toch zeggen dat Incubus die eer toekomt!

Schiet op met die Deluxe 5LP, 5.1 blu ray met docu, cd etc. set!!! Meer!! Hebben!!

avatar van Running On Empty
Torch schreef:

Einde van de zomer, nog even geduld.

avatar van Torch
Running On Empty schreef:

Einde van de zomer, nog even geduld.

ik weet het... geduld blijft lastig

avatar van rkdev
Vanmiddag postte Pete Trewavas een foto op Twitter waar hij het artwork van dit album aan het signeren is. De deluxe box komt dus dichtbij

avatar van Renoir
Zo, vandaag werd bij mij de boxset al bezorgd. Niet op 10 maar op 1 september. Heel fijn. Het klinkt allemaal weer fantastisch.

avatar van hogweed
Het is een open deur als ik zeg dat ik enorm heb uitgekeken naar de heruitgave van Fugazi, mijn eerste Marillion aankoop zo'n 37 jaar geleden.

Ik ben zeer onder de indruk van het resultaat. Ik vind het opnieuw mixen van albums nogal tricky, aangezien - in mijn beleving - het resultaat niet per definitie beter is dan de eerdere versies (b.v. Clutching... en AOS). Gelukkig is Fugazi er enorm op vooruitgegaan, en is het duo Bradfield/Mackintosh - wat mij betreft - cum laude geslaagd voor de remix.

De dik aangezette galm/geluidseffecten en het afstandelijke van de oorspronkelijke mix, hebben plaats gemaakt voor een directer en natuurlijker geluid, wat de sfeer van het album alleen maar ten goede komt. Zo hoor ik meer emotie/verbetenheid en kleur in de zang van Fish. Daarnaast vind ik het een verademing dat de drums 'normaler' klinken, en dat ook de bas veel verder voorin de mix is geplaatst. Mede hierdoor komen alle nummers nòg beter tot hun recht en is het is alsof Marillion live voor je staat te spelen. Wat wil een mens nog meer...

Ik kan me voorstellen dat de veranderingen in het titelnummer niet bij iedereen in de smaak zullen vallen.Ik had liever gehad dat bij het intro de seconden stilte tussen piano en gitaar waren gebleven, maar ik kan er (op dit moment) mee leven."Where are the prophets?!"

avatar van Mssr Renard
Ik meen dat de stem van achtergrondzangeres whatshername op Incubus ooit weggemixt was, maar met de 1994/1995 remaster serie weer naar voren was gemixt. Overigens vond ik dat goede remasters toen.

Hoe zit dat nu met die achtergrondzang op Incubus?

avatar van hogweed
Ik las in het boekwerkje dat ze Linda Pyke heet. Ik heb de documentaires op de blu-ray nog niet bekeken. Misschien geven die meer duidelijkheid.

avatar van Brunniepoo
Die documentaires geven geen informatie over die achtergrondzang, maar verder zijn ze waanzinnig interessant.

Het wordt vooral ook duidelijk hoe ontevreden de bandleden over deze plaat zijn. Waar wij in ieder geval nog de ons bekende versies horen, hebben zij het vooral over wat het album had kunnen worden. Een plaat die ze zelf pas in de gemixte versie hoorde toen ze er al niets meer aan konden veranderen. Een moeizaam schrijfproces. Problemen met de producer (of beter: een producer met problemen). Tijdsdruk, veel verschillende studio's. Een plaat met te veel nummers die eigenlijk gewoon niet goed genoeg waren, in zijn geheel (Emerald Lies) of in delen (Assassin, Jigsaw, She Chameleon). Alleen over Incubus en Fugazi lijken ze muzikaal echt tevreden.

Zelf vind ik het ook wel een beetje moeizame plaat. Fish vind ik hier op zijn top en muzikaal zijn ze enorm gegroeid, maar ik deel de analyses van de band over de afzonderlijke nummers eigenlijk wel. Eigenlijk is het vijf keer redelijk tot goed en twee keer top.