Marillion - Brave (1994)

Label: EMI

1. Bridge (2:55)
  2. Living with the Big Lie (6:47)
  3. Runaway (4:40)
  4. Goodbye to All That: The Wave / Mad / The Opium Den / The Slide / Standing in the Swing (12:27)
  5. Hard as Love (6:42)
  6. The Hollow Man (4:08)
  7. Alone Again in the Lap of Luxury / Now Wash Your Hands (8:13)
  8. Paper Lies (5:48)
  9. Brave (7:56)
  10. The Great Escape / The Last of You / Falling from the Moon (6:30)
  11. Made Again (5:02)
  12. The Great Escape [Orchestral Version] * (5:18)
  13. Marouette Jam * (9:44)
  14. The Hollow Man (Accoustic) * (4:10)
  15. Winter Trees * (1:17)
  16. Alone Again in the Lap of Luxury [Acoustic] * (2:43)
  17. Runaway [Acoustic] * (4:27)
  18. Hard as Love [Instrumental] [Previously Unreleased] * (6:48)
  19. Living with the Big Lie [Previously Unreleased Demo] * (5:12)
  20. Alone Again in the Lap of Luxury [Previously Unreleased Demo] * (3:17)
  21. Dream Sequence [Previously Unreleased Demo] * (2:36)
  22. The Great Escape (Spiral Remake) * (32:26)
totale tijdsduur: 1:11:08 (2:29:06)
Kingsnake schreef:

Nou ik heb er anders nog niemand over zien beginnen.
Daarbij heb ik het nog nooit kunnen testen, omdat ik de elpee niet heb.

Dat is een ander verhaal

Tja die LP is sowieso schaars en als die al een keer op marktplaats (of iets dergelijks) komt dan schiet de prijs de lucht in. Net zoals de Afraid of Sunlight lp (welke ik dan weer wel heb).

vigil schreef:
op de cd-single van destijds heb je ook die andere versie.

Volgens mij heb ik de cdsingles vanBrave compleet (5 of 6 stuks geloof ik), moet ik een checken dan.
In dat geval zit ie ook in de singlesboxset.
Over overkill gesproken

Is er nog wel een iets 'rare' te noemen bij die gasten.

avatar van vigil
qua muziek / nummers niet vrijwel niks meer, qua verschillende uitgaves nog wel hoor

vigil schreef:

Zo'n een soort fan ben ik niet.
Ik spaar alleen muziek, geen muziekdragers.
Ik hoef geen meerdere versies van één plaat.
Heb ook nooit begrepen wat de meerwaarde daarvan is.
Al moet ik wel toegeven, dat tot 1991 ik alles op cd én elpee heb van Marillion.

Er is via officiele kanalen te weinig gedaan met nummers uit de tijd van vóór Market Square Heroes.
Ik noem Lady Fantasy, Skyline Drifter, Alice, Institution Waltz, Herne the Hunter, Time For Sale, Close, Madcap's Embrace.

Talloze bootlegs (ook van degelijke kwaliteit) te vinden. Maar ze zouden er via FRC iets mee moeten doen.

avatar van Bluebird
Is er uberhaupt iets uit de ''Silmarillion'' periode verkrijgbaar? Nog nooit ergens tegengekomen.

Kingsnake schreef:

Maar ze zouden er via FRC iets mee moeten doen.

Dat lijkt mij erg sterk, met pijn en moeite is er 1 Fish box uitgebracht onder de huidige (frc) Marillion vlag. Het lijkt mij erg sterk dat er nog meer van gaat komen.

Bluebird schreef:

In de platenzaak niet nee, maar op bootleg wel.

2 boxsets.

1ste boxset heet Curtain Call en bevat 3 schijven uit de FRC serie. (waaronder een show met Jonathan Mover)

2e boxset is die 6-delige (waaronder een show met John Martyr).

2 boxsets.

2e boxset is die 6-delige (waaronder een show met John Martyr).

Nogmaals er is 1 box uitgebracht onder de frc Marillion vlag. De rest is uitgebracht bij EMI....

Verkeerd gelezen. Excuus.

Maar de mogelijkheid is er dus wel.
En EMI heeft nu ook 3 (live) remasters uit de Fish tijd, waarvan er 1 nog niet eens eerder op cd beschikbaar is geweest.
Met een beetje hulp vanuit Rothery, Kelly of Trewavas kunnen er toch (net als bij de studio-remasters) het één en ander aan zeldzaam materiaal via EMI op de markt komen.

Het liefst zie ik natuurlijk meer Fish-materiaal via FRC.

Bluebird schreef:

Ik heb wel het één en ander uit de periode 80-82.
Zeg maar zo'n 3 á 4 uur aan muziek ofzo.

Verkeerd gelezen. Excuus.

Maar de mogelijkheid is er dus wel.

Het liefst zie ik natuurlijk meer Fish-materiaal via FRC.

dan zit je natuurlijk ook met rechten, of eerder met het ontbreken van rechten. Anderzijds het echte vroege spul is zelfs zonder Kelly en Trewavas. Maar of ze die opname nog kunnen oppoetsen naar echte goede kwaliteit vraag ik me af.

Verder de demo versies en zo die ten tijde van de studio albums zijn gemaakt zijn al wel (uiteraard niet alles) verschenen op de remasters en de zogenaamde Making of serie (h tijdperk) via de fanclub.

vigil schreef:

Making Of heb ik uiteraard compleet

Bootlegs uit de periode (zoals gezegd) heb ik in overmate.
Er ontbreekt echter een hoop audio-kwaliteit en geschreven informatie. Ik zou wel eens willen weten waarom sommige nummers 'gedropt' zijn.
En dan is de periode 79-82 niet to zéér matig gedocumenteerd.

avatar van Marty McFly
James Douglas schreef:
Ik kan je absoluut niet volgen in Runaway. Dat is één van de hoogtepunten van dit album naar mijn bescheiden mening. Mooie ingetogen song met emotionele zang en ditto gitaarsolo in de climax.

Did you cry when they dragged you home?

Geweldig nummer inderdaad!

Yann Samsa
James Douglas schreef:

Did you cry when they dragged you home?

Emotionele Zang = Idd!
Zalige Solo In The Max = Idd!

Maar dit nummer had lyricaal/muzikaal zoveel potentieel, en dan is het een korte 'ballad'...

Het nummer is wel 'mooi' maar gewoon niet van een zo hoog niveau

Maar 'k versta je standpunt echt, en het blijft me meer pakken dan Hard As Love en Paper Lies

avatar van Sebashuis
Na goed genoten te hebben van Seasons End was Brave aan de beurt en wat een plaat.

Goede solo's, lekker zang gewoon een goed stuk muziek waar je voor kan gaan zitten en zo ineens de complete plaat kan afluisteren zonder het zelf door te hebben.

Ik heb tijden alleen maar naar Heavy Metal/Hard Rock geluisterd maar daar was ineens Marillion.

avatar van rkdev
Sebashuis schreef:
maar daar was ineens Marillion.

Ik herken het gevoel, en het is een goed gevoel overigens

avatar van Nicholas123
Nog meer mensen die het hier even moeilijk krijgen bij Brave (het nummer)? Sjezus, wat emotioneel en intens zeg.

avatar van jeroenheinz

Hier nog een .

beste cd ooit?

JA!

Misterfool
brave:prachtig nummer inderdaad

avatar van Bulldozer
Ik ben wat jaren geleden bij een optreden van Marillion in Paradiso geweest.
Het openingsnummer was.....Brave. Gelijk de rillingen over je rug. Overigens was dat een geweldig concert met een geweldige sfeer, het beste optreden wat ik ooit van Marillion heb meegemaakt.

avatar van Saldek
Nicholas123 schreef:

Ja, ík ben ook van de partij. Zat in een heavy periode toen ik deze voor het eerst hoorde. Deze sloeg dan ook in met een mokerslag.
Ik hield het eerlijk gezegd niet droog.
Zelfs nu nog, als ik zo nu en dan de bijbehorende film opzet ontsnappen er nog altijd enk'le drupkes van me netvlies, en eigenlijk niet alleen bij het nummer brave. Aan het slot bijvoorbeeld, in het besef waar het allemaal om draait: 'Don't ask me why im doing this, you wouldn't understand.......' Gelukkig had de AH een multipack zakdoeken in de aanbieding.

avatar van rkdev
Nicholas123 schreef:

Inderdaad een supermooi nummer, vooral het 'vocal' gedeelte van het nummer (eerste helft) is werkelijk kippenvel werk.

Berichten die niet meer over Brave gingen weggehaald.

avatar van Jumpjet
herman schreef:
Berichten die niet meer over Brave gingen weggehaald.

Good Job, Herman.

Met Holidays in Eden dreigde Marillion af te glijden richting een soort light-prog, maar dit haalde weer even iedereen bij de les.
Brave is een intense en muzikaal hoogstaande plaat. De teksten zijn wel een beetje topzwaar vind ik. Er is bij deze plaat nog een soort speelfilm gemaakt en dat was helemáál een zwaar stuk.
Brave is geen CD om als achtergrondmuziekje af te spelen of lekker in de auto te luisteren. "Play it loud with the lights off" vermeldt de hoestekst (en terecht)
Daarna leek het erop dat Marillion "Brave" niet meer zou evenaren, laat staan overtreffen. Gelukkig verrasten ze 10 jaar later vriend en vijand met Marbles, die nog een tandje beter is dan deze.

avatar van De-noir
Fantastische hard/zacht contrasten op dit album zeg. Productie speelt hier ook zeker een rol in (over de gehele lijn erg fijn), met name de bass ligt heerlijk diep/donker in de mix. Echt smullen. De zanger heeft ook al een aangename stem. Wordt het dan toch nog eens wat met ondergetekende het het prog genre? Verdiende 4 sterren voor nu.

avatar van IntoMusic
Had dit album al, maar toch erg nieuwsgierig geworden naar de extra cd. Vandaag dus maar de deluxe editie besteld (prikkie bij BOL ).

Nadat ik een aantal jaren "The Thieving Magpie" in huis had liggen, heb ik destijds (jaar na de verschijningsdatum) brave gekocht. Geweldig album met inderdaad een hele mooie balans tussen hard/zacht nummers. Mooi geluid en zang is ook absoluut van hoge kwaliteit.

Verheug me op de extra disc .

avatar van jellecomicgek72
Prachtig. Ik denk zelf ook dat dit 1 van de beste platen is van de afgelopen 15 jaar. Het gevoel dat ik bij deze plaat krijg is voor mij niet te beschrijven. Dit is een plaat die je bij je strot grijpt en niet meer los laat. De teksten, de zang van Hogarth, het hele album straalt gewoon perfectie uit. Deze gaat mischien denk ik wel hoger in mijn top 10.

jellecomicgek72 schreef:

Sterker nog 15 jaar geleden was deze zelfs al uit