The Doors - L.A. Woman (1971)

Rock / Blues
Label: Elektra

1. The Changeling (4:21)
  2. Love Her Madly (3:20)
  3. Been Down So Long (4:41)
  4. Cars Hiss by My Window (4:41)
  5. L.A. Woman (7:53)
  6. L'America (4:38)
  7. Hyacinth House (3:12)
  8. Crawling King Snake (5:00)
  9. The WASP (Texas Radio and the Big Beat) (4:15)
  10. Riders on the Storm (7:15)
  11. Orange Country Suite * (5:45)
  12. (You Need Meat) Don't Go No Further * (3:41)
  13. The Changeling [Alternate Version] * (4:50)
  14. Love Her Madly [Alternate Version] * (3:57)
  15. Cars Hiss by My Window [Alternate Version] * (4:40)
  16. L.A. Woman [Alternate Version] * (8:49)
  17. The WASP [Texas Radio and the Big Beat) (Alternate Version] * (5:34)
  18. Been Down So Long [Alternate Version] * (5:06)
  19. Riders on the Storm [Alternate Version] * (9:08)
  20. She Smells So Nice * (3:23)
  21. Rock Me * (5:56)
  22. The WASP [Instrumental] * (4:22)
avatar van James Douglas
Dat je binnen 27 jaar je lichaam helemaal kunt laten opbranden bewees Jim Morrison en je kunt het op dit laatste muzikale document van hem horen. Geen schim meer van de Lizard King van pakweg 4 jaar daarvoor maar een afgetakelde Morrison. Je voelt de pijn van het lichaam en de twijfel over zijn toekomst in zijn door drank geruwde stem. ‘And I'll say it again, I need a brand new friend, the end’. Eenmaal aangekomen bij ‘Hyacinth House’ kun je even in de ziel van Jim kijken. Hoogtepunt is het grootse titelnummer en natuurlijk de afsluiting met ‘Riders on the Storm’. Een naderend einde is muzikaal nooit treffender neergezet als hier door The Doors.

Wammel
Dat bedoel ik. Schitterend beschreven!

avatar van Schizophrenia
Ik had de lp al, maar heb laatst de cd versie van dit album kunnen bemachtigen voor 5 euro! Meteen gedaan natuurlijk en draai hem de laatste tijd weer behoorlijk vaak, geweldige plaat!
Staat werkelijk geen slecht nummer op!

avatar van rudiger
Goed bezig jongen , was het de normale of de jubileum editie , want de speciale uitgave ligt ook voor 5 euri in de winkels .

avatar van Running On Empty
Heb deze net ontvangen in de box Perception. Alle platen van The Doors in een boxje met 6 SACD's en 6 Audio DVD's met ruim 20 extra nummers en dat alles voor 52 Euro.

Deze CD springt er wel uit.

avatar van Schizophrenia
De gewone versie, bij de van leest was dat dacht ik.
Goede actie trouwens, zo weinig geld voor deze klassieker.
Kan iedereen hem mooi in huis halen wat ook zo hoort!

(Ps: Orange county suite is geen nutteloos bonus nummer, maar een geweldig nummer dat precies op dit album hoort. Stond volgens mij ook op de bsides cd toch?)

L.A. Woman is een echte" terug in de tijd"-plaat en dat voel je zelfs.

Het roept de rauwerige sfeer op van de beginjaren 70' met een

perfecte combinatie van de bluessound. The Doors geven met dit

album vind ik de ziel van deze jaren door aan huidige luisteraars.

TE KOESTEREN !

avatar van judgepaddy
Maar ontkennen dat het goed is kan ik niet.
Zoals Ray Manzarek die met zn orgel zo speelde dat je de bass gitaar niet miste. Het waren überhaupt allemaal goeie muzikanten.

Maar ja, nogmaals; Niet mijn ding.

Ik begrijp het best. Gisteren een slechte dag gehad zeker? Gewoon even azijn pissen, overdrukventiel in werking stellen en alles eruit...
En als alles weer goed is dan vind je deze plaat weer gewoon jouw ding! Toch

avatar van OmeWillem
Maar ja, nogmaals; Niet mijn ding.

Hij gebruikte een speciaal fender dingetje, daar speelde hij de bass noten op. Dus dat was in plaats van een bass gitaar.

Father McKenzie
Maar ontkennen dat het goed is kan ik niet.

Raar dat zulke steengoede muziek niet gewoon IEDEREEN's ding is, toch...

Wammel
Well, I just got into town about an hour ago
Took a look around, see which way the wind blow.

Laten we het houden op een kort moment van instabiliteit.
Ik ben er van overtuigd, deze muziek gaat eenieders ding worden. Ik bedoel, niemand kan ontkennen dat het goed is.

avatar van judgepaddy
Wammel schreef:

En als alles weer goed is dan vind je deze plaat weer gewoon jouw ding! Toch

Laten we het houden op een kort moment van instabiliteit.

Lol, wellicht, hoewel als het echt slecht met me gaat verhuis ik wel naar parijs, laat mn baard staan en ga ik met grote hoeveelheden drank en drugs in bad liggen

OmeWillem schreef:

Ah OK, Thnx
Was hoe dan ook een knap staaltje toetsen werk

Father McKenzie schreef:

Raar dat zulke steengoede muziek niet gewoon IEDEREEN's ding is, toch...

Zo verschillen smaken nun einmal vriend.
Ik ken legio muziek liefhebbers die er net zo over denken.
Zo geef jij surfer rosa van de Pixies maar 2 punten terwijl ik die juist erg goed vind, maar voor de rest komt onze smaak redelijk overeen dus ik moest wel ff zoeken

avatar van Woody
Stem verhoogt naar 4,5 ster. Zoals Morrison op dit album klinkt hoor ik hem het liefst. jammer dat iemand zo moet aftakelen om tot zo'n resultaat te komen.

Guardian of Isis
De laatste tijd heb ik wat geluisterd naar The Best of The Doors en ik moet zeggen dat Morrison's stem voor mij op nummers als L.A. Woman en Riders on the Storm (kippenvel bij die laatste) echt het best klinkt. Daarom ben ik meer geneigd me deze aan te schaffen dan hun debuut en zal dat dus zeker ook doen.

avatar van misja82
Goede keuze, hoewel de debuutplaat ook geweldig is vind ik deze persoonlijk rauwer maar ook veel completer. Je hoort een afgetakelde jim en de band vangt dat heel goed op.

stuart
Ik had deze ook op CD , maar heb hem weggegeven en een Best of gekocht. Hoewel ik persoonlijk dit album mooier vind dan hun eerste sloeg ik altij nummer 6,8 en 9 over. Kwestie van smaak.
Topnummers:2,5 en 10

avatar van LucM
Helaas het laatste Doors-album met Jim Morrison, maar wel een zeer sterk album dat meer bluesgetint is en somberder en rauwer klinkt dan eerder Doors-werk.
"Love Her Madly" en vooral "Riders on the Storm" werden hits en klassiekers, de titelsong en "Hyacinth House" zijn eveneens parels van songs.

Father McKenzie
Toch een heel goed album, ik beschouw dit als het echt laatste Doors album, zeg nu zelf, The Doors die daarna nog wat aanmodderden zonder Morrison... behalve dat nummer Mosquito heb ik nooit nog iets behoorlijks gehoord van hen.

Zoals LucM hier al kwam te zeggen een bluesachtige plaat is deze en die bevalt me best. Naast The Changeling, Love Her Madly en het schitterende Riders on The Storm, kan The WASP me erg bekoren!

avatar van LucM
Na de dood van Jim Morrison hadden the Doors moeten stoppen of de overige leden hadden gewoon een nieuwe band moeten oprichten. The Doors zijn niet meer the Doors zonder Morrison.

avatar van misja82
Father McKenzie schreef:
Toch een heel goed album

Vanwaar het woord "toch" in deze zin?

Iets in de trant van: Ondanks dat het de laatste plaat is die the doors hebben gemaakt in de traditionele samenstelling, is dit toch een heel goed album???

Waarom zou een laatste plaat geen geweldig (naar mijn mening de beste) album kunnen zijn?

avatar van kaztor
'Toch' omdat Jimbo hier al behoorlijk over het randje gekieperd was.
Fysiek was het een schim van zichzelf geworden en de dood lag om het hoekje.

avatar van Tribal Gathering
Een album met vele goede, een paar fantastische en toch ook een aantal matige tracks. Met name de bluessongs Been Down So Long en Cars Hiss By My Window trekken de waardering toch naar beneden.

Probeersels zoals The Changeling, L'America en the Wasp daarentegen pakken verrassend goed uit. L.A. Woman en Riders on the Storm zijn de prijsnummers.

Ik mijn persoonlijke Doors top zes scoort hij echter maar een vierde plaats. Waiting for the Sun, maar vooral The Doors en Morisson Hotel bevallen me over de gehele linie toch een stukje beter.

avatar van beaster1256
beste doors album aller tijden, ieder nummer is perfect, als iemand je vraagt : wat is dat in feite , rock ????

geef de persoon 1 antwoord : koop deze cd en leg hem 10 keer na elkaar luid op , dan weet je wat de definitie van rock is

ik heb vroeger in de bistrot , mijn favoriete café in blankenberge in de jaren '70 - '80 zelfs een dronken hell's angel zien janken op het nummer hyacinth house

super

Mooie anekdote. Maar het is dan ook een gruwelijk mooi nummer. Ook voor mij het beste album van The Doors.

avatar van Stijn_Slayer
Maar ja, nogmaals; Niet mijn ding.

Dit is ook precies wat door mij heen schiet. Ik hoor het vrij vaak langs komen, m'n pa is er namelijk helemaal weg van maar toch denk ik 'nee, dit is het niet voor mij'.

avatar van UndahCovah
Nadat ik uren en uren heb genoten van het debuutalbum van The Doors moest ik deze ook maar es gaan luisteren.

Ik moet alleen al vrij snel tot de conclusie komen dat ik dit echt een stuk minder vind. Bijna alle nummers (muv Love Her Madly en L.A. Woman) gaan mijn ene oor in en het andere uit. Waar op de debuutplaat elk nummer weet te boeien vind ik dit alles iets te monotoon en nietszeggend.

Maar gelukkig heb je aan het eind Riders on the Storm. Ik zal vast niet de enige zijn die dat nummer 11* waard vind. Na een wisselvallige rit heb je toch één van de beste afsluiters ooit op een CD. Dit nummer red dan ook een beetje de 'eer'.

avatar van Schizophrenia
Hoe vaak heb je dit album geluisterd dan?
Het nummer had voor mij namelijk eens de geweldige magie, waarmee ik iedere keer weer een adrenaline rush kreeg.

Helaas kan ik er nu niet meer iedere dag naar luisteren, omdat ik er al een beetje in ben uitgeluisterd. Ik zet hem heel enkel op bijzondere momenten op!

avatar van UndahCovah
Minstens 5x. Maar ik kan al vrij snel merken of een album iets voor mij is of niet. Dan blijft het namelijk wat hangen waar ik dan af en toe aan terug denk.

avatar van James Douglas
Zoals 'Peter Gabriel & Kate Bush' zouden zeggen, 'Don't give up!' Teveel breekbare schoonheid te horen op dit laatste pareltje met Jim. De titeltrack is een pijnlijke maar geweldige trip door de 'city of angels'. En om 'Hyacinth House' is eigenlijk wel te janken, zo mooi.