The Doors - L.A. Woman (1971)

Rock / Blues
Label: Elektra

1. The Changeling (4:21)
  2. Love Her Madly (3:20)
  3. Been Down So Long (4:41)
  4. Cars Hiss by My Window (4:41)
  5. L.A. Woman (7:53)
  6. L'America (4:38)
  7. Hyacinth House (3:12)
  8. Crawling King Snake (5:00)
  9. The WASP (Texas Radio and the Big Beat) (4:15)
  10. Riders on the Storm (7:15)
  11. Orange Country Suite * (5:45)
  12. (You Need Meat) Don't Go No Further * (3:41)
  13. The Changeling [Alternate Version] * (4:50)
  14. Love Her Madly [Alternate Version] * (3:57)
  15. Cars Hiss by My Window [Alternate Version] * (4:40)
  16. L.A. Woman [Alternate Version] * (8:49)
  17. The WASP [Texas Radio and the Big Beat) (Alternate Version] * (5:34)
  18. Been Down So Long [Alternate Version] * (5:06)
  19. Riders on the Storm [Alternate Version] * (9:08)
  20. She Smells So Nice * (3:23)
  21. Rock Me * (5:56)
  22. The WASP [Instrumental] * (4:22)
avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Trollberichten + reacties verwijderd.

Nou moe, word ik direct als troll betiteld met 'inhoudsloze tekst' als ik aanraad deze muziek te beluisteren met een jointje en een whiskytje om de muziek (psychedelische blues rock) een beetje te ervaren zoals die ontstaan is en je mee te laten voeren in het ruimere spectrum van ervaringsbeleving die in deze muziek verborgen ligt. Nu is daar geen ruimte meer voor en geven we liever onze mening..

Mooie uiteenzetting Bikkel2!

avatar van EttaJamesBrown
PeterC86 schreef:

Mooie uiteenzetting Bikkel2!

Als je tienmaal hetzelfde bericht plaatst ben je dan misschien wel geen troll, maar wel lui.
Een belediging voor de lezer zelfs, die eindeloze herhaling.

Jouw bericht van vandaag is helemaal goed.

Ah daar geef ik je gelijk in. Dank voor je reactie.

Maar wat een muziek uit een, naar wat ik me alleen maar kan voorstellen, fascinerende tijd! Ik ga het boek: 'Been down so long it looks like up to me' maar eens lezen. Dank voor de suggestie aan diegene die hem gaf.

avatar van nlkink
Bij dit album moet ik als allereerste denken aan Been Down So Long. Niet dat ik dit het mooiste of het beste nummer van het album vind maar meer door wat er achter zo'n titel schuilt. In feite komt het er voor mij op neer dat de hoofdpersoon in het nummer al zo godsgruwelijk lang depressief is dat deze niet meer weet hoe het is om je gewoon goed te voelen. Op de een of andere manier raakt dit bij mij een gevoelige snaar. Onbewust bang om zelf ooit in zo'n situatie terecht te komen? Zou kunnen. Het is ook vreemd genoeg een tekstregel die ik graag even zachtjes voor me uit zing, alsof ik daarmee het gevaar om te prooi te vallen aan depressiviteit kan bezweren.
Echt mooi vind ik dan het wat optimistische Love Her Madly met de prachtige tekstregels 'Don't you love her as she's walking out the door, like she's done a hundered times before'. Zo relativeer je een ruzie. Ze komt wel terug, uiteindelijk.
L.A. Woman en Riders On The Storm zijn wat mij betreft de hoogtepunten. De rest van het album is echter ook van uitzonderlijk niveau. Ook The Wasp heeft me altijd aangesproken. Heb ooit een film gezien waarin te horen was waaruit dit nummer is ontstaan. Van een licht psychedelisch gedicht naar een compacte blues-achtige structuur. Zonder franje.
Echte skipmomenten heb ik niet. Het dendert lekker door vanaf The Changeling. Alleen bij Hyacinth House is er ongeveer halverwege een echt rustmoment. In zijn totaliteit een rock album met een duidelijk bluesgevoel, af en toe een beetje neigend naar jazz. In elk geval een mooie afsluiting van de periode Jim Morrison.

avatar van Jaep
Als geheel een prima plaat, met L.A. Woman en Riders on the Storm als hoogtepunten. Toch een half punt aftrek vanwege L'America; dat is wat mij betreft echt afschrikwekkende herrie.

avatar van Johnny Marr
Jaep schreef:
afschrikwekkende herrie.

Klopt, dat is het ook. Briljant toch? Afschrikwekkende herrie klinkt voor mij net als muziek in de oren

avatar van bikkel2
Briljante afschrikkende herrie.
Hoogtepuntje op La.Woman. Ja??.....Ja !

avatar van Jaep
Johnny Marr schreef:

Het mag best een beetje schuren van mij, maar L'America vind ik zo'n wanstaltig nummer dat ik er treurig van word, dus nee, briljant kan ik het niet noemen, maar ieder z'n voorkeuren.

Stijn_Slayer
Die vind ik juist wel tof. 'The Wasp' is een skipper en 'Cars Hiss by My Window' een wat obligaat bluesje, verder enkel hoogtepunten.

avatar van jurado
Stijn_Slayer schreef:
Damn, ik kan mij deze lp niet voorstellen zonder deze tracks.

Stijn_Slayer schreef:
'Cars Hiss by My Window' een wat obligaat bluesje

Met afstand mijn favoriete nummer van dit album.
Maar ik heb dan ook vaak de blues.
En 'obligaat' is mijn doopnaam.

Een geweldig album van deze gasten met l.a woman als een van mijn favoriete nummers aller tijden.

Voorol hoe Jim die eerste zin uit het nummer zingt is niet te evenaren

niandra schreef:

Voorol hoe Jim die eerste zin uit het nummer zingt is niet te evenaren

En ook bijna niet te verstaan

avatar van brandos
bikkel2zegt:
Indrukwekkend slotstuk
Inderdaad want Jan Donkers opmerking dat "er nog steeds mensen schijnen te bestaan die The Doors serieus nemen" wordt gelukkig door dit album gelogenstraft. Ik vond vroeger alles van The Doors wel goed maar op een gegeven moment begon ik me toch aan die dominante orgel van Manzarek te storen. Op LA Women durfden de andere Doors (of was het producer Bruce Botnick) eindelijk Manzarek terug naar zijn hok te sturen. Eindelijk werd er een serieuze bassist aangesteld (i.p.v. Manzerek die dat er wel even bij 'pedaalde') in Elvis sideman Jerry Scheff. Eindelijk ook de volle ruimte voor Robby Krieger, waarbij je dus ook hoort wat voor een smaakvolle gitarist hij is. En hier geniet ik ook met volle teugen van het toetsenwerk van Manzarek, nu ingebed in een evenwichtige blend, met de fantastische vocalen van zanger Jim Morrison. Ook opvallend dat zowel Jim Morrison als Jimi Hendrix aan het einde van hun veel te korte carrière volmondig uitkwamen bij de blues (en eindelijk afstand namen van de psychedelische invloeden).

avatar van spinout
Op alle eerdere studioplaten worden ook al basgitaristen ingezet voor een voller geluid. Alleen live deed Manzarek het met zijn vingers/voeten. Jerry Scheff is wel een klasse apart.

avatar van Rogyros
Als ik het goed heb, speelde Manzarek nog wel op het debuut de meeste baslijnen in. Op Strange Days werd voor de meeste nummers al een bassist gebruikt, al werd bijvoorbeeld When The Music's Over nog wel door Manzarek voorzien van de baspartijen. En op de albums daarna werd er altijd een bassist ingehuurd.

Edit:
Volgens mij speelde Manzarek de baspartijen voornamelijk met zijn linkerhand en niet met zijn voeten. In de studio op het eerste album en die paar nummers op het tweede album was het met een keyboard bass, en dat zijn gewoon toetsen. Het kan zijn dat ie live wel eens baspartijen op de pedalen speelde, maar meestal moet dat toch met zijn vingers zijn geweest lijkt mij.

avatar van nlkink
En niet zo maar eentje. Op Morrison Hotel werd Lonnie Mack ingehuurd. Of hij ook op LA Woman meedeed durf ik niet te zeggen.

avatar van brandos
nlkinkzegt:
Nee, Jerry Scheff dus die ik op basis van zijn bijdrage op LA Woman wel als 5e Door zou willen bestempelen. Het is in ieder geval de enige Doors-plaat waar de prominente baspartijen mij in positieve zin zo opvallen. Op het debuut speelt Larry Knechtel op 4 tracks bas, doet Robbie Krieger op 2 tracks bass overdubs en speelt Manzarek (redelijk overheersend) op alle tracks keyboard bass. Andere grote winstpunten t.o.v. het (bepaald niet slechte) debuut zijn de variatie in toetseninstrumenten die Manzarek bespeelt en de blues-invloed (en zelfs een beetje Jazz in 'Riders on the storm') ten faveure van de psychedelische rock-invloed.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Prachtige zwanenzang van een fantastische band met het briljante Riders On The Storm als hoogtepunt. Tevens hebben The Doors bij mij iets unieks teweeggebracht: mij ( een beetje ) enthousiast gemaakt voor bluesrock, dat heeft geen enkele band bij mij voor elkaar gekregen?

avatar van ZERO
Van de 3 albums die ik ken van The Doors (hun eerste 2 en deze), vind ik LA Woman zeker wel de beste. Er zit een meer bluesy kantje aan, en dat bevalt me wel. Ook staan er niet echt mindere nummers op.

Favorieten zijn The Changeling en LA Woman.

avatar van pinkfloyd76
Voor mij HET album van deze band, afsluiting van een (veel te kort) tijd(loos)perk. Titeltrack en Riders on the storm..... music from the deepest of the soul. Hyacinth house heb ik als een groeibriljant ervaren.

avatar van Lau1986
Een heerlijk album van deze band. Het album begint gelijk goed en tovert van begin tot eind een glimlach op mijn gezicht en tjah, wat moet ik er nog meer over zeggen? Gewoon genieten

avatar van lennon
En dan toch maar 4 sterren?

avatar van Johnny Marr
lennon schreef:
En dan toch maar 4 sterren?

Je geeft er zelf ook 'maar' 4,5 hoor, lennon

Johnny Marr schreef:

Je geeft er zelf ook 'maar' 4,5 hoor, lennon

Klopt,maar ik spreek dan ook niet van perfectie...op l'America is na is dat het bijna wel natuurlijk... dus 4.5.. lijkt me zeer rechtvaardig;)

avatar van jordidj1
L'America is keihard. Niet perfect, maar zeker in dienst van het album. Kan het niet afdraaien zonder.

avatar van bikkel2
Het is het geheel wat vooral indruk maakt.
Maar met een aantal uitschieters die dit album uiteindelijk de klassieke status gaf.
De jachtige titelsong, uiteraard Riders On The Storm en Hyacinth House mag daar wat mij betreft ook onder geschaard worden.

avatar van jurado
lennon schreef:

Klopt,maar ik spreek dan ook niet van perfectie..
Die begrijp ik even niet, wie spreekt er van perfectie dan?

avatar van Tony
jurado schreef:
Die begrijp ik even niet, wie spreekt er van perfectie dan?

Jij bijvoorbeeld, iedereen met 5,0... Is het voor mij ook net niet, vandaar 4,5...