The Beatles - Help! (1965)

Label: Parlophone

1. Help! (2:21)
  2. The Night Before (2:36)
  3. You've Got to Hide Your Love Away (2:11)
  4. I Need You (2:31)
  5. Another Girl (2:08)
  6. You're Going to Lose That Girl (2:20)
  7. Ticket to Ride (3:12)
  8. Act Naturally (2:33)
  9. It's Only Love (1:58)
  10. You Like Me Too Much (2:38)
  11. Tell Me What You See (2:39)
  12. I've Just Seen a Face (2:07)
  13. Yesterday (2:07)
  14. Dizzy Miss Lizzy (2:54)
avatar van Lennonlover
Ik kan me, als grooooot Beatlesfan, wel vinden in Sandokans post. Het is een goed album geworden met veel leuke melodietjes (zowel instrumentaal (I Need you) als (achtergrond)zang (The Night Before)).
En ik ben me er van bewust dat vele Beatlesfans wel érg lange tenen hebben. Dat probleem heb ik veel minder maar als iemand zegt dat Ticket to Ride een 'maar gewoon nummer' is, dat spring ik op m'n paard. Je krijgt van mijn dus een vrijgeleide, Sandokan hoewel ik er wél van overtuigd ben dat het nummer veel invloed heeft gehad. Wat een POWER heeft dat nummer wel niet.
Een paar 'gewoon' goede nummers die erop staan trekken het geheel een beetje naar beneden maar voor de rest een goed pre-Rubber Soulalbum.

Tot slot: ik vermijd Yesterday als de pest.

avatar van LucM
Help! vind ik weer een stapje vooruit t.o.v. voorganger Beatles For Sale. Hier wordt toch wat meer geëxperimenteerd met arrangementen (elektrische piano, gitaarsound, percussie). Kant A met de eerste 7 nummers vind ik gewoon top, ik kan er niets op aanmerken : even catchy als gelaagde popsongs, wel vrolijk klinkend maar met een duistere ondertoon.
Kant B vind ik iets wisselvalliger. Yesterday is overigens het eerste popnummer met symfonisch orkest, aanvankelijk was het de bedoeling om dit akoestisch te brengen zoals op Anthology 2 te horen is.

avatar van George
@LucM , dat ben ik niet van jou gewend . Zo'n slordigheidje over Yesterday. Ik begin me zorgen te maken.
In de eerste plaats wordt het op het album akoestisch uitgevoerd.
Ten tweede horen wij geen symfonisch orkest , maar een strijkkwartet.

avatar van LucM
Strijkkwartet is inderdaad beter omschreven.

avatar van Sandokan-veld
Lennonlover schreef:

Ik zou ook nooit iets negatiefs zeggen over het fantastische Ticket To Ride.

LucM schreef:
Yesterday is overigens het eerste popnummer met symfonisch orkest

Voor 1965 is er dus nog nooit een popnummer gemaakt met een orkest/strijkkwartet/'klassiek' arrangement? Lijkt me erg sterk, eerlijk gezegd.

Overigens vind ik George Martins strijkersarrangement bij Yesterday één van de weinige echt goede dingen aan het nummer. Macca zelf vind Yesterday ook zijn beste liedje, maar het is me een raadsel waarom hij of anderen dit zouden verkiezen boven Eleanor Rigby, Blackbird of Hey Jude, om er maar een paar te noemen.

Sandokan-veld schreef:

Ik zou ook nooit iets negatiefs zeggen over het fantastische Ticket To Ride.

Yesterday IS het eerste popnummer gemaakt met een strijkkwartet. In de jaren 40 en 50 zijn wel muziekstukken gemaak met strijkers, zeker in het crooner circuit (Sinatra, Crosby). Maar VOOR Yesterday was popmuziek 3 gitaren en een drum. The Beatles waren bijzonder vernieuwend op vele fronten.

avatar van LucM
Voor Yesterday waren er zeker popsongs waar een viool bij te pas kwam maar een strijkkwartet is nog wat anders. Strijkkwartetten werden voordien enkel gebruikt in klassieke muziek en soms bij big bands of crooners.

LucM schreef:
Ik zal echt niet één pure popsong van voor Yesterday kennen waar klassieke instrumenten in zitten. Zelfs niet één viool. Ben wel nieuwschierig welke nummers dat dan zijn.

Bekende popsongs voor 1965 waarin een viool voorkomt :

YouTube - the Drifters There Goes my Baby (1959)
YouTube - THE SHIRELLES-WILL U STILL LOVE ME TOMORROW (1960)
YouTube - Bobby Vee - Rubber Ball (1961)
YouTube - The Ronettes - Baby, I Love You (1963)
YouTube - Then He Kissed Me - The Crystals (1963)

Het grote verschil met Yesterday is dat de violen toen niet op de voorgrond traden of domineerden. Yesterday bevat enkel zang, akoestische gitaar en strijkkwartet en is qua begeleiding wel een primeur in de popgeschiedenis.

avatar van DirkM
Vannacht de gelijknamige 7 kwartier durende film. Voor de liefhebbers: 23.50 uur, Nederland 2.

Voor mij wordt hier de grote sprong gemaakt naar de echt geniale albums...

Er knap dat je als band steeds betere albums kon uitbrengen.. al was er in die tijd niet zoveel aanbod als heden natuurlijk

The Oath
Topplaatje.
Vele malen beter dan hun White Album.

The Oath
The Oath schreef:
Topplaatje.
Vele malen beter dan hun White Album.

En wordt steeds beter. Doet me een beetje denken aan Aftermath van de Stones.
Allemaal kleine nummertjes waarvan er geeneen echt een knaller is. Maar een voor een bevatten ze toffe en meeslepende strofes tekst.

Voorkeur gaat toch wel uit naar Aftermath.

Hawkhead
Vreemd genoeg benoemde Classic Rock's 'buyer's guide' dit album als 'avoid'. Ach, ze moeten toch één album noemen onder die kop, en The Beatles hebben nou eenmaal geen een werkelijk 'avoid' album gemaakt . Voor mij persoonlijk beginnen The Beatles hier écht interessant te worden.

avatar van JulianJambon
Goede plaat. De film is ook erg grappig met The Beatles in de hoofdrol en een goede soundtrack. Ik vind alle nummers van dit album goed maar Yesterday zal mij altijd bijblijven als één van de mooiste nummers van de fab-four.

SSS
Ik ken natuurlijk Help!, Ticket to Ride en Yesterday, maar die andere nummers boeien totaal niet! Ik kom er al vrij snel achter dat een album van maar 34 minuten voor mijn gevoel uren duurt.

SSS schreef:
Als You´ve got to hide your love away, I´ve just seen a face, It´s only love en Dizzy miss lizzy niet boeien moet voor jouw misschien de conclusie zijn dat The Beatles jouw band niet is...

avatar van rkdev
devel-hunt schreef:
Of in ieder geval de Beatles in deze periode van hun carrière.

SSS
Misschien komt het nog... het had wel wat meer rock mogen zijn dan pop.

avatar van Stijn_Slayer
Het zal ook weer eens niet: 'You Like Me Too Much' als minst favoriete nummer.... Arme George...

Zelfs 'Act Naturally' krijgt meer stemmen.

avatar van Arrie
Dat kan ik ook niet verklaren...
Ik vind You Like Me Too Much ook niet zo bijzonder, maar zeker niet slecht, leuk vrolijk niets-aan-de-hand-liedje. Een stuk leuker dan Act Naturally.

Ik begrijp sowieso niet helemaal hoe iemand Act Naturally een van de beste drie nummers van de plaat kan vinden. Maarja, smaken verschillen enzo...

avatar van Reint
You Like Me Too Much vind ik echt een prachtig popliedje. Simpel, pakkend, en toch ook met een wat triest ondertoontje (voor mj althans).

SSS schreef:
Misschien komt het nog... het had wel wat meer rock mogen zijn dan pop.

Help vind ik het beste album wat betreft de 1e periode van de Beatles. In die tijd maakte de Beatles geen rock muziek. Als jij wat meer rock wil, moet je dit werk van de Beatles gewoon niet luisteren..

avatar van LucM
Help!, The Night Before, Ticket to Ride en Dizzy Miss Lizzy kun wel degelijk rock noemen. In die tijd sprak men over beat (jaren '60-rock), voordien van merseybeat.
Maar the Beatles kun je moeilijk in één hokje stoppen, ze brachten rock('n roll), pure pop, psychedelica, soms zelfs blues en country (hier : Act Naturally) ...

Ezechiël²
The Beatles - Help! (1965)

Wat een klassiekers staan er op dit album zeg, Help!, You've Got to Hide Your Love Away, Ticket to Ride, Yesterday, stuk voor stuk nummers die nooit zullen gaan vervelen (nee, zelfs Yesterday niet).

Meer wat dacht je van The Night Before, I've Just Seen a Face en Dizzy Miss Lizzy. Het album staat vol met lekkere Pop/Rock songs. I Love It.

Dizzy Miss Lizzy doet mij trouwens verschrikkelijk veel aan Hippy Hippy Shake van The Swinging Blue Jeans denken (ook een nummer uit de jaren 60). Dizzy Miss Lizzy doet mij vooralsnog meer dan Hippy Hippy Shake. Al is de laatstgenoemde ook wel erg lekker om op een feestje te draaien.

Ezechiël² schreef:

Dizzy Miss Lizzy vind ik meer een soort Elvis nummer maar bij Rock moet ik meer denken aan bv Highway Star van Deep Purple.

avatar van rudiger
Zeer genietbaar album deze Help . Ik vind hem persoonlijk nog beter dan Revolver .
De muziek was stukker sterker dan de gelijknamige film en The Beatles hadden van het witte doek af moeten blijven want dat was 1 grote ramp .
Niet alle muzikanten zijn filmsterren en omgekeerd ook niet .
4,5 ster voor dit prima Beatle album.

avatar van James Douglas
Nu voelden de leden van The Beatles zich bij de opnamen van Help! ook figuranten in hun eigen film. Dit soort plannen kwamen volgens mij meer uit de hoed van manager Brian Epstein. The Beatles zelf waren volgens mij ook verre van enthousiast. Het kwam meer als 'part of the job'. Een groot deel van die opnametijd werd dan ook gedood met het roken van marijuana.

avatar van rudiger
Als je het hit trio Help , Ticket To Ride en Yesterday pakt staan deze nummers nu in 2010 nog overeind en ik draai ze nog regelmatig . Als je bedenkt dat desbetreffende nummers ontelbare keren op de radio zijn te horen geweest en ze worden nog steeds gedraaid en nummers als Bohemian Rhapsody , Hotel California en Paradise By The Dashboard volgens velen kapot gedraaid zijn en dus in het verveel stadium zitten , ligt misschien hier wel de kracht van de Beatle songs.

Ezechiël²
rudiger schreef:

Sigur Rós en Arcade Fire zijn nou ook niet echt te vergelijken met Led Zeppelin of Deep Purple ofzo, maar het valt allemaal wel onder de noemer Rock. Los daarvan noemde ik het Pop/Rock.
En Rock heeft zoveel gradaties. Rock 'N' Roll (zoals de naam al zegt) en Metal zijn ook verwant aan Rock als genre.

Genres zijn eigenlijk ook maar hokjes, en het is niet goed om daarin te denken. Muziek is goed of het is niet goed, ongeacht het genre vind ik. Sommige muziek is niet eens een genre toe te dichten.