menu

Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (2011)

mijn stem
3,97 (1009)
1009 stemmen

Verenigde Staten
Folk
Label: Jagjaguwar

  1. Perth (4:22)
  2. Minnesota, WI (3:52)
  3. Holocene (5:36)
  4. Towers (3:08)
  5. Michicant (3:41)
  6. Hinnom, TX (2:45)
  7. Wash (4:58)
  8. Calgary (4:10)
  9. Lisbon, OH (1:33)
  10. Beth / Rest (5:16)
  11. Hinnom, TX [4AD / Jagjaguwar Session] * (3:07)
  12. Wash [4AD / Jagjaguwar Session] * (5:00)
  13. I Can't Make You Love Me [4AD / Jagjaguwar Session] * (4:29)
  14. Babys [4AD / Jagjaguwar Session] * (5:53)
  15. Beth / Rest [4AD / Jagjaguwar Session] * (6:10)
toon 5 bonustracks
totale tijdsduur: 39:21 (1:04:00)
zoeken in:
avatar van Eveningguard
4,0
Maar ik vind het ook niet lelijk klinken. Geweldig mooie, warme waves.

avatar van IllumSphere
4,0
Ik vind het trouwens maar raar dat iedereen een stem die vervormd is associeert met autotune. Je kunt ook op andere mogelijkheden een stem vervormen zonder gebruik van een vocoder. Bijvoorbeeld met gebruik van distortion of oversturing.

En het interesseert me niet of er een vocoder wordt gebruikt, zolang het maar op een experimentele manier wordt gedaan zoals de mannen van M83 of Kraftwerk.

avatar van Zuurmatje
Het gebruik van die autotune is juist zo interressant omdat het nog niet zo vaak (nooit?) gedaan is in folk/indiemuziek, itt distortion. Dat hij een element pakt uit een vrij controversiele muziekstroming en dat in een andere context plaatst, zonder dat het een parodie word, vind ik ontzettend creatief en gedurfd.

Stijn_Slayer
Hier staat wel een soort van parodie op van het meest bekende gebruik van autotune: Sufjan Stevens - The Age of Adz (2010)

avatar van herman
2,0
Dit is ook een indieplaat waarin veelvuldig autotune wordt gebruikt. Zit een beetje in het straatje van Beirut:

Alaska in Winter - Dance Party in the Balkans (2007)

avatar van Zuurmatje
Wanneer iets enkel en alleen gemaakt is als parodie verliest het volgens mij z'n waarde wanneer het geparodieerde in de loop van de tijd vergeten wordt door de mensheid. (Wie luistert er nu nog naar one day fly van jack spijkerman en co;)) Ik kan mij niet voorstellen dat Sufjan Stevens met die intentie muziek maakt.

Stijn_Slayer
De autotune is maar een onderdeel van de 25 minuten. Ik zal hier niet off-topic gaan. Check mijn bericht van 24 april 2011 bij dat album.

avatar van Zuurmatje
Ik heb je bericht gelezen en het nummer beluisterd, maar ik ben het niet met je eens. Volgens mij is het door jouw aangehaalde stukje muziek geen parodie, maar een resultaat van zijn oprechte interresse in hedendaagse r&b.

avatar van Chronos85
4,0
Interessante discussie inderdaad. In een interview schijnt Justin Vernon te hebben verteld dat het zeker oprecht was en dat ie tijdens de opnames zelfs heeft gehuild. (Heb helaas geen link van het interview). Hij combineert inderdaad op knappe wijze 'gladde' jaren tachtig popelementen met 'gladde' hedendaagse r&b en verpakt het in een electronisch folkjasje. Zeker uiterst origineel en voor mij, hoewel ik met die twee genoemde stromingen niet zoveel heb, één van de hoogtepunten van de plaat!

De ethiek, en teksten van deze stromingen komen in Beth/Rest niet terug. De tekst heeft ondanks dat het een zeer emotioneel nummer is geen clichématig karakter. SongMeanings | Lyrics | Bon Iver - Beth/Rest

Daarbij vind ik dat de opbouw van het nummer erg vernuftig in elkaar zit. Ook daarin verschilt het nummer van de meeste muziek uit de genoemde genres. De saxsolo en gitaarsolo zijn mooi geplaatst, en met meer bescheidenheid dan de jaren tachtig solo's.

avatar van Screenager
3,5
Naar mijn gevoel: zo uitmuntend het album begint, zo ondermaats eindigt het. Ik vind het werkelijk ontzettend jammer van Beth / Rest. Perth en Holocene daarentegen zijn werkelijk wondermooi, maar over het geheel vind ik deze toch echt wat minder dan For Emma.

avatar van Heester
5,0
Beth/Rest is een prachtig nummer en afsluiter, wie dat niet vind is gewoon een cultuurbarbaar. Luister eens naar de teksten verdomme. Om bij weg te smelten, heerlijk.

avatar van Eveningguard
4,0
Screenager schreef:
Naar mijn gevoel: zo uitmuntend het album begint, zo ondermaats eindigt het. Ik vind het werkelijk ontzettend jammer van Beth / Rest. Perth en Holocene daarentegen zijn werkelijk wondermooi, maar over het geheel vind ik deze toch echt wat minder dan For Emma.


Ik snap die haat voor Beth / Rest echt niet. Is het echt zo radicaal anders?

avatar van Screenager
3,5
Heester schreef:
Beth/Rest is een prachtig nummer en afsluiter, wie dat niet vind is gewoon een cultuurbarbaar. Luister eens naar de teksten verdomme. Om bij weg te smelten, heerlijk.

Ja, uiteraard, ik ben een cultuurbarbaar. Overigens, al wie Arctic Monkeys en Radiohead slecht vinden, kennen helemaal niets van muziek 'verdomme', want mijn muzieksmaak is nu eenmaal superieur.
Zeer volwassen en onderbouwd gereageerd. Teksten kunnen prachtig zijn, maar muziek blijft ook wel een aspect, het is nu eenmaal een lied en geen gedicht. Muzikaal vind ik er nu eenmaal geen bal aan, cultuurbarbaar die ik ben.

avatar van GastHeer
Sorry meneer Screenager, wat vind u van Joe Bonamassa, want mijn mening is blijkbaar ondergeschikt aan de uwe..

Voor de mensen die willen treedt Bon Iver 6 november as op in de Heineken Music Hall. Voor mij persoonlijk iets te groots voor een gevoelig geluid als BI..

avatar van Eveningguard
4,0
Screenager schreef:
(quote)

Ja, uiteraard, ik ben een cultuurbarbaar. Overigens, al wie Arctic Monkeys en Radiohead slecht vinden, kennen helemaal niets van muziek 'verdomme', want mijn muzieksmaak is nu eenmaal superieur.
Zeer volwassen en onderbouwd gereageerd. Teksten kunnen prachtig zijn, maar muziek blijft ook wel een aspect, het is nu eenmaal een lied en geen gedicht. Muzikaal vind ik er nu eenmaal geen bal aan, cultuurbarbaar die ik ben.


Het was gewoon een kreet van onbegrip, geen persoonlijke aanval. Jij bent nu de gene die vreem reageerd.

bram1610 schreef:
Ik vond het juist sterk dat ze (want Bon Iver is nog altijd méér dan alleen Justin Vernon)


Tegenwoordig wel, maar na de split van zijn band uiteraard niet.

Wel frappant dat de andere leden met Megafaun steeds vlakker lijken te worden, vooral live en Justin Vernon live steeds meer registers open aan het trekken is, terwijl ten tijde van For Emma Megafaun het meer experimentelere deel van zijn oude band was.

Als hij dan weer ijzersterke nummers gaat schrijven kan het echt een topband worden, want aantal leuke vingeroefeningen op dit album, maar het is maar net aan bovengemiddeld.

4,5
Oei wat heb ik genoten van het concert dinsdag. Perth is live zoveel indrukwekkender op het album. Wat een muzikale krachtpatsers. De lead-drummer is ook fantastisch. Justin speelde een heel fijne setlist. Met uitzondering van Michicant werd het hele tweede album gespeeld. Veel nummers die logischerswijs in elkaar overlopen worden ook live als zondanig opgevoerd. Perth en Minnesota kwamen na elkaar. Het drieluik Calgary-Lisbon-Beth/Rest werd ook zo gespeeld. Ook Hinnom-Wash volgden elkaar op. Ook zeer indrukwekkend vond ik de aangepaste versie van Creature Fear, een totaal ander nummer geworden! Om nog maar niet te spreken van het instrumentale Team. Het is dat die basslijn er nog inzat. Ook aan de fijnproever was gedacht. Woods van de Blood Bank EP werd gespeeld en ook Brackett van Dark Was The Night. Liefhebbers van For Emma (zoals ik) hoefden ook niet te klagen. Een prachtige opvoering van The Wolves, Flume, For Emma en natuurlijk Skinny Love kwamen voorbij.

Minpuntje? Ja, geen Stacks! Voor de rest was het een memorabele avond. Justin's live band is erg sterk en goed ingespeeld. Het prachtige winterse decor voegde veel sfeer toe. Dit is wel een aanradertje om live te zien. Ik hoop dat de stekker voorlopig nog niet uit dit project wordt getrokken.

Nathan1988
Dn!S schreef:
Oei wat heb ik genoten van het concert dinsdag. Perth is live zoveel indrukwekkender op het album. Wat een muzikale krachtpatsers. De lead-drummer is ook fantastisch. Justin speelde een heel fijne setlist. Met uitzondering van Michicant werd het hele tweede album gespeeld. Veel nummers die logischerswijs in elkaar overlopen worden ook live als zondanig opgevoerd. Perth en Minnesota kwamen na elkaar. Het drieluik Calgary-Lisbon-Beth/Rest werd ook zo gespeeld. Ook Hinnom-Wash volgden elkaar op. Ook zeer indrukwekkend vond ik de aangepaste versie van Creature Fear, een totaal ander nummer geworden! Om nog maar niet te spreken van het instrumentale Team. Het is dat die basslijn er nog inzat. Ook aan de fijnproever was gedacht. Woods van de Blood Bank EP werd gespeeld en ook Brackett van Dark Was The Night. Liefhebbers van For Emma (zoals ik) hoefden ook niet te klagen. Een prachtige opvoering van The Wolves, Flume, For Emma en natuurlijk Skinny Love kwamen voorbij.

Minpuntje? Ja, geen Stacks! Voor de rest was het een memorabele avond. Justin's live band is erg sterk en goed ingespeeld. Het prachtige winterse decor voegde veel sfeer toe. Dit is wel een aanradertje om live te zien. Ik hoop dat de stekker voorlopig nog niet uit dit project wordt getrokken.


Ik was er ook, lekker op de tribune met mijn brakke lichaam. De muziek stond te hard, maar Bon Iver is geniaal. Hier hoef je toch niet ellendig lange discussies over te houden. Dit is kunst in een muziekjasje en in mijn ogen de beste, meest originele en pure artiest/band van de afgelopen 2 jaar. Het is maar dat je tot vijf sterren kan gaan want ik had er 10 willen geven en dan overdrijf ik niet.

avatar van jacobz
4,5
Beth / Rest was voor mij 1 van de hoogtepunten van het concert. De pianoversie (op Youtube te vinden) klinkt ook erg goed,

avatar van oogsttijd
2,0
Eerste helft goed, tweede helft kerstmuziek.

avatar van bram1610
5,0
oogsttijd schreef:
Eerste helft goed, tweede helft kerstmuziek.

En dat vind jij negatief!?
Daarbij is Holocene het meest 'kerstige' nummer dat op de plaat staat en dat staat toch echt op de eerste helft.

avatar van Maartenn
4,5
Maartenn (crew)
bram1610 schreef:
(quote)

Daarbij is Holocene het meest 'kerstige' nummer dat op de plaat staat


En dat is dan ook alleen omdat de regel
Christmas night,
It clutched the light,
The hallow bright


er in voor komt.

Anders snap ik de vergelijking niet helemaal.

avatar van bram1610
5,0
Maartenn schreef:
(quote)


En dat is dan ook alleen omdat de regel
Christmas night,
It clutched the light,
The hallow bright


er in voor komt.

Anders snap ik de vergelijking niet helemaal.

Het is niet 'alleen' omdat het woord Christmas erin voorkomt, dat zou wel heel kortzichtig zijn. Holocene is een nummer van nostalgie, waar Vernon terugkijkt op zijn jeugd, voornamelijk op de middelbare school. Hij heeft het bijvoorbeeld ook over een afgebrande gymzaal of zoiets dergelijks, waar schoolfeesten gehouden werden. Die sfeer van nostalgie is voor mij al snel een link met kerstmis, maar ik vind de twinkelende gitaar toch wel klinken alsof er langzaam een bijzonder sterretje boven een stalletje wordt gehesen. Bijna als een tondeldoos. Daarna komt er een koortje de hoek omkijken, dan is de link met kerk en kerst (bij mij in elk geval) niet zo ver te zoeken. Doet me toch kerstig aan, maar dat kan natuurlijk verschillen
Die zin draagt natuurlijk wel bij aan de kerstsfeer, die nu ook weer niet zó enorm nadrukkelijk aanwezig is. Ik beweerde dat Holocene het meest kerstige nummer was, niet dat het per se een kerstnummer is.

avatar van bram1610
5,0
Daarbij val ik stiekem wel voor 'kerstnummers'. Niet voor niets the most wonderful time of the year, en ik betrap mezelf erop dat ik deze plaat, net zoals For Emma en Fleet Foxes vaker rond die tijd draai.

avatar van Eveningguard
4,0
oogsttijd schreef:
Eerste helft goed, tweede helft kerstmuziek.


Intressant uitgangspunt. De insteumentatie bij folkmuziek leent zich daar wel goed voor ja. Het kerstalbum van Sufjan Stevens schijnt ook tof te zijn.

avatar van oogsttijd
2,0
Eveningguard schreef:
(quote)


Intressant uitgangspunt. De insteumentatie bij folkmuziek leent zich daar wel goed voor ja. Het kerstalbum van Sufjan Stevens schijnt ook tof te zijn.


Misschien was dat bericht wat kort door de bocht en moet ik me wat beter uitdrukken. Ik kan er niks aan doen maar ik krijg echt het gevoel. Ik ben grote fan van folkmuziek, met Sufjan als een van mijn favorieten. De eerste plaat van Bon Iver vind ik adembenemend mooi, maar dit past niet in mijn kraam. Mijn tenen krullen bij het horen van het laatste nummer en dan begin ik dat gevoel te reflecteren op de rest van het album. Ik doe nog een poging.

avatar van oogsttijd
2,0
Eveningguard schreef:
(quote)


Intressant uitgangspunt. De insteumentatie bij folkmuziek leent zich daar wel goed voor ja. Het kerstalbum van Sufjan Stevens schijnt ook tof te zijn.


Misschien was dat bericht wat kort door de bocht en moet ik me wat beter uitdrukken. Ik kan er niks aan doen maar ik krijg echt dat gevoel. Ik ben grote fan van folkmuziek, met Sufjan als een van mijn favorieten. De eerste plaat van Bon Iver vind ik adembenemend mooi, maar dit past niet in mijn kraam. Mijn tenen krullen bij het horen van het laatste nummer (die synths, mijn god die synths) en dan begin ik dat gevoel te reflecteren op de rest van het album (MIJN GOD DIE SYNTHS) . Ik doe nog een poging.

avatar van FRNKY
5,0
Wash en Calgary zijn zeker live echt prachtig.

3,0
Ik denk dat de houdbaarheid van Bon Iver na 1 plaat al uitgewerkt is, ik vreesde het al na Bloodbank of het is zo dat ik zijn ingetogener werk van de 1e lp gewoon mooier vindt, dat vind ik bv bij Songs: Ohia ook zo.
Perth en Holocene zijn prachtig, vind het daarna wat te gekunsteld, en die stem begin wat te irriteren, een drietje toch nog

Nathan1988
De houdbaarheid weg na 1 plaat? Die is gek? Ik luister deze plaat nu nog steeds een paar keer per week sinds de release. Nog steeds ontdek ik geluiden die ik niet eerder leek te horen. De teksten zijn zo cryptisch dat er steeds andere emoties ontstaan. In elke setting is de muziek goed en bij elke luisterbeurt besef ik me meer en meer dat dit het beste album is wat ik ooit gehoord heb en waarschijnlijk ook wat ik ooit in mijn leven zal hebben gehoord. Dit is uniek, dit is kunst. Gelukkig kan ik de cd niet grijs draaien omdat het digitaal is, want anders had ik de cd al 4 of 5 keer opnieuw moeten bestellen. Zo, ik heb mijn zegje gedaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:25 uur

geplaatst: vandaag om 08:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.