Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (2011)

Folk

8. Calgary (4:10)
  9. Lisbon, OH (1:33)
  10. Beth / Rest (5:16)
avatar van meneer
Voor mij is Justin Vernon een openbaring in alle 'nieuwe muziek' die ik probeer te ontdekken. Hoop hem met 'wat en wie dan ook' ooit live te mogen aanschouwen ! Fan schijnt een lelijk woord te zijn, maar ik ben er eentje aan het worden.

Damn.. Heerlijk !

meneer schreef:

Damn.. Heerlijk !

Een fan die niet stemt op zijn meesterwerk of op zijn werk met DeYarmond Edison (ben eigenlijk wel benieuwd hoe een huidige samenwerking tussen Bon Iver en Megafaun zou klinken) of de moeite heeft genomen de niet te zeer geringe bijdrage op Dark was the night of My beautiful dark twisted fantasy mee te nemen?

avatar van meneer
@(Willie): Ik ben nog aan het ontdekken, vandaar. En iets een meesterwerk bestempelen is persoonsgebonden, niet ? Maar ik kan wel zeker wat met je tips ! Waarvoor dank.

Zat maar wat te sollen.

My beautiful dark twisted fantasy is trouwens van Kanye West, zou die niet meteen willen aanraden bij toekomstige Bon Iver fans

En ik hou van For Emma...., kan er niets aan doen.

avatar van chevy93
Fleet Foxes, Mumford & Sons en ook Bon Iver. Zomaar wat namen van bands die met een veelgeroemd debuut kwamen en vervolgens een vergelijkbare opvolger afleverden. Het grappige is overigens dat Bon Iver met dit aantal stemmen en dit gemiddelde in zowel 2012 als 2013 met afstand album van het jaar geworden zou zijn. Toch bestempelen we deze als "minder dan de opvolger". Niets speciaals, maar dat vind ik gewoon een grappig fenomeen.

En ook ik geef eerlijk toe dat ik de voorganger beter vind. Niettemin zal ik ook toegeven dat ik moeite had met de voorganger en die had ook z'n tijd nodig. Bovendien zijn Perth en het slotnummer gewoon bloedjemooi!

avatar van Co Jackso
chevy93 schreef:

Zowel Fleet Foxes en vooral Bon Iver laten een nieuw geluid horen. Nummers vergelijkbaar met Perth, Towers en Calgary zijn niet te horen op het debuutalbum.

chevy93 schreef:
Toch bestempelen we deze als "minder dan de opvolger".

Wow, een opvolger van deze plaat, dat is echt nieuws. Dacht dat Justin vooralsnog druk bezig was met Volcano choir.

Maar vele mensen vinden deze plaat toch echt beter, vooral de mensen die zich deels laten leiden door Pitchfork. En die tweede plaat van M&S is gewoon ruk, die van Fleet foxes gelijkwaardig.

(willie) schreef:

Volgens mij bedoelde chevy 'minder dan de voorganger', minder goed dan For Emma dus. Overigens heb ik nog geen enkel gerucht gehoord over nieuw materiaal. Denk inderdaad dat dat nog wel even op zich kan laten wachten vanwege Justins focus op The Shouting Matches, Volcano Choir en andere samenwerkingen (o.a. met Colin Stetson) de afgelopen anderhalf jaar.

avatar van Eveningguard
Meer materiaal is natuurlijk altijd welkom. Een heel album met Kanye West al helemaal. Dat zou tof zijn!

DirkM schreef:

Volgens mij bedoelde chevy 'minder dan de voorganger'

Nee, echt?

avatar van DirkM
Tja, leuke grap.. Ironie werkt gewoon niet zo goed op fora.

Ik til er niet zo zwaar aan

Mooie avatar, dat wel.

avatar van DirkM
Dan zal ik dat ook niet doen . En ja, ik vind de voorganger ook beter dan deze plaat. Uiteindelijk raakt die me gewoon meer en dat is toch waar muziek uiteindelijk over gaat. Vind de sound van dit album wel groots, de productie is echt om je vingers bij af te likken.

avatar van Noverca
Ik luister nog niet zo bijster lang echt toegewijd naar muziek. Denk dat het twee zomers geleden is dat ik zin kreeg (geïnspireerd door mensen op een andere site) om de muziekwereld in te duiken en ik ging heel wat lijstjes af op fora om nieuwe dingen te ontdekken. Zo kwam ik ook bij Bon Iver, Bon Iver en dat raakte me meteen heel diep. Vanaf die geweldige intro van Perth totdat Beth/Rest de gordijntjes sluit, zit ik er helemaal in. Diep ontroerende muziek, dit is gewoon helemaal mijn ding.

Heb later ook de voorganger hiervan meermaals beluisterd. Die vind ik ook goed, maar daar word ik in tegenstelling tot DirkM hier boven mij juist minder door gepakt. Kan liggen aan het feit dat ik dit album als eerste tegenkwam, of gewoon een verschil in smaak/gevoel natuurlijk.

chevy93 schreef:

Ik zou niet zomaar durven zeggen welk album nu 'beter' is. De albums zijn eigenlijk qua opzet te anders om goed te vergelijken. Bon Iver is hier een band geworden, met een rijk instrumentarium en redelijk groots opgezette muziek. Tekstueel ook een heel andere plaat. Debuut was meer recht uit het hart, terwijl de teksten hier poetisch en redelijk cryptisch zijn. Beide stijlen zijn op hun eigen manier heel goed te waarderen, maar moeilijk te vergelijken.

Persoonlijk geef ik misschien wel de voorkeur aan de tweede plaat. Hij moest er langer over doen om me te pakken, maar laat ook moeilijker los. Heeft een heel hoge houdbaarheid, waar ik For Emma eigenlijk al een hele tijd niet meer gehoord heb. De rauwe emotie van dat debuut is ook prachtig, maar deze, meer doordachte, muziek waardeer ik toch hoger.

avatar van chevy93
chevy93 schreef:
Ha! Hier ben ik inmiddels mooi op teruggekomen. Buiten bovengenoemde twee nummers zou ik ook Holocene willen noemen, want een van de mooiste nummers van dit decennium en inmiddels mijn favoriet van het album.

Ja, geweldig album eigenlijk, dit!

avatar van philtuper
Holocene idd en Beth / Rest. Mooiste nummers van deze plaat die het in mijn ogen niet redt bij het overdonderende debuut. Dit klinkt t.o.v. dat debuut voor mij iets te geproduceerd en dan geef ik toch de voorkeur aan dat directe van de eerste. Die plaat had me werkelijk meteen te pakken en me niet meer losgelaten. Dat heb ik bij deze slechts bij vlagen. Desondanks een heel fraai album.

avatar van tbouwh
Fijne plaat zonder een negatieve uitschieter. Favoriet is Calgary, die ambiente underscore aan het begin Ook Hinnom T,X heeft een prettig eigenzinnige sound.

Solide 4*

avatar van JVT
JVT
Wat een fantastische plaat, iets meer uptempo en experimenteler als het debuut, maar toch minder als hun laatste worp. Deze is toch hun beste IMO. 4,5*
top 10 materiaal

avatar van Wickerman
Vandaag gekocht en geluisterd. Hoewel ik kan waarderen dat 'ie iets anders probeert dan zijn debuut, vind ik het niet wat in combinatie met zijn stem. Halverwege het laatste nummer belde Benny Neyman of 'ie z'n geluid terug mocht. Die eerste plaat is ongeëvenaard, maar deze tweede plaat kan niet eens in de schaduw staan.

avatar van Slowgaze
Wickerman schreef:
Halverwege het laatste nummer belde Benny Neyman of 'ie z'n geluid terug mocht.

avatar van PaulKemp48
Ik las ergens dat de LP zo'n slechte persing kent en dat de Cd wordt aangeraden! Wie heeft beide geluidsdragers en kan hier iets over melden?

avatar van SébastienY
PaulKemp48 schreef:

Ik heb alleszins weinig problemen met de LP. Althans, die "slechte" persing is me vreemd.

avatar van kobe bryant fan
Mijn LP klinkt ook fantastisch!

avatar van PaulKemp48
Ik las dit bericht:
I absolutely love the album and the story it tells as a whole. Bon Iver offers a really nice vibe. The reason I gave it a 4 star is because I got it on vinyl and the pressing isn't good. I ended up looking around to see if other people noticed it too, and I found that they have had the same problems with the vinyl version of this album. I definitely recommend the album, just not on vinyl.

Dank heren, dan ga ik tot aanschaf over!

avatar van Lau1986
Een prachtig album. Er wordt hier meer geëxperimenteerd dan op het debuut, maar nergens gaat de tederheid van de nummers verloren. Heerlijk album, ik blijf genieten.

Ik heb trouwens geen problemen met de vinyl versie. Ik hoor ook niet echt een verschil met de cd versie.

avatar van Niek
Nadat hun debuutplaat me kort geleden al wat tegenviel bij herluistering na lange tijd valt deze mijns inziens nu helemaal door de mand. Die iets vervormde kopstem kan me niet bekoren. Verder zitten de songs ok in elkaar maar nergens echt bijzonder. Vooral ook weinig verrassend, allemaal erg comfortabel waardoor het juist gaat jeuken na een tijdje. Ik moet zeggen dat ik de teksten niet echt mee krijg dus daar kan ik weinig over zeggen. Dus nee; Bon Iver is voor mij geen blijvertje maar slechts een leuke herinnering aan periode van zo’n drie jaar waarin deze muziek om een of andere reden goed bij me aansloot maar waar ik nu erg lauw onder blijf..

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Indertijd was er behoorlijk wat onduidelijkheid over de titel van dit album. Ik zie nu echter dat zowel op de site van Bon Iver als op die van het label gewoon "Bon Iver" staat ...

avatar van Bill Evans
Deze, het debuut en Volcano Choir - Unmap staan al jaren in de kast. En zijn er ook al jaren niet of nauwelijks uit geweest. Vandaag Bon Iver weer eens opgezet en ik krijg een beetje hetzelfde als Niek hierboven. Het pakt me lang niet meer zoals het dat vroeger nogal eens deed.
Misschien heb ik het destijds allemaal te vaak gehoord, wie weet. Smaak verandert, je wordt ouder, sommige dingen blijven en andere zijn achteraf slechts een moment in de tijd geweest. Zoals het fantastische optreden in Paradiso, ergens rond 2008.