Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (2011)

Folk

7. Wash (4:58)
  8. Calgary (4:10)
  9. Lisbon, OH (1:33)
  10. Beth / Rest (5:16)
  11. Hinnom, TX [4AD / Jagjaguwar Session] * (3:07)
  12. Wash [4AD / Jagjaguwar Session] * (5:00)
  13. I Can't Make You Love Me [4AD / Jagjaguwar Session] * (4:29)
  14. Babys [4AD / Jagjaguwar Session] * (5:53)
  15. Beth / Rest [4AD / Jagjaguwar Session] * (6:10)
avatar van sierrra
timaenho schreef:
En nu ook de titel gekregen van het album van 2011. Persoonlijk zegt het album mij niets, het kan me niet boeien.

Vanwaar dan eerst de 5*?

record.ed
Beetje Spinvisserig

avatar van Maestro B
Blijft voor mij moeilijk om de hele plaat uit te zitten.
Iets teveel van 't zelfde maar ... 'Calgary' is wonderlijk mooi en toch afwisselend.
Te verbruiken met hapjes dit album wat mij betreft.

avatar van Beukertje
Vind er niks an. Album boeit me voor geen meter. Gewoonweg te weinig 'schwung' naar mijn mening.
Wat overigens niet wil zeggen dat het een slecht album is. Ik zal mij daarom onthouden van stemming.....

'schwung' is ook wel zo ongeveer het laatste wat ik zou verwachten bij introspectieve folk.

avatar van Ooww
Vind hem bij vlagen erg warm en fijn, soms wat te zoet. De tweede helft van de cd vind ik wel minder goed dan de eerste. Het laatste nummer is ronduit slecht, das jammer. Alleen Holocene is echt goed, als in: tijdloos.

For Emma vond ik beter.

avatar van Jurr_on
Op nummer 3 in mijn top 50 albums 2011. Een album dat nog mooier wordt naarmate je hem vaker luistert. Heerlijk! Zonder twijfel één van de beste albums van afgelopen jaar.

Geselecteerde favo tracks:
- Holocene
- Michicant

avatar van Beukertje
herman schreef:

Daarom vind ik er ook niks aan -;)

avatar van Blue88
Beetje gemengde gevoelens bij dit album.

Enerzijds merk ik dat dit bijzonder is, maar het raakt me nog niet helemaal. Minnesota en Holocene daarentegen wel (PRACHTIG) maar de overige nummers heb ik nog moeite mee.

3,5 met mogelijkheid tot groei.

avatar van bram1610
Bon Iver heeft zijn eigen graf gegraven door ooit zo'n wonderschoon album te maken als For Emma. Alles wat erna verschijnt zal langzaam wegkwijnen in de schaduw van For Emma. Voor de meeste mensen althans. Ik vind dit ook weer een prachtig album. Ik vond het juist sterk dat ze (want Bon Iver is nog altijd méér dan alleen Justin Vernon) ervoor hebben gekozen om geen tweede For Emma te maken. Met Bon Iver, Bon Iver lijkt het namelijk net of de band opnieuw de elektriciteit heeft uitgevonden en met succes! Nieuwe methodes, nieuwe wegen en nieuwe instrumenten. Nummers volgestopt met details, alsof je op een plek bent waar van alles om je heen gebeurt. Takjes die breken, vogels die weg vliegen, je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb eraan gedacht tijdens het (duizendmalig) luisteren van dit album. De sfeer die Bon Iver daarmee wist te creeëren, was voor mij misschien wel net zo magisch als het gehele For Emma. Welke beter is? Dat interesseert me bar weinig. Zolang ik naar beide albums kan luisteren en er een verschillende sfeer, doch een eigen geluid uithaal, dan kan ik Bon Iver waarderen en dat zal ik voorlopig nog wel blijven doen!

Ondanks mijn scepticisme die ik had over dit album bleef ik mij inzetten om telkens opnieuw te zoeken naar de magie in deze muziek (zie vorige reacties). Tot mijn grote teleurstelling vond ik het niet. Toch bleef ik proberen en sinds kort begrijp ik waarom er zovelen lovend zijn over dit album. Hoe meer ik luister, hoe meer ik de pracht hoor.
Ik verhoog alvast mijn stem van 2,5 naar 3,5 en hoogstwaarschijnlijk gaat deze binnenkort nog hoger. Dit is een echt 'groeialbum' en heeft zijn tijd nodig om tot zijn recht te komen. Ik kan dit het beste vergelijken met olijven. Ik herinner mij nog goed toen ik voor de eerste keer een olijf proefde. Ik vond het walgelijk. Toch ben ik ze later blijven eten. Hoe meer ik ze at, hoe lekkerder ik ze vond. Momenteel vindt ik de olijf een echte delicatesse . Een rare vergelijking, maar misschien is dit album wel een olijf in de wereld van de muziek. Ik vond Bon iver ook maar niets in het begin, maar hoe meer ik luister hoe beter het wordt.
Mijn advies voor wie dit album maar niks vind: doe zoals ik. Blijf het proeven en het wordt hoogstwaarschijnlijk een delicatesse. Je moeite zal worden beloond

avatar van RoyDeSmet
En toch bleek het goed genoeg voor een Grammy award.
Nu zegt dat natuurlijk niet zo veel.

Ik heb hem weer eens opgezet. Instrumentaal zit het prachtig in elkaar
en de vocalen zijn ook heel mooi. Mooie gelaagde nummers.
Een dromerige sfeer die je opslokt.
Maar de individueele nummers raken me niet zozeer.

avatar van Bardt1980
RoyDeSmet schreef:
En toch bleek het goed genoeg voor een Grammy award.

Inderdaad, en de vele verontwaarde reacties die daarop volgde: Who is Bon Iver? - who-is-bon-iver.tumblr.com
Je lacht de ballen uit je broek!

avatar van Timo-otje
Naja triest eerder, zelfde als met Arcade Fire vorig jaar.

avatar van kobe bryant fan
Inderdaad, wel raar dat hij een prijs won voor 'Best New Artist' terwijl hij toch al jaren speelt.
En al twee platen uitheeft en één EP.

avatar van bram1610
Bardt1980 schreef:

Je lacht de ballen uit je broek!

Inderdaad pijnlijk om te lezen, maar we mogen denk ik al blij zijn dát hij überhaupt iets wint. Een beetje publieke eer verdient de beste man wel. Vernon kennende zal hij heus niet opeens catchy punk-pop gaan maken.

Lang leve Bonny Bear!

kobe bryant fan schreef:
En al twee platen uitheeft en één EP.
Eigenlijk helemaal niet raar en in mijn perceptie hélemaal juist prima dat hij een Grammy ontvangt.
Gelukkig geen omhooggevallen mr. of mrs. Nobody die na het winnen van een "Best voice of" of een ander muziekprogramma even aan beroemdheid mag ruiken. Gelukkig ook geen persoon, die via een ingezonden heel even wereldbroemdheid is om daarna weer in de even snel in de vergetelheid te raken.
Neen, na zijn prachtige debuutalbum For Emma, Forever Ago zichzelf minimaal qua kwaliteit evenaart en imo verbetert.. Dan mag je jezelf en door anderen een echte artist noemen. De categorie One-Day-Flies bevat immers al genoeg leden.

het nummer i can't make you love me/ a nick of time is prachtig is dat een bonus nummer voor dit album?

avatar van harm1985
Overigens ook zwaar terecht dat hij het podium weigerde te delen met een andere artiest. Zijn muziek is namelijk zo uniek dat dat het geen recht zou doen als dat zou gebeuren.

Overigens, who the fuck is J. Cole?

MusicMaster1988
Erg sterk album.Verdiende grammy.

harm1985 schreef:

Overigens, who the fuck is J. Cole?

Een rapper, die in 2011 debuteerde. Na vele mixtapes uitgebracht te hebben.

avatar van kobe bryant fan
Na het warme en akoestische For Emma, Forever Ago keert Justin Vernon terug.
Deze keer met een volledige band, alles is aanwezig. Blazers, drums, gitaren,..
In plaats van verder te gaan met de sound van zijn debuut doet hij juist het tegenovergestelde.

De charme en het warme van For Emma is weg maar in de plaats krijgen we nu een volle en heldere productie en een groot assortiment aan instrumenten.
Perth is de gedroomde opener, een heerlijk riffje. Een mooie opbouw en een sterke Vernon.

De plaat is op een bepaalde manier ook erg beeldend, want na de eerste tonen van de plaat zie ik al gestrekte landschappen voor me. Met rivieren, met traag lopend water over keien. En in de verte staat er een houten huisje van een koppel. Helemaal alleen in de natuur.

Justin zingt een stuk hoger dan op For Emma, maar hij behoud zijn typische stemgeluid.
Voor de rest is de plaat ook redelijk afwisselend en toch past ieder nummertje binnen de sfeer.
Mijn favoriet is Towers een schitterende song, met een heerlijk riffje. Mijn andere favoriet is Perth. 4*

Off topic berichten over een voetballer van danwel Lille of Liverpool verwijderd.

Coys
Moeilijk te beschrijven, maar het viel simpelweg allemaal op z'n plaats toen ik dit album zojuist beluisterde. Het licht van de zon dat werd gedempt door de wolken, de bloesem van de bomen die ik buiten zie. De sfeer, alles was gewoon perfect om dit bijzonder mooie album te luisteren. Dit album is niet alleen foutloos in mijn ogen, het weet ook enorm veel emoties en prachtige beelden op te wekken. Inmiddels naar 5* en een top 10 plek gegaan.

avatar van Eveningguard
Ik snap vooral de kritiek op het laatste nummer niet. Ja, het is even wat anders, maar om het nou te bestempelen als een mislukt 80s nummer... Ik vind het echt prachig. De autotune wordt hier voor het eerst mooi gebruikt.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Kritiek op het laatste nummer?? Ik vind het schitterend, 1 van de mooiste.

avatar van Gloeilamp
Ik vind Beth/Rest ook een van de beste nummers op dit album. Het kan echter niet tippen aan Holocene

avatar van RoyDeSmet
Zijn jullie bekend met deze (akoestische) pianoversie van Beth/Rest?

YouTube - Bon Iver - Beth/Rest (piano)

avatar van Eveningguard
cosmic kid schreef:
Kritiek op het laatste nummer?? Ik vind het schitterend, 1 van de mooiste.

Toen de plaat uit kwam, was er voornamelijk kritiek op het laatste nummer.

avatar van Zuurmatje
Ik denk dat veel mensen autotune associeren met `foute` r en b artiesten. Als gevolg daarvan hebben ze besloten dat autotune per defenitie kut is . Die mindset zit ze dan in de weg om ombevangen naar dit prachtige liedje te kunnen luisteren.

Maar misschien heb ik het wel mis en vinden ze het gewoon een lelijk liedje, dat kan ook.