The Beatles - Please Please Me (1963)

Rock / Pop
Label: Parlophone

1. I Saw Her Standing There (2:57)
  2. Misery (1:50)
  3. Anna (Go to Him) (2:57)
  4. Chains (2:26)
  5. Boys (2:27)
  6. Ask Me Why (2:27)
  7. Please Please Me (2:03)
  8. Love Me Do (2:22)
  9. P.S. I Love You (2:05)
  10. Baby It's You (2:38)
  11. Do You Want to Know a Secret (1:59)
  12. A Taste of Honey (2:05)
  13. There's a Place (1:52)
  14. Twist and Shout (2:33)
avatar van RuudC
Bij The Beatles gaat mijn voorkeur uit naar de latere periode. Het experimentele werk vind ik altijd wel te gek. Natuurlijk moet ik in mijn achterhoofd houden dat The Beatles hier ook vooruitstrevend was en de popmuziek wordt voor mij vanaf 1963 pas echt interessant. Misschien dat ik me ooit nog ga verdiepen in de jazz van de jaren vijftig, maar flauwe rock-n-roll a la Elvis Presley, Bill Hailey etc doet me echt helemaal niks.

The Beatles hebben duidelijk meer ballen. Eigenlijk valt dit debuut me ook behoorlijk mee. Love Me Do en Twist And Shout kende ik al en kon ik al best waarderen, maar de algemene sound van Please, Please Me staat me sowieso wel aan. Af en toe borduurt het nog wat voort op de makke popmuziek die daarvoor nog de norm was (Anna (Go To Him), blegh). Vergeef mijn makker en cultuurbarbaar Lennert, want Lennon en McCartney kunnen wel degelijk zingen. A Taste Of Honey is hier nog een verborgen pareltje. Leuk begin, maar ik verwacht wel dat het beter gaat worden.

avatar van devel-hunt
om Please please me te doorgronden is een beetje culturele kennis wel op zijn plaats. Tuurlijk, de Amerikaanse Rock and Roll scene had daar al heel wat teweeg gebracht met Elvis als absoluut boegbeeld, maar vergeet Buddy, Gene, Chuck en Jerry Lee niet.
In Europa lag dat anders. In Nederland had men Corry Brokken en in het zeer armoedig kleinburgerlijke Engeland was het meest ruige Cliff.
En toen ineens waren deze vier mannen uit Liverpool er die de boel flink wakker schudde. Vandaag klinkt Please please me leuk, vrolijk en pretentieloos maar in 1963 veroorzaakte het een aardverschuiving met teksten met dubbele boodschappen. De brave titelsong gaat, zoals Lennon later toegaf, over orale seks, iets wat in 1963 in Engeland nog bij wet was verboden. Toe maar.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Geruzie verwijderd en de rest verplaatst naar naar Genres > Rock > Elvis of Beatles?

avatar van heartofsoul
Herbeluister dit album weer eens (want het blijft voor mij een onverwoestbare klassieker) en het moet me van het hart dat de stereo-remaster minder krachtig klinkt dan de mono-versie. Anderen op dit forum, zoals bijvoorbeeld Kaaasgaaf hadden dit ook al opgemerkt. De eerste cd-versie van dit album die ik ooit kocht was trouwens ook een mono-versie: wát een geluid! Zie ook het topic: Monomanie