The Beatles - Please Please Me (1963)

Rock / Pop
Label: Parlophone

1. I Saw Her Standing There (2:57)
  2. Misery (1:50)
  3. Anna (Go to Him) (2:57)
  4. Chains (2:26)
  5. Boys (2:27)
  6. Ask Me Why (2:27)
  7. Please Please Me (2:03)
  8. Love Me Do (2:22)
  9. P.S. I Love You (2:05)
  10. Baby It's You (2:38)
  11. Do You Want to Know a Secret (1:59)
  12. A Taste of Honey (2:05)
  13. There's a Place (1:52)
  14. Twist and Shout (2:33)
Jocharo-T
Het begin van de legendarische Beatles. Het is zeker niet hun beste album, maar de energie en het plezier spat er wel vanaf. Erg bijzonder ook dat Lennon/McCartney acht nummers van dit album zelf geschreven hebben. Het was in die tijd niet gewoon dat dat gebeurde zoals devel-hunt al aangaf en dat maakt dit album net een beetje meer bijzonder dan als de nummers door anderen waren geschreven. Maakt het album toch weer wat persoonlijker.

Het begint al lekker met I Saw Her Standing There een nummer dat eigenlijk doorlopend in je hooft rond blijft zeuren. Al moet die het wel afleggen tegen Anna (Go to Him), dat nummer verdwijnt namelijk helemaal niet meer uit je hoofd. Please Please Me en Love Me Do zijn natuurlijk de bekendste nummers van dit album en bezorgen me toch elke keer weer een goed gevoel. Het zijn misschien maar simpele pop liedjes, maar dat maakt het niet minder goed in mijn ogen.

Na het nummer Love Me Do vind ik het album toch wat minder worden, met als 'dieptepunt' P.S. I Love You. Dat nummer zal ik niet skippen, maar het doet me ook helemaal niets. Nummers als A Taste of Honey en Twist and Shout trekken voor mij het niveau weer wat meer omhoog. Vooral laatst genoemde nummer vraagt om op de tafel te gaan staan en je als een malle te gaan gedragen. Ik las dat dat de opname van dat nummer tot het einde is uitgesteld omdat Lennon verkouden was ten tijde van de opnamen. Het rockt in ieder geval als een malle.

Uiteindelijk vind ik het een wat wisselvallig album. Als debuutalbum is het echter wel een heerlijke plaat. Duurt niet te lang en de meeste nummers geven je toch wel een erg gelukkig gevoel. De energie die The Beatles 'uitstralen' op dit album slaat echt naar me over en om die reden is het voor mij onmogelijk om stil te blijven zitten. Toch kun je in mijn ogen op deze plaat nog niet horen waar deze vier gasten uiteindelijk toe in staat bleken te zijn.

avatar van IllumSphere
Op het debuut van The Beatles vind ik dat het er volstaat met romantische hits. Ik heb geen probleem met zulke nummers, maar ik vind het ietwat te poppy en ik ben geen fan van te poppy nummers.

avatar van kobe bryant fan
Een plaat uit de vroege periode van The Beatles, maar wat klinkt ook deze plaat erg lekker. Stil bijven zitten is onmogelijk bij nummers zoals: Twist & Shout, I Saw Her Standing There, ...
Ook de door John Lennon bespeelde mondharmonica in Love me Do is heerlijk en klinkt erg nostalgisch. Nummers zoals: Boys of Chains doen me wat minder dan de rest maar toch verdiendt deze plaat een mooie 4*.

IllumSphere schreef:

Tja...de jongens zongen nog geen liedjes over belastingcontroleurs, walrussen en interieus van Noors hout die in vlammen opgaan; dit is nog volop "You, Me Love, Too"-spul!

PriestMaiden
Goed debuut met nogal korte nummers. De teksten inhoudelijk zijn inderdaad nogal romantisch maar dit is echt een must-have voor de rockmuziekliefhebbers.

avatar van goldendream
De eerste albums bevatten leuke liedjes, maar zijn zo (te) eenvoudig. Al bij al 3 sterren.

goldendream schreef:

Het is maar net wat je kan verwachten van een plaat uit 1963...als je strijkkwartetten en tape-loops verwacht dan moet je nog even wachten; het metiér van dit jaar was nog gewoon rock 'n roll/Merseybeat met refreinen, bruggetjes en af en toe een gitaarsolo. Ik vind het wel een lekker swingend en enthousiast album!

avatar van LucM
Deze muziek lijkt simpel maar aanstekelijke en vitale popsongs brengen is moeilijker dan eindeloos experimenteren. In die periode - en ik spreek over de eerste helft van de jaren '60 - stond de song zelf nog centraal en die duurde zelden langer dan 3 minuten. Er werd niet gedacht aan experimenteren of zwaarwichtige thema's, de nummers moesten kort en krachtig zijn zonder ballast. Dat is tevens ook de sterkte van dit album (en vele hits in die periode), de nummers klinken vitaal en blijven ook goed hangen.

avatar van Stijn_Slayer
De muziek is ook vrij simpel. Pak de partituren of tabs er maar bij. Dan heb ik 't niet over liedjes schrijven, maar gewoon over de compositie an sich. Dat dit soort liedjes schrijven moeilijker is dan 'eindeloos experimenteren' is ook maar een stelling die nooit hard te maken zal zijn. Het uitvoeren van die nummers (i.p.v. schrijven) is in dit geval tamelijk eenvoudig.

Wat betreft de tijdscontext, tja, ik noem dat gewoon gedateerd. Omdat het toen nu eenmaal zo was, betekent niet dat huidige maatstaven overboord moeten worden gegooid.

avatar van heartofsoul
Misschien vrij simpel, maar wel zeer effectief. Een debuut om van te watertanden: goede liedjes, ook de covers zijn raak gekozen (alleen Boys vind ik wat minder, maar Anna vind ik het origineel van Arthur Alexander verre overtreffen) en een mooie krachtige sound, althans dat is wat ik hoor: lekker harde gitaren, en dan die stem van John Lennon ! Ik ben de pubertijd al lang ontgroeid, maar ik haal nog steeds met trillende vingers de plaat (tegenwoordig de cd) uit de hoes tevoorschijn.

avatar van devel-hunt
Dat een simpel en pakkend liedje schrijven niet persé hoeft te betekenen dat het ingewikkelt in elkaar zit, lijkt me logisch. Popmuziek is uberhaupt vaak simpel maar wel doeltreffend. Misschien is dat juist de kracht ervan. Pop is niet voor niets een afkorting voor populair, dus feitelijk voor de massa.
Aan de andere kant, is simpel wel zo simpel? Ik daag een ieder uit een nummer als I saw her standing there of please please me te schrijven. Want als het zo gemakkelijk, zal een ieder dat moeten kunnen...

avatar van Stijn_Slayer
Er zijn natuurlijk wel trucjes. Je kan kijken hoe de akkoordenprogressie is in dit soort nummers en diezelfde structuur overnemen of licht aanpassen. Dan moet je later het ritme en tempo aanpassen aan de melodie (of omgekeerd).

Je kan ook uitgaan van een melodie en daar de akkoorden bij zoeken. Als je theoretisch goed onderlegd bent is dit vrij eenvoudig, maar je moet dan wel eerst de melodie verzinnen. Vaak merk je dat het vooral de zang (melodie) is die dit soort nummers wat meer onderscheidend maakt. De rest is vaak een vrij eenvoudige begeleiding.

Als je je echt tot de meest eenvoudige akkoorden beperkt, zijn er ook maar een beperkt aantal mogelijkheden. Al zoekend ontstaan ook veel nummers.

Maar componeren en spelen zijn twee hele verschillende dingen.

avatar van goldendream
Ik ben volop aan het genieten van de Anthology-dvd-reeks en een aantal zaken zijn me onduidelijk of vind ik vreemd:
- Zijn de nummers van dit album nummers die de band al zong tijdens hun Hamburg- of Caverndagen of zijn het toch nummers, speciaal gemaakt voor hun eerste album?
- Het valt me op hoe vaak Paul zingt tijdens live-opnames. Hij zingt bv 'I Saw Her Standing There', terwijl ik dacht dat John dit op het album zingt. Bij veel meer dan de helft van de zwart-witbeelden is Paul de zanger.
- Over de EP 'Long Tall Sally': verscheen die voor of na het album 'Beatles For Sale'?

avatar van Arrie
I Saw Her Standing There wordt op dit album toch echt gezongen door Paul.

goldendream schreef:

De covers speelde ze al in de dagen van de clubs in Hamburg en Liverpool. De eigen composities zijn speciaal voor hun debuut geschreven.

devel-hunt schreef:

Behalve P.S. I Love You, dat geschreven is in Hamburg met een toenmalig vriendinnetje in gedachten. Voor de eerste single- en elpee-opnames werden af en toe eigen (half-affe) songs uitgeprobeerd voor publiek.

avatar van Sandokan-veld
Volgens mij bestonden in ieder geval Love Me Do en I Saw Her Standing There (als '17') toch al geruime tijd voor de eerste opnames?

avatar van Ducoz
Die klinken eigenlijk ook heel anders dan de rest van de plaat, dus daar zou ik niet gek van op kijken!

Sandokan-veld schreef:

Love Me Do/P.S. I Love You was de eerste single, uitgebracht in '62, volgens mij is dat de uitvoering met Andy White op drums (nogal zuur, Ringo had net Pete Best vervangen die óók al op een vroege versie van Love Me Do speelde, te horen op de Anthology-cd). Op de albumversie speelt Ringo op Love me Do en wordt al het ter sprake wordt gebracht nog steeds chagrijnig op George Martin!

avatar van Sandokan-veld
Ja, dat weet ik, maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Mijn vermoeden is dat in ieder geval 'I Saw Her Standing There' al live werd gespeeld tijden hun Cavern Club dagen, en volgens mij zo al wel meer eigen nummers. De stelling dat al hun eigen werk pas werd geschreven op het moment dat ze een platencontract kregen, klopt dus niet helemaal volgens mij.

avatar van Dungeon
I Saw Here Standing There bestond al. Op Youtube is een rehearsel in the Cavern te vinden.. Maar of het ooit live in the Cavern gespeeld is betwijfel ik.

Dungeon schreef:

Dat klopt, maar in de tijd dat please please me in de winkels lag, en love me do hun eerste hit was, speelde The Beatles nog steeds in de cavern.

Sandokan-veld schreef:

...of je moet je vraag duidelijker formuleren, vermoed ik. Het is net wat je bedoelt met 'geruime tijd'; "I Saw Her Standing There stamt uit juli '62 en is inderdaad voordat The Beatles de opnames maakten af en toe ''getest'' in de Cavern waar toen al bleek dat het publiek enthousiast reageerde.
Hier is een youtube-'filmpje' met een opname uit oktober '62: link naar de clip

Hun Cavern-dagen waren ten tijde van de opnames voor en het uitbrengen van hun eerste elpee nog volop gaande; ze traden er het laatst op in augustus '63 toen de opnames voor With The Beatles al achter de rug waren.

MatthijsBudding
Ik heb pas een paar albums per nummer beoordeelt. Vandaag luister ik ze allemaal dus kan ik gelijk elk album per nummer beoordelen, TIJDENS de nummers . En ik ga ze natuurlijk koppelen aan het album en die tijd van de Beatles. Het eerste nummer vind ik een 8 waard, maar niet vergeleken met een "Here Comes The Sun", daar ligt de lat weer heel anders .

1. I Saw Her Standing There - 8.5
6. Ask Me Why - 7.5
7. Please Please Me - 7.5
8. Love Me Do - 7
9. P.S. I love You - 8.5
10. Baby It's You - 8 (BACHARACH IS GOD!!!)
11. Do You Want To Know A Secret - 8.5
12. A Taste Of Honey - 8
13. There's A Place - 7
14. Twist And Shout - 7.5

avatar van bawimeko
Een paar weken terug maar 'ns een blogartikel aan dit album gewijd!
blogartikel: Please Please Me

avatar van heicro
Vandaag de dag is het voor menig jongere niet helemaal duidelijk waarom het geluid van de Beatles zo vernieuwend en revolutionair was. Ik kan dat proberen uit te leggen, maar dit vraagt eerst om een klein stukje muziek geschiedenis.
Na de stormachtige Rock ’n Roll ontwikkelingen vanaf het midden van de jaren vijftig, waren de begin jaren zestig, vooral in Europa op muziek gebied nogal gezapig en braaf. (enkele uitzonderingen daargelaten) De Amerikaanse hitlijsten waren deels nog wel opwindend. Dit was mede te danken aan het zwarte kooppubliek dat massaal plaatjes van zwarte soul, blues en R & B artiesten kocht. Het blanke publiek, daarentegen hield het bij dansbare liedjes, met invloeden van country en folk muziek.
Met de komst van de Beatles is het allemaal veranderd. Niet alleen in het uiterlijk, de vetkuiven maakten plaats voor lang haar met ponykapsels, ook het geluid veranderde. Dit wil niet zeggen dat de Beatles de enige band met een ander geluid waren, maar in 1963 waren ze wel de beste en meest populaire. Liverpool, waar de Beatles vandaan kwamen, profiteerde van zijn haven status. Nieuwe geluiden van de andere kant van de Atlantische Oceaan landde er eerder en daar maakten veel bandjes uit deze stad gebruik van. Beinvloed door met name de zwarte Amerikaanse artiesten ontwikkelden de Beatles een nieuwe geluid. Zij maakten een origineel en uniek geluid dat Rock ‘n Roll, Rythm and Blues, Soul, Doo Wop en Skiffle vermengde.

‘Please Please Me’ is het resultaat van dit vroege Beatles geluid. Hoewel het album niet altijd overtuigd, met name de covers zijn niet altijd goed, heeft het wel historisch belang. Vooral de eigen composities zijn zeer de moeite waard.
Het openingsnummer ‘I Saw Her Standing There’ overtuigd en is opwindend. De drie volgende onvermijdelijke covers; 'Misery', 'Anna' en 'Chains', ze werden door bijna alle bandjes gespeeld, zijn daarentegen teleurstellend. 'Boys', niet al te best gezongen door Ringo Starr is toch wel leuker. Het heeft diezelfde energie en uitbundigheid als het eerste nummer, maar is minder sterk, ondanks geschreeuw en Doo Wop op de achtergrond. 'Ask My Why' is als compositie weinig gedenkwaardig. ‘Please Please Me', is weer erg sterk en wordt gevolgd door twee iets minder sterke maar aangename nummers; ‘Love Me Do” en ‘P.S. I Love You’. Het volgende nummer ‘Baby It’s You’ is weer van een bedenkelijk niveau en 'Do You Want to Know a Secret', gezongen door George Harrison ontstijgt, door de matige uitvoering en zang maar net de middelmaat. Het volgende nummer 'A Taste of Honey' is een bekende evergreen en word aardig gecoverd, mede door goede zang. 'There's a Place' is weer een eigen goede compositie. Het is een energiek en lekker in het gehoor liggend nummer. Deze keer zeer goed gezongen, met hoge en lage zangpartijen. Het beste nummer is tot het tot het laatst bewaard gebleven. De opwinding en de energie spat er vanaf bij dit nummer. We moeten niet vergeten, het is 1963, maar de cover 'Twist and Shout' is nou precies het andere geluid, de revolutie in de popmuziek. Het soort muziek dat voortaan Beatmuziek ging heten. Dit nummer veroorzaakte een orkaan van opwinding onder de jeugd. Dit was vernieuwend, zelfs schokkend. Vier jongens die met hun lange haren stonden te schudden, John Lennon, die zijn longen uit zijn lijf schreeuwde, keihard gitaargeweld. Het duurde niet lang meer voordat de Beatles de wereld veroverden. De Beatlemania was niet meer te stoppen. ***1/2

Meer 1963, zie: http://60ssingles.blogspot.nl/

avatar van devel-hunt
1963, ik was -1, was natuurlijk een aards maar dan ook aards conservatieve tijd. Nog midden in de naoorlogse armoede was Europa een behoorlijk deprimerend continent met bar weinig perspectief, zeker voor jongeren. Jongeren die kritiekloos moesten opvolgen wat hun ouders en overgrootouders van hun verwachte. Een verstikkend gezag op scholen en in de armoedige buurtjes en piepkleine flatjes, waar ook nog vaak de kerk de norm bepaalde. Gezag en gehoorzaamheid, de moraal was kleinburgelijkheid, een eigen mening werd niet op prijs gesteld als je jong was. Respect voor oudere. Een stuk rebelsheid werd er eventueel met de harde hand uitgeslagen.
En toen ineens was daar hoop, dat Engelse bandje, met hun lange haren, opzwepende, uitdagende muziek, brutaal en nieuw. nieuwe energie, wars van wat oudere wilde, ook seksuele, luister naar de dubbele bodem in Please please me, diende zich aan. Jongeren, de naoorlogse generatie, hadden eindelijk een eigen smoel.
Nu, anno 2013 is het nauwelijk voorstelbaar dat deze braafheid toen in sommige praatprogramma's uit die tijd als primitief en bijzonder smerig werd gezien. Een gevaar voor de jeugd. Dit moest worden bestreden.
Niemand had in 1963 verwacht dat de jaren 60 zoveel veranderingen in zo/n korte tijd teweeg zal brengen. En Please please me was daarvan wel één van de startpunten.

Ziegler
Het is een mooi stukje proza, maar wel één die in de afdeling fictie thuishoort.
Het Nederland van de jaren 50 was niet zoals het nu is, maar jij ovdrijft zoals Reve dat ook kan.

avatar van Stijn_Slayer
Dat zijn wel een beetje beperkte verhalen die niet de volledige context vangen. Zeker noemenswaardig(er) zijn de emancipatiebewegingen van vrouwen en de donkere bevolking. Filosofen als Sartre, Foucault en Barthes mogen niet vergeten worden. Zo kun je nog wel even doorgaan. En dan heb je ook nog wel meer (populaire) figuren als Timothy Leary, Ken Kesey, zelfs tot aan de Hell's Angels. The Beatles zijn één element in een veel groter cultureel-maatschappelijk veld, al zijn ze waarschijnlijk wel het bekendste element uit dat veld.

Zo origineel en uniek vind ik dit geluid overigens niet. Naast Little Richard en The Everly Brothers is dit toch niet compleet nieuw?

Ziegler schreef:

Wat vind je dan precies overdreven? IK heb het toch over het Nederland van begin jaren 60.