menu

The Police - Zenyatta Mondatta (1980)

mijn stem
3,41 (330)
330 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Pop / Rock
Label: A&M

  1. Don't Stand So Close to Me (4:04)
  2. Driven to Tears (3:20)
  3. When the World Is Running Down, You Make the Best of What's Still Around (3:38)
  4. Canary in a Coalmine (2:26)
  5. Voices Inside My Head (3:53)
  6. Bombs Away (3:09)
  7. De Do Do Do De Da Da Da (4:09)
  8. Behind My Camel (2:54)
  9. Man in a Suitcase (2:19)
  10. Shadows in the Rain (5:02)
  11. The Other Way of Stopping (3:22)
totale tijdsduur: 38:16
zoeken in:
avatar van orbit
5,0
Ik vind het een prima nummer eerlijk gezegd, snap de ophef niet zo. Vooral muzikaal zit het uitstekend in elkaar. Tekstueel misschien een beetje simpel, maar volgens mij is het ook als "fed up" reactie bedoelt voor politici en andere machthebbertjes die maar blijven doorratelen..

Cured
Na de eerste drie nummers stort het nogal in en is er af en toe een opleving, maar beter als het openingnummer wordt het sowieso niet meer.

avatar van Funky Bookie
3,5
Ik vind dit gewoon een lekker album. Stuk simpeler dan Reggatta, minder energiek dan Outlandos, maar het luistert lekker weg.
De tekst van Don't Stand is nog altijd controversieel!

avatar van devel-hunt
3,5
Lekkere zomerse plaat van The Police, minder baanbrekend dan de eerste twee, dat wel. Wat op deze plaat vooral opvalt is dat The Police, ooit bespottelijk een punkband genoemd, uit drie hele goede muzikanten bestond. Vooral de gitaar van Andy Summers doet me soms aan Robert Fripp denken.

avatar van lennon
4,0
Na het zien van de docu Can't stand losing you dit album weer eens uit de kast getrokken. Opgenomen in NL, toch leuk!

Het is en blijft mijn favoriete plaat van de mannen. Elk nummer is raak hier. In die docu blijkt dat het opnemen al wat moelijker was, omdat de band nogal geleefd werd en langzaam aan hun eigen identiteit aan 't verliezen was. Gelukkig hoor je daar niks van terug op de plaat. Dat is op zich al knap! ja... fijn album... kan er niets minder van maken!

avatar van LucM
3,5
devel-hunt schreef:
Wat op deze plaat vooral opvalt is dat The Police, ooit bespottelijk een punkband genoemd, uit drie hele goede muzikanten bestond.

The Police begon daadwerkelijk als een punkband maar ging daarna snel andere stijlen te integreren in hun sound (net als alle postpunkbands). Punk was slechts een springplank voor talentvolle maar nog onervaren jonge bands om zich verder te kunnen ontwikkelen.

avatar van bikkel2
3,0
Met name Andy Summers ( stuk ouder dan Sting en Copeland) had al veel ervaring.
Hij speelde een poosje in The Soft Machine en ik meen ook in een latere Animals formatie.
Copeland had in Curved Air gespeeld en Sting speelde onopvallend Jazz in clubs.

Het moge duidelijk zijn dat het trio wel wat kon.
Sting met soepel basspel in de trand van Jack Bruce.....( dus prominent ) Summers met hele rake riffs en Copeland als supersnelle creatieve drummer. Een droom trio.

avatar van lennon
4,0
Welke punk band heeft zich muzikaal ontwikkeld? The police gebruikte dit om zich te mengen in wat toen Hot was. Maar in tegenstelling tot andere punk bands waren dit wel echte muzikanten en konden zij werkelijk iets en hadden ze talenten, iets wat veel punk bands juist ontbeerden...

avatar van bikkel2
3,0
Veel punkbands hadden ook niet de intentie om echt muzikaal te zijn. Het was vooral de boodschap die belangrijk was.
Een Sid Vicious kon er geen hout van, maar hij was punk en kennelijk dreigend genoeg om in de band opgenomen te worden.

Maar ja.....Blondie , The Clash......werden in den beginne toch ook als punk gezien. Die konden wel wat.

avatar van Arrie
lennon schreef:
Welke punk band heeft zich muzikaal ontwikkeld?

Eh, behoorlijk veel! Dat is juist de reden dat er een genre als post-punk ontstond.

avatar van lennon
4,0
Arrie schreef:
(quote)

Eh, behoorlijk veel! Dat is juist de reden dat er een genre als post-punk ontstond.


Ben geen punk liefhebber, dus ik kan er geen noemen. Noem er eens een paar? Dan krijg ik een idee?
Bikkel noemde er al 2, maar dat vind ik net als the police niet echt een punk band.

avatar van heartofsoul
4,0
Grappige discussie. The Clash waren aanvankelijk toch echt punk, al hebben ze zich vervolgens muzikaal verder ontplooid, waarvan London Calling en Sandinista! getuigen. En uit de Sex Pistols is (zou je met enige fantasie kunnen zeggen) Public Image Ltd. ontstaan. Tóch?

avatar van bikkel2
3,0
Met enige fantasie ja. Lydon had in P.I.L beduidend betere musici achter hem staan.

avatar van Arrie
lennon schreef:
(quote)


Ben geen punk liefhebber, dus ik kan er geen noemen. Noem er eens een paar? Dan krijg ik een idee?
Bikkel noemde er al 2, maar dat vind ik net als the police niet echt een punk band.

The Police is dus echt wel begonnen als punkband. Hun singletje Fall Out weleens gehoord?

Bovendien geldt voor veel bands dat ze al heel lang in het live-circuit bezig zijn voor ze hun eerste album uitbrengen. En daar begonnen artiesten als The Police, maar ook Blondie en Talking Heads in de befaamde CBGB's-club, toch echt als een punkband. En als je The Clash van oorsprong al geen punkband vindt, tsja, dan houdt het op...

Maar ook bands als Joy Division en The Cure. En zoals ik al zei: het hele post-punkgenre is ontstaan doordat punkbands meer gingen experimenteren en zich ontwikkelden. Soms was dat ook heel experimenteel (This Heat bijvoorbeeld). Maar van veel bands, zoals Blondie, The Police en de Talking Heads, ben je je er niet zo van bewust dat er een punk-oorsprong is, omdat dat namelijk vooral de beginjaren in het live-circuit waren.

avatar van bikkel2
3,0
Zelfs de eerste plaat van XTC zou nog onder het punkgenre geschaart kunnen worden.
Muzikaal ook een heel goede band.

Veel New Wave ontstond uit de punk.
Dus, meer diepgang en muzikaliteit.

avatar van lennon
4,0
Uiteraard ken ik fall out van the police. (Vind ik niks) maar het 1e album is toch niet echt punk vind ik. Wel punk invloeden.

The clash ken wellicht alleen de bekende nummers van en weet niet dat ze daarvoor meer punk waren. The cure... punk? Vind ik niet echt... maar ken de periode voor het 1e album niet. Net als met talking heads. Als dat zo is, dan zijn er gelukkig nog genoeg talenten voortgekomen uit een voor mij onbegrijpelijk populair genre.

En Johnny rotten is voor mij een typisch voorbeeld van non talent in de muziek. Ook met PIL.

avatar van heartofsoul
4,0
Het was trouwens voor mij een opwindende tijd, die laatste zeventiger jaren tot en met het begin van de jaren 80. Vanaf 1979/1980 kocht ik bijna iedere week Iedere week de New Musical Express om te lezen wat voor postpunk en new wave er nu weer was komen bovendrijven. Herinner me nog dat ik de eerste platen van XTC en The Cure een openbaring vond. En er was nog veel meer moois. Beleefde toen een beetje een tweede jeugd, enigszins vergelijkbaar met mijn beleving van de sixties. En dat kwam dus ook door al die spannende muziek.

avatar van devel-hunt
3,5
LucM schreef:
(quote)

The Police begon daadwerkelijk als een punkband maar ging daarna snel andere stijlen te integreren in hun sound (net als alle postpunkbands). Punk was slechts een springplank voor talentvolle maar nog onervaren jonge bands om zich verder te kunnen ontwikkelen.

De meeste Punk muzikanten konden met moeite drie akkoorden spelen terwijl alle police leden behoorlijk ervaren en hele goede muzikanten waren. Ze speelde moeiteloos Jazz, reggae, pop of rock en vermengde al die stijlen in hun sound. The Police had niets met punk te maken maar marketing technisch hebben ze dat etiket opgeplakt gekregen.

avatar van orbit
5,0
Ze werden dan ook veelal weggehoond in het begin, vanwege hun niet-punk sound en ook vanwege hun leeftijd, die toen al "verdacht" was. Maar inderdaad hebben ze hun kunde en kwaliteit omgezet in een punky jasje en ook hun uiterlijk een frisse stijl meegegeven waardoor ze bij een deel van de jongeren in elk geval credible werden en de weg naar succes opeens open lag.

avatar van rkdev
4,0
Album met een Nederlands tintje doordat het is opgenomen in de Wisseloord Studio's en op de binnenhoes foto's bevat van Anton Corbijn.

Voor mij ook het eerste volledige album dat ik van de band hoorde, en mede daardoor heb ik altijd een zwak voor deze plaat gehad. Het bevat voornamelijk zonnig klinkende nummers (knap als je album in Nederland is opgenomen) en de reggae/ska is voor het laatst duidelijk aanwezig. De klappers zijn natuurlijk de dikke hits 'Don't Stand So Close To Me' en 'De Do Do Do...', en zelf heb ik altijd een zwak gehad voor 'Canary in a Coalmine' en 'Man in a Suitcase'.

Wel is het aan het album te horen dat het uiteindelijk nog een haastklus is geworden om het album af te ronden. Het klinkt wat onaf, bevat twee instrumentale nummers ('Behind My Camel' en 'The Other Way of Stopping') en een semi-instrumentaal nummer 'Voices Inside My Head'. Een citaat van Stewart Copeland: "We finished the album at 4 a.m. on the day we were starting our next world tour. We went to bed for a few hours and then traveled down to Belgium for the first gig".

Ook het feit dat 3 van de nummers later nog eens opnieuw werden opgenomen (beide hitsingles door The Police in 1986 en 'Shadows in the Rain' door Sting op z'n 1e soloplaat) zegt genoeg over het gevoel van de band zelf over dit album. Nummers als 'Driven to Tears' en 'When the World Is Running Down' bleven echter lang op de setlist van Sting staan. Jammer dat het sterke 'A Sermon' het album niet heeft gehaald.

avatar van kaztor
4,5
Was A Sermon dan niet van de Ghost In The Machine-sessies? Ik weet wel dat een paar restopnames van Regatta De Blanc de b-kantjes voor Zenyatta-singles waren.

Enfin, we weten allemaal hoe het Don't Stand So Close To Me verging in 1986...

avatar van iggy
2,0
Ik vind dat op iedere Police plaat missers staan. Zo ook op deze. En dat aantal neemt zelfs behoorlijk toe ten opzichte van de vorige twee platen.

De eerste twee nummers zijn nog behoorlijk goed te noemen. When the world Is Running Down en Shadows In The Rain zijn dan nog aardig. En dan is de koek ook wel op. Af en toe vind ik het zelfs ronduit pokke.

iggy schreef:
Ik vind dat op iedere Police plaat missers staan. Zo ook op deze. En dat aantal neemt zelfs behoorlijk toe ten opzichte van de vorige twee platen.


Of hoe beleving kan verschillen.

Ik vind dit namelijk met afstand de meest genietbare politieplaat. Muzikaal ruikt dit naar een flinke goudader, derhalve uitermate boeiende materie voor de oortjes. Voeg hier nog een coherente sfeer en een scheut maatschapijkritiek aan toe en we hebben een winnaar.

avatar van iggy
2,0
Dat kan natuurlijk. Kwestie van smaakjes.
Persoonlijk vind ik hun laatste plaat de beste

geplaatst:
Wat zegt een score over een plaat?
Hier op MM scoort deze het laagst van hun discografie, op allmusic het hoogst.

avatar van meneer
geplaatst:
murena68 schreef:
Wat zegt een score over een plaat?
Hier op MM scoort deze het laagst van hun discografie, op allmusic het hoogst.

Het gaat er natuurlijk om welke users het zijn van de desbetreffende site. Engelstaligen hebben misschien een andere smaak, andere invloeden en een andere cultuur van beleving dan Nederlandstaligen. Dus dan zou een verschillende score m.b.t. deze plaat zeker wel wat kunnen zeggen.

avatar van gaucho
3,5
geplaatst:
Ja, smaak- en cultuurverschillen kunnen behoorlijk van invloed zijn op hoe er in verschillende werelddelen tegen een album of een band wordt aangekeken. En dit is daar wel een mooi voorbeeld van. The Police brak bij ons in West-Europa al met de eerste twee platen al op grote schaal door. In de VS gebeurde dat juist met dit album. En de volgende twee zouden de band definitief aan de top brengen.

Het is ook de eerste Police-plaat waar de punk-invloeden helemaal verdwenen zijn. Bij ons leverde dat (althans bij de popcritici) wat gefronste wenkbrauwen op, omdat het geluid commercieler leek te worden. In de VS was het juist een aanbeveling. Daar luisterden ze ook meer naar de teksten, die voor het eerst op een Police-album een politieke lading meekregen.

avatar van LucM
3,5
geplaatst:
Dit album werd door de critici (vooral in de UK) inderdaad als commerciëler en gladder bestempeld dan de vorige twee albums waardoor die minder werd gewaardeerd. In de VS houden ze juist meer van een gladdere sound en werd dit album positiever ontvangen.

avatar van Leptop
3,5
geplaatst:
gaucho schreef:
.... In de VS was het juist een aanbeveling. Daar luisterden ze ook meer naar de teksten, die voor het eerst op een Police-album een politieke lading meekregen.


Ik meen toch dat Walking on the Moon ook de nodige politieke lading heeft.

avatar van koosknook
3,5
geplaatst:
Voor mij persoonlijk was dit album indertijd echt een zware tegenvaller. Het geheel is een behoorlijke commerciele knieval, met De Do Do Do De Da Da Da als diepte punt. De release van een derde album, van bands die al enig succes hebben gekend, is voor veel bands een zware bevalling. The Police was hierin geen uitzondering. Verder contateer ik op dit album toch ook een verschuiving van puntige punk naar nog meer reggae.

avatar van nlkink
geplaatst:
Ik kan me aansluiten bij koosknook. Enigszins een tegenvaller inderdaad. Kant 1 was dik in orde, vooral bij de tweede helft van kant 2 sloeg de verveling toe.

avatar van gaucho
3,5
geplaatst:
Leptop schreef:
(quote)


Ik meen toch dat Walking on the Moon ook de nodige politieke lading heeft.

???
Heb ik er nooit in gezien en ik vind er ook niets over op internet. Misschien kun je dit even uitleggen?

avatar van Leptop
3,5
geplaatst:
Ik meende van wel, maar nader onderzoek levert dat niet op. Integendeel, het ontstaan van dit nummer is te zot voor woorden (zie Wiki), haha!

Wellicht is blijven hangen of heb ik gemeend dat US critici destijds not amused waren en hun trots over hun ruimteprestaties voor gek gezet zagen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:57 uur

geplaatst: vandaag om 21:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.