Dream Theater - A Dramatic Turn of Events (2011)

Metal / Rock
Label: Roadrunner

1. On the Backs of Angels (8:46)
  2. Build Me Up, Break Me Down (6:59)
  3. Lost Not Forgotten (10:11)
  4. This Is the Life (6:57)
  5. Bridges in the Sky (11:01)
  6. Outcry (11:24)
  7. Far from Heaven (3:56)
  8. Breaking All Illusions (12:25)
  9. Beneath the Surface (5:26)
avatar van THEMARSVOLTA
Kort eind nummer trouwens, vaak is het laatste nummer boven de 10 minuten, althans sinds FII.

avatar van crosskip
Kortste afsluiter die ze ooit hebben gehad zelfs =p

avatar van THEMARSVOLTA
Zul je straks net zien dat na de naamwijziging bij nummer 5 ook per ongeluk nummer 8 en 9 hebben omgedraaid .

avatar van progressive
Stukje van een minuut van Bridges In The Sky staat online!
‪Kanaal van dreamtheater‬‏ - YouTube

avatar van crosskip
Vind het erg tof klinken. Lekker zwaar rockend met toffe ritmes zonder dat allemaal zo ingewikkeld klinkt en daarbij ook nog eens de sfeervolle synthpartijen van Rudess en bijpassende zang van Lakaas.

avatar van kowalski
Vind ‪hier een recensie van het nieuwe album door de schrijver van hun biografie. Hoewel niet onbevoordeeld misschien, is hij positief over wat hij gehoord heeft. En dat ben ik - met 'On The Backs Of Angels' als enige meting vooralsnog - met hem eens. Een nummer wat na meerdere beluisteringen nog beter wordt en zeker veel historie met zich meedraagt in sound en feel.
Ik denk dat de breuk tussen Portnoy en de rest van de band juist positief uitpakt voor de band. Portnoy zal voor zichzelf gelijk hebben dat het beter was om er even langer tussen uit te gaan en de batterijen op te laden. Voor de rest van de band was het juist de ontlading om zonder hem verder te gaan. Ik hield wel van de duistere sfeer van Portnoy, maar ik hou niet van hanerig gedrag van 'zonder mij zijn jullie niets, dus ik bepaal wat er verder gebeurt'. Ik denk dat dat de band heeft gepusht om hier een - hopelijk - klassiek DT-album van te maken. Portnoy zal zich nog wel eens achter zijn oren krabben, ben ik bang. De nieuwe drummer heeft zo te horen genoeg bagage om zijn partijen te spelen en Portnoy's controle over de band wordt niet gemist door de oudere leden, als ik de interviews lees.
Ik kan niet wachten tot 13 september.

avatar van Kronos
Uit het interview in de Aardschok af te leiden is de afwezigheid van Portnoy inderdaad juist goed uitgepakt. Als hun enthousiasme ook zo van de muziek afstraalt dan zal het wel goed zitten.

avatar van Apieknar
Interessante review van Rich Wilson. Ik wordt steeds benieuwder naar dit album! Nog ruim een maand wachten. Ik tel de dagen alvast af. ^^

avatar van jassn
Deze groep lijkt wel iets voor mij, het 1ste lied vind ik alleszins fantastisch

jassn schreef:
Deze groep lijkt wel iets voor mij, het 1ste lied vind ik alleszins fantastisch

Ik ben ook gemakkelijk van Porcupine Tree naar Dream Theater gegaan. Qua stijl toch niet zo gelijkaardig, maar qua aanpak wel duidelijk progressief, wel patseriger en minder subtiel dan PT. Mijn eerste album was Scenes from a Memory (en Black Clouds & Silver Linings omdat die toen net uit was). Scenes vind ik wel een aanrader om mee te beginnen. Ben gewoon daarmee begonnen, omdat dat album hier de hoogste score heeft. Intussen zijn Scenes en Train of Thought (vaak gezien als de 'hardste') mijn favoriete DT-platen. Je ziet maar!

avatar van crosskip
Nieuw snippet klinkt weer tof, nu weer volle bak prog!

crosskip schreef:
Nieuw snippet klinkt weer tof, nu weer volle bak prog!

Stukje uit 'Breaking All Illusions', klinkt inderdaad prog met zweverige elementen. Klinkt beduidend minder hard allemaal, zonder Portnoy in writing process. En dat met Train of Thought als favoriete plaat

avatar van horned_reaper
Wauw..... als het hele album het niveau weet te behouden van wat we allemaal te horen krijgen dan gaat dit het beste dream theater album worden in vele jaren!

Dat stuk uit Breaking All Illusions is echt wonderschoon!

avatar van Don Cappuccino
1,5
Ze moeten eens stoppen met die snippets, laat maar gewoon een nieuw nummer horen. Die snippets luister ik ook niet, ik heb het altijd onzin gevonden om maar 1 minuut te luisteren.

avatar van kowalski
The snippets bring on the hunger for the new album!
Dit gaat zometeen alle favoriete stukjes samenbrengen in één album. Ik ben ook een echte Train Of Thought-fan, ik hou wel van dat harde, maar dit klinkt toch allemaal wel heel erg lekker. Ik hoop dat Petrucci genoeg harde stukjes heeft weten in te brengen. Ach, het hangt ook helemaal van m'n bui af. De ene keer 'Train Of Thought', de andere keer 'Six Degrees Of Inner Turbulence' of 'Sytematic Chaos' (2 titels die mijn mindset helemaal weergeven ), dan weer 'Scenes From A Memory', 'Black Clouds And Silver Linings' of 'Octavarium'. Elk album heeft me tot nu toe wel weten te bekoren, de één na meerdere keren draaien, de ander een stuk minder.

Het zou mooi zijn als Tool ook nog eens met een nieuw album kwam in dit jaar, maar dat even terzijde.

EDIT: On The Backs Of Angels - Fe... klinkt live ook goed!

avatar van Don Cappuccino
1,5
Tool is een band die nooit snippets online zou zetten, meestal minimaal een single. Of een lek die je op het verkeerde been zet.

kowalski schreef:

De komende maanden komen zowel Dream Theater als Opeth en Nightwish en Rush met een nieuw album! Een beetje rustig aan hoor... ook nog een Tool album zou ik niet overleven.

horned_reaper schreef:

En Steven Wilson en Mastodon en Machine Head en Haken en Anathema en dEUS en Pain of Salvation (Road Salt Two) en Sigur Ros (Inni)

En inderdaad Tool. In een interview met de gitarist van een paar maand geleden las ik dat ze graag in 2011 nog een nieuwe zouden uitbrengen - lijkt me onwaarschijnlijk, maar je weet nooit met de rare toeren van Tool. Zal waarschijnlijk uit het niets verschijnen, à la Radiohead's King of Limbs... Dat zou pas vet zijn. Het nieuw album aankondigen de dag voor het winkelrekken ligt, zoiets

avatar van THEMARSVOLTA
Album datum tool staat al: 22 mei 2012.

avatar van crosskip
Nieuw project van Sigur Ros en de datum van de nieuwe Tool plaat, hoezo heb ik dat allemaal gemist?=p

crosskip schreef:

Wat betreft Tool kom ik ook uit de lucht vallen, heerlijk nieuws!
Sigur Ros heeft eergisteren een filmpje 'Inni' op hun site geplaatst. Maar 't is al. Weer geheimzinnig as usual...

avatar van AOVV
Dat nieuwe nummer ('On the Backs of Angels') is echt erg goed, hoor!

Ik zie dat dit album qua speelduur weer erg lang duurt, maar dat deert me niet, zolang het de aandacht kan vasthouden. Met nummers zoals dit zal dat niet zo moeilijk zijn, dunkt mij!

avatar van berrege
Het stukje uit Breaking All Illusions klinkt prachtig. Uitkijken naar 13 september hier!

Dream Theater "Beneath the Surface" - YouTube
Weer nieuw stukje van Beneath the Surface, de rustige afsluiter. Klinkt erg mooi vind ik

avatar van stuntman_jasper
Met al die previews begint het uitkijken naar dit album een beetje een marteling te worden. Granted, het duurt nog minder dan een maand, maar het voelt als een lifetime.

Is het al 13 september?

PriestMaiden
Een release om naar uit te kijken

nicoot
Wowww Beneath The Surface klinkt melig! En vanaf 00:23 komt Ryo van Spock's Beard precies kijken

Typische DT-ballad zeker. Enfin, voorlopig vind ik On the backs of angels en de preview van Breaking all illusions alleszins héél vet klinken.

avatar van horned_reaper
Wat een marteling is dit idd! ..... in de meest positieve zin van het woord.

Geef ons gewoon dat freaking album!

nicoot
Kent iemand één of andere discount code voor de Limited Edition Box Set?

En weer 2 'snippets'!
Lost Not Forgotten : YouTube - Dream Theater - Lost Not Forgotten Snippet
This Is The Life : YouTube - Dream Theater - This is the Life (snippet)

Als ik al die snippets hoor, wordt dit echt een geweldig album!